بایدو (Baidu)
بایدو که به آن «گوگل چین» هم گفته می شود، محبوب ترین موتور سرچ در این کشور است که آن را به یک غول تبلیغاتی تبدیل کرده است. با این حال، بایدو نقشه، خبر، فضای ابری، تلویزیون اینترنتی و محدوده بزرگی از محصولات حوزه جستجو را ارائه می دهد. این شرکت علاوه بر خدمات اصلی اینترنت، شاخه هایی در زمینه پرداخت اینترنتی با کیف پول و تحویل غذای آن در 70 شهر چین به نام «وای مای» راه اندازی کرده است. حتی ممکن است آینده بایدو مانند گوگل با هوش مصنوعی گره بخورد. این شرکت در حال حاضر در آزمایشگاهش در دره سیلیکون روی ماشین های خودران (بدون راننده) کار می کند؛ تا پایان سال 2016 بیش از 100 مهندس در این آزمایش مشغول به کار خواهند شد.
امروزه علی بابا یک شرکت عظیم در تجارت الکترونیک است. اگرچه چین با فاصله از ایالات متحده دومین نرخ تولید ناخالص داخلی را دارد اما بزرگ ترین بازار تجارت الکترونیک جهان از آن این کشور است زیرا چین مانند اروپا و آمریکا، سیستم خرده فروشی ندارد و علی بابا راه اندازی پلت فرم های C2C، B2C و B2B این خدمت را ارائه داده است.
در میان این پلت فرم ها C2C که چیزی شبیه به (eBay) است و با نام «تائوبائو» (Taobao) شناخته می شود، شهرت بیشتری دارد. البته سیستم پرداخت آنلاین «علی پِی» (Alipay) با نام «تی مال» (Tmall) که مربوط به پلت فرم B2C است و همچنین فضای ابری B2B با نام «علیون» (Aliyun) نیز شناخته شده هستند.
در زمانی که شبکه های اجتماعی در حال تقسیم وظایف و کارکردها بین نرم افزارهای مختلف خود بودند، وی چت در حال رشد و ارتقای استراتژی هایش بود. زمانی که مردم را در پکن دیدم و از آنها می خواستم که فالوئشان کنم، همه بدون استثنا می پرسیدند که آیا من در وی چت حضور دارم یا خیر. وی چت محلی است که بسیاری از مردم چین بخش عمده ای از زمان حضور خود در دنیای دیجیتال را در آن می گذرانند. تقریبا تمام دیگر عرضه کننده های فناوری که با آنها صحبت کردم، آماده بودند تا با وی چت در زمینه ایجاد فید خبری، به اشتراک گذاشتن عکس و سرویس پرداخت همکاری کنند.
در همین زمان مسئولان جی دی دریافتند که 70 درصد از مشتری های شان نسبت به حمل و نقل کالاها شکایت دارند، بنابراین سرویس حمل و نقل مستقل خود را به راه انداختند، موضوعی که باعث جذب سرمایه گذاران به سوی این شرکت شد.
امروزه جی دی به 600 میلیون مشتری در چین کالا می رساند که در آینده نزدیک انتقال کالا در سراسر این کشور را بر عهده خواهد گرفت. علاوه بر این، آنها در تلاشند تا کالاها را به مناطق روستایی نیز برسانند. مسئولان جی دی سعی می کنند اطلاعات خود را افزایش دهند تا موجودی انبارهای شان کم شود و در عین حال بیشترین ارسال ممکن را داشته باشند. علاوه بر این، درصدد هستند تا با ابداع مدل های اطلاعاتی جذاب، مشتری های بیشتری به دست بیاورند.
دیدی امروزه به برنامه ای برای هدایت راننده های بیشتر رفته است. آنها با سایر رانندگان تاکسی مستقل نیز کار می کنند. از دیگر تصمیمات آنها ره اندازی یک سیستم هدایت و راهبری تحت عنوان «دیدی باس» ویژه اتوبوس هاست. آنها همکاری نزدیکی نیز با مشتریان شرکت برای رزرو و هدایت برنامه های رانندگان تجاری دارند.
دیدی سرویس دیگری نیز دارد و آن این است که به مشتری اش اجازه می دهد خودرویی را پیش از خرید، براند (با اجاره خودرو به قیمت مناسبش). ترافیک از مشکلات بسیار بزرگ در شهرهای چین است، دیدی برای حل این مشکل نیز از ماشین های آموزش دیده و اطلاعات فراوان استفاده می کند. مدیران دیدی معتقدند این سرویس بیشتر از سرویس های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است و با ایجاد چهار میلیون فرصت شغلی جدید در ماه و صرفه جویی 13 میلیون و 300 هزار تنی در سوخت، آثار فوق العاده ای بر سایر بخش ها نیز دارد.
دیدی در شرایطی که 87 درصد از سهم بازار را در اختیار گرفته، تنها 1.5 درصد از جمعیت چین را تحت پوشش دارد، بنابراین پتانسیل بسیار بالایی برای رشد این شرکت پیش بینی می شود.
علاوه بر این می توان به همکاری میان هواوی و گوگل برای آوردن «Daydream» به اندروید اشاره کرد و در نهایت باید گوشی هوشمند جدید هواوی به نام Honor SX (با برند بودجه) را نیز در نظر داشت. در جهانی که هر کس می خواهد نرم افزار و خدمات رساننده خود را داشته باشد، هواوی به عنوان یک سخت افزار پیشرو، در هر دو زمینه توانسته توجه مشتریان را به خود جلب کند.
شیائومی علاوه بر گوشی، محصولاتی نظیر صفحه های نمایش تلویزیون، هدفون های «های – فای» و هدفون های معمولی، ست آپ باکس تلویزیون اندروید و هاوربرد تولید می کند.