اگر میخواهید از یک مکالمه دشوار بدون افسوس خارج شوید و حس رضایت داشته باشید باید نحوه مدیریت کردن اینگونه مکالمات را یاد بگیرید.
به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ هر کس لااقل ۷۵درصد در مورد نحوه رفتار دیگران با خودش مسئول است. رفتارهای کلامی و غیرکلامی ما گزینههای بقیه برای واکنش را محدود کرده یا گسترش میدهند؛ برای مثال، اگر کسی در حالی که دارد از کنارتان رد میشود بپرسد «چطوری؟»، میدانید که نباید برگردید و کنار او راه بیفتید تا پاسخ مفصلی به او بدهید. با ادامه دادن به راهش، طرف مقابل به شما این پیام را میرساند که انتظار یک سر تکان دادن یا پاسخی کوتاه و خلاصه از شما دارد؛ اما اگر او در مقابل شما میایستاد و چشمدرچشم این سوال را از شما میپرسید، گزینههایتان متفاوت میشد. رفتار او عکسالعملی بیش از یک پاسخ واکنشی میطلبد.
ما همه محصول عادتهایمان هستیم و الگوهای ارتباطی به ما کمک میکنند تا مجبور نباشیم راجع به تکتک کلماتی که به زبان میآوریم فکر کنیم؛ اما وقتی صرفا به این دلیل که نتوانستهایم گزینههای بهتری برای پاسخ دستوپا کنیم به سمت این الگوها میلغزیم، پیشبینیپذیر میشویم؛ مثلاً اگر به پرهیز از تقابل شناخته میشوید، سایرین میتوانند شرایطی ایجاد کنند که باعث شود پا پس بکشید یا عذرخواهی کنید یا مکالمه را رها کنید. دارید مسئولیت ۷۵درصدیتان را واگذار میکنید و این خوب نیست.
اما اگر مجموعهای از پاسخها دم دست داشته باشیم، میتوانیم از الگوهای پیشبینیپذیر اجتناب کنیم؛ برای مثال، میتوانیم یاد بگیریم که با بعضی سوالات بیادبانه به عنوان پرسشهایی بیطرف برخورد کنیم یا عنصری از منطق در اظهارنظری ظاهراً مسخره بیابیم یا به یک توهین طوری پاسخ دهیم که انگار اتفاقی و غیرعمدی بودهاست. به این ترتیب، به جای اینکه قربانی الگوهای عادتی شویم، بر آنچه اتفاق میافتد حاکم میشویم.
چنین مهارتی مخصوصا در فضاهای سیاسی که در آنها آنچه گفته میشود، اغلب با آنچه منظور است تفاوت دارد، اهمیت پیدا میکند. دوام آوردن و پیشرفت در میان سیاستبازیهای محیطهای کاری نیازمند درجهای از تسلط بر برخوردهای روزمره است. مهم است که روشهای مؤثر واکنش به موقعیتهای سخت را بدانیم.
اگر کسی به شما چیزی بگوید و بعد بشنوید که به دیگران حرف متفاوتی زده چه باید کرد؟ در محیطهای سیاسی سازمانی این اتفاق نادری نیست. آیا باید بگذرید؟ کینه به دل بگیرید؟ دیگر به آن فرد اعتماد نکنید؟ مستقیم موضوع را مطرح کنید؟ با یک مجموعه واکنش آماده، گزینههایی پیش رویتان خواهید داشت؛ حتی میتوانید با واکنشی مؤثر، با فاصله کمی بعد از مرتبه اولِ این برخورد، از وقوع چنین وضعیتی در آینده جلوگیری کنید، چه در کار افزایش مجموعه واکنشهایتان تازهکارید چه باتجربه، داشتن واکنشهای آمادهٔ متفاوت در دسترس مفید خواهد بود. لیستی که در ادامه میآید تاکتیکهای دستهبندی شدهای است که بهتان کمک میکند این کار را انجام دهید. وقتی به یک وضعیت منفی بالقوه واکنش نشان میدهید، به کار بردن این تاکتیکها ممکن است از صدمه به یک رابطه مهم یا رفع یک تهدید به اعتبارتان جلوگیری کند:
تفاوت بین کسانی که ارتباط مؤثر برقرار میکنند، با کسانی که در مکالمه و حتی زندگی به هر طرف رانده میشوند ممکن است همین تطبیقپذیری باشد. دفعه بعد که به نظرتان با راه بستهای مواجه شدید، چه به علت برخورد و چه به علت نبود فهم متقابل، تاکتیکهای بالا را در نظر بگیرید. آزمایش تنها راه برای رسیدن به حداقل ۷۵درصدی مسئولیت برخوردها با ماست؛ در غیر این صورت، بیشتر روزهای ما در گرفتاری عادات پیشبینیپذیرمان میگذرد و به جایی هم نمیرسیم و در این مسیر هیچ سود و لذتی هم نیست.