مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چرا در آیه ۲۴ سوره نسا به مردان حق ازدواج های موقت یا صیغه بدون محدودیت داده است؟

چرا در آیه ۲۴ سوره نسا به مردان حق ازدواج های موقت یا صیغه بدون محدودیت داده است؟

در مورد اصل جواز و مشروعیت ازدواج موقت همه فقهای شیعه ،چه در گذشته و چه در حال اجماع بر مشروعیت آن دارند. جواز شرعی آن را از این آیه استفاده کرده اند.

ازدواج موقت آدرس زن صیغه ای
« فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَه». (۱( این قسمت از آیه، اشاره به ازدواج موقت و به اصطلاح” متعه” است و مى‏گوید:” زنانى را که متعه مى‏کنید ،مهر آن ها را به عنوان یک واجب باید بپردازید”. از آن استفاده مى‏شود که اصل تشریع ازدواج موقت، قبل از نزول این آیه براى مسلمانان مسلم بوده که در این آیه نسبت به پرداخت مهر آن ها توصیه مى‏کند. از آن جا که این بحث یکى از مباحث مهم تفسیرى و فقهى و اجتماعى است، لازم است از چند جهت مورد بررسى قرار گیرد:
ازدواج موقت یک ضرورت اجتماعى است:
این یک قانون کلى و عمومى است که اگر به غرائز طبیعى انسان به صورت صحیحى پاسخ گفته نشود، براى اشباع آن ها متوجه طریق انحرافى خواهد شد، زیرا این حقیقت قابل انکار نیست که غرائز طبیعى را نمى‏توان از بین برد. فرضا هم بتوانیم از بین ببریم، چنین اقدامى عاقلانه نیست،زیرا این کار مبارزه با قانون آفرینش است.
بنا بر این راه صحیح آن است که آن ها را از طریق معقولى اشباع و از آن ها در مسیر سازندگى بهره‏بردارى کنیم.
این موضوع را نیز نمى‏توان انکار کرد که غریزه جنسى یکى از نیرومندترین غرائز انسانى است، تا آن جا که پاره‏اى از روانکاوان آن را تنها غریزه اصیل انسان مى‏دانند. تمام غرائز دیگر را به آن باز مى‏گردانند.
در بسیارى از شرائط و محیط ها، افراد فراوانى در سنین خاصى قادر به ازدواج دائم نیستند، یا افراد متاهل در مسافرت‏هاى طولانى و یا ماموریت‏ها با مشکل عدم ارضاى غریزه جنسى روبرو مى‏شوند.این موضوع مخصوصا در عصر ما که سن ازدواج بر اثر طولانى شدن دوره تحصیل و مسائل پیچیده اجتماعى بالا رفته، و کم تر جوانى مى‏تواند در سنین پائین یعنى در داغ‏ترین دوران غریزه جنسى اقدام به ازدواج کند، شکل حادترى به خود گرفته است.با این وضع چه باید کرد؟
آیا باید مردم را به سرکوب کردن غریزه (همانند رهبان‏ها و راهبه‏ها) تشویق نمود؟
آن ها را در برابر بى‏بندوبارى جنسى آزاد گذاشت، و صحنه‏هاى زننده و ننگین کنونى را مجاز دانست؟
و یا این که راه سومى را در پیش بگیریم که نه مشکلات ازدواج دائم را به بار آورد و نه بى‏بندوبارى جنسى را؟
” ازدواج دائم” نه در گذشته و نه در امروز به تنهایى جوابگوى نیازمندى‏هاى جنسى همه طبقات مردم نبوده و نیست، و ما بر سر دو راهى قرار
داریم: یا باید” فحشا” را مجاز بدانیم ،همان طور که دنیاى مادى امروز عملا بر آن صحه گذارده و آن را به رسمیت شناخته و یا طرح ازدواج موقت را بپذیریم. معلوم نیست آن ها که با ازدواج موقت و فحشا مخالفند ،چه جوابى براى این سؤال دارند؟! طرح ازدواج موقت، نه شرائط سنگین ازدواج دائم را دارد که با عدم تمکن مالى یا اشتغالات تحصیلى و مانند آن نسازد و نه زیان هاى فجایع جنسى و فحشا را در بر دارد.
اشکالاتى مى‏شود که باید پاسخ گفت:
۱- چه تفاوتى میان” ازدواج موقت” و” فحشا” وجود دارد؟ هر دو” خودفروشى” در برابر پرداختن مبلغى محسوب مى‏شوند و در حقیقت این نوع ازدواج نقابى است بر چهره فحشا و آلودگى‏هاى جنسى! تنها تفاوت آن دو در ذکر دو جمله ساده یعنى اجراى صیغه است.
پاسخ: آن ها که چنین مى‏گویند ،گویا اصلا از مفهوم ازدواج موقت آگاهى ندارند، زیرا ازدواج موقت تنها با گفتن دو جمله تمام نمى‏شود، بلکه مقرراتى همانند ازدواج دائم دارد، یعنى زن در تمام مدت ازدواج موقت، منحصرا در اختیار مرد باید باشد. هنگامى که مدت پایان یافت، باید عده نگاه دارد، یعنى حداقل چهل و پنج روز باید از اقدام به هر گونه ازدواج با شخص دیگرى خوددارى کند، تا اگر از مرد اول باردار شده، وضع او روشن گردد، حتى اگر با وسائل جلوگیرى اقدام به جلوگیرى از انعقاد نطفه کرده ، رعایت این مدت واجب است. اگر از او صاحب فرزندى شد، باید همانند فرزند ازدواج دائم مورد حمایت او قرار گیرد . تمام احکام فرزند بر او جارى خواهد شد، در حالى که در فحشا هیچ یک از این شرائط و قیود وجود ندارد. آیا این دو را با یکدیگر هرگز مى‏توان مقایسه نمود؟
البته ازدواج موقت از نظر ارث ( میان زن و شوهر) و نفقه و پاره‏اى از احکام دیگر تفاوت هایى با ازدواج دائم دارد، ولى تفاوت ها هرگز آن را در ردیف فحشا قرار نخواهد داد. در هر حال شکلى از ازدواج است با مقررات ازدواج.
۲-” ازدواج موقت” سبب مى‏شود که بعضى از افراد هوسباز از این قانون سوء استفاده کرده و هر نوع فحشا را در پشت این پرده انجام دهند تا آن جا که افراد محترم هرگز تن به ازدواج موقت نمى‏دهند، و زنان با شخصیت از آن ابا دارند.
پاسخ: سوء استفاده از کدام قانون در دنیا نشده است؟ آیا باید جلو یک قانون فطرى و ضرورت اجتماعى را به خاطر سوء استفاده گرفت؟ یا باید جلو سوء استفاده کنندگان را بگیریم؟
اگر عده‏اى از زیارت خانه خدا سوء استفاده کردند و در این سفر اقدام به فروش مواد مخدر کردند، آیا باید جلو مردم را از شرکت در این کنگره عظیم اسلامى بگیریم یا جلو سوء استفاده کنندگان را؟! اگر ملاحظه مى‏کنیم که امروز افراد محترم از این قانون اسلامى کراهت دارند، عیب قانون نیست، بلکه عیب عمل کنندگان به قانون، و یا صحیح تر، سوء استفاده کنندگان از آن است. اگر در جامعه امروز هم ازدواج موقت به صورت سالم در آید و حکومت اسلامى تحت ضوابط و مقررات خاص، این موضوع را به طور صحیح پیاده کند، هم جلو سوء استفاده‏ها گرفته خواهد شد و هم افراد محترم ( هنگام ضرورت هاى اجتماعى) از آن کراهت نخواهند داشت.
۳- مى‏گویند: ازدواج موقت سبب مى‏شود که افراد بى‏سرپرست همچون فرزندان نامشروع تحویل به جامعه داده شود.
پاسخ: از آنچه گفتیم، جواب این ایراد کاملا روشن شد، زیرا فرزندان نامشروع از نظر قانونى ،نه وابسته به پدرند و نه مادر، در حالى که فرزندان ازدواج موقت کم ترین و کوچک ترین تفاوتى با فرزندان ازدواج دائم حتى در میراث و سایر حقوق اجتماعى ندارند . گویا عدم توجه به این حقیقت سرچشمه اشکال فوق شده است.(۲)
برای مطالعه بیش تر در این زمینه به کتاب نظام حقوق زن در اسلام شهید مطهری مراجعه کنید.(۳)

پی نوشت ها :
۱٫ نساء(۴) آیه ۲۴٫
۲٫ آیت الله مکارم، تفسیر نمونه، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، ج۳، ص۳۴۳ و ۳۴۵٫
۳٫ شهید مرتضی مطهری، نظام حقوق زن در اسلام ، بخش دوم، زندگی امروز و ازدواج موقت.

منبع : پاسخگو

آدرس زن صیغه ای ازدواج موقت



لینک منبع :چرا در آیه ۲۴ سوره نسا به مردان حق ازدواج های موقت یا صیغه بدون محدودیت داده است؟

چرا در آیه ۲۴ سوره نسا به مردان حق ازدواج های موقت یا صیغه بدون محدودیت ... saten.ir/81821/چرا-در-آیه-۲۴-سوره-نسا-به-مردان-حق-ازدوا/‎Cached Similarچرا در آیه ۲۴ سوره نسا به مردان حق ازدواج های موقت یا صیغه بدون محدودیت داده است؟ در جالب و خواندنی ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ ۱ دیدگاه 498 بازدید. در مورد اصل جواز و مشروعیت ازدواج ... چرا در آیه ۲۴ سوره نسا به مردان حق ازدواج های موقت یا صیغه بدون محدودیت ... www.akairan.com/biography/.../news201511623495357020.html‎Cached6 نوامبر 2015 ... در این مقاله از سایت آکاایران مطلبی در مورد چرا در آیه ۲۴ سوره نسا به مردان حق ازدواج های موقت یا صیغه بدون محدودیت داده است؟ ارائه شده است ، همچنین برای ... ازدواج موقت - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/ازدواج_موقت‎Cached Similarاین نوع از ازدواج خاص مذهب شیعه است و فقهای امامیه آن را بر اساس آیه ۲۴ سوره نساء ... مهم‌ترین ویژگی آن تعیین مدتی است که با اتمام آن ازدواج بدون نیاز به طلاق به پایان می‌رسد. ... ندارد و انقضای آن با پایان مدت یا بذل مدت است، به این معنی که مرد می‌تواند قبل از ... نیست اما بر اساس نظر مشهور مرد در ازدواج موقت محدودیت عددی ندارد و به هر میزان که ... چرا در آیه ۲۴ سوره نسا به مردان حق ازدواج های موقت یا صیغه بدون محدودیت ... yjcnews.ir/search/?...چرا...آیه+۲۴+سوره+نسا+به+مردان+حق+ازدواج+های+موقت+یا+صیغه+بدون+محدودیت+داده+است؟‎Cachedآنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به خبرنگاران گفت به این سند رای مخالف داده است. وی خاطرنشان ساخت تصمیم‌گیری درباره ازدواج موقت باید فقط «تصمیم‌گیری وجدانی» باشد ... شبهات سوره نساء آیه 24 | مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی www.pasokhgoo.ir/node/14401‎Cached Similar15 جولای 2010 ... **نساء آیه 24 : « و نکاح زنان محصنه ( شوهر دار ) بر شما حرام شده اند مگر آن زنان شوهر ... زور و یا در جنگ گرفته و در بند و زندان کرده اند و یا اسیر نموده و هیچگونه اختیار ... که الله مدینه به مسلمانان داده این حق را به خود می دهند که همچون درندگانی که ... درآوردن دختر مسلمان با یک غیر مسلمان را منع کرده است بدون آنکه به احساسات آنها ... در مورد آیه 24 سوره نسا :چرا در این آیه به مردان حق ازدواج های موقت یا صیغه ... www.pasokhgoo.ir/node/38432‎Cached Similar11 جولای 2011 ... در مورد آیه 24 سوره نسا :چرا در این آیه به مردان حق ازدواج های موقت یا صیغه بدون محدودیت داده است؟ پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط تان با این ... آیا آیه ۲۴ سوره نساء دلالت بر مشروعیت متعه یا ازدواج موقت دارد؟ – وب ... https://ahlesonnat.com/آیا-آیه-۲۴-سوره-نساء-دلالت-بر-مشروعیت-مت/‎Cached24 آوریل 2017 ... و لذا دلالت آیه ی ۲۴ سوره ی نساء نیز بر ازدواج موقت نبوده تا بگوییم بر طبق ... این زنان برای آن مردان، و آن مردان برای این زنان حلال نیستند. ... آیه‌ی مذکور را به ازدواج ( صیغه) تخصیص داده و به عنوان دلیلی بر آن قرار داده است، با وجود ... اهل سنت و جماعت، رهنمون جنبش های بزرگ ... پرداخت نکردن به موقع آن بدون عذر حرام است. مشاهده و تدبر آیه 24 سوره نساء به همراه لیست ترجمه ها tadabbor.org/?page=tadabbor&SOID=4&AYID=24‎Cached Similarو با هر زنی از آنان ( از غیر این چهارده قسم ) که ازدواج موقت کردید مهر او را به عنوان واجب ... شده که ایا مقصود از کلمه متعه در ایه 24 سوره نسا ازدواج موقت است یا بهره مندی جنسی ؟ .... من به شخصه کاملا مخالف این آیه با این معنى هستم چرا که هرکس میتونه خودش رو حق ... خدایی که صیغه طلاق را یکی از راههای حرام شدن زن و شوهر نسبت به هم قرار داده ،این ... چرا شیعه ازدواج موقت (صیغه، متعه) را جایز می داند؟ - گنجینه پاسخ‌ها ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa915‎Cached Similarدلائل ازدواج موقت:در قرآن کریم آیه 24 سوره نساء بر این امر دلالت دارد و در روایات از ... اهل سنت هم که قائل به نسخ حکم جواز متعه شده اند هم در این که ناسخ چیست و هم در زمان نسخ ... حمل لفظ "متعه" بر نکاح دائم در آیه مستلزم تکرار بدون دلیل است. ... چه بسا در جایی قبل از عقد گرفته شود و در عرف دیگری از اموال به ارث گذاشته مرد به زن داده می شود. چرا، خداوند پیغمبر را به ازدواج موقت امر نکرده است؟ آیا پیامبر اکرم (ص ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3467‎Cached Similarو در سوره نساء در حین بیان حکم استمتاع، حتی فعل امر را هم به کار نبرده است؟ ... آیا در ازدواج موقت، مرد می تواند همزمان با چند زن و بدون محدودیت و اجازه همسران موقت ... آیه شریفه از آیات مدنی است که در سال های اولیه هجرت در مدینه بر پیامبر نازل شده است. ... درباره این که آیا ائمه (ع) چنین ازدواجی انجام داده اند یا خیر، در روایات آمده است که امام صادق ...