آیا جذابیت جنسی در تبلیغات و بازاریابی موجب افزایش فروش میشود؟
چطور میتوان یک تبلیغ را به بیشترین بازدهی ممکن رساند؟ شاید با استفاده از روشهای معمول و منطقی این امر ممکن نباشد اما همیشه راه هایی برای تقلب وجود دارد!!
به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ موضوع جنسیت و جذابیت جنسی در بازاریابی و تبلیغات همیشه موضوعی بوده که موردتوجه مشتریان، صاحبان کسبوکار و حتی دانشجویان بوده است. برخی تصور میکنند که جنسیت موجب افزایش فروش میشود، البته باوجود شواهدی مختلفی که عکس این موضوع را اثبات میکنند. امیدوارم این مقاله مهر تائید و پایانی باشد بر این موضوع! چراکه برخی در ذهن خود بر اساس برخی از فاکتورها تصمیمگیری و به این نتیجه میرسند که استفاده از موضوع از جنسیت درفروش تأثیرگذار است و سپس آن را به موضوعهای دیگر بسط داده و تأثیرگذاری آن را یک اصل غیرقابل تغییر جهانشمول در نظر میگیرند. بههرحال هدف و مخاطب این مقاله آن دسته از افرادی است که دیگر نمیخواهند پول و وقت خود را برای استراتژیهای غلط هدر دهند.
دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که موارد زیر تعدادی از مهمترین آنها است:
میل جنسی در بخشی از مغز انسان تحت عنوان مغز خزنده شکل میگیرد. ازآنجاییکه افکار مردم از داخل افکار و ذهن خود آن افراد سرچشمه میگیرد، آنها این افکار و احساسات را به موقعیتهایی بسط میدهند که در عمل هیچ ارتباطی باهم ندارند.
مشابه بسیاری تصورات غلط دیگر، مردم بهکرات میشنوند که استفاده از جذابیت جنسی موجب افزایش فروش محصولات و خدمات میشود. درنتیجه، به این نتیجه میرسند که این موضوع حتماً باید درست باشد.
خواه موجب اثرگذاری بر فروش یک محصول شود یا خیر، بسیاری بر این نظر هستند که جذابیت جنسی موجب جلبتوجه مخاطب میشود. اما مشکل و مسئله اصلی این است که این جلبتوجه همیشه مثبت و اثربخش نیست.
در برخی مجامع که در آنها جذابیت جنسی نهی و منع شده، گاهی استفاده کردن یا صحبت کردن از این موضوع در عمل موجب جلبتوجه بیشتری میشود. روندهای ثبت شده توسط سایت گوگل این موضوع را بهخوبی نشان داده است.
ازآنجاییکه بسیاری از شرکتهای شناختهشده در دنیا از موضوع جذابیت جنسی در تبلیغات خود استفاده میکنند، بسیاری تصور میکنند که یا جذابیت جنسی موجب افزایش فروش محصولات میشود، یا اگر اینطور نبود مدیران تبلیغاتی این برندها از این موضوع در تبلیغات خود استفاده نمیکردند.
جذابیت جنسی عموماً برای فروش محصولات و خدماتی کاربرد داشته و تأثیرگذار است که مرتبط با موضوع روابط جنسی و زناشویی باشد. به عبارتی میتوان گفت استفاده از این موضوع درزمانی کاربرد دارد که کاربران نهایی جزء مصرفکنندگان خاص و به عبارتی تخصصی آن محصول باشند و در غیر این صورت تأثیر مثبتی بر میزان فروش ندارند.
پس تا اینجا کار یاد گرفتیم که استفاده از جذابیت جنسی درفروش محصولات و خدمات نامرتبط تأثیری در میزان فروش ندارد. تحقیقی که اخیرا توسط دانشگاه ویسکانسین در آمریکا انجامشده است بهخوبی این موضوع را نشان داده که تبلیغات محصولات نامرتبط به موضوع روابط جنسی و زناشویی در صورت استفاده از عامل جذابیت جنسی با 10% کاهش بازدید توسط عموم مردم روبرو میشوند. این مطالعه درواقع اطلاعات بهدستآمده توسط تجربیات دیوید اُگیلوی در طی فعالیتهای تخصصی وی را تائید کرده است. همچنین پروفسور جِف ریچاردز نیز در این رابطه چنین اعتقاد دارد.
دلایل مختلفی در این رابطه وجود دارد که برخی از آنها به شرح زیر است:
ارائه جذابیت و زیبایی جنسی بهصورت رایگان و بهگونهای مفت و بی هزینه برای مخاطب موجب افزایش دفع و رد پیشنهاد مطرحشده در تبلیغ توسط عموم مردم میشود، خصوصاً خانمها که عامل اصلی خرید محصولات در خانه و خانواده هستند.
برخی اعتقاددارند که استفاده از جذابیت جنسی برای فروش محصولات و خدمات نامرتبط بهنوعی تزویر و حیله که در عمل هم موجب بیارزش شدن تصویر شرکت و برند و هم محصول در نظر مخاطب میشود.
برخی دیگر اعتقاددارند که یک محصول نباید دارای ویژگیها و مزایای خاص و منحصربهفردی برای مصرفکننده باشد تا شرکت برای فروش آن مجبور به استفاده از جذابیتهای جنسی شود.
آن دسته از افرادی که به یک محصول به دلایلی غیر ویژگیها و مزایای خاص و منحصربهفرد آن جلب میشوند، عامل جذبکننده آنها (در اینجا جذابیت جنسی تبلیغ) را بیشتر از هر چیز دیگر به یاد میآورند.