این جستجوگر روسی در یک همکاری مشترک با شرکت دایملر؛ کاماز که در زمینه تولید کامیون تخصص دارد و با همکاری محققان NAMI که توسط دولت روسیه حمایت میشوند روی اتوبوس خودران شاتل کار میکند. البته در حقیقت آنها میخواهند اتوبوسهای کوچک خودران بسازند. این اتوبوس که ظرفیت حمل ۱۲ مسافر را دارد با هر بار شارژ ۲۰۰ کیلومتر مسافت را طی میکند. یاندکس قصد دارد تجارب خود در زمینههای هوش مصنوعی؛ بینش کامپیوتر و شناسایی صوت را بهکار گرفته و در کانون این فناوری قرار داشته باشد.
مسافران می توانند با استفاده از یک اپلیکیشن موبایل که به یاندکس وصل است مقصد خود را مشخص کنند. تیم NAMI تستهای این اتوبوس خودران را در مسیرهای محافظت شده از سال ۲۰۱۷ آغاز میکند و بعد از بهپایان رساندن موفق تمام تستها و آزمایشها؛ بهصورت عملی در خیابانهای شهرهای این کشور بهکار گرفته میشود.
خودروهای بدون راننده تبدیل به یک پدیده جهانی شدهاند؛ هرچند که هنوز هیچکدام از آنها بهطور کامل در اختیار عموم قرار نگرفتهاند و همچنان مراحل تست و آزمایش را پشت سر میگذارند. بهتازگی دو شرکت دلفی و Mobileye با یکدیگر قرارداد همکاری مشترک بستهاند تا خودروهای خودران را تا سال ۲۰۱۹ وارد بازار کنند. شرکت Mobileye همان شرکتی است که پیش از این فناوری خودران را برای شرکت بزرگ تسلا تأمین میکرد.
شرکت بایدو هم فعالیتهای جدی خود را در این زمینه در چین آغاز کرده است. آنها بهتازگی از اولین خودروی تمام الکتریکی خودران رونمایی کردند. تستها بهزودی آغاز میشوند و اگر همه چیز خوب پیش برود؛ تا چند سال آینده شاهد حضور آنها در خیابانهای شهرهایمان خواهیم بود.