مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چه کنیم همیشه شاد باشیم؟

[ad_1]

عوامل زیستی و روانی، هر دو در شاد بودن دخالت دارند

راههای شاد بودن

 خیلی‌ها ذاتا آدم‌های شادی هستند. به هر بهانه‌ای می‌خندند، وجودشان سرشار از انرژی مثبت است و همیشه و در هر شرایطی چهره شان متبسم است و برخی نیز کاملا برعکس... .

 

بررسی روان‌شناسان و روان پزشکان ثابت کرده است که عوامل زیستی و روانی، هر دو در شاد بودن دخالت دارند یعنی هم ژنتیک و محیط خانواده و هم جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، می‌تواند بر احساس شادمانی ما اثرگذار باشد، اما آیا ما می‌توانیم انتخاب و تلاش کنیم که شادتر باشیم یا نه؟ و تا چه حد سبک زندگی و رفتاری که برمی‌گزینیم، تعیین‌کننده شادمانی ماست؟

 

دکتر رحیم‌نیا، روانپزشک، معتقد است: بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که نهایتا نگاه خود ما به دنیا، به خودمان و به آینده است که تعیین‌کننده میزان شادمانی ماست. بر این اساس، با تغییر نگرش می‌توانیم زندگی شادتری داشته باشیم. فقط باید راهکارهای عملی برای شادتر زیستن را یاد بگیریم و آنها را به کار ببندیم.

 

این فلوشیپ اختلالات روان تنی تاکید می‌کند: یکی از مهم‌ترین راه‌های شاد زیستن، آرزوپردازی، برنامه‌ریزی و گام برداشتن در مسیر آرزوهای شخصی است. البته بسیاری از عوامل تعیین‌کننده شادی در اختیار ما نیستند (مانند نقشی که هورمون‌ها یا مزاج در شاد بودن دارند)، ولی ما می‌توانیم با تغییر در نگرش و عملکرد، سهم مهمی در شادزیستن خودمان داشته باشیم.

 

شادی در ژن شماست

بی‌شک نمی‌توان منکر شد که بعضی افراد، ذاتا شادتر از دیگران هستند و با مسائل ساده‌،‌ احساس سرخوشی و شادی می‌کنند و برخی دیگر، براحتی احساس شادی نمی‌کنند.

 

لاریجانی، روان‌شناس بالینی می‌گوید: در عین این که شغل ثابت، درآمد کافی و زندگی خانوادگی رضایت‌بخش، مولفه‌های مهمی در احساس شادی فرد هستند،‌ اما تحقیقات زیادی نشان داده است که احساس شادی می‌تواند به زمینه ژنتیک فرد هم مربوط باشد. در واقع تا حدی احساس شادی به شخصیت و عوامل ژنتیک فرد برمی‌گردد. اگر احساس شادی نمی‌کنید الزاما اتفاق غیرعادی نیفتاده، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توان با کمک آنها احساس شادی خود را افزایش داد.

 

تلاش فراوان و توقع اندک

به گفته دکتر رحیم‌نیا، افرادی که برای کمترین تلاش‌های خود، انتظارات فراوان دارند، کمتر از دیگران از زندگی‌شان راضی و خوشحال خواهند بود. پس اگر می‌خواهیم زندگی شادتری داشته باشیم،‌ باید از توقعاتمان کم کنیم و بر سعیمان بیفزاییم.

 

لاریجانی می‌افزاید:‌ باید به خودمان و تفریحات خاص خودمان و ورزش نیز بپردازیم. همیشه لازم است وقت‌هایی را برای این گونه فعالیت‌ها بگذاریم. اشتغال زیاد به مسائل زندگی باعث می‌شود از تفریح کردن غافل شوید. پس در هر شرایطی که هستید،‌ بخشی از روز را به تفریح و بازی اختصاص دهید.

 

با افراد شادتر در ارتباط باشید

یادتان باشد، ‌افسرده دل افسرده کند انجمنی را یعنی شادمانی هم به اندازه افسردگی مسری است.

 

بر این اساس، دکتر رحیم‌نیا می‌گوید: افرادی هستند که مجاورت آنها به ما انگیزه و امید و اعتماد به نفس می‌دهد. معاشرت با اینها، گوهری گرانقدر است که ما را پر از انرژی می‌کند. یادمان باشد،‌ ما هم در قبال دیگران همین وظیفه را داریم. گاهی با یک جمله زیبا می‌توانیم اطرافیانمان را شاد کنیم؛‌ مثلا با گفتن نظر مثبتمان درباره زیبایی یا هوش یا متانت آنها یا این که مرتب به یادشان بیاوریم که چقدر دوستشان داریم.

 

لاریجانی در این باره می‌افزاید: ممکن است افراد خوبی اطراف شما باشند که از آنها فاصله گرفته‌اید. ارتباط بیشتر با افراد صمیمی، حس آرامش و امنیت را بالا می‌برد و باعث بهبود خلق می‌شود. پس دوستان خوب قدیمی را کنار نگذارید و با آنها حتی به صورت تلفنی در ارتباط باشید. از افرادی که به شما حس منفی می‌دهند،‌ پرهیز کنید. آنها زندگی را برای شما سخت می‌کنند.

 با افراد شادتر در ارتباط باشید

 

با ترس‌هایمان بجنگیم

شاید باورش دشوار باشد، ولی هنوز افرادی هستند که از ترس چشم خوردن، خودشان را از برخورداری از بسیاری داشته‌هایشان محروم می‌کنند؛‌ مثلا ترجیح می‌دهند منزل کوچک‌تری داشته باشند، با وجود این که استطاعت خانه بزرگ تر را دارند، مبادا که چشم بخورند!

 

دکتر رحیم‌نیا با بیان این مطالب می‌گوید: غلبه بر ترس‌های بی‌مورد، گامی به سوی شادکامی است.

 

نقش قربانی را کنار بگذارید

یکی از رایج‌ترین مانع‌ها در برابر شادبودن، جاذبه‌ای است که در داشتن نقش قربانی نهفته است. جمله «فقط به خاطر بچه‌هام، بیمارانم، کشورم، و...» را زیاد می‌شنویم.

 

دکتر رحیم‌نیا معتقد است: در این نوع فرهنگ، رنج کشیدن نه‌تنها به یک ارزش تبدیل می‌شود، بلکه به آن یک معنای ثانوی فداکاری هم اضافه می‌شود. مشکل اینجاست که گویی اگر در زندگی‌مان جایی را برای لذت بردن و شادبودن خودمان داشته باشیم، دیگر نمی‌توانیم آن تصویر معنوی فداکار را داشته باشیم. بنابراین ترجیح می‌دهیم خودمان را از بسیاری خوشی‌ها محروم کنیم.

 

غذاهای شادی‌آور بخورید

امروزه درباره رابطه بین مواد غذایی و اثر آنها بر مغز بررسی‌های زیادی شده است و چند ماده موثر که خلق را بهبود می‌بخشند و احساس شادی را بیشتر می‌کنند، پیدا شده‌اند.

 

به گفته لاریجانی،کلسیم، آهن، امگا3 و اسیدهای چرب، ویتامین B6، B12، کروم، منیزیم، ویتامین D و روی با تاثیراتی که بر مغز دارند، باعث افزایش حس سرزندگی و خوشحالی می‌شوند .بی شک با خوردن موادی چون گردو، قهوه، شکلات، ماست،سبزیجات و میوه‌ها بویژه زردآلو، انار، تربچه، قارچ و چای سبز می‌توانید شادی‌تان را افزایش دهید.

 

منتظر نباشید که شادتان کنند

برای شاد بودن، وجود شرایط خاص یا افراد خاص ضروری نیست و هیچ کس قادر نیست ما را شاد کند، مگر خودمان.

 

افرادی که ناخودگاه خود را شایسته شادی نمی‌دانند، تلاشی برای به دست آوردن آن نمی‌کنند. عده‌ای آن را محصول شانس می‌دانند و باور ندارند خودشان می‌توانند شادی را به زندگی خود بیاورند، اما واقعیت این است که خود ما در شاد بودنمان خیلی نقش داریم. اگر همه کارها و فعالیت‌های خود را محدود به یک نفر یا یک کار کنیم، این وضعیت باعث نگرانی مداوم از دست دادن می‌شود که به نوبه خود، حس شادی و لذت بردن را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد. پس بهتر است برای شاد بودن، فعالیت‌های مختلف و روابط متنوع داشته باشیم.

 

به یاد داشته باشید که اگر فکر کنید باید فلان شغل یا موقعیت یا ماشین را داشته باشید تا شاد باشید، شادی امروزتان را از دست می‌دهید.

 جام جم آنلاین

اخبارمرتبط :

7 راه علمی برای رسیدن به شادی وداشتن زندگی شاد

راه های شاد بودن صبح برای خانم ها

رموز یک زندگی شاد

تست : مقدار «شادی» خود را متوجه شوید


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


خانه / دانستنیهای پزشکی / چگونه آرامش داشته باشیم و شاد زندگی کنیم ... خود را در جهت مثبت و صعودی افزایش دهیم و برای خود و دیگران همیشه بهترین ها را بخواهیم.چگونه همیشه شاد زندگی کنیم و آرامش داشته باشیم؟ راههای مهم و موثر در شاد بودن و شاد زندگی کردن کدامند؟ در این بخش خواهید خواند که چگونه با وجود مشکلات شاد زندگی ...داشتن روح شاد با نکاتی ساده ، چگونه روح شاد داشته باشیم ، روحیه شاد با خندیدن ، روح شاد با سفر کردن ، نکاتی برای ... در این مطلب شما را با میانبرهایی آشنا می کنیم که تنها در چند ساعت حال و هوای تان را زیر و رو می کنند. ... آلودگی همیشه هم بد نیست.25 آوريل 2012 ... ترس از اینکه کسی جلوی ما نپیچه و یا تصادف نکنیم همیشه از شاد بودن ما در ... اگر ما سعی کنیم همیشه این تمرین رو داشته باشیم که در بیشتر مواقع ...اگر میخواهید شاد باشید باید باور کنید که میتوانید و توانایی رسیدن به آن را دارید. ... انتظار نداشته باشید همیشه آنچه در اطرافتان اتفاق می افتد مطابق میل شما باشد. با دیگران ... شادی های جمعی و محله ای را باید از شادی های توده ای و شادی های فردی جدا کنیم.19 ا کتبر 2016 ... تصویر چه کنیم همیشه شاد باشیم؟ به گزارش جام جم آنلاین ، بررسی روانشناسان و روان پزشکان ثابت کرده است که عوامل زیستی و روانی، هر دو در شاد ...آنگاه ناگهان متوجه می شویم که فراموش کردیم زندگی کنیم. ... شاد باشیم همه ما باید یاد بگیریم که شاد باشیم و شادی کنیم. البته تعریف ... غم و غصه همیشه وجود دارد.پرانرژي باشیم,با اين ترفندهاي ضدخستگي هرگز احساس کسلي نخواهيد کرد، اگر احساس خستگي مي کنيد توصيه مي کنيم اين مطلب را بخوانيد.مجید: سلام در ميان اين مشکلات و مسائل چگونه شاد باشيم چگونه خنده روزانه داشته ... آمد و بعد از آن هم جی۵، همیشه تاکید داشتم با کسانی که مصاحبه می کنیم حتما عکسی از ...


کلماتی برای این موضوع

چه رنگی را انتخاب و چگونه موها را رنگ کنیم؟ زیباشو …چگونه می توانیم رنگ یک موی تیره را بدون دکلره کردن تا سه درجه روشن تر کنیم؟ اگر رنگ موی راههای افزایش اعتماد به نفس ،زندگی بهتر ،روشهای شاد …بنز،هیونداو بخریداقساط بلند مدت علل خیانت های زناشویی مخصوص دختر و پسرهای خوش چه کار کنیم تا فونت های سنَد ما در …چه کار کنیم تا فونت های سنَد ما در کامپیوترهای دیگر به هم نریزد؟بعد از کشیدن دندان عقل چه کنیمدندان ،عقلبعد از کشیدن دندان عقل چه کنیم ؟چگونه با دیگران رابطه خوبی داشته باشیم؟ شهر …متاسفانه با بهترین دوستانم نمی‌توانم به خوبی ارتباط برقرار کنم گاهی درباره من چگونه در زندگی مجردی شاد باشیم؟شاید برای شما هم عجیب بوده که چطور برخی افراد با اینکه مجرد هستند و سنّی از آنها گذشته برای کنترل غریزه شهوت در سنّ نوجوانی یا جوانی چه …برای کنترل غریزه شهوت در سنّ نوجوانی یا جوانی چه باید کرد؟نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا …نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا کاتالوگ بلکا نقاشی ساختمان در کرج چگونه شخصیتی دوست داشتنی باشیم پزشکان …چگونه شخصیت خود را دوست داشتنی کنیم؟ اکثر ما دوست داریم دیگران دوستمان داشته باشند چگونه ظرافت زنونه داشته باشیم؟؟ صفحه ولی من خودم همیشه سعی میکنم جلوی همسری تو خونه ظرافت و عشوه کرشمه داشته باشم ولی خب زیباترین شعرهای عاشقانهشراب تلخ بیاور که وقت شیدایی ست که آنچه در سرِ من نیست، بیم رسوایی ست چه غم که خلق به آهنگنفس تازه کنیم حامد زمانیانتشار نفس تازه کنیم متفاوت ترین اثر حامد زمانی به بهانه ی میلاد منجی موعود و روز مهارتهای ارتباطی چگونه با دیگران برخورد کنیم ؟ …سوال در هنگام تمسخر و متلک پرانی و طعنه زنی افراد بی شخصیت چگونه برخورد کنیم ؟ مقابله چگونه میخچه پا را برطرف کنیم؟چگونه میخچه پا را برطرف کنیم؟ پربیننده ترین خبرها عزیزانتان را به راحتی هیحان زده چگونه می‌توان روحیه شاداب و خوی خوشحال داشت …خیلی عالیولی باید قبول کنیم یه سری از مسائل ذکر شده در وضع کنونی جامعه ی ما عملا شدنی حامد زمانی گزینه های روی میز به روایت آرمیتا و …ویدیو کلیپ گزینه های روی میز خواننده و اهنگسازحامد زمانی شاعرمحمد مهدی سیارآنچه باید دختران بدانند چگونه انرژی منفی را از خود …ما می توانیم شاد زندگی کنیمکافیست طرز فکرمان را تغییر دهیم چطور انرژی منفی را از خود دور کنیم؟وقتی افراد با هرگونه مشکلی مواجه می‌شوند یا شکست می‌خورند، سرزنش، احساس گناه، تأسف چگونه عزیز همسرمان باشیم همیشه نسبت به هم مؤدب باشید، این کار بسیار آسان است و در کیفیّت روابط‌‌تان تفاوت



لینک منبع :چه کنیم همیشه شاد باشیم؟

چگونه همیشه شاد زندگی کنیم و شاد بمانیم - نمناک namnak.com/شاد-زندگی-کنیم.p10451‎Cachedچگونه همیشه شاد زندگی کنیم و آرامش داشته باشیم؟ راههای مهم و موثر در شاد بودن و شاد زندگی کردن کدامند؟ در این بخش خواهید خواند که چگونه با وجود مشکلات شاد زندگی ... چگونه با 5 دقیقه در روز 25% شادتر باشیم! – یک تجربه www.1tajrobe.com/با-5-دقیقه-در-روز-شادتر-باشیم/‎Cached Similar25 آوریل 2012 ... پس حالا چطور میتونیم خوشحال باشیم و زندگی شادی رو تجربه کنیم؟ ... ترس از اینکه کسی جلوی ما نپیچه و یا تصادف نکنیم همیشه از شاد بودن ما در ... چگونه آرامش داشته باشیم و شاد زندگی کنیم - پارسی طب fa.parsiteb.com/چگونه-آرامش-داشته-باشیم-و-شاد-زندگی-کنی/‎Cached Similarخانه / دانستنیهای پزشکی / چگونه آرامش داشته باشیم و شاد زندگی کنیم ... خود را در جهت مثبت و صعودی افزایش دهیم و برای خود و دیگران همیشه بهترین ها را بخواهیم. چه کنیم همیشه شاد باشیم؟ - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../چه-کنیم-همیشه-شاد-باشیم؟‎Cached19 ا کتبر 2016 ... خیلی‌ها ذاتا آدم‌های شادی هستند. به هر بهانه‌ای می‌خندند، وجودشان سرشار از انرژی مثبت است و همیشه و در هر شرایطی چهره شان متبسم است و برخی نیز کاملا ... Images for چه کنیم همیشه شاد باشیم؟ چگونه شاد زندگی کنیم ؟ – سایت پزشکان بدون مرز www.pezeshk.us/?p=27525‎Cached Similarهم‍یشه از خود به خوبی یاد کنید و زندگی را بطور دلخواه تصور کن‍ید. ... تمام نگرانی‌های 25 سال آتی را با خود حمل کنیم و تازه متعجب باشیم که چرا زندگی اینگونه دشوار است؟ چطوری همیشه شاد باشیم حتی زمانیکه واقعا غمگینیم www.hidoctor.ir/18595_چطوری-همیشه-شاد-باشیم-حتی-زمانیکه-واقع.html/‎Cached Similar15 مارس 2014 ... چطوری همیشه شاد باشیم حتی زمانیکه واقعا غمگینیم,:تعطیلات عید ... عید هم که شده بیاییم علت این کدورت و ناراحتی را بررسی کنیم و اگر رابطه با ... چگونه می‌توان روحیه شاداب و خوی خوشحال داشت - اینگونه باشیم ... naghavian.blogsky.com/1387/05/06/post-168/‎Cached Similarمن جوان 24 ساله استم مشکل ام این است که همیشه جگر خون استم نمیتوانم خوش باشم ... به نظرمن برای داشتن اعتمادبه نفس بایدرابطه خودرابادوستان وخانواده قوی کنیم ... نداشته باشی و آخر هیجی بدست نیاری از زندگیت لذت ببر و همین لحظات شاد باش همین. چگونه شاد زندگی کنیم ؟ - بیتوته www.beytoote.com/psychology/.../how-make-a-happy-life.html‎Cached Similarهم‍یشه از خود به خوبی یاد کنید و زندگی را بطور دلخواه تصور کن‍ید. .... نگرانی‌های ۲۵ سال آتی را با خود حمل کنیم و تازه متعجب باشیم که چرا زندگی اینگونه دشوار است؟ اسراری تازه برای اینکه همیشه پرانرژی باشیم - بیتوته www.beytoote.com/health/malady-remedy/ennui-lush.html‎Cached Similarپرانرژی باشیم,با این ترفندهای ضدخستگی هرگز احساس کسلی نخواهید کرد، اگر احساس خستگی می کنید توصیه می کنیم این مطلب را بخوانید.