[ad_1]
3. گردشگران برای مصرف تولیدات گردشگری نیاز به رفتن به آن مقصد دارند و بهطور معمولی نمیتوان این محصولات را خرید. همچنین خرید یک محصول گردشگری نیاز به متقاعد کردن مشتری و ارائه توضیحی از محصول نه خود محصول دارد که در نتیجه اطلاعات را در این صنعت بسیار فشرده و زیاد میکند.
4. محصولات گردشگری ذاتا بسیار پیچیده و دارایترکیبی ناهمگن هستند؛ از جمله سرویسهای مختلفی که به گردشگر ارائه میشود شامل محل اقامت، حملونقل، گشتوگذار، خدمات پذیرایی، خرید و... است.
5. صنعت گردشگری برخلاف سایر صنایع با عدم اطمینان تقاضای بالاتری مواجه و این موضوع بهخاطر روابط پیچیدهتر و رقابت فشردهتر میان ارائهدهندگان خدمات است.
از اینرو ، زنجیره تامین گردشگری براساس خصوصیات این صنعت با هفت مساله کلیدی شامل: مدیریت تقاضا، روابط دوگانه، مدیریت تامین، مدیریت موجودی، توسعه محصول، یکپارچگی زنجیره تامین گردشگری و فناوری اطلاعات روبهرو است. در اینجا به بررسی دو مورد از این موارد یعنی مدیریت تقاضا و روابط دوگانه خواهیم پرداخت و در هفتههای آتی نیز سایر موارد را بررسی میکنیم.
مدیریت تقاضا
مدیریت تقاضا به معنای پیشبینی روند تقاضا و برنامهریزی برای ارائه اقتصادی محصول گردشگری و در یک گام فراتر از آن، کمک به تطبیق روند تقاضای گردشگری با ظرفیتهای موجود است. مدیریت تقاضا بخش اعظمی از مطالعات در حوزه زنجیره تامین گردشگری رابه خود اختصاص میدهد و از جمله مفاهیم کلیدی در حوزه مدیریت آن محسوب میشود.
بهعنوان مثال آژانسهای گردشگری نمیتوانند آنقدر گیشه داشته باشند تا مطمئن شوند که هیچیک از ما در صف نخواهیم ایستاد. اما از سوی دیگر، نمیتوانند تعداد گیشهها را خیلی کم کنند چون هزینه چنین تصمیمی، افزایش نارضایتی گردشگری است. یک هتل ساحلی نیز به نوعی با همین نوسان تقاضا روبهرو است؛ چراکه فصلهایی از سال، اتاق خالی وجود ندارد و زمانهای دیگری اتاقها خالی هستند و به زحمت میتوان یک اتاق را اجاره داد.
کسانی که متخصص مدیریت زنجیره تامین گردشگری یا مدیریت خدمات هستند، باید در مورد تعداد بهینه اتاق برای یک هتل، ظرفیت متوسط بهینه برای تولید انرژی، تعداد بهینه گیشهها در یک آژانس و تعداد مناسب صندلیها برای پروازها تصمیم بگیرند. از همینرو است که کارشناسان میگویند مدیریت تقاضا در اجرای موفق زنجیره تامین گردشگری بسیار موثر است. مدیریت تقاضا در زنجیره تامین گردشگری کمک میکند تا بتوان در مقابل رقبا برنامهریزی درستی انجام داد و منابع را به طور بهینه به هر بخش از کسب و کار تخصیص داد.
در نتیجه با توجه به نقش کلیدی تقاضا به مثابه یک عامل تعیینکننده سودآوری کسبوکارها، برآورد تقاضای آتی یک عنصر مهم در مطالعات زنجیره تامین گردشگری به حساب میآید.
روابط دوجانبه
در زنجیره تامین روابط دوجانبهای وجود دارد که طی آن همه کسبوکارهای گردشگری با تامینکنندگان، توزیعکنندگان، رقبا، شرکا و... برای رفع نیاز مشتریان در ارتباط هستند. این روابط در زنجیره تامین گردشگری شامل دو جریان میشود؛ یک جریان از تامینکننده اولیه به گردشگر و یک رابطه از گردشگر به تامینکننده که عکس رابطه اول است.
روابط در زنجیره تامین گردشگری به دلیل وجود ارائهدهندگان خدمات مختلف بسیار پیچیده است و ارتباطات بسیار زیادی وجود دارد. از جمله این روابط میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
اولین ارتباط، آشنایی یک بازدیدکننده با مقصد است که از طریق سیستمهای اطلاعاتی فراهم میشود.
پس از آن حضور گردشگر در مقصد و ارتباط با یک فرهنگ جدید، عکس آداب و رسوم و... تا ارتباط گردشگر با جاذبهها، هتلها، سیستم حملونقل و... سایر ارتباطات در این صنعت را نشان میدهند.
این روابط به دو شکل افقی و عمودی در زنجیره تامین گردشگری وجود دارند. بهعنوان مثال روابط عمودی میان کسبوکارهایی است که از نظر نوع فعالیت همپوشانی ندارند؛ مثل رابطه یک هتل با تامینکنندهاش اما روابط افقی میان کسبوکارهایی است که با یکدیگر همپوشانی دارند؛ برای مثال میتوان به رابطه بین دو هتل اشاره کرد. به هر رو بررسی روابط در زنجیره تامین فواید بسیاری دارد و مزایای آن را میتوان در غالب موارد زیر مطرح کرد:
• حفظ ارزش و صرفهجویی
• کنترل بیشتر نسبت به فرآیندهای تدارک
• افزایش رضایت مشتریان به خاطر سرعت در ارائه تولیدات و خدمات و توسعه محصولات
• کاهش قیمت محصولات و خدمات با توسعه فرآیندهای کسب و کار در بین تامینکنندگان
• افزایش سود به وسیله کاهش هزینههای زنجیره تامین و بهبود کیفیت
• طولانی کردن و دوام بخشیدن به روابط تامینکنندگان از طریق یکپارچه کردن فرآیندها در داخل و خارج ازسازمان در طول زنجیره تامین.
* کارشناسی ارشد برنامهریزی توریسم
[ad_2]
لینک منبع
بازنشر:
مفیدستان
عبارات مرتبط با این موضوع دنیای سفر و گردشگریدنیای سفر؛ اخبار و جاذبه های گردشگری ایران و جهانکسب میلیارد دلار درآمد ارزی و جایگاه توفیق …معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درآمد هشت میلیارد دلاری ارزی جدیدترین اخبار روز ایران و دنیاآب و آتش عنوان برنامه جدید شبکه نسیم است که در قالب مسابقه تلویزیونی و با جایزه ۱۰۰ مرتضی امینی رفتار شناسی و عملکرد خط نفوذ در …مرتضی امینی رفتار شناسی و عملکرد خط نفوذ در مجلس ششمگزارش فارس از دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری …دانشجویان در دیدار با مقام معظم رهبری بر اجرای پروژه سیاهسازی پرونده بورسیهها همایش های معماری و عمران همایش ها ، کنفرانس ها و …کنگره بین المللی پایداری در معماری و شهرسازی تا اسفند ماه محور های کنگرهمجموعه مقالات گردآوری شده اینترنتیپلان تیپ نوشته رم کولهاس ترجمه ایمان رئیسی و روشنک دارابی چاپ شده در فصلنامه بافران بافرانو هر از گاه در گذر زمان در گذر بی صدای ثانیه های دنیای فانی،جرس کاروان از رحیل مسافری وبلاگ یک مهندس تفکر و اقدام در برنامه ریزی استراتژیک برنامه ریزی استراتژیک دنیای سفر و گردشگری نشست مشورتی برنامه راهبردی ملی در گردشگری پایدار ایران برگزار شد نشست مشورتی سه روزه کسب میلیارد دلار درآمد ارزی و جایگاه توفیق دولت یازدهم معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درآمد هشت میلیارد دلاری ارزی و کسب جدیدترین اخبار روز ایران و دنیا «آب و آتش» عنوان برنامه جدید شبکه نسیم است که در قالب مسابقه تلویزیونی و با جایزه ۱۰۰ میلیون مرتضی امینی رفتار شناسی و عملکرد خط نفوذ در مجلس ششم مرتضی امینی رفتار شناسی و عملکرد خط نفوذ در مجلس ششم گزارش فارس از دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری تلاش دشمن گزارش فارس از دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری تلاش دشمن برای کشاندن جوانان به سمت نسخه همایش های معماری و عمران همایش ها ، کنفرانس ها و سمینار ها کنگره بین المللی پایداری در معماری و شهرسازی تا اسفند ماه محور های کنگره مجموعه مقالات گردآوری شده اینترنتی پلان تیپ نوشته رم کولهاس ترجمه ایمان رئیسی و روشنک دارابی چاپ شده در فصلنامه معماری و بافران بافران «و هر از گاه در گذر زمان در گذر بی صدای ثانیه های دنیای فانی،جرس کاروان از رحیل مسافری خبر می وبلاگ یک مهندس تفکر و اقدام در برنامه ریزی استراتژیک برنامه ریزی استراتژیک
لینک منبع :تشریح مدیریت تقاضا و روابط دوگانه در زنجیره تامین گردشگری
تشریح مدیریت تقاضا و روابط دوگانه در زنجیره تامین گردشگری
donya-e-eqtesad.com/news/1082127 - ذخیره شده
7 دسامبر 2016 ... پژمان حاتمی فر/ کارشناسی ارشد برنامه ریزی توریسم به طور کلی صنعت گردشگری
دارای پنج ویژگی است: 1. صنعت گردشگری یک صنعت هماهنگ و ...
تشریح مدیریت تقاضا و روابط دوگانه در زنجیره تامین گردشگری
www.donyayesafar.com/n/8980 - ذخیره شده
7 دسامبر 2016 ... در زنجیره تامین گردشگری روابط دوجانبه ای وجود دارد که طی آن همه کسب وکارهای
گردشگری با تامین کنندگان، توزیع کنندگان، رقبا، شرکا و.
تشریح مدیریت تقاضا و روابط دوگانه در زنجیره تامین گردشگری
tnews.ir/news/fe6375538963.html
7 دسامبر 2016 ... تین نیوز| پژمان حاتمی فر*: به طور کلی صنعت گردشگری دارای پنج ویژگی است: 1.
صنعت گردشگری یک صنعت هماهنگ و بسیار فشرده است که ...
مدیریت تقاضا : دنیای سفر و گردشگری
dsfr.ir/ey8dwa
15 دسامبر 2016 ... تشریح مدیریت تقاضا و روابط دوگانه در زنجیره تامین گردشگری ... گردشگری روابط
دوجانبه ای وجود دارد که طی آن همه کسب وکارهای گردشگری با تامین ...
مساله کلیدی مدیریت زنجیره تامین گردشگری - تور ترکیه
gedan.ir/news/20577/مساله-کلیدی-مدیریت-زنجیره-تامین-گردشگری
مدیریت زنجیره تامین گردشگری به این موضوع می پردازد که چگونه یک محصول
گردشگری ... از: مدیریت تقاضا، روابط دوگانه، مدیریت تامین، مدیریت موجودی، توسعه
محصول، یکپارچگی ... در مقالات آتی به تشریح هر کدام از این مسائل کلیدی خواهیم
پرداخت.
7مساله کلیدی مدیریت زنجیره تامین گردشگری
seeiran.ir/7مساله-کلیدی-مدیریت-زنجیره-تامین-گردشگ/?print... - ذخیره شده
مدیریت زنجیره تامین گردشگری به این موضوع میپردازد که چگونه یک محصول
گردشگری ... از: مدیریت تقاضا، روابط دوگانه، مدیریت تامین، مدیریت موجودی، توسعه
محصول، یکپارچگی ... در مقالات آتی به تشریح هر کدام از این مسائل کلیدی خواهیم
پرداخت.
بیماری هلندی چیست؟ - تدبیر اقتصاد | خبر فارسی
khabarfarsi.com/u/29189390
5 دسامبر 2016 ... آن رونق تقاضا در بخش ماشین آلات راهسازی و معدنی، در کوتاه مدت و به .... عنوان تشریح
مدیریت تقاضا و روابط دوگانه در زنجیره تامین گردشگری را ...
خبرگزاری جمهوری اسلامی - گردشگری فرصتی مناسب برای رشد و ... - ایرنا
https://www3.irna.ir/fa/News/82336093/ - ذخیره شده
7 دسامبر 2016 ... روزنامه دنیای اقتصاد در یادداشتی عنوان «تشریح مدیریت تقاضا و روابط دوگانه در
زنجیره تامین گردشگری» را برجسته کرد و نوشت: به طور کلی ...
7مساله کلیدی مدیریت زنجیره تامین گردشگری | معرفی جاذبه های ...
2redonya.ir/7مساله-کلیدی-مدیریت-زنجیره-تامین-گردشگ/
شما اینجا هستید خانه » گردشگری » 7مساله کلیدی مدیریت زنجیره تامین گردشگری
.... است از: مدیریت تقاضا، روابط دوگانه، مدیریت تامین، مدیریت موجودی، توسعه
محصول، یکپارچگی ... در مقالات آتی به تشریح هر کدام از این مسائل کلیدی خواهیم
پرداخت.
مدیریت زنجیره تأمین - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/wiki/مدیریت_زنجیره_تأمین - ذخیره شده - مشابه
مدیریت زنجیره تأمین (به انگلیسی: Supply Chain Management ) عبارتست از
فرایند برنامهریزی، اجرا و کنترل عملیات مرتبط با زنجیره تأمین در بهینهترین حالت
...
یکشنبه 10 اردیبهشت 1396 ساعت 00:21