شرکت اینستاگرام که زیر مجموعه ای از کمپانی بزرگ فیسبوک است جدیدا دفتر جدیدی برای خود انتخاب کرده است که طراحی داخلی زیبایی دارد. اگر نگاهی به دفاتر شرکت های نوپای حوزه فناوری بیاندازید، زیبایی خاص آنها شما را مسحور خود خواهد کرد؛ چوب، سطوح براق بتنی و رنگ های روشن را می توان اصلی ترین مشخصه این فضاها دانست.
اما هرچه این تازه کارهای صنعت تکنولوژی پخته تر شده و به بلوغ خود نزدیک تر می گردند دفاترشان نیز رنگ و بوی بزرگسالی به خود گرفته و به نوعی مدرن تر می شوند.در این میانه شاید اینستاگرام بهترین مثال باشد. این کمپانی اخیرا 350 تن از کارکنان خود را از ساختمانی یک طبقه در مقر سابق فیسبوک واقع در منلو پارک کالیفرنیا به یک ساختمان بازسازی شده کمی آنطرف تر انتقال داده.
ایان اسپالتر مدیر هنری کمپانی مورد بحث برای طراحی داخلی ساختمان جدید با شرکت معماری Gensler همکاری های نزدیکی داشت و آنطور که خودش گفته قرار بر این بود که دفتر جدید بازتابی از اپلیکیشن اینستاگرام باشد.
وی در این باره گفت: ما تلاش داریم هدفمندتر و پالایش شده تر باشیم. در ادامه این مطلب می توانید پاره ای از جزئیات اعمال شده در طراحی داخلی بنای جدید را مشاهده نمایید.
لابی
لابی یا سالن ورودی این بنا را می توان نوعی گالری دیجیتالی دانست که محتوای خود را از فریم های مختلف اینستاگرامی می گیرد. اسپالتر می گوید: وقتی وارد سالن می شوید باید واقعا حس کنید که قدم به اینستاگرام گذاشته اید. اینستاگرام نه یک لوگوی بزرگ است و نه یک اپ، بلکه خود محتواست.
در این سالن هشت نمایشگر دیجیتالی خودنمایی می کنند که عکس، ویدیو و دیگر محتوای اینستاگرامی را روی خود نمایش می دهند.
سکوهای مختلف برای عکاسی با موبایل
با عبور از محوطه غذاخوری طبقه اول که با موزائیک های سفید و میز و صندلی های چوبی اش خودنمایی می کند به قسمتی می رسید که در اصل می توان آن را نوعی استودیو دانست. اینستاگرام برای طراحی این بخش که شامل یه ست ماژولار نورپردازی شده برای عکاسی موبایلی است از یک طراح هالیوودی کمک گرفته.
این ست ها نیز شامل یک ستاره چشمک زن، تابلو خورشید و ماه و آسمان غروب می شوند که در واقع همرنگ با لوگوی اینستاگرام است و بهترین مکان برای بازدیدکنندگان و کارکنان هستند تا اندکی در آنها درنگ کرده و از خود عکس بگیرند.
اتاق طراحی
سالن های کنفرانس معمولا طراحی یکنواخت و خسته کننده ای دارند اما اسپالتر برای ساختمان جدید اینستاگرام اتاقی با دیوارهای سفید را در نظر گرفته که در آن می تواند همراه با تیمش به ایده پردازی و ارائه قابلیت ها و ویژگی های جدید برای این اپلیکیشن بپردازد. در این اتاق سطوح فومی بزرگ و قابل تعویضی روی دیوارها تعبیه شده
که اعضای تیم طراحی می توانند از آنها برای پیاده سازی ایده های خود و مطرح نمودنشان استفاده نمایند.میزها و صندلی های بلند درون این اتاق نیز افراد را به حرکت کردن در فضای آن تشویق می کنند. اسپالتر می گوید: این آیتم ها شاید چندان هم عجیب و غریب نباشند اما هدف اتاق را به کلی دگرگون خواهند نمود.
سالن غذاخوری
همین المان های بصری زیبا در باقی بخش های دفتر حتی سالن غذاخوری آن نیز اعمال شده است. به گزارش پارس ناز در این فضا میزهای بزرگی قرار داده شده تا افراد بتوانند در مجاورت و با همراهی هم به صرف قهوه یا ناهار بپردازند. این میزهای بزرگ یکسره راه مناسبی برای ایجاد ارتباط میان کارکنان و تعامل آنهاست و به نوعی حس یکی بودن را در میان کارکنان شرکت به وجود می آورد.
کتابخانه
فضای ساختمان جدید اینستاگرام کاملا باز هستند و همین مساله ایجاب می کرد که در زمان طراحی، ایجاد فضاهای کاری آرام و بی سر و صدا به اصلی ترین چالش تیم طراحی بدل گردد. بزرگ ترین فضای باز این ساختمان کتابخانه اش است که در آن، قفسه های مختلف با کتب مرتبط به حوزه های هنر و طراحی پر شده اند
و کارکنان می توانند با مدادهای رنگی طرح های خود را ترسیم نموده یا به رنگ کردن کتب رنگ آمیزی بپردازند.
Blue Bottle
چای و قهوه را می توان اصلی ترین منابع انرژی بخش در هر شرکت یا سازمانی دانست و اینستاگرام نیز از این قاعده جدا نیست. در همین راستا نیز این شرکت اجازه افتتاح شعبه جدیدی از کمپانی Blue Bottle را در مقر تازه اش صادر نموده و حتی از آن خواسته که طراحی فضای داخلی کافی شاپ را هم خودش بر عهده بگیرد که البته بسیار شبیه به طراحی کلی فضای داخلی ساختمان است.
دیجیاتو