مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مردم، برادران حاکم هستند!!

[ad_1]

حاکم، باید بداند که همان طور که باید نزد خداوند معذور باشد، نزد مردم نیز عذرواضح داشته باشد و باید حسن ظن و مهربانى مردم جلب کند، چه از راه احسان به ایشان و کم کردن بار زحماتشان و چه از طریق این که آنان را به آنچه تکلیفى در مقابل آن ندارند، مجبور نکند؛ زیرا، این امر، موجب سوء ظن مردم به حکومت می شود.

فرآوری: حامد رفیعی - بخش نهج البلاغه تبیان

علی علیه السلام

در دیدگاه اسلامى، حکومت، ودیعه و امانتى است در دست صاحبان قدرت براى اشاعه قسط و عدل و احقاق حقوق عمومى و جلوگیرى از تعدى متجاوزان و حفظ امنیت مردم و زمینه سازى براى رشد و تعالى روحى و معنوى، نه اشباع کننده حس جاه طلبى و برترى جویى فرد یا حزبی خاص. بنابراین، روشن است که در این حکومت، مردم، محور همه فعالیت ها و حرکت هاى حکومت باشند؛ یعنى، همه امور در جهت حفظ نظم و نظام و امنیت و عمران بلاد ایشان باشد.

امیرالمومنین علیه السلام، خطاب به یکى از کارگزاران خود مى فرماید: «او را فرمان مى دهم که مردم را نرنجاند و به آنان دروغ نگوید و دروغ نبندد و فرمانروایى او بر مردم موجب نشود تا از مردم رو گرداند و به آنان بى اعتنایى کند؛ چرا که مردم برادران دینى و یاورانى براى تأمین حقوق هستند.»

نباید احساس استبداد در مردم به وجود آید

در عهدنامه مالک اشتر، بر این مردم محورى و ترجیع منافع عمومى مردم بر خواص و نقش اساسى و بنیادى آنان در حفظ دین و ملّت و نظام، تأکید مى فرماید و او را به همراهى مردم ترغیب و امر مى فرماید:

«بدین ترتیب یکى از بزرگ ترین عوامل سلب آزادى اجتماعى مردم که همان حاکمیت طبقاتى نخبگان و محوریّت آنان در سیاست گذارى هاست، از جامعه دور مى شود.»

«چه بسا خیر مردم در چیزى باشد که ناخوشش دارند و لکن حاکم آگاه و مدبر، بر او مطلع است و بر اوست که مردم را به آن وا دارد و از طعن و عتاب نهراسد. پس اگر اهل هدایت و استقامت، بر طریق بودند، آنان را به سر منزل مقصود رهنمون باشد و اگرکژى و انحراف داشتند، به راه آورد و اگر سرپیچى کردند، جایگزینى بیابد. همانا، این،درست ترین و محکم ترین کار یک حاکم شایسته است.»

حاکم، باید بداند که همان طور که باید نزد خداوند معذور باشد، نزد مردم نیز عذرواضح داشته باشد و باید حسن ظن و مهربانى مردم جلب کند، چه از راه احسان به ایشان و کم کردن بار زحماتشان و چه از طریق این که آنان را به آنچه تکلیفى در مقابل آن ندارند، مجبور نکند؛ زیرا، این امر، موجب سوء ظن مردم به حکومت و احساس ظلم وخودکامگى و نبود آزادى مى شود و حاکم باید در اَعمال خود، مراقب احساس عمومى جامعه و برداشت هاى آنان باشد و نگذارد احساس استبداد در مردم به وجود آید.

نشانه هاى ستم آشکار مى گردد

در منطق علوى، رابطه حکومت و مردم، رابطه اى دو سویه است که اگر یک طرف آن آسیب ببیند، حرکت صحیح جامعه مختل مى شود و مردم زیان خواهند دید. آن حضرت، این رابطه و آثار آن را این چنین بیان مى فرماید:

«مردم، به صلاح امر خود نمى رسند، الّا به سبب صالح بودن حاکمان، و حاکمان، صالح نخواهند بود مگر با حرک صحیح و مستقیم مردم. پس اگر مردم، حق حاکم را ادا کنند و حاکم نیز حق مردم را، حق، در میان ایشان عزیز خواهد شد و دین بر پا مى گردد و نشانه هاى عدالت آشکارمى شود و سنت هاى نیک به راحتى جارى مى گردد، و زمانه، نیک و شایسته گردد و مى توان انتظار ماندگارى حکومت و یأس مطامع دشمنان را داشت، امّا اگر مردم بر حاکمان چیره گردندو حق حاکم را ادا نکنند یا این که حاکم در حق مردم اجحاف کند، اختلاف کلمه پیدا خواهد شد و نشانه هاى ستم آشکار مى گردد، و فریبکارى در دین زیاد مى شود و سنتها رها مى شوند و عمل به هواهاى نفسانى مبنا قرار مى گیرد و احکام الهى تعطیل مى گردد.»

حاکم آگاه، خیر مردم را می داند

امیرالمومنین علیه السلام، بعد از قضایاى جنگ صفین و پیش آمدن حکمیت مى فرماید:

«چه بسا خیر مردم در چیزى باشد که ناخوشش دارند و لکن حاکم آگاه و مدبر، بر او مطلع است و بر اوست که مردم را به آن وا دارد و از طعن و عتاب نهراسد. پس اگر اهل هدایت و استقامت، بر طریق بودند، آنان را به سر منزل مقصود رهنمون باشد و اگرکژى و انحراف داشتند، به راه آورد و اگر سرپیچى کردند، جایگزینى بیابد. همانا، این،درست ترین و محکم ترین کار یک حاکم شایسته است.»

امیرالمومنین علیه السلام، خطاب به یکى از کارگزاران خود مى فرماید: «او را فرمان مى دهم که مردم را نرنجاند و به آنان دروغ نگوید و دروغ نبندد و فرمانروایى او بر مردم موجب نشود تا از مردم رو گرداند و به آنان بى اعتنایى کند؛ چرا که مردم برادران دینى و یاورانى براى تأمین حقوق هستند.»

شکوه آن حضرت، این است که حتى براى این اقدام هم یاورى ندارد و یاران او خود دردهاى بى درمان او هستند!

کلام آخر

جهت گیرى حکومت اسلامی، در همه امور باید به نحوى باشد که به تعبیر امیرالمومنین علیه السلام، مردم احساس رنج و دلسردى نداشته باشند و این نمى شود، مگر این که حکومت، در همه حال، بر میزان حق و عدل حرکت کند ودر جاده انصاف قدم زند و صلاح عمومى را به عمل صادقانه و عادلانه و پاک دنبال کند.

به فرموده مقام معظم رهبری مد ظله العالی: «مردم سالاری دینی ... یک حقیقت واحد در جوهره نظام اسلامی است؛ چرا که اگر نظامی بخواهد بر مبنای دین عمل کند، بدون مردم نمی شود؛ ضمن آن که تحقق حکومت مردم سالاری واقعی هم بدون دین امکان پذیر نیست».


منابع:
- نهج البلاغه، فیض الاسلام، خطبه 207،خطبه 120،خطبه 43؛ نامه 53، نامه 25
- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت، 13/10/1379ش.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

جستار مردمسالاری دینی نکته‌ی بعدی این است که بسیج تحقّق مردم‌سالاری دینی است ما که میگوییم مردم‌سالاری بیانات در جمع مردم استان کردستان‌ در میدان آزادی …پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ایسرویس سایت خبری تحلیلی تابناکاخبار ایران و …رصد‌خانه تابناک ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه صدای مردم مجله اینترنتی اسرارنامهصدای مردم مجله اینترنتی اسرارنامه دربخش های رویدادها چای داغ کاغذ کاهی سبک مجله گیزمیزمجله ای سرگرم کننده با موضوعات متنوع از سراسر اینترنتفرخنده و گرامی باد سی و هفتمین سالروز ۶ جدی ۱۳۵۸ …رفقا، دوستان، خواهران، برادران و همرزمان شجاع و انقلابی افغان سلامها و درودهای اعراب ایرانی چگونه مردمی هستند؟به علت وسعت و فراوانی جمعیت غیر عرب در اهواز اکثر مردم فکر میکنند که اصلا در اهواز کسی عارف‌ مسئولان حمل و نقل دائما در حال توجیه هستند …عارف‌ مسئولان حمل و نقل دائما در حال توجیه هستند قاضی‌پور اگر خانواده خودتان در حمله مغول به ایران ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادحملهمغولبهایرانحملهٔ مغول به ایران بخشی از حمله‌های مغولان مسیر حرکت چنگیز خان و فرماندهان اوسایت خبری تحلیلی کلمه سایت خبری تحلیلی کلمه سایت خبری تحلیلی کلمه جستار مردمسالاری دینی نکته‌ی بعدی این است که بسیج تحقّق مردم‌سالاری دینی است ما که میگوییم مردم‌سالاری دینی یا بیانات در جمع مردم استان کردستان‌ در میدان آزادی سنندج‌ پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای سرویس سایت خبری تحلیلی تابناکاخبار ایران و جهان رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از صدای مردم مجله اینترنتی اسرارنامه صدای مردم مجله اینترنتی اسرارنامه دربخش های رویدادها چای داغ کاغذ کاهی سبک زندگی فرخنده و گرامی باد سی و هفتمین سالروز ۶ جدی ۱۳۵۸ پایان شب رفقا، دوستان، خواهران، برادران و همرزمان شجاع و انقلابی افغان سلامها و درودهای گرم اعراب ایرانی چگونه مردمی هستند؟ به علت وسعت و فراوانی جمعیت غیر عرب در اهواز اکثر مردم فکر میکنند که اصلا در اهواز کسی عربی مجله گیزمیز مجله ای سرگرم کننده با موضوعات متنوع از سراسر اینترنت عارف‌ مسئولان حمل و نقل دائما در حال توجیه هستند قاضی‌پور عارف‌ مسئولان حمل و نقل دائما در حال توجیه هستند قاضی‌پور اگر خانواده خودتان در قطار بود حمله مغول به ایران ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد حملهمغولبه حملهٔ مغول به ایران بخشی از حمله‌های مغولان مسیر حرکت چنگیز خان و فرماندهان او سایت خبری تحلیلی کلمه سایت خبری تحلیلی کلمه سایت خبری تحلیلی کلمه



لینک منبع :مردم، برادران حاکم هستند!!

مردم، برادران حاکم هستند!! - تبیان article.tebyan.net/345943/مردم-برادران-حاکم-هستند-‏ - ذخیره شده 1 ژانویه 2017 ... حاکم، باید بداند که همان طور که باید نزد خداوند معذور باشد، نزد مردم نیز عذرواضح داشته باشد و باید حسن ظن و مهربانى مردم جلب کند، چه از راه احسان به ... تصاویر برای مردم، برادران حاکم هستند!! مردم، برادران حاکم هستند!! - شیخ حسین انصاریان www.erfan.ir/farsi/article/keywords/.../مردم،+برادران+حاکم+هستند!!‏ - ذخیره شده 1 ژانویه 2017 ... مردم، برادران حاکم هستند!! حاکم، باید بداند که همان طور که باید نزد خداوند معذور باشد، نزد مردم نیز عذرواضح داشته باشد و باید حسن ظن و مهربانى مردم جلب ... وظایف حاکم اسلامی در قبال مردم www.hawzah.net/fa/Magazine/.../وظایف-حاکم-اسلامی-در-قبال-مردم‏ - ذخیره شده - مشابه فصل دوم این رساله ترجمه سه حدیث درباره آداب معاشرت حاکم با مردم است. ..... در جای دیگر از این نامه درباره فریادرسی مظلومان و یاری برادران ایمانی و حل مشکلات ایشان و ... ایران و آذربایجان: در بستر تاریخ و زبان - یافته‌های کتاب‌های Google https://books.google.com/books?isbn=1780835361 عباس جوادی - ‏2016 - History ... قدرت (حتی برادران و خویشان داخل یک خانواده)، غارت و یغما، مستقر شدن کوچندگان در ... دین حاکم یعنی اسلام، دین اکثریت مردم در آناتولی شد و در اواخر قرن پانزده با ...Sehir-Eddin's Geschichte von Tabaristan, Rujan und Masanderan. ... - یافته‌های کتاب‌های Google https://books.google.com/books?id=YvJSAAAAcAAJ ‏1850 ... دوست موافق بود دشمن ساختی وولایت (ا را خراب کردی وخون چندین مردم بزرل ریخته ... اصفهبد مازندران خویش منست من از برادر خود پناه بدو بردم مرا حاکم دیامان گردانید و ...مجموعه کتا بهای موحدین : شاهراه اتحاد: بررسى نصوص امامت - یافته‌های کتاب‌های Google https://books.google.com/books?isbn=6035037402 ابو الفضل ابن الرضا برقعى قمى - ‏2015 - Religion یعنی مردم در انتخاب حاکم آزادند، پس امامت حضرت حسن خان نیز به استناد نصی از جانب ... ثانیاً: «امامت» جز در یک مورد که از برادر به برادر می رسد، در بقیهٔ موارد از پدر به ...مجموعه کتا بهای موحدین : سوانح ایام: بر کَـ هایى از زندکَى ام - یافته‌های کتاب‌های Google https://books.google.com/books?isbn=6030036408 ابو الفضل ابن الرضا برقعى قمى - ‏2015 - Religion اعلامیه های زیادی نیز برای بیداری مردم نوشتم که چون سانسور حاکم بود و روزنامه ها چاپ ... قبلا گفتم این جانب با چند تن از برادران ایمانی با وقت قبلی برای ملاقات با امام ...Die geschichte Tabaristan's und der Serbedare nach Chondemir - یافته‌های کتاب‌های Google https://books.google.com/books?id=3BVfAAAAcAAJ Ghiyās al-Dīn ibn Humān al-Dīn Khvānd Amīr, Bernhard A. Dorn - ‏1850 - Māzandarān (Iran) ... (۹ علی بن حسام الدوله آردشیر بعد از برادر باتفاق امراء مغول حاکم مازندران گشت و ... جلای 17 رسانیدند (47 وجلاد را (16 مردم (16 فرستاد ومن کجور شتافته را ومدت دو ماه ...آقامحمدخان قاجار - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/آقامحمدخان_قاجار‏ - ذخیره شده - مشابه خشونت بسیار عظیم و بی سابقه آقا محمد خان قاجار در برابر مردم و مخالفان از جمله کور ..... کرمان به فرستاده شهریار قاجار داد); محمدعلی خان سیستانی (برادر جهانگیر و حاکم ...