به نقل از "یورو ان سی ای پی”، در آخرین جلسه تست تصادف خودروها اروپا ۴ خودرو بالاترین امتیاز ایمنی ۴ بخش متفاوت را به دست آوردند. بر اساس این تست، خودروها از لحاظ ایمنی در رتبهبندی بین یک تا پنج ستاره قرار میگیرد.در این جلسه بالاترین نشان ایمنی از سوی کارشناسان ایمنی اروپا در تست برخورد با موانع سخت از جلو، برخورد تمام عرض با موانع، تست برخورد جانبی و تست ضربههای شلاقی به محصول بازطراحی شده و جدید رنو سنیک تعلق گرفت. این خودرو تقریبا ۹۰ درصد تست ایمنی بزرگسالان را با جمع آوری امتیاز ۳۴٫۵ به دست آورد.
تست شلاقی موسسه Euro NCAP برای بهبود عملکرد صندلی و پشتیهای سر طراحی شده اســت. به طور مثال طراحی باید با توجه به دادههای موجود از تصادفات در دنیای واقعی به منظور حفاظت موثر انجام شود. هندسه پشتی سر از این جهت مهم اســت که از انجام حرکات اضافی سر جلوگیری به عمل میآورد و پشتیبان موثری محسوب میشود.
در این تستها سرنشینان ساختگی کودک در عقب رنو سنیک ۸۲ درصد موارد ایمنی، عابران پیاده حواشی خودرو ۶۷ درصد و سامانههای کمکی ۵۹ درصد در برابر خطرات ایمن ماندند. مدل تست شده در این ارزیابی یک رنو سنیک ۵ صندلی بود که حدود یک هزار و ۵۱۷ کیلوگرم وزن دارد اما امتیاز اخذ شده در خصوص گرند سنیکهای ۷ صندلی نیز کاربرد دارد.
اما یکی دیگر از خودروهای تست شده در آخرین جلسه "NCAP” اروپا سوبارو "لورج” اســت که در اوایل سال جاری میلادی کمی بهتر از همتایان فرانسوی به بازار ارائه شد. این خودرو ۹۲ درصد معیارهای ایمنی برای سرنشینان بالغ جلو، ۸۳ درصد معیارها برای سرنشینان کودک ساختگی در عقب، ۷۵ درصد معیارهای ایمنی برای عابران پیاده و ۶۷ درصد سامانههای امنیتی کمکی را در این ارزیابی دارا بود. تمامی این معیارها در کنار یکدیگر باعث شد تا این خودرو ۵ ستاره تست ایمنی را کسب کند.
در این ارزیابی آدمکهای بچه که نقش کودک ۱٫۵و ۳ساله را بازی میکنند در صندلی عقب با صندلی بچهای که خودروساز پیشنهاد میدهد آزمایش میشود. در سال ۲۰۱۶نحوه انجام تست کمی دچار تغییر شده اســت به طوری که آدمکهای بچه نقش کودکان ۶و ۱۰سال را که بر روی متکای مخصوص نشسته اســت، بازی میکنند.
زمانی که این تست با مجموعه گزینههای اختیاری انجام میشود، احتمالا نمیتوان نتایج ناشی از تویوتا هایلوکس را نادیده انگاشت. مدل ۲۰۱۶ تویوتا هایلوکس مجموعهای از سامانههای امنیتی را به مدل استاندارد خود افزوده اســت. شاید تعجببرانگیز باشد که این خودرو بدون این سامانهها ۲ ستاره خود را در نرخ کلی رتبه بندی را از دست میدهد.
سناریوی مشابهی نیز در خصوص کیا نیرو ۲۰۱۶ وجود دارد. این خودرو نیز به مجموعهای از سامانههای کمکی پیشرفته رانندگی مجهز اســت که باعث رتبهبندی آن در رده ۵ ستارهها میشود. نمونه استاندارد و بی گزینه امنیتی این خودرو ۴ ستاره امنیتی را از آن خود کرده اســت.