چه بخواهید فروش محصولات فروشگاه کوچکتان را بیشتر کنید و چه بخواهید صادرات یک برند را افزایش دهید باید تکنیک های بازاریابی را یاد بگیرید و در راستای تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق کوشا باشید.
به گزارش آلامتو و به نقل از بازده؛ تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق چگونه امکانپذیر میشود؟ چه کارهایی باید انجام داد تا به یک بازاریاب موفق تبدیل شویم ؟
با نگاهی اجمالی به صفحه نیازمندیهای روزنامه، آگهی استخدام برای حرفههایی مانند: بازاریاب مدیرفروش، مسئول فروش، کارشناس فروش و… را مشاهده خواهید کرد که همه این عناوین در واقع به یک شغل اطلاق میشود که همان کار بازاریابی است و به این اسامی در ایران مرسوم شده است. برای این که بتوانید در میان انبوهی از این آگهیها گزینه مورد نظر خود را پیدا کنید چند نکته را به طور مختصر بیان میکنم:
شرکتها یا مجموعههایی که متقاضی بازاریاب هستند چند نوع هستند:
الف – شرکتهایی که محصولی را تولید و توزیع میکنند؛ در این شرکتها برای یک یا چند نوع کالا بازاریابی میشود. البته اگر کالایی که قرار است بازاریابی شود دارای برند معتبر و شناخته شدهای باشد کار ساده تر است اما بازاریابی و فروش محصول شرکتهای نوپا که به تازگی وارد بازار شدهاند زمان و انرژی بیشتری میطلبد. البته باید خاطرنشان کنم که به طور معمول شرکتهای نو بنیان سهم بیشتری از مبلغ فروش را به بازاریابها اختصاص میدهند.
ب – برخی شرکتهای دیگر شرکتهای تبلیغاتی هستند که کار ساخت بولتنها و بروشورهای تبلیغاتی و طراحی کاتالوگ و برگزاری سمینار و همایشهای مختلف را بر عهده دارند. در این شرکتها بخشی از فعالیت بازاریابان به صورت بازاریابی تلفنی است.
ج – شرکتهای دیگر شرکتهایی هستند که یک خدمت را به مشتری ارائه میدهند و برای خدمات خود به دنبال مشتری میگردند. کار بازاریابی خدمات این شرکتها مشکل تر است. زیرا در بخش بازاریابی یک کالا، شما با یک سختافزار روبه رو هستید که ملموس و شناخت و پیشبینی عملکرد آن سادهتر است اما معرفی یک خدمت و شناساندن آن به مشتری تا حدی دشوارتر است. مانند برخی خدمات آموزشی، بهداشتی، درمانی و…
چرا که برای شناخت بیشتر آن مشتاق تر خواهید بود و با عشق و علاقه مضاعفی آن را معرفی میکنید.
کارهایی مانند بازاریابی کارهای پر ریسکی هستند که اگرچه درآمد بالایی دارند اما امنیت شغلی کمی دارند پس اگر امنیت شغلی برایتان مهم است برای رفع این مشکل مبلغی را به عنوان درآمد ثابت به کارفرمای خود پیشنهاد کنید و مابقی را میتوانید به صورت درصدی بگیرید.
زیرا متاسفانه امروزه برخی شرکتها بازاریابها را مورد استثمار کاری قرار میدهند. تا حد امکان با افراد و شرکتهای معتبر کار کنید.
در بازاریابی مهمترین گنج شما دادههایی هستند که به صورت اطلاعات در میآیند و بعدها و به صورت مداوم میتوانیداز آنها استفاده کنید.
همیشه با برنامه جلو بروید و برنامهها و نقشههایتان را مکتوب کنید از تغییر نهراسید و از تمامی افراد و موقعیتهای مختلف در محیط کارتان چیزی بیاموزید.