5 کاری که میتوانید بهجای مدیریت ذرهبینی کارکنان انجام دهید؛
مدیریت ذره بینی(Micro management)، نمونهای از ضعف مدیریتی اسـت که مبین کنترل بیش از اندازه و غیر ضروری کارکنان توسط مدیریت و توجه شدید مدیر به جزئیات کاری اسـت.
مدیران ریز بین به دلیل غرق شدن در مسائل جزئی، توانایی تحلیل کل سیستم و توجه به بهرهوری کلی را ندارند. در واقع آنها علاوه بر اینکه کلیات را فدای جزئیات میکنند، احترام و اعتماد زیر دستان را نیز از دست می دهند.
به گزارش آلامتو و به نقل از بیزینس ترند؛ «چرخه مدیریت ذرهبینی» میتواند خطرناک باشد. زمانی که بهرهوری کاهش پیدا میکند، مدیران احساس میکنند که لازم اسـت کمی بیشتر خود را درگیر کارهای جزئی کنند. بااینحال، مدیریت ذرهبینی درواقع عملی زیانبار اسـت و منجر به کاهش تعلقخاطر کارکنان و حتی بهرهوری پایینتر شود.
این تمایل زیانبار به مدیریت ذرهبینی را کنار بگذارید. در عوض، از قدرت شفافیت بهره ببرید تا ببینید هرکسی روی چه چیزی کار میکند و بهرهوری کارکنان را بدون هدر دادن وقت یک مدیر حفظ کنید.
برای خلق یک تیم کارا، درک فرهنگ شرکت بسیار مهم اسـت. برای نمونه، یک استارتاپ بهسرعت در حال رشد به کارکنانی نیاز دارد که چابک باشند و حاضر باشند مسئولیتهای مختلفی را فراتر از شرح شغل خود بر عهده بگیرند.
طی فرایند استخدام، با متقاضیان در مورد نقشها، مسئولیتها و انتظارات صادق باشید و آزادانه صحبت کنید، در عین اینکه اطمینان حاصل میکنید فرهنگ سازمان با ترجیحات و مشخصههای شخصیتی آنها همخوانی دارد. استخدام کسی که با فرهنگ سازمان چندان سنخیتی ندارد تمایل یا حتی نیاز به مدیریت ذرهبینی را شکل میدهد.
انتظارات از هر یک از کارکنان را بر مبنای اهداف شرکت بهروشنی بیان کنید. این کار را میتوانید بسته به سازمان و فرهنگ خود برای یک بازه روزانه، هفتگی یا ماهانه انجام دهید. شاخصهای بصری عملکرد یا چکلیستها میتواند به کارکنان کمک کنند در مسیر درست حرکت کنند و اولویتهای خود را بدانند.
در اینجا آنقدر که مسیر مهم اسـت مقصد مهم نیست. برای اعضاء تیم یک هدف و موعد مشخصی را تعیین کنید و اجازه دهید به روش خود آن را محقق کنند. بهاینترتیب در عین دستیابی به نتایج مطلوب نیاز به مدیریت ذرهبینی از بین میرود.
از یک دیدگاه وسیعتر، تمرکز بر روی تصویر کلی و درازمدت و هدف نهایی روشن میکند که شرکت به کجا میرود و همه در چه جهتی کار میکنند. مطلع کردن افراد از عملکردشان به آنها اجازه میدهد نقش خود را در سازمان بدون این به امور جزئی بپردازید درک کنند.
یک راه بازخورد لحظهای دادن این اسـت که یک تخته سفید را که اهداف شرکت روی آن نوشته شده اسـت درجایی مناسب نصب کنید. میتوانید از یک سیستم کدگذاری شده بر اساس رنگها استفاده کنید که بهسرعت و بهوضوح وضعیت اهداف را نشان میدهد تا همه روند پیشرفت را بتوانند ببینند.
کارکنان بهمراتب اشتیاق بیشتری به کار خود و بهرهوری بالاتری خواهند داشت زمانی که احساس کنند صدایشان شنیده میشود و دریابند چگونه کار آنها در وضعیت کلی سازمان تأثیر میگذارد. ارائه یک فهرست انجام کارها که کارکنان باید بدون هیچ حرفی به آن عمل کنند نتایج خوبی را فراهم نخواهد کرد و نیاز یا تمایل به مدیریت ذرهبینی را از بین نخواهد برد.
سعی کنید یک احساس تعلق به شرکت در کارکنان ایجاد کنید. این کار میتواند از طریق اعطای مالکیت ایدهها، آزادی در ابراز ایدههای خلاقانه یا تعیین اهداف شخصی مؤثر در موفقیت کلی شرکت انجام شود.
ارتباطات آزاد در کاهش تمایل به مدیریت ذرهبینی امری کلیدی اسـت. زمانی که یک کارمند احساس میکند بهشدت زیر نظر اسـت یا کارش بیشازحد مدیریت میشود، ممکن اسـت به این نتیجه برسد نسبت به او اعتماد کافی وجود ندارد یا اینکه ممکن اسـت کاری را اشتباه انجام داده باشد.
اطمینان حاصل کردن از اینکه همیشه امکان برقراری ارتباط وجود دارد تضمینکننده یک محیط کاری سالمتر و با بهرهوری بیشتر خواهد بود. برای این منظور، میتوانید از سیاست درهای باز بهره بگیرید و از قضاوت سریع درباره ایدهها و اقدامات کارکنان بپرهیزید. جلسات منظم نیز که در آنها هرکسی میتواند شرح دهد روی چه چیزی کار میکند و در صورت لزوم تقاضای کمک یا بازخورد کند، ممکن اسـت ایده خوبی باشد.
پرهیز از ورود به چرخه خطرناک مدیریت ذرهبینی برای هر کارآفرین موفقی امری کلیدی اسـت؛ و اگر بخواهیم صادق باشیم، اگر کسبوکاری در وضعیت خوبی به سر ببرد، نباید در طی یک روز زمان کافی برای مدیریت ذرهبینی وجود داشته باشد.