معاون سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه سرمایهگذاران از شعور کافی برای تشخیص زمینههای مساعد سرمایهگذاری برخوردارند و هیچ سرمایهداری را نمیتوان با خواهش یا اجبار به هزینه کردن سرمایهاش واداشت، گفت: «تنها راه جلب و جذب سرمایهگذار، شفافیت و ارائه اطلاعات کامل و منطبق بر واقعیت به آنها اسـت.
تنها در این صورت اسـت که آنها با رسیدن به ادراکی صحیح از بازار ایران، صرفنظر از تبلیغات و چهرهسازیهای منفی علیه کشور که در سالهای گذشته به شدت بر تصویر ذهنی آنها از ایران اثر منفی داشته، ایران را کشوری امن و قابل اعتنا برای سرمایهگذاری خواهند دانست و با طرفهای ایرانی خود وارد مذاکره خواهند شد.»
حمایت از سرمایهداران داخلی برای جذب سرمایههای خارجی
شیرکوند همچنین سرمایهگذاری سرمایهگذاران داخلی برای پیشبرد اهداف تولیدی و خدماتی را یکی دیگر از مشوقها و معیارهای تضمینکننده و نشاندهنده مساعد بودن شرایط برای سرمایهگذاری در بازارهای داخلی دانست و اظهار کرد: «حمایت از سرمایهگذاران داخلی برای تقویت حضورشان در بازارهای داخلی و سرمایهگذاری در این عرصه، نشانهای از وجود ثبات و نیز رونق اقتصادی در کشور اسـت و جز از این طریق نمیتوان سرمایهگذاران خارجی را برای ورود به بازار گردشگری ایران جهت توسعه زیرساختهای این صنعت راغب و خاطر جمع کرد.» این مقام مسوول در ادامه تاکید کرد: «سرمایهگذاری مقولهای اسـت که برای تحقق آن به زمان بیشتری نیاز داریم؛ در واقع سرمایهگذاری با فعالیتهای تجاری متفاوت بوده و فرآیند عقد توافقنامه و قرارداد با طرفهای خارجی در کوتاهمدت محقق نمیشود.»
این اقتصاددان برای بیان دستاوردهای سازمان متبوعش در دولت یازدهم یکبار دیگر آمار مربوط به ساخت و سازهای مربوط به هتلهای 4 و 5 ستاره را که به گفته کارشناسان مهمترین زمینه نیازمند سرمایهگذاری اسـت، اعلام کرد و گفت: «تعداد هتلهای پرستاره تا پیش از تصدی امور به دست دولت یازدهم 130 واحد بود که با به بهرهبرداری رسیدن 30 هتل در طول سه سال گذشته، امروز به عدد 160 رسیده اسـت.» شیرکوند اضافه کرد: «تا پایان عمر این دولت، 15 هتل 4 و 5 ستاره دیگر نیز به مدار هتلهای فعال افزوده خواهد شد. همچنین 2 هتل دیگر هم تا انتهای سال 96 مورد بهرهبرداری قرار میگیرند که در مجموع به معنای رشد بیش از 50 درصدی تعداد این دسته از هتلها در عرض این مدت خواهد بود. »
او همچنین به در حال ساخت بودن 175 هتل پرستاره نیز اشاره و خاطرنشان کرد: «در 3 سال اخیر گردشگری کشور رشد کم نظیری را تجربه کرده اسـت که جنبش به وجود آمده در زمینه ساخت و بهرهبرداری از واحدهای اقامتی بهویژه هتلها، شاخص مناسب و قابل قبولی برای تایید این ادعا اسـت.»
این مقام مسوول در ادامه تصریح کرد: «رفت و آمد دولتمردان و سرمایهگذاران خارجی به کشور که پس از اجرای برجام رونق گرفته و نیز انجام مذاکرات در خصوص فعالیتهای اقتصادی که برخی از آنها تا مرحله انعقاد تفاهمنامه هم پیش رفته اسـت، ما را به این نتیجه رساند که برگزاری یک همایش بینالمللی سرمایهگذاری در صنعت گردشگری و به صورت مشخصتر در حوزه هتلداری را در دستور کار قرار داده و با ایجاد ارتباط مستقیم و رو در رو، زمینه گفتوگو میان مقامات ارشد دولت ایران و سرمایهگذاران خارجی و شرکتهای بینالمللی را فراهم کنیم تا به این وسیله طرفین ابهامات، انتظارات و نظرات خود را مطرح کنند و شروع یا ادامه همکاریها با شفافیت بیشتری در پیش گرفته شود.»
شیرکوند در ادامه از حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، تعدادی از نمایندگان فعال در کمیسیونهای اقتصادی و گردشگری و نیز جمعی از وزرا در این همایش خبر داد. او همچنین گفت: «حضور شخص رئیسجمهور یا معاون اول رئیسجمهوری به نیابت از ایشان، برای تاکید بر اهمیت این همایش از دیگر اقداماتی اسـت که برای این همایش پیشبینی شده اسـت.»
سه گروه هدف همایش سرمایهگذاری گردشگری
در ادامه این نشست، مدیرعامل هلدینگ گردشگری وابسته به سازمان تامین اجتماعی که در برگزاری همایش مذکور با سازمان میراث فرهنگی مشارکت دارد با بیان اینکه گردشگری در دنیای امروز محور تحول نظامهای اجتماعی و یک صنعت پیشرو و فرابخشی مورد توجه سیاستمداران اسـت، اظهار کرد: «درحالیکه همایشهای برگزار شده در ایران کمتر معطوف به پروژه یا پروژههای مشخصی هستند، باید تاکید کنم که این همایش با رویکرد مشخص سرمایهگذاری درصنعت گردشگری، بهویژه در بخش اقامتی برگزار خواهد شد.»
غلام حیدر ابراهیمبایسلامی با اشاره به پیگیری هدف ساخت هتلهای پرستاره در کشور در پاسخ به نیاز کشور توسط هلدینگ تحت مدیریتش گفت: «همایش سرمایهگذاری در صنعت گردشگری ایران با رویکرد اقتصاد مقاومتی به ما این فرصت را خواهد داد تا از موقعیت ایجاد شده در پی استقبال سرمایهداران و شرکتهای بزرگ خارجی برای ورود به بازار ایران به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و به درخواست آنها برای معرفی پروژههای قابل سرمایهگذاری در ایران نیز پاسخ دهیم.»
او ادامه داد: «مهمترین مساله امروز گردشگری ایران کمبود اقامتگاههای مناسب اسـت که تعریف تورهای ورودی ما را با مشکل مواجه کرده و سبب شده گردشگری ما عرضه محور شود.» ابراهیمبایسلامی اضافه کرد: «مقاصد سنتی گردشگران خارجی همچون اصفهان با کمبود هتلهای 4 و 5 ستاره روبهرو هستند و در همین حال با رشد فرهنگ گردشگری میان خانوادهها، صورت اقامتی آنها تغییر خواهد کرد و به سمت انتخاب هتل متمایل خواهد شد.»
وی از سه گروه بانکها و موسسات مالی و سرمایهگذاری، شرکتهای هتلساز و ساختمانسازی معتبر و صاحب نام و همچنین فعالان گردشگری در زمینه توسعه زیرساختهای این صنعت بهعنوان شرکتکنندگان این همایش نام برد و تاکید کرد: «در این همایش زمینه ارتباط میان این گروهها فراهم خواهد شد و با ایجاد شفافیت، پیوند بیشتری شکل میگیرد.»
مدیر پروژه «صد هتل، 100 کسب و کار» خاطرنشان کرد: «در حال حاضر 160 پروژه مربوط به زیرساختهای گردشگری به ما معرفی شده که هلدینگ ما میتواند بهعنوان سرمایهگذار یا واسطه میان صاحبان زمین و شرکتهای توریستی و سرمایهگذاری در اجرای هر چه بهتر آنها ایفای نقش کند.»
ابراهیمبایسلامی در خصوص اینکه آیا در انعقاد قرارداد با طرفهای خارجی نشانههای فرهنگی ایران حفظ و برند گردشگری کشور تعریف شده یا خیر، گفت: «یکی از ملاحظات ما در پروژههای مشترک، توجه به بنا بهعنوان یک جاذبه و با حفظ نمادهای فرهنگی ایرانی اسلامی اسـت؛ گرچه باید به ارائه خدمات با کیفیت بینالمللی توجه کنیم و از دانش و تکنولوژی برندها در این راستا بهره کافی را ببریم، اما در نظر داشتن این نکته بسیار مهم اسـت که گردشگران برای تجربه محیط و فضایی متفاوت به ایران سفر میکنند و از اینرو باید به این نشانههای فرهنگی بسیار توجه کرد.»
همایش بینالمللی سرمایهگذاری در صنعت گردشگری ایران با رویکرد اقتصاد مقاومتی روزهای 11 و 12 مهر ماه در سالن همایشهای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران و هتل همای تهران با حضور 50 شرکت بینالمللی برگزار میشود.