مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چگونه داستان تعریف کنیم؟

[ad_1]

telling-a-great-story

به گزارش آلامتو و به نقل از بیزینس ترند؛ ما همیشه برای همکاران و اطرافیان خود داستان می‌گوییم – برای این‌که کسی را متقاعد کنیم از پروژه ما حمایت کند یا به کارمندی بگوییم چگونه ممکن اسـت بهتر کارش را انجام دهد یا به تیمی که با چالشی مواجه شده اسـت انگیزه دهیم. این یک مهارت حیاتی اسـت، اما چه چیزی اسـت که یک داستان را گیرا می‌کند؟ و چگونه می‌توانید قابلیت گفتن داستان‌های متقاعدکننده را در خود ارتقاء دهید؟

کارشناسان چه می‌گویند

با توجه به پدیده انفجار اطلاعات در عصر حاضر، رهبران کسب‌وکار «صدایشان شنیده نخواهد شد مگر این‌که داستان بگویند.» نیک مورگان (Nick Morgan)، نویسنده Power Cues و رئیس و بنیان‌گذار Public Words، یک شرکت مشاوره در حوزه ارتباطات، چنین نظری دارد. او می‌گوید «اعداد و ارقام و تمام امور منطقی که فکر می‌کنیم در دنیای کسب‌وکار مهم هستند، درواقع به‌هیچ‌وجه در ذهن ما نمی‌مانند.» اما داستان‌ها با افزودن چاشنی احساسات به وقایع «خاطراتی» گیرا خلق می‌کنند. این بدین معنی اسـت رهبرانی که داستان‌های گیرایی خلق می‌کنند و به اشتراک می‌گذراند نسبت به دیگران از یک برتری فوق‌العاده بهره می‌برند؛ و خوشبختانه، هر کسی این توانایی را دارد که داستان‌سرای بهتری شود. جونا ساکس (Jonah Sachs) مدیرعامل Free Range Studios و نویسنده پیروزی در جنگ داستان‌ها می‌گوید «شنونده و گوینده داستان‌ها بودن در خون ماست و مطمئناً می‌توان این مهارت را آموزش داد و یاد گرفت.» این توصیه‌ها را به کار بگیرید تا بتوانید از داستان‌سرایی در جهت اهداف خود بهره ببرید.

با انتخاب یک پیام آغاز کنید

هر تلاشی برای داستان‌سرایی باید با این پرسش آغاز شود: مخاطبان من چه کسانی هستند و می‌خواهم چه پیامی را به اشتراک بگذارم؟ هر تصمیمی در مورد داستانتان باید بر مبنای این پرسش‌ها باشد. ساکس می‌گوید رهبران باید این سؤال را از خود بپرسند «نکته اخلاقی اصلی که می‌خواهم در تیم خود القاء کنم چیست؟ و چگونه می‌توانم آن را به‌صورت یک بیانیه واحد و گیرا خلاصه کنم؟» برای مثال، اگر در نگاه تیمتان شکست امری غیرقابل‌قبول به نظر می‌رسد، ممکن اسـت تصمیم بگیرید این پیام را القاء کنید که شکست درواقع مقدمه موفقیت اسـت؛ یا اگر در تلاش هستید مدیران ارشد را قانع کنید ریسک کنند و از پروژه شما حمایت کنند، می‌توانید بیان کنید اغلب شرکت‌های موفق بر مبنای اتخاذ ریسک‌های هوشمندانه بناشده‌اند. ابتدا در مورد پیام نهایی خود به نتیجه برسید؛ سپس می‌توانید در مورد بهترین شکل به تصویر کشیدن آن تصمیم بگیرید.

تجربیات خودتان را استخراج‌کنید

بهترین داستان‌سرایان به خاطرات و تجربیات زندگی خود نگاه می‌کنند تا راهی برای به تصویر کشیدن پیامشان پیدا کنند. چه رویدادهایی در زندگی‌تان باعث می‌شوند به ایده‌ای که تلاش می‌کنید به اشتراک بگذارید، باور داشته باشید؟ ساکس می‌گوید «به لحظه‌ای فکر کنید که ناکامی‌های خودتان منجر به موفقیت در شغلتان شده اسـت، یا درسی که یکی از والدین یا مرشدی به شما داده اسـت. هر یک از این موارد می‌تواند مبنای شروع یک داستان باشد که باعث برانگیختن احساسات شود.» شاید تمایل نداشته باشید جزئیات خصوصی زندگی خود را در محیط کار به اشتراک بگذارید، اما حکایاتی که غلبه بر مشکلات، شکست‌ها و موانع را به تصویر می‌کشند رهبران را قابل‌اعتماد و قابل‌لمس نشان می‌دهند. مورگان می‌گوید «نکته کلیدی در این اسـت که آسیب‌پذیر بودن خود را نشان دهید.»

خودتان را قهرمان داستان نکنید

هیچ‌وقت سعی نکنید خودتان را ستاره داستانتان کنید. مورگان می‌گوید «داستانی که درباره ماشین راننده‌دارتان و داشتن میلیون‌ها سهام در بورس باشد کارکنانتان را تحت تأثیر قرار نخواهد داد» (حداقل در جهتی مثبت). می‌توانید شخصیت اصلی داستان باشید، اما تمرکز اساسی باید روی افرادی باشد که می‌شناسید، درس‌هایی که آموخته‌اید یا رویدادهایی که شاهد آن بوده‌اید؛ و هر زمانی ممکن باشد، باید تلاش کنید «مخاطبان یا کارکنان را قهرمان داستان کنید»، نظر مورگان این‌چنین اسـت. این کار آن‌ها را بیشتر درگیر داستان می‌کند و باعث می‌شود تمایل بیشتری داشته باشند که پیام شما را بپذیرند. ساکس می‌گوید «یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث می‌شود ما به داستان‌ها گوش دهیم این اسـت که خود را بیشتر باور کنیم؛ اما زمانی که داستان‌سرا در مورد این صحبت می‌کند که چقدر خودش انسان فوق‌العاده‌ای اسـت، این کار باعث فاصله گرفتن مخاطبان می‌شود.» هر چه بخواهید تصمیمات خود را بیشتر به رخ بکشید، احتمال کمتری وجود دارد که مخاطبانتان با شما و پیامتان ارتباط برقرار کنند.

یک چالش را به تصویر بکشید

داستانی که در آن چالشی وجود نداشته باشد چندان جذاب نخواهد بود. مورگان می‌گوید «داستان‌سرایانِ خوب درک می‌کنند که یک داستان نیازمند یک مبارزه اسـت.» آیا در داستان رقیبی وجود دارد که باید بر آن پیروز شد؟ چالشی در بازار که باید بر آن غلبه کرد؟ یک صنعت مقاوم در برابر تغییر که لازم اسـت متحول شود؟ از این‌که بگویید مسیر پیش رو دشوار خواهد بود نهراسید. مورگان می‌گوید «ما درواقع دوست داریم به ما گفته شود راهمان دشوار خواهد بود. رهبران هوشمند به کارکنان می‌گویند، مسیری دشوار پیش روی ما خواهد بود؛ اما اگر محکم بایستیم و صبر داشته باشیم، در آخر به موفقیتی بزرگ دست پیدا خواهیم کرد.» داستانی که خوب ساخته‌وپرداخته شده اسـت و با چنین شعر حمایت‌طلبی‌ای به این معنی اسـت که شما مجبور نیستید از افراد درخواست کنید شما را یاری کنند؛ افراد خودشان در مسیر تغییر با شما شریک و همراه خواهند شد، زیرا که می‌خواهند جزئی از این حرکت باشند.

ساده بگیرید و پیچیده‌اش نکنید

هر داستانی که می‌گویید لازم نیست یک حماسه شگفت‌انگیز و تکان‌دهنده باشد. برخی از موفقیت‌آمیزترین و به‌یادماندنی‌ترین داستان‌ها نسبتاً ساده و سرراست اسـت. اجازه ندهید جزئیات غیرضروری باعث شود پیام اصلی‌تان کم جلوه کند. از اصل «کمتر بیشتر اسـت» پیروی کنید. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که می‌توانید مرتکب شوید این اسـت که در مورد مسائلی بی‌فایده بیش‌ازحد جزئیات ارائه دهید. برای مثال، به مخاطبان خود نگویید کدام روز هفته بود یا چه کفشی پوشیده بودید اگر این موارد در پیشبرد ماهرانه داستان نقشی نداشته باشند؛ اما جزئیاتی جالب و به‌جا – این‌که چه احساسی داشتید، حالت چهره، شروع حقیرانه شرکت فوق‌العاده امروز – می‌تواند شنوندگانتان را غرق داستان کند و کمک کند به این‌که پیامتان در قلب آن‌ها جای بگیرد.

با تمرین اسـت که کار بی‌نقص می‌شود

به گفته مورگان، داستان‌سرایی را می‌توان یک هنر دانست که نیاز به تلاش مستمر دارد تا به حد مطلوب برسد. با دوستان، عزیزان و همکاران قابل‌اعتماد خود تمرین کنید تا پیام خود را به‌صورت داستانی با بیشترین اثربخشی درآورید؛ و به خاطر داشته باشید که پاداش این کار عظیم خواهد بود. داستان‌ها ابزاری به‌شدت ویروسی (viral) به‌حساب می‌آیند. ساکس می‌گوید «به‌محض این‌که داستانی بسیار گیرا بگویید، اولین چیزی که یک نفر به فکرش می‌رسد این اسـت که به چه کسی می‌توانم این داستان را بگویم؟ پس با آن سه دقیقه بیشتری که صرف می‌کنید پیامی را در قالب یک داستان بازگو کنید، می‌توانید به نتیجه‌ای دست پیدا کنید که برای ماه‌ها و شاید حتی سال‌ها دوام داشته باشد.»

اصولی که باید به خاطر بسپارید:

بایدها:

  • مخاطبانتان را مدنظر قرار دهید – چارچوب و جزئیاتی را در نظر بگیرید که به بهترین شکل با شنوندگانتان تناسب دارد.
  • نکته اخلاقی یا پیامی را که می‌خواهید منتقل کنید مشخص کنید.
  • از تجارب زندگی خود الهام بگیرید.

نبایدها

  • فرض کنید قابلیت داستان‌سرایی ندارید – ما همه این پتانسیل را داریم که داستان‌هایی به‌یادماندنی بگوییم.
  • خودتان را ستاره داستان کنید.
  • داستانتان را غرق جزئیات غیرضروری کنید.

ADS


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


12 سپتامبر 2016 ... چگونه داستان تعریف کنیم؟:به گزارش آلامتو و به نقل از بیزینس ترند؛ ما همیشه برای همکاران و اطرافیان خود داستان میگوییم – برای اینکه کسی را ...8 فوریه 2013 ... داستانگویی محصول تصوری روشن از روند داستان است؛ این تصور روشن شامل پاسخهایی شفاف به سئوالاتی دقیق است. فیلمنامهنویسِ داستانگو باید ...عالی است. اما اگر داستان ها را سر راست و بی ادا و اصول هم تعریف کنیم می توانند همان قدر جذاب و مؤثر باشند. .... سایر قصه گویی های جشنواره مرحله منطقه ای را چگونه دیدید؟چگونه یک داستان کوتاه را آغاز کنیم؟ دوشنبه ۱۹ عقرب / آبان ۱۳۹۳. ۱۰ دیدگاه ... سقف تزیینی نداشت؛ هیچ شاخصهای قابل تعریفی در آن نبود. نه ادعایی داشت و نه پیامی.4 دسامبر 2013 ... چگونه در 30 ثانیه دیگران را شیفته ی خود کنیم (در ملاقات های شخصی و کاری) ... بعد ازینکه داستان جذاب تان را تعریف کردید، باید مطمئن شوید آنچنان ...30 ا کتبر 2008 ... اگر نمیتوانید با جوک تان ملت را غافلگیر کنید، بهتر است تعریف ... با کمک شخصیتهای داستانی یا آدم هایی که میشناسید، شخصیتهای جوک را ...چگونه داستان تعریف کنیم؟ بهترین داستانسرایان به خاطرات و تجربیات زندگی خود نگاه میکنند تا راهی برای به تصویر کشیدن پیامشان پیدا کنند. چه رویدادهایی در ...چگونه داستان های برندمان را بهتر تعریف کنیم؟ از زمانی که داستان سرایی در بازاریابی محبوبیت یافت، کسب و کارهای بیشتر و بیشتری، این شیوه را در راس روش های ...سیب موز: چگونه داستان تعریف کنیم؟ سیب موز آلامتو ما همیشه برای همکاران و اطرافیان خود داستان می گوییم – برای این که کسی را متقاعد کنیم از پروژه ما حمایت ک.7 جولای 2012 ... چگونه یک قصه برای کودک دلبندمان تعریف کنیم؟ کودکان داستان ها را می خوانند، درباره تجارب شخصی مردم حرف می زنند، تشویق می شوند تا داستان ...


کلماتی برای این موضوع

چگونه در جمع صحبت کنیم؟پرشین پرشیاچگونه در جمع صحبت کنیم؟ یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود شما حرفی نزنید این است چگونه با تجاوز جنسی مقابله کنیمیکی از مشکلات اساسی در راه کمک به قربانیان تجاوز جنسی و سکس خشونت آمیز ، نه تنها در علت دروغ گویی افراد چیست؟ با دروغ گو ها چگونه برخورد کنیم؟دروغ گویی ، علل دروغ گویی ، چرا بعضی افراد دروغ می گویند ، با دروغ گوها چگونه برخورد کارآفرینی سازمان خود را چگونه هدایت کنیمکارآفرینی سازمان خود را چگونه هدایت کنیم ما زنده به آنیم که آرام نگیریم مهارتهای ارتباطی چگونه با دیگران برخورد کنیم ؟ …سوال در هنگام تمسخر و متلک پرانی و طعنه زنی افراد بی شخصیت چگونه برخورد کنیم ؟ مقابله داستان چگونه یک داستان کوتاه خوب بنویسیم؟مجموعه داستان کوتاه های معاصر و نویسندگان جوان بزرگترین پایگاه داستان کوتاه فارسیدرس مطالعات اجتماعی در مدارس را چگونه جذاب تدریس کنیم درس مطالعات اجتماعی در مدارس را چگونه جذاب تدریس کنیم؟چگونه کسی را عاشق خود کنیم؟ روانشناسیچگونه کسی را عاشق خودهمه ما کسانی رو دوست داریم بعضی ها هم ما رو دوست دارند ولی حالا اگه یکی دوسمون نداشته چگونه از طریق تماشای فیلم، زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟توجه با توجه به اینکه مطلب، کمی طولانی است، شاید بهتر باشد با پارس‌خوان به آن گوش عشق های بی هدف را چگونه فراموش کنیم؟ شهر سوالبا سلام و تشکر ازدواج و تشکیل خانواده یکی از موضوعات و اتفاقات مهمی است که باید با



لینک منبع :چگونه داستان تعریف کنیم؟

چگونه داستان تعریف کنیم؟ - آلامتو www.alamto.com/telling-great-story.html‏ - ذخیره شده 12 سپتامبر 2016 ... چگونه داستان تعریف کنیم؟:به گزارش آلامتو و به نقل از بیزینس ترند؛ ما همیشه برای همکاران و اطرافیان خود داستان می‌گوییم – برای این‌که کسی را ... چگونه خلاصه داستان تعریف کنیم یا خلاصه داستان یعنی همه چیز! www.khabaronline.ir/detail/275771/culture/cinema‏ - ذخیره شده - مشابه 8 فوریه 2013 ... داستانگویی محصول تصوری روشن از روند داستان است؛ این تصور روشن شامل پاسخ‌هایی شفاف به سئوالاتی دقیق است. فیلمنامه‌نویسِ داستانگو باید ... چگونه داستان روایت کنیم؟ - تبیان article.tebyan.net/145038/چگونه-داستان-روایت-کنیم-‏ - ذخیره شده 23 نوامبر 2010 ... اواسط قرن 19 دو نویسنده بزرگ با نام‌های «ادگار آلن پو» و «نیکلای گوگول» اولین داستان‌های کوتاه را با تعریفی که ما عموما از داستان داریم، خلق کردند. سه کلید قصه گویی برای تدریس | روش تدریس raveshtadris.com/سه-کلید-قصه-گویی-برای-تدریس/‏ - ذخیره شده - مشابه 2 ژوئن 2016 ... ... قصه بگوییم؟ چه قصه ای بگوییم؟ چگونه قصه بگوییم؟ ... های داستان استفاده کنید. مثلا بگویید: این کار ما شده شبیه اون داستانی که تعریف کردم. چگونه یک داستان کوتاه را آغاز کنیم؟ - نبشت https://nebesht.com/how-to-begin-a-short-story-ah/‏ - ذخیره شده 10 نوامبر 2014 ... شروعی خوب می‌تواند نوشتن باقی داستان را ساده‌تر کند. اما یافتن جملات اولیه مناسب ... چگونه یک داستان کوتاه را آغاز کنیم؟ new-beginning. ایده یک ... سقف تزیینی نداشت؛ هیچ شاخصه‌ای قابل تعریفی در آن نبود. نه ادعایی داشت و نه ... کتاب : کلاس‌های قصه‌نویسی: چگونه داستانی را تعریف کنیم - ویستا vista.ir/.../کلاس‌های-قصه‌نویسی-چگونه-داستانی-را-تعریف-کنیم‏ - ذخیره شده پدیدآورندگان : نویسنده: گابریل گارسیامارکز , مترجم: محمدرضا راهور موضوع : داستان‌نویسی - راهنمای آموزشی , داستان‌نویسی ناشر : شیرین محل نشر : تهران قطع : رقعی نوع ... فن بیان،اصول سخنرانی و هنرگویندگی وگفتگو - اصول قصه گویی fann-e-bayan.blogfa.com/tag/اصول-قصه-گویی‏ - ذخیره شده - مشابه عالی است. اما اگر داستان ها را سر راست و بی ادا و اصول هم تعریف کنیم می توانند همان قدر جذاب و مؤثر باشند. .... سایر قصه گویی های جشنواره مرحله منطقه ای را چگونه دیدید؟ چگونه داستان تعریف کنیم؟ - عصر ایران | دمادم damadam.ir/عصر.../چگونه-داستان-تعریف-کنیم/id/3612563‏ - ذخیره شده آلامتو - ما همیشه برای همکاران و اطرافیان خود داستان می گوییم – برای این که کسی را متقاعد کنیم از پروژه ما حمایت کند یا به کارمندی بگوییم چگونه ممکن است بهتر ... چگونه داستان تعریف کنیم؟ | بهترین داستان سرایان به خاطرات - قطره www.ghatreh.com/news/.../چگونه-داستان-تعریف-کنیم‏ - ذخیره شده 13 سپتامبر 2016 ... چگونه داستان تعریف کنیم؟ بهترین داستان سرایان به خاطرات و تجربیات زندگی خود نگاه می کنند تا راهی برای به تصویر کشیدن پیامشان پیدا ... داستان کوتاه - چگونه می توانم داستان بنویسم - مهدی بهروزی (showing 1 ... www.goodreads.com/topic/show/55053--‏ - ذخیره شده - مشابه باید از تصویرسازی های بدیع و روح نواز برای شروع داستان استفاده کنیم. ..... در این‌جا باز باید تأکید کرد که تفاوت رمان با داستان کوتاه، تفاوتی در تعداد شخصیت‌ها ...