با وجود این، بسیاری از گردشگران آرزومند ارتقای توان مالی خود هستند تا سفر به این کشور را تجربه کنند. اسپانیا با اینکه هزینه چندانی برای خدمات گردشگری خود دریافت نمیکند بازهم گردشگران آسیایی قادر به سفر به این کشور نیستند.
از سوی دیگر، برخی معتقدند ارزان بودن خدمات گردشگری در دیگر کشورها موجب شده سود مالی چندانی نصیب این کشور نشود و ارزآوری در حوزه گردشگری ناچیز باشد. این درآمد از نظر کارشناسان اسپانیایی بهطور متوسط سالانه ۶۰میلیارد دلار است! اسپانیا یکی از پربازدیدترین کشورهای دنیاست و درآمد آن از کشورهای معروفی مانند فرانسه و ایتالیا نیز بیشتر است.
با وجود این، مدیران گردشگری این کشور در تلاش برای ارتقای سطح کیفی خدمات گردشگری هستند و معتقدند افزایش کمی گردشگری کافی نیست. به هر روی، اسپانیا کشوری است که در تمام قارهها طرفداران بسیاری دارد و اگر انگلیسیها بیشتر به آن سفر میکنند شاید به این دلیل باشد که از مردم بقیه کشورها پولدارتر هستند.
مقامات اسپانیایی نسبت به آینده گردشگری این کشور ابراز نگرانی کردهاند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اگرچه اسپانیا در ۱۵سال اخیر به بهترین مقصد گردشگری جهان تبدیل شده، اما کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند اسپانیا به نقطه اشباع رسیده است و مسافران به تفریحاتی ارزانتر و به صرفهتر از سفر به اسپانیا نیاز دارند.
خوزه لوئیس زوردا، از کارشناسان صنعت گردشگری، بر این باور است که اسپانیا رکورد مناسبی در جذب گردشگر در تابستان ۲۰۱۶میلادی داشته که در ۱۵ سال اخیر بیسابقه است. نرخ بهره پایین، بهای اندک سوخت و ناآرامی در دیگر کشورها، مسافران را به سواحل درخشان و گرم اسپانیا فراخوانده است.
با این حال، گردشگران از این مقصد تفریحی محبوب دور میشوند. بیثباتی سیاسی در اسپانیا موجب کمرنگ شدن کسب و کار در حوزه گردشگری شده است. دو انتخابات بینتیجه در این کشور روند سرمایهگذاری در بخش گردشگری را تحت تاثیر قرار داده است.
از سوی دیگر، با وجود ورود موج بزرگ گردشگر به شهرهای اسپانیا، حجم ورود ارز به این کشور چندان بالا نیست و دلیل آن نیز صرفهجویی و هزینههای اندک گردشگران در این کشور است. در سال ۲۰۱۶میلادی میزان گردشگری اسپانیا به ۴/۴درصد رسید که نسبت به سال پیش از آن ۱/۲درصد افزایش داشته است. حدود ۷۵میلیون گردشگر در سال ۲۰۱۶میلادی به اسپانیا سفر کردهاند که این رقم اسپانیا را در جایگاه سوم جهان پس از فرانسه و امریکا قرار داد.
نگرانی اسپانیاییها
مسئولان گردشگری اسپانیا در تلاش هستند به جای تمرکز بر افزایش کمی در این صنعت، کیفیت گردشگری خود را ارتقا دهند و توجه بیشتری به میراث این کشور نیز داشته باشند.
اسپانیا پس از سپری کردن موفقترین تابستان ۱۵ سال اخیر در عرصه گردشگری، اکنون افق روشنی را پیش روی محبوبترین مقاصد گردشگری خود نمیبیند. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه لوکال، با هجوم گردشگران از کشورهایی که در چند مدت اخیر درگیر حملات تروریستی بودند، اسپانیا تابستانی رویایی را در عرصه جذب گردشگر بینالمللی تجربه کرد و مجموعهای از عوامل چون کاهش نرخ سود، بهای بنزین و ناآرامی در دیگر کشورهای مدیترانهای به نفع مناطق ساحلی اسپانیا شد.
خوزه لوئیس زوردا، رییس کمپانی گردشگریExeltur اسپانیا معتقد است ایجاد مجدد چنین شرایطی بسیار دشوار است و از میان ۷۵میلیون گردشگری که پیشبینی میشود در امسال میلادی از اسپانیا دیدن کنند، نزدیک به ۴میلیون از گردشگرانی هستند که پیش از این به کشورهایی چون ترکیه و مصر نیز سفر کردهاند. پیشبینی میشود صنعت گردشگری اسپانیا در سال ۲۰۱۶میلادی شاهد رشد سالانه ۴/۴درصد در مقایسه با چشمانداز رشد ۳/۲درصدی برای کل اقتصاد این کشور باشد که این رقم در ۱۵ سال اخیر بیسابقه بوده است.
همچنین در ۸ماه نخست ۲۰۱۶میلادی اسپانیا شاهد رشد ۱۰درصد گردشگری در مقایسه با سال گذشته آن بوده و در مجموع ۵۲/۵میلیون نفر از این کشور دیدن کردند که در این میان بریتانیاییها پرشمارترین حضور را داشتهاند.
مناطق پربازدید گردشگری
منطقه شمالی کاتالونیا پربازدیدترین منطقه گردشگری در اسپانیاست که یک چهارم از مجموع گردشگران ورودی به این کشور را به خود اختصاص میدهد و در حدفاصل ماههای ژانویه تا اوت در مجموع ۱۲/۵میلیون گردشگر بینالمللی از شهر بارسلون و دیگر مناطق ساحلی آن دیدن کردند.
پس از کاتالونیا، منطقه «بالئاری» که یکی از ۱۷ بخش خودمختار اسپانیا و یکی از ۵۰ استان آن بهشمار میآید، در جایگاه دوم حضور گردشگران قرار دارد و پس از جزایر قناری محبوبترین منطقه گردشگری اسپانیاست. در سال ۲۰۱۵میلادی در مجموع ۶۸ میلیون گردشگر اسپانیا را مقصد گردشگری خود انتخاب کردند و موجب شد این کشور پس از فرانسه و امریکا در جایگاه سوم پربازدیدترین کشورهای جهان قرار گیرد.
این صنعت با نگرانیهایی نیز رو به رو است به عنوان مثال، گردشگری تجاری در این کشور به سبب بلاتکلیفی سیاسی افت داشته و اسپانیا پس از دو انتخابات ناتمام، ۱۰ ماه است که دولتی با اختیار تام ندارد. مهمتر آنکه گردشگران در مقایسه با سال گذشته کمتر هزینه میکنند و میزان هزینه آنها وابسته به ماه میلادی ۲ تا ۶درصد کاهش داشته است و مدتزمان کمتری را نیز در اسپانیا سپری میکنند.
رشد صنایع وابسته به گردشگری
براساس آمارهای رسمی مختلف، گردشگری و تجارت هوایی در اسپانیا به دلایل بسیاری با رشد مواجه شده است. هتلها، رستورانها و مغازهها بهطور مستقیم از رشد فوقالعاده گردشگری در اسپانیا بهره میبرند.
براساس آمار گوناگونی که در این باره به چاپ رسیده است، اسپانیا در سال ۲۰۱۶میلادی رکورد فوقالعادهای از لحاظ گردشگری برجای گذاشت که برخی دلایل آن تهدید تروریستی در کشورهای حاشیه مدیترانه و ارزان شدن یورو در برابر دیگر واحدهای پولی است.
در این میان، صنعت هوایی اسپانیا به ۲ دلیل ارزان شدن سوخت و بالا رفتن میزان پروازهای داخلی و خارجی درآمد بالایی داشته است. براساس آمار نهاد ترافیک هوایی اسپانیا، در ۷ ماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی، ۱۲۹/۵میلیون مسافر در آسمان اسپانیا پرواز داشتهاند. این رقم از سال ۲۰۰۴میلادی تاکنون بیسابقه بوده است. فرودگاههای مادرید، بارسلون، مایورکا و مالاگا بالاترین میزان مسافران را تا ماه ژوئیه شاهد بودهاند.
ارسال بیشترین گردشگر از سوی انگلیس
براساس پیشبینیهای شورای جهانی گردشگری و سفر، رشد گردشگری در اسپانیا برای سال ۲۰۱۵میلادی ۳درصد بوده و در سال آینده فقط ۰/۱درصد از این میزان کاسته خواهد شد.
براساس تخمینهای این نهاد، رشد متوسط گردشگری در اسپانیا بین سالهای ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰میلادی، ۲/۷درصد خواهد بود.
در گزارشی که شورای جهانی گردشگری و سفر به انتشار رسانده است همچنین تاثیر جدا شدن انگلستان از اتحادیه اروپا بر گردشگری اسپانیا مورد بررسی قرار گرفته که براساس آن، حرکت نزولی ارزش واحد پول انگلستان تا سال ۲۰۱۸میلادی موجب افزایش سفرها از این کشور به اسپانیا خواهد شد. به طور تقریبی یک نفر از هر ۵ گردشگری که به اسپانیا آمده، بریتانیایی بوده و کاتالونیا موقعیت خود را بهعنوان مقصد اصلی گردشگریها تحکیم کرده است.
براساس آمار انستیتو ملی آمار اسپانیا، بین ماههای ژانویه و ژوئیه ۴۲/۳میلیون گردشگر خارجی به اسپانیا رفتهاند. این رقم نشان میدهد که تعداد گردشگران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۱۱/۱درصد افزایش داشته است.
فقط در ماه ژوئیه ۹/۶میلیون گردشگر به اسپانیا مسافرت کردهاند که نسبت به آمار همین ماه در سال گذشته ۹/۳درصد رشد نشان میدهد. انگلستان همچنان اصلیترین مبدا گردشگران خارجی است که از اسپانیا بازدید میکنند. براساس آماری که به تازگی در زمینه درصد اشغال هتلهای اسپانیا از سوی مرکز ملی آمار این کشور اعلام شده، ۲۷/۴درصد اتاقهای اجاره شده هتلها از سوی گردشگران خارجی مربوط به اتباع انگلستان است.
آمادگی جذب گردشگر
در گزارش دوساله مجمع جهانی اقتصاد درباره کشورهایی که بیشترین امکانات را برای جذب گردشگر دارند، یک سری از این ملاکهای اقتصادی درنظر گرفته شده است. این گزارش که براساس مقایسه شاخصهایی مثل امنیت، خدمات حوزه سلامت، منابع انسانی، امکانات فناوریک، اولویت داشتن گردشگری و سفر در اقتصاد، باز بودن نسبت به بازار جهانی، قیمتهای رقابتی، پایداری محیطزیست، صنعت حملونقل هوایی، زیربنای ارائه خدمات به گردشگران، زیربنای حملونقل، منابع طبیعی و فضای فرهنگی و سفرهای تجاری نوشته شده است، نشان میدهد برخلاف انتظار بیشتر مردم، پیشینه تاریخی و ادعای مالکیت بر عناصر تمدن، کمکی به جذب گردشگر بیشتر و ثروتمندترشدن کشورها نمیکند.
براساس این معیارها، ۱۰ کشور نخست جهان که بیشترین آمادگی را برای جذب گردشگر دارند، اسپانیا، فرانسه، آلمان، امریکا، بریتانیا، سوئیس، استرالیا، ایتالیا، ژاپن و کانادا هستند. طبق تقسیمهای منطقهای اما در هر قاره ۱۰ کشور در فهرست بهترین اقتصادها برای گردشگرپذیری قرار دارد. در قاره اروپا، اسپانیا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، سوئیس، ایتالیا، اتریش، هلند، پرتغال و ایسلند در بالاترین رتبهها قرار دارند.
در سال گذشته میلادی، در مجموع یک میلیارد و ۱۸۴میلیون گردشگر در جهان مسافرت کردهاند که نسبت به سال قبل از آن، رشد ۴/۴درصدی داشته است. اسپانیا با مناسبترین فضا و زیربنای اقتصادی برای جذب گردشگر، بیش از ۶۸/۱میلیون نفر مسافر خارجی را در سال گذشته پذیرفته که نسبت به سال قبل از آن ۴/۸درصد رشد داشته است.