وقتی رئیس از دستتان عصبانی اسـت خود را پنهان نکنید!
رئیستان امروز اصلاً احوال خوشی ندارد و کاملاً عصبانی به نظر میرسد! بهترین نحوه برخورد با رئیس عصبانی چیست؟
به گزارش آلامتو و به نقل از بیزینس ترند؛ هیچکس دوست ندارد که در روز بد رئیسش با وی مواجه شود.هر روز مطالعات جدیدی انجام میشوند که نشان میدهند چقدر داشتن روابط مناسب با رئیس به شاد بودن شما در محیط کار کمک میکند. رئیس شما کسی اسـت که بسیاری از جنبههای زندگی شغلی شما از پاداشها گرفته تا مرخصیها را کنترل میکند.
رئیسها هم مثل بقیه انسانها خالی از اشتباه نیستند و گاهی اوقات به خود کارمند بستگی دارد که چطور این رابطه را بازسازی کند. شاید این کار با توجه به اختلاف سطح و قدرت موجود میان شما و رئیستان سخت به نظر برسد ولی اگر میخواهید از عصبانیت رئیس خود بکاهید مهم اسـت که ترس را کنار گذاشته و وارد عمل شوید. ما به شما میگوییم که چگونه این کار را انجام دهید:
سعی نکنید از دست رئیستان پنهان شوید یا اینکه تنش به وجود آمده را زیر فرش پنهان کنید. این میتواند باعث شود که اختلافات بیشتر شود و در آینده در مقیاسی بسیار بزرگتر سر باز کند. جف ویس مشاور مذاکرات و مدیریت ارتباطات میگوید اگر رابطه کاری شما صدمه خورده اسـت مهم اسـت که حتماً وارد این رابطه کاری شوید. صبر نکنید تا رئیستان اوضاع را آرام کند. وقتی آرام و منطقی شدید به دیدن رئیس بروید و سنگهای خود را وا بکنید.
در برابر وسوسه صحبت جمعی در مورد اتفاق افتاده با همکارانتان مقاومت کنید. اگر همه با هم در مورد این اتفاق صحبت کنند و صحبتها به رئیس منتقل شود ممکن اسـت این موقعیت تنش زا را به سرعت شعلهور کند. ولی صحبت در مورد اتفاق افتاده با یک دوست یا همکار مورد اعتماد میتواند کمک خوبی برای شما باشد تا از دیدی دیگر به موضوع بنگرید و درستی تفکرات خود را بسنجید. مثلاً میتوانید چیزهایی که میخواهید بگویید را با او تمرین کنید و مشخص کنید که چه زمانهایی بیش از حد تدافعی یا غیرمنطقی به نظر میرسید.
رئیس شما نیز مانند هر انسان دیگری واکنشهایی نرمال به استرس و ناراحتی خواهد داشت. او ممکن اسـت به نظر شما رفتاری نامتناسب داشته ولی رفتار وی شاید دلایلی داشته باشد که شما در آن لحظه از آن بیخبرید. سعی کنید از دید رئیستان به مسئله نگاه کنید.
اگر کاری کردهاید که خشم رئیستان را برانگیخته کرده اسـت و یا اشتباهی مرتکب شدهاید مسئولیت آن را به عهده بگیرید. حتی اگر کاملاً شما مقصر نباشید رئیستان از اینکه شما مسئولیت قبول کنید استقبال خواهد کرد. یک عذرخواهی مختصر مثل اینکه بگویید «ببخشید که شما را ناامید کردم» میتواند کارهای بزرگی انجام دهد.
اگر میتوانید به حل مشکل کمک کنید این کار را انجام دهید. ممکن اسـت یک راه حل حاضر و آماده در دست نداشته باشید. پس اندکی صبر در مکالمه را لحاظ کنید و سعی کنید به آنچه که اتفاق افتاده و اینکه چطور میتوانید شرایط را بهتر کنید فکر کرده و با چشمانی باز به مکالمه بازگردید. برخی تنشها نیاز به تکرار تلاش برای حل مسئله دارند تا کاملاً فیصله پیدا کنند. موفقیت با برداشتن گامهای کوچک حاصل میشود.
سعی کنید دوباره در تیم رئیستان قرار بگیرید. به او بگویید که میخواهید از ناراحت کردن دوباره او اجتناب کنید و از او بخواهید تا اولویتهایش را با شما در میان بگذارد. اگر قرار دادن یک ضربالاجل اولویت اول محسوب میشود شما خواهید دانست که برقراری ارتباط با وی قبل از اینکه تنش به وجود بیاید ضرورت دارد.
اگر اصلاً نمیدانید چکار کردهاید که رئیستان را عصبانی کرده اسـت – و اعتقاد دارید که شما مقصر نیستید – همچنان سعی کنید این نکته را با وی مطرح کنید. رئیستان از اینکه شما تلاش میکنید در یک طول موج با وی قرار بگیرید استقبال خواهد کرد. در این مکالمه رئیس شما ممکن اسـت گارد خود را پایین بیاورد و در مورد استرسی که با آن مواجه اسـت برای شما توضیح دهد تا با چالشهای او بیشتر آشنا شوید. ولی مراقب باشید که به جای شکایت سعی کنید بیشتر گوش فرا دهید. هدف شما باز کردن درهای گفتگوست. به هر صورت رئیستان برای اینکه شما شجاعت جلو آمدن و صحبت کردن با وی برای بهتر کردن اوضاع را داشتهاید، احترام قائل اسـت. از طرف دیگر، عصبانیت رئیس شما ممکن اسـت توجیهپذیر نباشد. این خیلی دور از ذهن نیست که یک مدیر تمام عصبانیتش را سر آخرین حلقه یک زنجیره از اشتباهات خالی کند. شما هیچگاه نمیتوانید بفهمید که چه چیز باعث شده که رئیستان کنترلش را از دست بدهد. ممکن اسـت که دلیل خوبی برای عصبانیت وی وجود نداشته باشد و او نیز حرف خاصی در این زمینه نداشته باشد. شما شاید فقط دریافتکننده بد شانس این عصبانیت بوده باشید. اگر این درست اسـت سعی کنید قضیه را فراموش کنید. اگر زیاد وارد جزئیات آن نشوید این قضیه به یک رابطه خوب لطمه نخواهد زد.
رئیس شما شاید از اینکه با مسئله بدین شکل برخورد کرده اسـت ناراحت باشد و فقط انتظار داشته باشد که روز بعد کمی بهتر کار کنید تا همه چیز مرتب شود. ویس میگوید:« تنش اجتنابناپذیر اسـت ولی الزاماً چیز بدی نیست. ما باید اختلافاتمان را هر روز مدیریت کنیم. گاهی اوقات بهترین کاری که میتوانیم بکنیم ایجاد درک متقابل اسـت.»