مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

روحانیت در آغاز دهه‌ی 1340

[ad_1]

به طور کلی می‌توان روحانیت را در این دوران به چهار گروه تقسیم کرد:
1. گروهی که با نظام سلطنتی مخالفت نداشت؛
2. گروه سیاست پرهیز؛
3. گروه سیاست‌پذیر منفعل؛
4. گروه سیاست‌پذیر فعال.

گروه اول:

از میان علمای بزرگ و مراجع تقلید بنام، نمی‌توان از کسانی یاد کرد که جزء گروه اول، یعنی گروه درباری، قرار داشته باشند. اغلب افراد این گروه را روحانیون رده‌های سوم و چهارم تشکیل می‌دادند؛ برخی از کسانی که در اوقات، دفاتر ازدواج و طلاق، و... شاغل بودند. این گروه معمولاً در مراسم و جشن‌های دربار شرکت می‌کردند.

گروه دوم:

گروه دوم، جریان تقدس‌گرا و ولایتی بودند که بنا به دلایلی از سیاست پرهیز می‌کردند. به طور خاص می‌توان آیة‌الله سیداحمد خوانساری را در این گروه قرار داد. ایشان علت سیاست پرهیزی خویش را تجربه‌ی ناموفق مشروطه می‌دانست. رهبران انجمن حجتیه نیز در این بخش قرار داشتند. پیروان این انجمن به لحاظ فکری دو دسته بودند:
1. برخی به لحاظ فکری و اعتقادی سیاست‌گریز بودند، زیرا به تعطیل حکومت در عصر غیبت معتقد بودند؛
2. بعضی دیگر از روی تقیه سیاست‌گریز بودند، نه آنکه به آن اعتقاد داشته باشند.

گروه سوم:

این گروه میانه‌رو، صرفاً در حد اعتراض، به مبارزه با مفاسد اجتماعی معتقد بودند، نه در حد سرنگونی رژیم. آنها تغییر اشخاص، مثل نخست‌وزیر و...، را کافی می‌دانستند، اما تغییر اساس رژیم را دور از دسترس می‌پنداشتند. آقای رسول جعفریان در این باره از سه نفر یاد کرده است: (1) 1. آیة‌الله گلپایگانی؛ 2. آیة‌الله شریعتمداری؛ 3. آیةالله مرعشی نجفی.

گروه چهارم:

این گروه، شامل گرایش امام خمینی و یاران ایشان بود. آنها اساساً خواستار تأسیس حکومت اسلامی بر مبنای شرع و سرنگونی رژیم شاه بودند، هر چند در مقاطع مختلف به طرح مسائل جزئی نیز می‌پرداختند، زیرا بر این باور بودند که باید نوعی آمادگی برای تأسیس حکومت اسلامی در مردم ایجاد شود.

پی‌نوشت‌ها

1. ر. ک: رسول جعفریان، «مرجعیت سیاسی شیعه: نگرشی اجمالی بر نقش آیة‌الله العظمی بروجردی در احیای حرکت فکری و سیاسی حوزه»، مجله زمانه، ش 7 و 8، فروردین و اردیبهشت 1382.

منبع مقاله :
لک‌زایی، نجف، (1391)، تحولات سیاسی- اجتماعی ایران معاصر، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چاپ دوم

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

بهمن دایرة المعارف هوراماننوشته شده در تاریخ یکشنبه بیست و چهارم بهمن ۱۳۸۹ توسط ابراهیم شمسمطالعات جامعه شناسی چکیدهاین مقاله بحثی است در متدولوژی معرفت شناسی در سطح کلان، و در سطح خاص مبحثی در بهمن دایرة المعارف هورامان نوشته شده در تاریخ یکشنبه بیست و چهارم بهمن ۱۳۸۹ توسط ابراهیم شمس مطالعات جامعه شناسی چکیدهاین مقاله بحثی است در متدولوژی معرفت شناسی در سطح کلان، و در سطح خاص مبحثی در مورد دو آغاز دهه فجر مبارک باد اغاز دهه فاطمیه آغاز دهه کرامت آغاز دهه فجر



لینک منبع :روحانیت در آغاز دهه‌ی 1340

روحانیت در آغاز دهه‌ی 1340 - راسخون rasekhoon.net/article/show/.../روحانیت-در-آغاز-دهه‌ی-1340/‏ - ذخیره شده 9 ژانویه 2017 ... به طور کلی می‌توان روحانیت را در این دوران به چهار گروه تقسیم کرد: 1. گروهی که با نظام سلطنتی مخالفت نداشت؛ 2. گروه سیاست پرهیز؛ 3. تصاویر برای روحانیت در آغاز دهه‌ی 1340 روحانیت در آغاز دهه‌ی 1340 - اخبار فارسی - Shafaqna monitor.shafaqna.com/FA/IR/7808799‏ روحانیت در آغاز دهه‌ی 1340. از میان علمای بزرگ و مراجع تقلید بنام، نمی‌توان از کسانی یاد کرد که جزء گروه اول، یعنی گروه درباری، قرار داشته باشند. اغلب افراد این گروه ... دهه‌ی 1340 ش، سال‌هایی سرنوشت‌ساز در تاریخ معاصر ... - سایت 15 خرداد 15khordad42.ir/show.php?page=article&id=357‏ - ذخیره شده دهه‌ی 1340 ش، سال‌هایی سرنوشت‌ساز در تاریخ معاصر ایران محسوب می‌شود. ... تصویب‌نامه‌های مذکور نگرانی شدیدی را در میان روحانیون به دنبال آورد و این آغاز تعارض جدی ... راه توده https://www.rahetudeh.com/rahetude/indexfolder/.../index429.html‏ - ذخیره شده بغداد شد ستاد جنگی و سیاسی و ماجراجوئی های بزرگ آغاز شد. .... دهه 1340 (8 سال پس از کودتای 28 مرداد) بحران اجتماعی با چند اعتصاب پراکنده و اعتراضات مردم آغاز شد. اوضاع سیاسی اجتماعی ایران در دهه 1340 - پهلوی ها | موسسه مطالعات و ... pahlaviha.pchi.ir/show.php?page=contents&id=17778‏ - ذخیره شده - مشابه به نوشته مارگارت لاینگ، «شاه از آغاز دهه 1340، حکومت بر اساس شاه را شیوه اجرای ..... و متکی به روحانیت و نیروی مذهبی (البته با گرایش‌های خاص خودشان و برداشت‌های ... از سال 1340 تا پایان سال 1356 www.roshd.ir/Default.aspx?tabid=601‏ - ذخیره شده - مشابه پس از این حرکت، شاه در اقدامی وقیحانه با روحانیت اعلام جنگ نمود و مخالفان را به مرگ تهدید ... در تهران، تظاهرات از میدان بارفروشها آغاز شد و در بازار و میدان ارگ به اوج خود رسید. ..... امروز شعارها در کوچه و برزن هر شهر و ده «مرگ بر شاه» است و هر چه عمال کثیف ... خانم "فخرالدوله" - پیک نت peiknet https://www.pyknet.net/1394/06mehr/19/page/fakhr.php‏ - ذخیره شده خانم فخرالدوله، مادر دکتر علی امینی نخست وزیر آغاز دهه 1340 در ایران که شاه چشم ... مردی که در آغاز دهه 40 وقتی نخست وزیر شد رفت به قم تا دولت و روحانیت را به هم ... کتاب انقلاب اسلامی در شیراز رونمایی - نمایشگر دسته ای مطالب fars.irib.ir/نمایش-محتوای-صدا/-/asset...در.../pop_up?_...‏ - ذخیره شده ... در مسیری گذرا به پیشینه‌ی تاریخی شیراز از آغاز تا دهه‌ی 1340 شمسی پرداخته شده است. ... در فصل هشتم رویدادهای شیراز و جهت‌گیری علما و روحانیون در قبال درگذشت ... اصلاحات ارضی در ایران - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/اصلاحات_ارضی_در_ایران‏ - ذخیره شده - مشابه ۲۰ در صد متعلق به اوقاف و در دست مردم و روحانیون بود. ... اصلاحات ارضی در ایران با تصویب قانون اصلاحات ارضی در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۴۰ آغاز شد و با رفراندوم ۶ بهمن ... در مرحله نخست تعیین شد که هیچ مالکی بیش از یک ده ششدانگ یا ششدانگ زمین در چند ده ...