[ad_1]
یقین بالاترین درجه ایمان است. یقین باعث می شود انسان همه امور را وابسته به قدرت خدا بداند. یقین دارای مراتب مختلفی است که در هرکس متفاوت است
یقین درجه ای از ایمان است که آدمی همه
امور را از خدا بداند و در عالم چیزی را مستقل در تاثیر نداند، البته یقین هم درجات
و مراتبی دارد.
ایمان، تقوا، یقین
ایمان به خدا، پیامبران و عالم غیب از نعمت
هایی است که هیچ نعمتی در ردیف آن قرار نمی گیرد و سعادت و شقاوت ابدی انسان به آن
مربوط است. ایمان که اعتقاد قلبی و التزام عملی است، دارای درجات و مراتبی است. همه
افراد با ایمان در یک پایه از ایمان قرار ندارند، بلکه هر فردی در طول عمر خود قابلیت
ارتقا به مراتب بالاتر یا تنزل به مراتب پایین تر را دارد. تمام روایاتی که بیانگر
تفاوت ایمان، تقوا و یقین و نیز بیانگر برتری یقین بر تقوا و تقوا بر ایمان است، به
درجات و مراتب ایمان اشاره دارد به این معنا که وقتی ایمان قوت پیدا کرد، تقوا حاصل
می شود و از آن هم که قوی تر شد، یقین که مرتبه والای ایمان است،به دست می آید.
یقین بالاترین درجه ایمان
از روایات بر می آید که بالاترین درجه ایمان،
یقین است و واصلان به مرحله یقین بسیار اندک هستند. امام رضا (ع) می فرماید: ایمان
یک درجه برتر از اسلام است و تقوا یک درجه برتر از ایمان است و یقین یک درجه برتر از
تقواست و خدا چیزی را کمتر از یقین، بین بندگان تقسیم نکرده است.
یقین درجه ای از ایمان است که آدمی همه
امور را از خدا بداند و در عالم چیزی را مستقل در تاثیر نداند. مقصود از یقین، تنها
معنای لغوی نیست، بلکه معنایی است که از استعمال در روایات گرفته شده که با معنای لغوی
هم منافات ندارد؛ یقین در لغت، از مقوله علم است، ولی در بعد دینی علاوه بر علم التزام
هم هست. یقین، یعنی باور و التزام قلبی و عملی به آن.
|
نشانه ها و آثار یقین
از نشانه های یقین، توکل و تسلیم، رضا و
تفویض است. از امام باقر (ع) سوال کردند حد یقین چیست؟ که فرمود حد یقین توکل بر خدا،
تسلیم اوامر خدا بودن، راضی به قضای الهی بودن و امور را به خدا سپردن است. یکی از
نشانه های یقین این است که غیر از خدا از کسی و از چیزی نترسید. ستایش و ملامت دیگران،
گرد آمدن در اطرافش و پراکنده شدن از اطرافش در او اثر نگذارد. همچنین از امام صادق
(ع) پرسیدند حد یقین چیست؟ فرمود: این که همراه با خدا از چیزی هراسان نباشی.
اثرات یقین بر زندگانی مومن
یقین، تلاش انسان را زیاد می کند و زندگی
فردی و اجتماعی را دگرگون می سازد، حال و هوای فرد عوض می شود، عبادتش، خوابش، حزن
و شادیش جلوه دیگری پیدا می کند. با نیل به یقین اعمال اجتماعی و رابطه انسان با دیگران
چهره ای دیگر پیدا می کند، محور حب و بغضها، دفع و جذبها خدا می شود و دوست، فامیل
و... هم به مقدار پیوندشان با خدا در قلب انسان جای دارند.
قرآن کریم در سوره مجادله آیه 22 در وصف
مومنان حقیقی می فرماید: هرگز قومی را که به خدا و روز قیامت ایمان دارند، نمی یابی
که با دشمنان خدا و رسولش دوستی بورزند گرچه پدران، فرزندان، زنان و خویشان آنها باشند،
خدا در دل چنین افرادی که به خاطرخدا از دوستی با خویشان بریده اند ایمان نوشته و به
واسطه روحی از ناحیه خودش آن را ثابت می کند.
مراتب یقین
یقین هم مراتب و درجاتی دارد؛ با اینکه
حضرت ابراهیم (ع) و سلمان فارسی هر دو اهل یقین بودند، اما در یک پایه قرار نداشتند
و بین آنها فاصله زیاد بود. آن دسته از اصحاب رسول خدا هم که به درجه یقین رسیده بودند،
برابر نبودند چنانکه امام صادق (ع) بعد از بیان مراتب ایمان فرمود: سلمان در مرتبه
دهم از ایمان، ابوذر در مرتبه نهم و مقداد در مرتبه هشتم قرار داشتند. تردیدی نیست
که ایمان این سه شخصیت بزرگ در حد یقین بود و لکن یقین آنها متفاوت بود.
بدیهی است که یقین هر انسانی در طول عمرش
تشدید یا تضعیف می شود. حضرت ابراهیم (ع) به مقام یقین رسیده بود ولی از خدا درخواست
کرد که خدایا به من نحوه زنده شدن مردگان را نشان ده، خدا فرمود؛ آیا ایمان نیاورده
ای؟ عرض کرد؛ آری و لیکن می خواهم دلم مطمئن گردد. درخواست حضرت ابراهیم (ع)، رسیدن
به مرتبه بالای یقین بود. چنانکه صفوان از امام هشتم (ع) درباره سخن خداوند به حضرت
ابراهیم (ع) سوال کردم که آیا در دل ابراهیم هم شک بود؟ حضرت فرمود؛ خیر، ابراهیم بر
یقین بود و از خدا خواست که بر یقینش بیفزاید.
انسان اگر گناه را کنار بگذارد و در حد
توان خود در راه حق حرکت کند، خداوند نیروهایی بر او می گمارد که او را تایید می کنند،
ایمانش را تقویت و او را به مرحله یقین وارد سازند و پس از آن تا لحظه مرگ آن را حفظ
کنند.
حقیقت یقین
یقین در منطق و فلسفه، دارای دو اصطلاح
است: یکی یقین به معنای اعم که عبارت است از: قطع به چیزی و دیگری به معنای اخص که
عبارت است از: «علم قطعی مطابق با واقع» و یا «علم به چیزی همراه با قطع به اینکه
خلاف آن هرگز صحیح نخواهد بود». یقین به معنای اخص دارای دو ویژگی است که هر علمی که
این دو ویژگی را داشته باشد، به آن یقین گفته میشود. یکی قطع به آن چیز و دیگری قطع
به اینکه صحیح بودن خلاف آن محال است. اما طبق آنچه عارفان و اهل شهود از علم و یقین
گفتهاند، یقین دارای سه مرتبه است. این سه مرتبه عبارتاند از: «علم الیقین»، «عین
الیقین» و «حق الیقین».
راه های رسیدن به یقین
قرآن مجید راه رسیدن به یقین را عبادت می
داند: «واعبد ربّک حتی یأتیک الیقین»؛ «پروردگارت را عبادت کن تا به یقین برسی». بدون
عبادت ممکن نیست کسی به یقین نائل آید. منظور از عبادت، حرکات و سکنات ظاهری نیست بلکه
حقیقت عبادت و بندگی خدا است که در آن صورت غیر خدا در انسان جای ندارد. از این رو
از رسول خدا (ص) نقل است که: «اگر نبود شیاطینی که اطراف دل های بنی آدم را احاطه کرده
اند، آن ها حقایق ملکوت آسمان ها و زمین را مشاهده می نمودند»؛ یعنی گناه و رذایل اخلاقی
مانع رسیدن به مقامات معنوی، از جمله یقین می شود.
گردآوری: مجله اینترنتی ستاره
[ad_2]
لینک منبع
بازنشر:
مفیدستان
عبارات مرتبط با این موضوع پیام تبریک دکتر محمدعلی لطف الهی یقین ریاست …پیامتبریکدکترمحمدعلیپیام تبریک دکتر محمدعلی لطف الهی یقین ریاست دانشگاه مراغه به مناسبت آغاز سالتحصیلی واجب ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزادواجبواجب در لغت به معنای لازم، ناگریز و حتمی است و در اصطلاح فقه اسلام عملی است که انجامش امر به معروف و نهی از منکر ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزادامربهمعروفونهیازشرایط امر به معروف و نهی از منکر اول ـ آن که آمر و ناهی، معروف و منکر را بشناسد و یقین پرسش و پاسخ لب المیزانباسمه تعالی سلام علیکم بستگی به مراتب انسانها دارد آری در مراتبِ بالای سلوک ایمان و آثار آن و رابطه اش با اسلامآنچه از قرآن و حدیث برمیآید، رابطه اسلام و ایمان به گونههای مختلف مطرح شده و در اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری …پرسش و پاسخ ، چگونه از طریق خودشناسی به خدا شناسی پی می بریم؟پاسخ همان گونه که می دانلود نوا مداحی،مولودی،موسیقی،آهنگ،سخنرانی و با …دانلود نوا مداحی،مولودی،موسیقی،آهنگ،سخنرانی و با لینک مستقیمتوکل از دیدگاه قرآن از دقت در ماهیت توکل میتوان رابطه ایمان و توکل را بخوبی دریافت بنحوی که کمی ایمان و پیش گویی و غیب دانی جنیان سماموسبارها از من این پرسش شده که آیا جنیان از آینده خبر دارند و آیا می توانند پیش بینی و یا ارتباط طب اسلامی با علم نجومکلام جالب علامه حسن …با سلام و تشکر از آموزه های دینی و نیز بر اساس روایات وسائل الشیعه ؛ ج۷ ، باب ۱۹۰ واجب ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد واجب واجب در لغت به معنای لازم، ناگریز و حتمی است و در اصطلاح فقه اسلام عملی است که انجامش بر پیام تبریک دکتر محمدعلی لطف الهی یقین ریاست دانشگاه مراغه به پیامتبریکدکتر پیام تبریک دکتر محمدعلی لطف الهی یقین ریاست دانشگاه مراغه به مناسبت آغاز سالتحصیلی امر به معروف و نهی از منکر ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد امربهمعروفو شرایط امر به معروف و نهی از منکر اول ـ آن که آمر و ناهی، معروف و منکر را بشناسد و یقین داشته القرآن الکریم پرسش و پاسخ لب المیزان باسمه تعالی سلام علیکم بستگی به مراتب انسانها دارد آری در مراتبِ بالای سلوک، انسان بهتر ایمان و آثار آن و رابطه اش با اسلام آنچه از قرآن و حدیث برمیآید، رابطه اسلام و ایمان به گونههای مختلف مطرح شده و در نتیجه اداره مشاوره و پاسخ نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری چگونه از پرسش و پاسخ ، چگونه از طریق خودشناسی به خدا شناسی پی می بریم؟پاسخ همان گونه که می دانید در دانلود نوا مداحی،مولودی،موسیقی،آهنگ،سخنرانی و با لینک پویش مردمی انقلابی بیوثیقه بر اساس بیانیهای که اندیشکده یقین در تکذیبیهی عدم تودیع توکل از دیدگاه قرآن مرکز فرهنگ و از دقت در ماهیت توکل میتوان رابطه ایمان و توکل را بخوبی دریافت بنحوی که کمی ایمان و زیادی پیش گویی و غیب دانی جنیان سماموس بارها از من این پرسش شده که آیا جنیان از آینده خبر دارند و آیا می توانند پیش بینی و یا پیش عرفان و مراتب ان چیست
لینک منبع :یقین و مراتب یقین
مراتب و مراحل یقین چیست و ملاک و معیار یقین برای انسان چه میباشد ...
www.islamquest.net/fa/archive/question/id21909 - ذخیره شده - مشابه
یقین در منطق و فلسفه، دارای دو اصطلاح است: یکی یقین به معنای اعم که عبارت است
از: قطع به چیزی و دیگری به معنای اخص که عبارت است از: «علم قطعی مطابق با ...
یقین و مراتب آن: - مشکات ولایت
www.meshkatehvelayat.com/index.php/home/704 - ذخیره شده
یقین و مراتب آن. آنچه معرفت شهودی را از معرفت فکری ممتاز می سازد یقین با تمامی
مراتب آن است که یقین خود یکی از اسماء الله می باشد به اعتبار آنکه حق متعال خارج از
...
مراتب یقین در قرآن - ویکیپرسش
wikiporsesh.ir/مراتب_یقین_در_قرآن - ذخیره شده
۱ - مراتب یقین از دیدگاه قرآن ۱.۱ - علم الیقین ۱.۲ - حق الیقین ۱.۳ - حق الیقین در
قرآن ۲ - یقین مفهومی و ذهنی ۳ - تقسیم یقین ۳.۱ - یقین عقلی و نظری (علم الیقین)
مراتب یقین
www.hawzah.net/fa/Book/View/45278/25893/مراتب-یقین - ذخیره شده - مشابه
مراتب یقین. مرتبه اول: علم الیقین است، و آن اولین مرتبه یقین است و عبارت است از:
اعتقادثابت جازم مطابق واقع. و آن حاصل می شود از ترتیب مقدمات و استدلال، مانند ...
مراتب یقین و مراتب ایمان - پرسمان دینی
masjedaliasghar.ir/?p=748 - ذخیره شده
11 نوامبر 2015 ... پس ایمان ، دارای مراتبی است که تابع مراتب یقین می باشد ؛ و آنچه انسان را مستحقّ
عذاب الهی می کند ، نبود حدّ اقلّ ایمان است نه عدم مراتب بالای ایمان.
اسلام شناسی، یقین و ایمان، مراتب یقین، علم الیقین و عین الیقین و حقّ ...
sokhanha.ir/.../اسلام-شناسی،-یقین-و-ایمان،-مراتب-یقین،-علم-الیقین-و-عین-الیقین-و-حقّ-الیقین-و-برد-الیقین.htm - ذخیره شده - مشابه
پرسش:با سلام یک مسلمان یا مومن ایا باید به خدا و مسائل دیگر دین مثل معاد و بهشت و
جهنم ایمان داشته باشد یا یقین ؟ مگر ما بهشت وجهنم را دیده ایم که یقین داشته باشیم ...
یقین - دانشنامهی اسلامی
wiki.ahlolbait.com/یقین - ذخیره شده - مشابه
مراتب یقین[ویرایش]. از نظر عارفان، یقین داراى سه مرتبه است: علم الیقین. عین
الیقین. حقّ الیقین. علم الیقین به معناى تصوّر و ...
یقین و مراتب یقین - مجله اینترنتی ستاره
setare.com/fa/news/6881/یقین-و-مراتب-یقین - ذخیره شده
29 ا کتبر 2016 ... یقین بالاترین درجه ایمان است. یقین باعث می شود انسان همه امور را وابسته به قدرت خدا
بداند. یقین دارای مراتب مختلفی است که در هرکس متفاوت است.
اقسام و درجات یقین | پیامبر من
www.myprophet.ir/2016/03/اقسام-و-درجات-یقین/ - ذخیره شده
7 مارس 2016 ... البته باید دانست که این انواع به نوعی، مراتب مختلف یک حقیقت اند. یعنی مرتبه ی
اول یقین در صورتی که قوی تر و شدیدتر شود، می شود مرتبه ی دوم ...
"یقین" بالاترین درجه ایمان/ نشانه ها و آثار یقین - خبرگزاری مهر | اخبار ...
www.mehrnews.com/.../یقین-بالاترین-درجه-ایمان-نشانه-ها-و-آثار-یقین - ذخیره شده - مشابه
16 جولای 2013 ... یقین هم مراتب و درجاتی دارد، با اینکه حضرت ابراهیم (ع) و سلمان فارسی هر دو اهل یقین
بودند، اما در یک پایه قرار نداشتند و بین آنها فاصله زیاد بود.
یکشنبه 10 اردیبهشت 1396 ساعت 01:11