[ad_1]
در سالهای گذشته، یعنی زمانیکه پدر بزرگهای ما دوران نوجوانی خود را سپری میکردند، تمامی خودروها به سه پدال مجهز بودند که یادگیری کار با کلاچ و تعویض دنده، شاید سختترین کار محسوب میشد. اما درحال حاضر به لطف حضور مدلها و نسخههای متفاوت و متعدد از سیستمهای انتقال نیرو در خودروها، که هرکدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند، شرایط بسیار متفاوت شده است. شاید فهمیدن تمامی اصطلاحات و عبارتهای اختصاری که همراه این مدلها بوجود آمده کمی دشوار و پیچیده بهنظر برسد، اما عملکرد این بخشهای مکانیکی نسبتا ساده است. در این مطلب قصد داریم به صورت مختصر و مفید شما را با چهار سیستم انتقال قدرت که در خودروهای امروزی استفاده میشوند، آشنا کنیم.
۱- سیستم انتقال قدرت دستی (دنده ای)
سادهترین و درعین حال قدیمیترین سیستم انتقال قدرتی که امروزه هم از آن استفاده میشود، نوع دستی آن است. در این حالت جعبه دنده با استفاده از یک سیستم کلاچ اصطکاکی که توسط پدالی در زیرپای راننده تنظیم میشود، انرژی دورانی تولید شده توسط موتور خودرو را به شفت ورودی سیستم انتقال قدرت متصل میکند. در اینجا مجموعه ای ثابت از چرخ دندهها با یکدیگر درگیر هستند که این فرآیند با استفاده از یک سیستم همگامساز و ماهک که با اهرم تعویض دنده توسط راننده جابهجا میشوند، اتفاق میافتد. این سیستم ساده اسامی مختلفی را در طول زمان به خودش دیده که مواردی همچون انتقال قدرت استاندارد، دستی، سه، چهار، پنج و یا شش سرعته بخشی از آنها هستند.
برخلاف کشور ما که بنا به محدودیتهایی از لحاظ فنی و هزینه تمام شده، استفاده از سیستم انتقال قدرت دستی در خودروهای تولید شده حرف اول را میزند، در کشورهای غربی، تقریبا تمامی خودروهای تولیدی به سیستم خودکار مجهز شدهاند و بنا به سفارش مشتریان از جعبه دنده دستی استفاده میشود. البته از مزایای اصلی سیستم دستی در مقایسه با نمونههای خودکار امروزی، میتوان به هزینه تعمیر و نگهداری بسیار پایینتر، تعمیرات سادهتر و مصرف سوخت کمتر اشاره کرد. اگرچه تا چند سال پیش فقط سیستم دستی برای مسابقات و عملکردهای سطح بالا ترجیح داده میشد، اما با ورود سیستم دوکلاچه و نیمه خودکار، کمی میل و رغبت نسبت به استفاده از آن کاهش یافته است. ولی همچنان علاقهمندان به رانندگی هیجانی، دوست دارند تا از سیستم انتقال قدرت دستی استفاده کنند.
۲- سیستم انتقال قدرت خودکار (اتوماتیک)
یکی از رایجترین سیستمهای انتقال قدرتی که امروزه بیش از همه در جادهها حضور دارند، نوع خودکار آن میباشد. در این سیستم از یک مبدل گشتاور بسیار پیچیده برای انتقال انرژی گردشی پیشرانه استفاده میشود و این درحالیست که جابهجایی دندهها توسط کامپیوتر خودرو کنترل شده و بوسیله چرخ دنده سیارهای و یک سری کلاچ و ترمز انجام میگیرد. اگرچه فرآیندی که در پشت صحنه اتفاق میافتد بسیار پیچیده است، اما تنها کاریکه راننده باید انجام دهد، انتخاب بین حالتهای P-R-N-D-L توسط اهرم تعویض دنده یا همان شیفتر است.
مهمترین مزیتی که میتوان برای این سیستم انتقال قدرت عنوان کرد، ساده سازی رانندگی و یادگیری بسیار سریع کار با آن است. البته پیچیدگی که در پشت صحنه از آن یاد شد، مهمترین دلیل برای احتمال زیاد خرابی و همینطور بالا بودن هزینه نگهداری و تعمیرات این سیستم است. از لحاظ عملکرد و بهینه بودن مصرف سوخت، خیلی از این سیستمهای انتقال قدرت خودکار نمیتوانند به پای انواع دستی برسند اما به لطف پیشرفت روزافزون و طراحی نمونههای اتوماتیک ۸، ۹ و یا ۱۰ سرعته، این اختلاف به حداقل خود رسیده است.
۳- سیستم انتقال قدرت با قابلیت تغییر پیوسته (CVT)
سیستم انتقال قدرت از نوع CVT از لحاظ تجربه رانندگی، شباهتهایی را با نوع خودکار دارد اما از لحاظ مکانیسم عملکردی کاملا متفاوت است. در حقیقت در این مجموعه هیچگونه چرخ دندهای وجود ندارد و در عوض از یک سیستم تسمه و قرقره برای تولید طیف نامحدودی از نسبت دندهها استفاده شده است. در این حالت کامپیوتر خودرو تصمیم میگیرد که چگونه قرقرهها را برای ایجاد بهینهترین نسبت با توجه به شرایط رانندگی، تنظیم کند. به همین دلیل یک نتیجه فوقالعاده برای این سیستم انتقال قدرت رقم میخورد که مشابه آن در دیگر سیستمها دیده نمیشود؛ مصرف سوخت بسیار اقتصادی!
اگرچه سیستم CVT پیچیدگیهای سیستم اتوماتیک را ندارد، اما متخصصان لازم برای تعمیرات آن بسیار محدودند و همینطور هزینه نگهداری و تعمیر نیز بسیار بالاست. ولی باید گفت که احتمال خرابی CVT نسبت به نمونههای دیگر پایینتر است. اما اگر بخواهیم درمورد اصلیترین نقطه ضعف این سیستم صحبت کنیم، باید به تجربه رانندگی آن اشاره کرد که هیچگونه هیجان خاصی را به همراه ندارد. یعنی به خاطر نبود سیستم تعویض دنده و جابهجایی چرخ دندهها، حرکت کاملا یکنواخت و نرم است و از شتاب بالا خبری نیست.
۴- سیستم انتقال قدرت نیمه خودکار و دوکلاچه
سیستم نمیه خودکار، همانطورکه از عنوان آن پیداست، یک حالت هیبریدی (ترکیبی) بین انتقال قدرت دستی و اتوماتیک است. در حالت نیمه خودکار از طرح مکانیکی مشابه به انتقال قدرت معمولی استفاده شده اما با این تفاوت که برای تعویض دندهها، سیستمهای پنوماتیکی و عملگر بهکار گرفته شدهاند. در سیستم انتقال قدرت دوکلاچه و یا به اختصار DCT، از دو کلاچ مجزا برای چرخ دندههای زوج و فرد استفاده شده که هدف اصلی از اینکار، پایین آوردن زمان تعویض دندهها میباشد. این نوع جعبه دندهها میتوانند به خوبی با حالتهای کاملا اتوماتیک جفت شده و یا بواسطه اهرمهایی در پشت فرمان خودرو، در سیستم دستی هم ایفای نقش کنند.
سیستم انتقال قدرت نیمه خودکار و دوکلاچه از لحاظ عملکردی در جایگاه بهترینها قرار دارند چراکه با کاهش زمان تعویض دندهها به حداقل ممکن، کمترین مقدار اتلاف را به همراه دارند. در حال حاضر از این سیستمها بهطور ویژه در خودروهای مسابقهای و سوپر اسپرتهای سطح بالا استفاده میشود که شاید مهمترین دلیل، قیمت بسیار بالای آنها باشد. اما نقطه ضعف اصلی این سیستمها، احتمال بالای خرابی و همینطور هزینه نگهداری و تعمیر زیاد به دلیل پیچیدگی بالای بهکار رفته شده در آنها است.
[ad_2]
لینک منبع بازنشر:
مفیدستان
عبارات مرتبط با این موضوع عصر ایران در جامعه ای که بی اخلاقی از در و دیوار می ریزد و از بام تا شام حرف از اختلاس و دریافتی بانک اطلاعات خودرو قیمت خودرو اطلاعات فنی خودرو …با تکمیل این فرم آخر اخبار و اطلاعیه های مهم صنعت خودرو برای شما به صورت رایگان و کاروفناوری کَلالهپرسش نامه و تحقیق میدانی درس کاروفناوری با سلام و عرض ادب لطفا به نظرسنجی زیر با ثبت نام فراگیر پیام نور بر اساس آخرین اطلاعیه دانشگاه پیام نور ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور از نحوه عملکرد صفحه کلید کامپیوتر و وظایف آنها …نحوه عملکرد صفحه کلید کامپیوتر و وظایف آنها صفحه کلید، متداولترین وسیله ورود با مکمل های رشد و زمان مصرف و نحوه مصرف آنها آشنا شوید بامکملهایرشدوزمانمصرفامروزه مصرف مکمل های ورزشی به مراتب افزایش یافتهو همینطور گزارش هایی زیادی مبنی بر استخدام جدید ترین آگهی های استخدام در ادارات ، …آخرین خبر ها اعلام زمان نتایج و ضوابط آزمون استخدام ۱۰ هزار نفر در آموزش و پرورشتنظیمات و ویرایش قالب سایت…قالب شماره و و سایت بلاگ اسکین با موضوع تجاری ،تفریحی ،دانلود در سه رنگ طراحی شدهآشنائی با رادیاتور سیستم خنک کننده ویدئو وان …میتوان گفت سیستم خنک کننده رادیاتور از مهمترین اجزاء یک اتومبیل است در این بخش می با سلام خدمت مخاطبین فرهیخته پایگاه مقالات علمی …با سلام خدمت مخاطبین فرهیخته پایگاه مقالات علمی مدیریت این پایگاه حاصل فعالیت های با مکمل های رشد و زمان مصرف و نحوه مصرف آنها آشنا شوید بامکملهایرشدوزمان امروزه مصرف مکمل های ورزشی به مراتب افزایش یافتهو همینطور گزارش هایی زیادی مبنی بر نحوه کاروفناوری کَلاله پرسش نامه و تحقیق میدانی درس کاروفناوری با سلام و عرض ادب لطفا به نظرسنجی زیر با حوصله و دقت نحوه عملکرد صفحه کلید کامپیوتر و وظایف آنها سید محمدرضا نحوه عملکرد صفحه کلید کامپیوتر و وظایف آنها صفحه کلید، متداولترین وسیله ورود اطلاعات در عصر ایران در جامعه ای که بی اخلاقی از در و دیوار می ریزد و از بام تا شام حرف از اختلاس و دریافتی های ثبت نام فراگیر پیام نور بر اساس آخرین اطلاعیه دانشگاه پیام نور ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور از سوم آموزش و مشاوره با سلام خدمت دوستان عزیز آیا با آشنا هستید ؟ در اقع یک فرایند تحلیل سلسله راتبی است که برق قدرت کنترل الکترونیک مخابرات تاسیسات ژیروسکوپ و ب ارتفاع سنج یک جی پی اس می تواند ارتفاع نسبت به سطح دریا را با دقت معقولی به شما نشان دهد برق قدرت کنترل الکترونیک مخابرات تاسیسات مقایسه کولر طبقه بندی قصه های قبیله معرفی نویسنده و مدیر وبلاگ لغت آیلتس ضروری برای همه آشنایی با عیب یابی و تعمیر تجهیزات پزشکی آشنایی با عیب یابی و تعمیر تجهیزات پزشکیآشنایی با عیب یابی و تعمیر تجهیزات پزشکیپایگاه نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا کاتالوگ بلکا در سبک های کلاسیک بهتر است که این کوسنها از همان جنس و بافت روتختی باشند به هماهنگی موجود
لینک منبع :با ۴ سیستم انتقال قدرت و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید!
با ۴ سیستم انتقال قدرت و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید! - چرخان
charkhan.com/.../با-4-سیستم-انتقال-قدرت-و-نحوه-عملکرد-آنه.htmlCached17 نوامبر 2016 ... در این مطلب قصد داریم به صورت مختصر و مفید شما را با چهار سیستم انتقال قدرت که
در خودروهای امروزی استفاده میشوند، آشنا کنیم. دنده اتوماتیک و ...
با 4 سیستم انتقال قدرت و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید! - چرخان | خبر ...
khabarfarsi.com/u/28307216
17 نوامبر 2016 ... با 4 سیستم انتقال قدرت و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید! ... مقایسه اولین و آخرین نسل
بی ام و سری 7 در 750i انتقال قدرت از موتور تویین توربو V8 به ...
با ۴ سیستم انتقال قدرت و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید! - چرخان | دمادم
https://damadam.ir/.../با-۴-سیستم-انتقال-قدرت-و-نحوه-عملکرد-آنها-آشنا-شوید/4296123Cached17 نوامبر 2016 ... با ۴ سیستم انتقال قدرت و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید! در سال های گذشته، یعنی
زمانیکه پدر بزرگ های ما دوران نوجوانی خود را سپری می کردند، تمامی ...
با ۴ سیستم انتقال قدرت و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید! - وب سایت ...
tnews.ir/news/fcbd74436673.htmlCachedتوضیح ندارد.
سیستم انتقال قدرت دستیسیستم انتقال قدرت دوکلاچه - نبض بازار
nabzebazar.net/tag/سیستم-انتقال-قدرت-دستیسیستم-انتقال-قد
با ۴ سیستم انتقال قدرت و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید! ... اما درحال حاضر به لطف حضور
مدلها و نسخههای متفاوت و متعدد از سیستمهای انتقال نیرو در خودروها، که هرکدام مزایا [ ...
نگاهی به سیستم انتقال قدرت در خودروی BMW - آپارات
► 1:27www.aparat.com/v/8wGEH/نگاهی_به_سیستم_انتقال_قدرت_در_خودروی_BMW
Mar 12, 2017 - 1 min
شریف کد کم www.sharifcadcam.irدر این فیلم شما با سیستم انتقال قدرت در خودروی BMW آشنا می شوید. نگاهی به سیستم انتقال قدرت در ...
آپارات - طرز کار سیستم انتقال قدرت خودرو
www.aparat.com/result/طرز_کار_سیستم_انتقال_قدرت_خودروCachedشیرینی پزی با گلنوش ... کار با سیستم انتقال قدرت اتوماتیک در خودرو ... نحوه
عملکرد سیستم گیربکس CVT · کاربلد ... آموزش آشنایی با موتور خودرو و اجزای آن.
سیستم انتقال قدرت شفت اصلی
www.cartodi.com/11033/سیستم-انتقال-قدرت-شفت-اصلی.htmlCachedبا ۴ سیستم انتقال قدرت و نحوه عملکرد آنها آشنا شوید! -,. دریافت قیمت/Get Price. 17
نوامبر 2016 , البته از مزایای اصلی سیستم دستی در مقایسه با نمونههای خودکار ...
خودرو - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/wiki/خودروCached
Similarبا این نگاه خودرو گونهای وسیله موتوری چرخدار است، که نخستین سازندگان آن را با هدف
.... گفتنی است، در خودروها، برای افزایش توان خروجی، از موتورهای ۴، ۶، ۸، و یا ۱۲
سیلندر استفاده میشود. در این فیلم کوتاه شما میتوانید بهخوبی با مطالب بالا آشنا
شوید. ۲- سیستم انتقال قدرت:این مجموعه وظیفه دارد قدرت تولیدی موتور را به چرخها
انتقال ...
سیستم اتقال قدرت دستی و نحوه کار آن - خودرو.net
خودرو.net/مقاله-فروش.../سیستم-اتقال-قدرت-دستی-و-نحوه-کار-آنCached
Similarسیستم اتقال قدرت دستی | گیربکس دستی | تفاوت دنده اتومات و دستی | خودرو ... در
این مقاله، با بررسی سیستم انتقال قدرت دستی به این سوالات و حتی سوالات ... خط
قرمز بماند در حالی که دور موتور نزدیک به دور آن در بهترین حالت عملکرد است. .... با
سیستم انتقال قدرت(گیربکس) بیشتر آشنا شوید سیستم های انتقال قدرت(
گیربکس) ...
پنجشنبه 19 مرداد 1396 ساعت 02:04