وبسایت آی بازاریابی: در مجموع درسهای مختلفی وجود دارند که در زمینهٔ بازاریابی و مدیریت کسبوکار میتوان از مکدونالد آموخت. برخی از آنها در زمینهٔ مدیریت انبار، مدیریت جریان نقدی یا پیشبینی تقاضا اسـت.
اما درسهایی که در این مطلب به آنها اشاره میکنیم (4 مورد در بخش اول و ادامه 4 مورد دیگر در این بخش پایانی) . . . کلیدهایی برای نگاه کردن به یک تصویر بزرگتر و شکل دادن به یک شرکت بزرگ همراه با دسترسی به مشتریان در گوشه و کنار دنیاست.
کسبوکار تنها شامل بازده و نرخ بازگشت سرمایه و میزان فروش نمیشود، بلکه شامل نوعی کشش و جذابیت برای مشتری هم میشود. این درواقع همانجایی اسـت که هسته اصلی یک کسبوکار تقویتشده و رشد میکند.
درس حقیقی از مکدونالد که در اینجا آموخته میشود این اسـت شما نیاز به ساخت ارزش برند خود در هر بازاری که وارد آن میشوید، دارید و ارزش برند با استفاده صحیح از ارتباطات بازاریابی میسر میشود. در همین زمان، نقطه تماس نیز نقشی اصلی را بازی میکند. به هر یک از شعب مختلف مکدونالد در این رابطه توجه کنید و میبینید که در این شعبهها از رنگهای زنده و روشن و همچنین جوی لذتبخش استفادهشده اسـت.
6- بستهبندی محصولات
تاکنون هیچ برندی راندیدم که بهتر از مکدونالد از مفهوم بستهبندی در بازاریابی استفاده کند. مثلاً بستهبندی غذای کودکان در مکدونالد با عنوان "هَپی میل” شامل یک همبرگر، یک نوشابه و سیبزمینی سرخشده میشود. چه راه بهتری برای فروش سه قلم از محصولات خود باهم و بهصورت همزمان سراغ دارید؟ چرا تنها یک همبرگر به مشتری خود بدهید، درحالیکه وی با اندک هزینهای بیشتر قادر به تهیه یک همبرگر، یک نوشابه و یک بسته سیبزمینی سرخکرده دارد؟
7- قد علم کردن در برابر رقابت
کی اِف سی، برگر کینگ و سابوِی برخی از رقبایی هستند که گوشهای سهم بازار مکدونالد را از آن خودکردهاند. ازآنجاییکه مردم کشورهای توسعهیافته توجه بیشتری بهسلامتی روزمره خوددارند، و تعداد بیشتری از آنها از این برند خسته و درمانده شدهاند، مجموع فروش این برند در حال کاهش پیدا کردن اسـت.
اما مکدونالد هم آرام نشسته و شروع به توسعه کسبوکار خود به کشورهای درحالتوسعه کرده و همچنین برخی از اقلام غیر محبوب یا با طرفدار کمتر را از لیست غذایی خود حذف کرده یا آنها را با انواع غذاهای سلامت و مفیدتر جایگزین کرده اسـت.
8- هدف قرار دادن چرخه زندگی خانواده
یک درس مهم و باارزش از مکدونالد درزمینهٔ توسعه کسبوکار این اسـت که شما نیاز به اندیشیدن به کل چرخه زندگی خانواده و پیشنهاد دادن محصولاتی بر اساس مشتریان خودتان دارید. مکدونالد وعده غذایی "هَپی میل” را برای ارائه به کودکان طراحی کرده اسـت و به همین ترتیب گزینههایی هم برای بزرگترها و . . . داشته و در تنظیم منو خود به تمام اعضای خانواده توجه خاصی دارد.
ارتباطات بازاریابی از طرف شرکت نیز در تلاش برای هدف قرار دادن افراد مختلف در هر خانواده به شیوههای مختلفی با آنها ارتباط برقرار میکند. مثلاً اگر از یکی از شعب مکدونالد بازدید کرده باشید، حتماً دیدهاید که هر یک از اعضای خانواده بر اساس نیازهای وی جای خاصی برای استفاده از غذاها در اختیار دارد که بر این اساس به بخشهایی برای مراجعه همراه با خانواده، برای مراجعه درزمانی که کاری دفتری یا . . . داشته و نیاز به انجام دادن آن دارید و همچنین جایی برای مراجعه درزمانی که بازنشست شدهاید. بنابراین همه اعضای مختلف یک خانواده رو هدف قرار دهید تا از هر دسته از مشتریان به سمت شما مراجعه کنند.