مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟

[ad_1]
ماهنامه بازاریاب بازارساز - علیرضا سالمی:

گام اول: سازمان

شما بازاریاب هستید. لازم نیست از همه چیز سر در بیاورید (البته فقط در ابتدای کار، بعد از مدتی هر اطلاعاتی می تواند برای شما مفید واقع شود.) در ابتدای کار سعی کنید که درک صحیحی از سیستم بازاریابی شرکت پیدا کنید. بدین رو شروع به انجام کارهای زیر کنید:

1. وارد سیستم نظرسنجی از مشتریان شوید

شرکت های متوسط و بزرگ اغلب به صورت منظم نظرسنجی هایی را به روش های مختلف از مشتریان خود انجام می دهند. این نظرسنجی ها طیف وسیعی از موضوعات نظیر میزان رضایت از کیفیت محصولات، میزان رضایت از خدمات پس از فروش، میزان رضایت از فرایند خرید (از زمان انتخاب محصول تا دریافت آن) و ... را در بر می گیرد. این نظرسنجی ها منابع ارزشمندی برای آشنایی با شرکت و جایگاه آن در بازار و در میان مشتریان است. نمراتی که از این نظرسنجی ها در می آید، نقاط قوت و ضعف سازمان را می شناساند.

 

بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟

نکته عملی: تمامی شرکت هایی که گواهی مدیریت کیفیت (ISO) دارند، دارای سیستم مدون نظرسنجی هستند. یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که روش انجام نظرسنجی ها را بررسی کنید. آنها را با روش های استاندارد بسنجید. اگر پیشنهادی دارید ارائه دهید.

برای مرتفع کردن نقاط ضعفی که در این فرایند می بینید، پیشنهاد دهید. اگر هم شرکت فاقد این سیستم بود، کارتان را از همین جا شروع کنید. یک سیستم خوب برای نظرسنجی از مشتریان در موضوعات مختلف راه بیندازید. مدیران از نظرسنجی ها خوش شان می آید. آنها دوست دارند بدانند در شرکت شان چه خبر است. کجای کارشان ایراد دارد و مشتریان درباره آنها چه فکر می کنند.

2. یکی از ارزشمندترین دارایی های هر شرکت، بانک اطلاعاتی شکایات و پیشنهادات آن است

تمام خواسته های مشتریان در غُر زدن های شان است. آنها در مورد خواسته های شان کوتاه نمی آیند و مدام ایراد می گیرند و خواسته های پشت سر هم دارند. این خواسته ها به عنوان شکایت یا پیشنهاد در فایل های مخصوصی ثبت می شوند. البته برای شرکت هایی که دارای گواهی مدیریت کیفیت (ISO) هستند، به این فایل ها رجوع کنید و تا می توانید اطلاعات کسب کنید.

نکته عملی: همان طور که گفته شد، اگر شانس داشته باشید و بتوانید در شرکتی که گاهی مدیریت کیفیت (ISO) دارد استخدام شوید، برخی کارها از قبل انجام شده و اطلاعات موجود است. و اگر هم نتوانستید در چنین شرکتی کار کنید، خودتان دست به کار شوید و شروع به دریافت پیشنهادات و شکایات مشتریان شوید.

این کار را از راه های مختلف مثل نظرسنجی ها، تماس تصادفی و غیره می توانید انجام دهید ولی یادتان نرود، فقط دریافت شکایت یا پیشنهاد مهم نیست. مهم تر از آن این است که آن را تا انتها پیش ببرید، حلش کنید، مشتری را خشنود کنید و در نهایت یکی از ایرادات عملکرد سازان را رفع نمایید.

گام دوم: مشتریان

اگر بتوانید مشتریان تان را بشناسید، به چند مزیت مهم دست پیدا می کنید:

اول: از جایگاه شرکت در بازار اطلاعات خوبی به دست می آورید.

از این طریق می توانید نام تجاری (Brand) شرکت را که ارزشمندترین دارایی های شرکت است، بشناسید. می توانید عواملی را که باعث قوت گرفتن آن شده اند، دریابید و در برنامه های تبلیغاتی تان بر آنها تکیه کنید. می توانید عوامل آسیب زننده به نام تجاری را کشف کنید و با ارائه پیشنهاداتی به مدیریت، سعی در تقویت آن کنید. (این کار از طرفی هم باعث جلب توجه مدیریت به شما می شود.) همین یعنی کلی کار برای انجام دادن.

 

بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟

دوم: مشتریان تان را می شناسید.

این یک مزیت بزرگ برای شما به عنوان بازاریاب است. همین اطلاعات باعث می شود که در طراحی محصولات جدید، یا هر کار دیگری نظر شما را بپرسند چون تنها شمایید که با مشتری در ارتباط هستید و خواسته های او را می دانید. این اطلاعات به تدریج شما را در سازمان مهم می کند و اگر بتوانید با حفظ ارتباط با مشتریان اطلاعات تان را نسبت به آنها افزایش دهید، روز به روز در سازمان مهم تر می شوید.

یادتان نرود که نیازی نیست از همه چیز سر در بیاورید ولی اینگونه اطلاعات باعث می شود که سایر واحدهای سازمان نیاز داشته باشند تا شما به همه چیز احاطه داشته باشید، به خصوص گل سرسبد سازمان یعنی واحد تحقیق و توسعه.

سوم: با پیگیری شکایات و خواسته های مشتریان، می توانید خود را به آنها بشناسانید.

یکی از زیرمجموعه های واحد بازاریابی واحد ارتباط با مشتریان است. با پیگیری خواسته های مشتریان و برآورده کردن خواسته های آنان و جلب رضایت شان، واحد خود را به آنان بشناسانید.

پس از مدتی مشتریان واحد شما و خط تلفن شما را به عنوان دروازه شرکت می شناسند. اینگونه به صورت خودکار اطلاعات به سمت شما سرازیر می شود و شرکت هم شما را نقطه ارتباطی خود با دنیای بیرون در نظر می گیرد.

چهارم: گاهی اوقات پیش می آید که از سایر واحدهای سازمان به خصوص واحد تحقیق و توسعه درخواست انجام تحقیقات موردی به شما می شود.

اگر این تحقیقات در خصوص ایده برای محصول جدید باشد، در فایل پیشنهادات سر بکشید، بعضی از مشتریان ذهن فعالی دارند و ایده های خوبی می دهند.

پنجم: از طریق پیشنهادات و شکایات و پیگیری آنها، می توانید مشتریان تان را دسته بندی کنید.

حدود 10 درصد از مشتریان هستند که اطلاعات و تجربه بالاتری نسبت به سایرین دارند. آنها را جدا کنید و در یک فایل جداگانه نام شان را بیاورید.

به منظور انجام تحقیقات تحلیلی که نیاز به دانش و تجربه زیادی است (و نمی توانید به هر کسی رجوع کنید)، این بانک اطلاعاتی به دردتان می خورد.

گام سوم: رقبا

بانک اطلاعات رقبا را به روز کنید. شرکت های بزرگ و باتجربه، دارای بانک اطلاعاتی منظمی از رقبای شان هستند. یکی از نخستین کارهایی که شا زمانی که وارد یک شرکت می شوید می بایست انجام دهید این است که رقبای آن شرکت را بشناسید.

 

بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟

به سراغ اطلاعاتی که از آنها جمع شده (نظیر کاتالوگ، سایت، فهرست قیمت و ...) بروید و به دقت آنها را مطالعه کنید. سعی کنید هرگونه اطلاعاتی را از رقبا در ذهن بسپارید. نام آنها، محصولات شان، قیمت های شان، اینکه با چه شرکت های خارجی کار می کنند، نام مدیرعامل و هر اطلاعات دیگر.

در مواقع مورد نیاز، اگر کسی به اطلاعاتی از بازار نیاز داشت، قبل از سرک کشیدن در حجم زیادی از کاغذ می تواند به شما و ذهن شما رجوع کند. این یعنی یک مزیت بزرگ. این هم از آن دسته اطلاعاتی است که شما را در سازمان متمایز می کند.

با این حال سعی کنید که اطلاعات رقبا را نزد خودتان (و نه کس دیگری) مدام به روز نگه دارید. برای هر کدام زونکن جداگانه ای را اختصاص دهید و به طرق مختلف با آنها تماس بگیرید. سعی کنید هر طور شده اطلاعات جدید را از آنها بگیرد.

نکته عملی: یکی از کارهای جالبی که می توانید انجام دهید این است که خود را به عنوان مشتری معرفی کنید و با رقبای تان تماس بگیرید و ببینید که آنها درباره شما و محصولات تان به مشتریان چه می گویند.

این کار سخت است ولی اطلاعات بسیار خوبی به دست می دهد؛ اطلاعاتی که می تواند در معرفی محصول یا تبلیغات تان یا هر برنامه ای که برای معرفی نام تجاری تان دارید، مفید واقع شود.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ ماه ایرانبازاریابیبازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ شما بازاریاب هستید لازم نیست از همه چیز بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟بازاریابیراازبه سراغ اطلاعاتی که از آنها جمع شده نظیر کاتالوگ، سایت، فهرست قیمت و بروید و به دقت بلاغ مازندران بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ تاریخ انتشار سه شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۱۵۸ناگفتنی ها بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم روانشناسی و موفقیتشما بازاریاب هستید لازم نیست از همه چیز سر در بیاورید در ابتدای کار سعی کنید که درک بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ آکاماهنامه بازاریاب بازارساز علیرضا سالمی گام اول سازمان به گزارش آکاایران شما بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ماهنامه بازاریاب بازارساز علیرضا سالمی گام اول سازمان شما بازاریاب هستید لازم مشاور بازاریابی و فروش شروع کنیمشروعکنیمبرای شروع بازاریابی در هر مرحله و قسمتی که باشیم رعایت و به یاد داشتن این نکات نیز بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ شما …به گزارش دبلیوخبر و به نقل از برترین ها آبان ۴ بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟موفقیتموفقیت بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ راه فردا اولویت برای تسهیل فضای داتیس بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ …بازاریابیراکجاشروعکنبازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ گام اول سازمان شما بازاریاب هستید لازم بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟شما بازاریاب هستید لازم نیست از همه چیز سر در بیاورید البته فقط در ابتدای کار، بعد از بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ آموزش بازاریابی آموزش های بازاریابی بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ …بازاریابیراازکجاوبازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ کشاورزنیوز اخبار کشاورزی ایران چه زمانی و چگونه بازاریابی محصول خود را آغاز کنیم؟ …چهزمانیوچگونهبازاریابیچه زمانی و چگونه بازاریابی محصول پیدا کنیم؟ چگونه باید به فورا ما را از بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ شما …به گزارش دبلیوخبر و به نقل از بلاغ نیوز آبان ۴ بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟علیرضا سالمی گام اول سازمان شما بازاریاب هستید لازم نیست از همه چیز سر در بیاورید بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ آکاشما بازاریاب هستید لازم نیست از همه چیز سر در بیاورید در ابتدای کار سعی کنید که درک بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ شما …بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ شما بازاریاب هستید لازم نیست از همه چیز بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟شما بازاریاب هستید لازم نیست از همه چیز سر در بیاورید در ابتدای کار سعی کنید که درک بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟موفقیتبازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ مدیرناب ماهنامه بازاریاب



لینک منبع :بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟

بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ - برترین ها www.bartarinha.ir/.../بازاریابی-را-از-کجا-و-چگونه-باید-شروع-کنیم‎Cached25 ا کتبر 2016 ... بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ شما بازاریاب هستید. لازم نیست از همه چیز سر در بیاورید در ابتدای کار سعی کنید که درک صحیحی از ... بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ -آکا www.akairan.com/khanevadeh/success1/news2016102510213275821.html 25 ا کتبر 2016 ... آکاایران: بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ نکته عملی: تمامی شرکت هایی که گواهی مدیریت کیفیت (ISO) دارند، دارای سیستم مدون ... مجله پنجره خلاقیت | بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ www.khalaghiyat.com/portal/بازاریابی-را-از-کجا-و-چگونه-باید-شروع-کن/ بازاریابی را از کجا و چگونه باید شروع کنیم؟ نکته عملی: تمامی شرکت هایی که گواهی مدیریت کیفیت (ISO) دارند، دارای سیستم مدون نظرسنجی هستند. یکی از کارهایی ... بازاریابی را از خود آغاز کنیم! https://www.ibazaryabi.com/بازاریابی-را-از-خود-آغاز-کنیم/‎Cached11 آگوست 2014 ... اما شروع آن تنها از خود شماست. خود را بشناسید. برای ارائه یک کالا باید تمام جوانب آن را مورد مطالعه قرار دهید. حال این کالا ... نکات مطرح شده در بالا، چند پله از هزاران پله ای است که در راه رسیدن به موفقیت در بازاریابی باید طی کنیم. امید است .... سجاد دیدگاه برای چه زمانی و چگونه بازاریابی محصول خود را آغاز کنیم؟ / چهار گام ... چگونه باید بازاریابی را شروع کرد | گروه تحقیقاتی عباس منش https://abasmanesh.com/fa/.../چگونه-باید-بازاریابی-را-شروع-کرد/‎Cachedمکان شما: خانه / پرسش‌ها / چگونه باید بازاریابی را شروع کرد ... از شرکت هایی که درخواست کارمند بازاریاب میدن شروع کن خودشون دوره های رایگان دارن معمولا و بعد اگر باز ... چگونه بازاریابی دیجیتالی یا الکترونیکی را شروع کنیم؟ | Roya ... https://www.linkedin.com/.../چگونه-بازاریابی-دیجیتالی-یا-الکترونیکی-را-شروع-کنیم-roya-hassanabadi‎Cached9 مارس 2016 ... چگونه بازاریابی دیجیتالی یا الکترونیکی را شروع کنیم؟ ... اجتماعی را بشناسیم و بدانیم که چگونه و در چه زمان و مکانی باید از آنها استفاده کنیم. چطور یک محصول جدید را بازاریابی کنیم؟ | Reza Mousavi Doust ... https://www.linkedin.com/.../چطور-یک-محصول-جدید-را-بازاریابی-کنیم-reza-mousavi-doust‎Cached Similar7 ژوئن 2015 ... چطور یک محصول جدید را بازاریابی کنیم؟ Published ... { Marketing Consultant @ Hoodano } ... دقت کنید که باید به این جدول زمان بندی متعهد باشید. چگونه و از کجا بازاریابی را باید شروع کنیم؟ بایگانی - تلویزیون چکاد chekad.tv/tag/چگونه-و-از-کجا-بازاریابی-را-باید-شروع-کن/ 1 فوریه 2017 ... چگونه و از کجا بازاریابی را باید شروع کنیم؟ شما بازاریاب هستید. لازم نیست از همه چیز سر در بیاورید (البته فقط در ابتدای کار، بعد از مدتی هر ... چطور بازاریابی ارجاعی را شروع کنیم؟ - ویرگول https://virgool.io/.../how-to-referral-marketing-xvkac104k‎Cachedچطور بازاریابی ارجاعی را شروع کنیم؟ .... خارجی در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند و باید بگوییم بخش بزرگی از این موفقیت را مرهون بازاریابی ارجاعی هستند. مشاور بازاریابی و فروش - شروع کنیم. ardestani.blogfa.com/category/2/شروع-کنیم-‎Cached Similarبرای شروع بازاریابی در هر مرحله و قسمتی که باشیم رعایت و به یاد داشتن این نکات نیز کلیدی و حائز اهمیت است: ... توجه کنید که حتما" باید اهداف خود را بنویسید؛ این کار با وجود سادگی از اهمیت ... سوال : چگونه می توان این سه مفهوم را در کار خود گنجاند ؟