۸ نوع هوش که بر میزان موفقیت شما تاثیر دارند؛
آیا خودتان را فردی باهوش میدانید؟ این باهوشی در کدام یک از جنبه های زندگی به شما کمک میکند؟
به گزارش آلامتو و به نقل از بازده؛ در این مطلب در باره انواع هوش که می توانند بر موفقیت شما در کارآفرینی تاثیر به سزایی داشته باشند بحث می شود.
بسیاری از آدمها احساس میکنند برای کارآفرینی به اندازهی کافی با هوش نیستند، اما به نظر میرسد هیچ شواهد قانعکنندهای مبنی بر اینکه آیکیوی بالا پیشنیاز این نوع سبک زندگی است وجود ندارد.
همهی ما کسب و کارهای موفقی را میشناسیم که آغازگر آنها کسانی بودهاند که برای نخستین اقدام به کارآفرینی کردهاند. کارآفرینانی که از دانشگاه اخراج شدهاند، و بر اساس منابع زیاد، میدانیم ذکاوت خیابانی (تجربه) معمولا همیشه از ذکاوت کتابی (هوش) را مغلوب میکند.
یک چشمانداز دیگر این است که در واقع هوشهای چندگانه وجود دارد، و همهی ما در این معیارها نقاط قوت و ضعفی داریم.
اینطور به نظر میرسد که موفقترین کارآفرینان کسانی هستند که گستردهترین طیف علایق، مهارتها و تجارب(هوش خیابانی) را دارند، در حالیکه داشتن حداکثر اطلاعات در هر رشتهای چندان مهم نیست.
در ادامه تعاریف پایهی انواع هوش یا بهتر است بگویم ۸ رایجترین هوش شناختهشده آمدهاست که بیشتر انسانها بهطور بالقوه استعداد آنها را دارند. این هوشها بر اساس دیدگاه من از کاربردشان در کارآفرینی اولویتبندی شدهاند:
آدمهایی که هوش زبانی بالایی دارند در استفاده از کلام و زبانها توانایی بالایی از خودشان نشان میدهند. آنها عموما در انتقال ایدهها، خواندن، نوشتن، و داستان گفتن خوب عمل میکنند. کارآفرینان خوب برای رهبری تیم، فروش ایدهها به مشتریان و سرمایهگذاران، و نوشتن طرحهای کسبوکار به این مهارتها نیاز دارند.
این هوش مجموعهی مهارتهای اجتماعی است. کارآفرینانی که مهارتهای اجتماعی بالایی دارند با همهی مراجعانشان تعامل موثرتری خواهندداشت. آنها قادر هستند به احساسات، انگیزهها، و خلقخوهای دیگران پیببرند؛ جلب حمایت کنند، و بهطور موثر مذاکره کنند. آنها عاشق کار کردن با آدمها هستند.
هوش درونفردی استعداد درک نقاط قوت، نقاط ضعف، و انگیزههای خودتان، و به کارگیری این بینشها در طرحریزی و راهبرد است. کارآفرین خوب برای اینکه شادی و رضایت را بهدست بیاورد باید بتواند اطراف خودش را با زوجهای کاری و مشاورانی پر کند که مهارتهایاش را تکمیل میکنند.
هوش منطقی-ریاضی توانایی محاسبه، شمارش، و تفکر منطقی است. کارآفرینان از قوتشان در این زمینه استفاده میکنند تا شور و اشتیاقشان را نسبت به یک راهکار ویژه متعادل کنند و مقدمات ویژه و منابع مالی لازم را برای ساخت، آغاز به کار، و سنجش کسبوکار فراهم کنند تا موفق شوند.
این نوع بینش محیطی و فرهنگی عمیقا در درک حسی، اخلاقی، جامع جهان و پیچیدگیهای آن ریشه دارد. من معتقد هستم کارآفرینان از این هوش استفاده میکنند تا زودتر از سایرین بازارهای جدید را ببینند، گرایشهای جهانی را پیشبینی کنند، و روی راهاندازی کمپینهای موثر بازاریابی و جمعیتشناسی تمرکز کنند.
هوش فضایی توانایی تفکر ۳ بعدی و تصویرسازی با استفاده از چشم ذهن است. استعداد اصلی کسانی که این هوش را دارند شامل تصویرسازی ذهنی، تفکر ۳ بعدی و تجسم فعال است. به آسانی میتوان پیبرد این هوش در بازاریابی، طراحی راهکار، و برندسازی محصول تا چه حد برای کارآفرینان مهم است.
این هوش شامل حس زمانسنجی و بهینهسازی مهارتها از طریق هماهنگسازی ذهن و بدن است. کارآفرینان تجاری، که در ابداع و ساخت محصولات جدید و نوآورانه نیز خوب عمل میکنند، در این حوزه بهطور ویژه قدرتمند هستند. قدرتمندی در این حوزه باعث میشود در منش رهبری و سخنرانی در جمع تخصص داشتهباشند.
هوش موسیقیایی استعداد تشخیص زیر و بمی، ریتم، رنگ صدا، و تن صدا است. این مهارت علاوه بر اینکه در هر کسبوکار که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم با موسیقی ارتباط دارد کلیدی است، به کارآفرینان کمک میکند شنوندههای بهتری باشند، رویدادها را با هم هماهنگ و موزون کنند، برنامههای بازاریابی را توسعه بدهند. همچنین آدمهایی که هوش موسیقیایی دارند معمولا منطقی هستند.
هر کارآفرین مشتاق، علاوه بر بررسی هوش، باید ذهنیتاش را نیز بررسی کند. ذهنیتی خوب است که چالشها را هیجانانگیز میبیند نه ترسآور، موانع را فرصتی برای یادگیری میداند، و باور دارد با تلاش و پشتکار میتوان بر مانعی غلبه کرد.
اگر چنین ذهنیتی دارید و حتی تعداد کمی از این هوشهای چندگانه را که توصیف شد، در خودتان میبینید، اجازه ندهید هیچکس از جمله خودتان، به شما بگوید برای کارآفرینی به اندازهی کافی باهوش نیستید.