مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

به داد قلب کودکتان برسید!

[ad_1]

اظهارات دکتر کورش وحید شاهی، فوق‌تخصص قلب کودکان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می‌دهد برخلاف نگرش قدیمی که بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را در بزرگسالی می‌دانستند، یافته‌های جدید ریشه این مشکلات را به دوران نوجوانی و کودکی مربوط می‌دانند.

وی با بیان این که تا امروز توصیه‌های مراقبتی بر اصلاح سبک زندگی تأکید داشت، به جام‌جم می‌گوید: ریشه تصلب شرایین قلب بزرگسالان به دوران کودکی بر‌می‌گردد، به همین دلیل تاکید می‌کنیم مراقبت‌ها به منظور پیشگیری از عوارض عروقی، قلبی و مغزی از سنین نوجوانی و کودکی آغاز شود.

تغذیه؛ موثر بر سلامت قلب

متاسفانه پدیده چاقی کودکان، دنیا را تهدید می‌کند، به همین دلیل بچه‌های امروزی بسیار زودتر از بزرگسالان وارد دنیای رژیم‌های کاهش وزن شوند.

تقریبا اغلب بزرگسالان از خوردن چیپس، پفک و سایر تنقلات لذت می‌برند. در چنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار داشت کودکی تقاضای خوردن این تنقلات را نداشته باشد؟ آن‌قدر درباره مضرات مصرف این خوراکی‌ها شنیده‌ایم که دیگر گوش شنوایی درباره آنها وجود ندارد. با وجود این خواهش ما از والدین آن اسـت که به خاطر سلامت قلب کودکتان به توصیه‌های متخصصان در این رابطه توجه داشته باشید.

به گفته دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه، امکان حذف این خوراکی‌ها وجود ندارد، اما می‌توان مصرف آنها را مدیریت کرد و با فاصله‌های زمانی قابل توجه چیپس و پفک خورد.

دکتر وحید شاهی مراقبت از شیوه تغذیه امروز کودکان را در سلامت فردای آنها بسیار کلیدی می‌داند و تأکید می‌کند: فست‌فودها، مصرف نمک و افزودنی‌ها، چربی‌ها را افزایش داده‌اند والبته کم‌تحرکی ناشی از آپارتمان‌نشینی و تغییر شکل بازی‌های کودکانه از فعالیت‌های هیجانی پرتحرک به بازی‌های رایانه‌ای و یکجانشینی، نه تنها سلامت قلب کودکان و نوجوانان را به صورت جدی تهدید می‌کند، بلکه باعث ابتلای زودهنگام آنها به بیماری‌های فشار خون و چاقی نیز می‌شود.

تشویق کودکان به ورزش همگانی

چند سالی اسـت شهرداری تهران تجهیزات ورزشی در پارک‌ها را با رنگ‌های جالب توجه نصب کرده اسـت تا شهرنشینان را نسبت به تحرک و فعالیت‌های بدنی تشویق کند. در عین حال تعداد وسایل بازی در پارک‌ها را نیز افزایش داده اسـت. اما بالا بودن آمار مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی نشان می‌دهد میزان استفاده از این وسایل همچنان قابل قبول نیست.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر ضرورت تشویق مردم برای انجام ورزش همگانی می‌گوید: زمینه‌سازی برای انجام این ورزش‌ها به صورت مستمر و منظم باعث هم افزایی حضور اقشار مختلف بویژه کودکان و نوجوانان می‌شود.

دکتر وحیدشاهی خاطرنشان می‌کند: مصرف سیگار، تنش‌های عصبی و استرس والدین بر سلامت قلب کودک تاثیر می‌گذارد.

نشانه‌های قلب بیمار

معمولا یک تا 2 درصد نوزادان با قلب بیمار به دنیا می‌آیند که بدون شک مراقبت‌های دقیق و مراجعات منظم به پزشک در کنترل مشکلات قلبی موثر اسـت. اما با توجه به این که اغلب بیماری‌های قلبی مادرزادی نیست، از دکتر وحید شاهی درباره زمان بررسی‌های دوره‌ای قلب کودکان پرسیدیم.

وی با بیان این که از نظر علمی چیزی به نام چکاپ قلب برای بچه نداریم، می‌گوید: والدین در صورت مشاهده علائمی همچون خستگی زودرس، تپش قلب، غش‌کردن، گیج رفتن سر، دردسینه و... حتما قلب کودک را تحت معاینه پزشک قرار دهند.

این فوق‌تخصص قلب کودکان تأکید می‌کند: در صورت وجود بیماری مادرزادی قلبی میان بستگان درجه یک و دوی کودک، سابقه مرگ ناگهانی و توجیه نشده در سنین زیر 50 سال، سکته قلبی یا مغزی زیر این سن، به واسطه پرریسک بودن خانواده، کودک بدون علامت بیماری هم باید تحت بررسی قرار گیرد و این بررسی بهتر اسـت در دوره شیرخوارگی تا سنین چهار پنج سالگی انجام شود و در دوران نوجوانی طبق زمان‌های توصیه شده توسط پزشک متخصص قلب اطفال نیز تحت بررسی منظم قرار بگیرند.

تاثیر بیماری‌های مادر بر قلب کودک

راهکارهای مراقبت از سلامت قلب کودک در دوران بارداری پرسشی بود که دکتر آمنه لاهوتی، فوق تخصص زنان و نازایی درباره آن به جام‌جم می‌گوید: اگرچه تشخیص انواع ناهنجاری‌های قلبی در دوران جنینی منجر به مداخله درمانی در این دوران نمی‌شود؛ ولی می‌توان با متخصص اطفال برای ویزیت نوزاد در اتاق زایمان مشاوره کرد. در صورتی که مشکل حاد نباشد، نوزاد در اولین فرصت پس از تولد باید توسط متخصص قلب اطفال ویزیت شود.

وی ادامه می‌دهد: بعضی از این بیماری‌ها همانند تجمع مایع در قسمت‌های مختلف بدن در همان دوران جنینی علامت دار می‌شوند که در سونوگرافی قابل تشخیص اسـت.اما ممکن اسـت برخی نیز هیچ علامتی نداشته باشند. به همین دلیل همه نوزادان در بدو تولد باید توسط متخصص اطفال ویزیت و معاینه می‌شوند.

دکتر لاهوتی تأکید می‌کند: علاوه بر مشکلات ژنتیک، گاهی عواملی غیرژنتیک همچون بیماری‌های مادر بر سلامت قلب کودک تاثیر دارد. مثلا فرزند مادر مبتلا‌به دیابت، بیماری لوپوس، مصرف داروهایی مانند ضدتشنج، لیتیوم و وارفارین، ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند سرخجه، اوریون یا سرخک می‌توانند سلامت قلب جنین را دچار ریسک کند .

معنای صدای اضافه قلب کودک

مشاهده نگرانی مادری که به کودکش گفته بودند به خاطر صدای اضافه قلب، کودکش باید تحت اکو قرار گیرد، عامل جست‌وجوی پاسخ معنای این تشخیص از دکتر وحیدشاهی ، فوق‌تخصص قلب کودکان شد. به گفته وی، صدای اضافه یک اصطلاح در معاینه اسـت که لزوما به معنای بیمار بودن کودک نیست. فقط نشانه‌ای اسـت که می‌گوید در صورت وجود داشتن، سلامت قلب کودک باید بررسی شود که در بسیاری از مواقع پاسخ آن گویای سلامت قلب اسـت. بنابراین وجود صدای اضافه در قلب نشانه بیماری نیست.

سهیلا فلاحی - دانش و سلامت


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


8 سپتامبر 2016 ... تصویر به داد قلب کودکتان برسید! اظهارات دکتر کورش وحید شاهی، فوقتخصص قلب کودکان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان میدهد برخلاف ...به داد قلب کودکتان برسيد ... اظهارات دکتر کورش وحيد شاهي، فوقتخصص قلب کودکان و دانشيار دانشگاه علوم پزشکي تهران نشان ميدهد برخلاف نگرش قديمي که بروز ...8 سپتامبر 2016 ... سلامت:به داد قلب کودکتان برسید! ... معنای اضافه کودک مشاهده مادری به گفته به صدای قلب، باید اکو گیرد، جستوجوی معنای تشخیص دکتر ، قلب شد.8 سپتامبر 2016 ... روزنامه جام جم95/6/18: به داد قلب كودكتان برسيد! ... اظهارات دکتر کورش وحيد شاهي، فوق تخصص قلب کودکان و دانشيار دانشگاه علوم پزشکي تهران ...به داد قلب کودکتان برسید. ... محققین نیوزلندی با انجام آزمایش متعدد بر روی کودکانی که عادت به جویدن ناخن دارند متوجه تاثیر مثبت آن بر روی سیستم ایمنی بدن آنها ...برچسب ها - لطفا به داد اين کودکان برسيد - باشگاه خبرنگاران جوان. به گزارش خبرنگار ... يک ماماي نصفه نيمه - لطفا به ميوکارد قلبم گلوکز برسانيد! ... اخبار خبر داد ...8 سپتامبر 2016 ... آکاایران: به داد قلب کودکتان برسید! اظهارات دکتر کورش وحید شاهی، فوق تخصص قلب کودکان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می دهد ...شمار از خوراک کشاورزنیوز استفاده می کنیداظهارات دکتر کورش وحید شاهی، فوقتخصص قلب کودکان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان میدهد برخلاف نگرش ...ساعت 24-اگر دقت کنید و به صحبت های کودک گوش دهید ، کم کم شروع به فهم زبان او خواهید کرد. وقتی او صحبت میکند هرچیزی را که از حرف هایش می فهمید ، تکرار کنید.25 ژانويه 2016 ... عفونت از بیماریهایی است که اگر در کودک پدیدار شود، درمان آن به این سادگیها نیست ... اما اگر دیر به داد کودک برسید و علائم شدت گرفته باشد، باید با نظر پزشک ... عفونتهایی وجود دارد که در بزرگسالی باعث روماتیسم قلبی میشوند.


کلماتی برای این موضوع

شرح کامل دوران بارداری به صورت هفته به هفته …اگر تا کنون هم این احساس را تجربه نکرده باشید، به زودی خود را در مسیر پرتلاطم احساسات آنچه باید درمورد نوزادان بدانیم صفحه معمولا پس از غذا به دلیل پر شدن معده، کودکان دچار سکسکه می‌شوند، اما گاهی ممکن است نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا …از طرف دیگر معماری داخلی به لحاظ معیارهای روانشناسی اهمیت بسیاری دارد میزان امنیت مطالب مفید برای مامانای اسفند و فروزدین و …برای نگهداری بهتر از یک نوزاد باید ابتدا در مورد نیازهای او اطلاعات به دست بیاوریدبهداشت روان سایت پزشکان بدون مرزمهم‌ترین کشمکشی که فرزندان پس از طلاق والدین به آن دچار می‌شوند، ترس از دست دادن پدر روش‌های عجیب‌ برای تشخیص جنسیت جنین تست کلم در این تست، باید کلم قرمز را در آب بجوشانید و آب آن را با ادرار خود مخلوط کنیدتدابیر دوران بارداریآداب معنوی بارداریچند مال شبهه ناک آری به کف؟ تا که باشی نرمْپوش و خوش علف عاقبت سازد تو را از دین بریدندان پزشکی پزشکان ایرانتوجه به سلامت دهان،‌ دندان و زبان ما را برای اصلاح و ادای درست گفتار خود یاری می‌کندرابطه جنسی و عشق پزشکان ایراندر برخی موارد به دلیل خطرات خاص، رابطه جنسی از سوی پزشک ممنوع می‌شود یکی از سوالاتی تبلیغات پزشکان و آگهی های پزشکیاین انجمن افتخار دارد که علاوه بر خدمات به بیماران این استان و استانهای همجوار به



لینک منبع :به داد قلب کودکتان برسید!

به داد قلب کودکتان برسید! - جام جم jamejamonline.ir/sara/.../به-داد-قلب-کودکتان-برسید‏ - ذخیره شده 8 سپتامبر 2016 ... فرزندش سالم به دنیا آمده بود و هیچ مشکلی نداشت، اما در معاینات دوره‌ای به او گفته بودند صدای مشکوکی در قلب دختر دو ماهه‌اش وجود دارد و سلامت قلب باید ... به داد قلب کودکتان برسید! vareshnews.com/detail/News/37167‏ - ذخیره شده 8 سپتامبر 2016 ... به داد قلب کودکتان برسید! فرزندش سالم به دنیا آمده بود و هیچ مشکلی نداشت، اما در معاینات دوره‌ای به او گفته بودند صدای مشکوکی در قلب دختر دو ... تصاویر برای به داد قلب کودکتان برسید! به داد قلب کودکتان برسید! | اظهارات دکتر کورش وحید شاهی، - قطره www.ghatreh.com/news/nn33844155/داد-قلب-کودکتان-برسید‏ - ذخیره شده 26 سپتامبر 2016 ... به داد قلب کودکتان برسید! اظهارات دکتر کورش وحید شاهی، نشان می دهد برخلاف نگرش قدیمی که بروز بیماری های قلبی و عروقی را در بزرگسالی می ... به داد قلب کودکتان برسید! - شفا آنلاین | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/24917034‏ 8 سپتامبر 2016 ... به داد قلب کودکتان برسید! فرزندش سالم به دنیا آمده بود و هیچ مشکلی نداشت، اما در معاینات دوره ای به او گفته بودند صدای مشکوکی در قلب دختر دو ماهه ... به داد قلب کودکتان برسید! - پایگاه خبری تیتر امروز - تی نیوز tnews.ir/news/600670146889.html‏ - ذخیره شده 8 سپتامبر 2016 ... به گزارش تیتر امروز: اظهارات دکتر کورش وحید شاهی، فوق تخصص قلب کودکان و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می دهد برخلاف نگرش قدیمی ... به داد قلب کودکتان برسید! - مجله اینترنتی تو زیبایی tozibae.ir tozibae.ir/tag/به-داد-قلب-کودکتان-برسید/‏ - ذخیره شده ۵ علامت که می‌تواند نشانه بیماری پا در کودک باشد. بیماری‌های پا و مچ پا در کودکان شایع هستند ولی در غالب اوقات به آنها توجهی نمی‌شود. توجه به پای کودک بسیار مهم بوده ... پونیلا - به داد قلب کودکتان برسید! - ورود ponila.com/post/394882/‏ - ذخیره شده اظهارات دکتر کورش وحید شاهی، نشان می دهد برخلاف نگرش قدیمی که بروز بیماری های قلبی و عروقی را در بزرگسالی می دانستند، یافته های جدید ریشه این مشکلات را به . هشدار به بیماران قلبی عازم مسافرت‌های نوروزی/ مراقب لخته شدن خون در ... 188.75.89.4/.../هشدار-به-بیماران-قلبی-عازم-مسافرت‌های-نوروزی-مراقب-لخته-شدن-خون-در-سفرهای-هوایی-باشید - ذخیره شده 4 مارس 2017 ... نایب رییس انجمن جراحان قلب ایران گفت: مبتلایان به اختلالات قلبی و عروقی برای داشتن سفری آسوده و همراه ... تصویر به داد قلب کودکتان برسید! واکنش مسی به جنگ و کشتار کودکان در سوریه: قلبم شکسته است ... https://www.tarafdari.com/.../واکنش-مسی-به-جنگ-و-کشتار-کودکان-در-سوریه-قلبم-شکسته-است-عکس‏ - ذخیره شده 15 مارس 2017 ... مسی در اقدامی ارزشمند و انسان‌دوستانه به جنگ در سوریه واکنش نشان داد. طرفداری - لیونل مسی، فوق ستاره آرژانتینی بارسلونا که سفیر یونیسف نیز ...