مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چرا بهار از یادگیری قرآن فرار می کند؟!

[ad_1]

فرآوری: زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان

فیلم نفس

وقتی فیلم " نفس" به کارگردانی نرگس آبیار را در سینما نگاه می کردم، قسمتی از فیلم توجهم را بسیار به خود جلب کرد و آن قسمتی بود که "ننه آقا" با بزرگ شدن "بهار" (نوه ی پسری اش؛ دختر باباغفور) او را به یادگیری قرآن پیش " اکرم خانم (معلم قرآن)" که پر از خشم و خشونت است بفرستد و این گونه می شود که این اکرم خانم داستان ما با خشونت و ترساندن بهار، نه تنها او را ترغیب و تشویق به یادگیری نمی کند، بلکه منجر می شود بهار از مکتب خانه قرآنی فرار کند و روزهای بعد، دختر کوچولوی داستان ما به اسم رفتن به کلاس قرآن، به دنبال بازی و تفریحات کودکانه و حتی خواندن کتاب هایی که از سن او بیشتر است بپردازد.... و این دقیقا در حالی است که وقتی پدربزرگ مهربان بهار برای یاد دهی قرآن به بهار برایش وقت می گذارد و با مهربانی و تشویق او را همراهی می کند، بهار به زیبایی گوش داده و یاد می گیرد.

نگاهى به روش ها و شیوه‏ هاى متداول آموزش قرآن و راهکارهاى اجرایى و پیشنهادى در جهت ترویج آن نشان مى ‏دهد که اصول و مبانىِ آموزش و ترویج قرآن از دیدگاه قرآن مجید و آموزه‏ هاى سیره و سنّت نبوى به عنوان اسوه حسنه، مبناى برنامه ‏ریزى و راه‏اندازى این امر مهم توسط مسئولان فرهنگى نبوده و نیست. 

این در حالى است که پیامبر اکرم صلى ‏الله‏ و علیه ‏و‏آله در نظام آموزش و ترویج قرآن، روش ها و شیوه‏ هایى را به کار مى‏ برند که در همه زوایاى خود، کاملاً عمومى و فراگیر هستند، به طورى که در همه زمان ها و مکان ها و براى همه انسان ها با هر زبان، خط و نژاد و براى گروه هاى سِنّى مختلف و براى با سواد و بى ‏سواد، یکسان است و به کتاب درسى و جزوه آموزشى بیرون از قرآن مشروط نیست و داراى مقبولیّت علمى، و مرحله ‏بندى و مقاطع مشخص آموزشى با رهاوردهاى تعریف شده مى‏ باشد. (محمّد على لسانى فشارکى و دیگران، طرح پژوهشى آموزش زبان قرآن، ص 600-601)

به معلّمان قرآن نیز همواره سفارش مى‏نمود که در آموزش قرآن به مسئله مهم آسان ‏سازى و آسان ‏گیرى توجّهى جدّى داشته باشند و بر مبناى آن عمل نمایند: «عَلِّموا و یسِّروا و لا تعسِّروا و بشِّروا و لا تنفِّروا» ( کنز العمّال، ج 10، ص 249، ح 29330؛ صحیح مسلم، ج 2، ص 1359)

ترغیب به قرآن به جاى تحمیل آن

با توجّه به اصولى همچون «لَسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِر» (غاشیه/ 22) و «... وَ مَا اَنْتَ عَلَیْهِمْ بِجَبَّار...» (ق/ 45) و «... وَ مَا اَنَا مِنَ الْمُتَکَلِّفینَ» (ص/ 86) و بررسى سراسر سیره رسول اکرم صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله درمى‏ یابیم که آن حضرت هرگز قرآن را بر کسى تحمیل و اجبار نمى ‏کرد، بلکه همواره با ابلاغ مبین قرآن، زمینه آشنایى مردم با آن را فراهم مى ‏آورد، تا کسانى که خواهان یادگیرى قرآن هستند، بتوانند آن را فرا بگیرند؛ چرا که اصولاً هر نظام آموزشى ـ تربیتى که شالوده ‏اش بر اجبار و تحمیل بنا شده باشد، دیر یا زود به شکست مى ‏انجامد.

بهره‏ گیرى از روش شنیدارى ـ گفتارى (اِقراء)

پیامبر اکرم صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله در جهت آموزش و ترویج قرآن، آیات نازل شده را اقراء مى ‏فرمود. اقراء آیات، سه مرحله اساسى اِسماع، اِستماع و اِتّباع را در بر دارد (چنان که خداوند روش آموزش قرآن به پیامبر اکرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏ آله را این ‏گونه بیان مى‏ کند: «سَنُقْرِئَکَ فَلاَ تَنْسى» (اعلى/ 6)؛ «فَاِذَا قَرَأنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرآنَهُ» (قیامة/ 19)

معلّم، آیات را بر متعلّم، با تأنّى و کلمه به کلمه به صورتى روشن و با صدایى گویا و رسا قرائت مى ‏کند (اِسماع)؛ و متعلّم پس از اِنصات یعنى سکوت همراه با توجّه و گوش فرا دادن (استماع) به هر فراز قرآنى، آن را تکرار مى‏کند (اتّباع)؛ و این جریان آیات از زبان معلّم به سوى گوش متعلّم و جریان دوباره همان آیات بر زبان متعلّم و بازگشت آنها به سوى گوش معلّم تا آنجا ادامه مى ‏یابد که آیات مورد نظر از قلب و زبان معلّم به قلب و زبان متعلّم منتقل مى ‏شوند؛ و متعلّم نیز عیناً مانند معلّم، حامل و معلّم همان آیات کریمه مى ‏شود.

آسان‏ سازى آموزش

پیامبر اکرم صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله با آن شناخت جامع و کاملى که از ماهیّت و اهداف نزول قرآن و گوناگونى مخاطبان آن به خصوص از دو جنبه زبان و روان داشت، در هنگام تعلیم قرآن، هر طور که آیات قرآن بر زبان افراد جارى مى ‏شد، آن را تحسین و تجویز مى ‏فرمود و اشتباهات قرآن‏ آموزان را به صورت مستقیم و رو در رو، به ویژه در حضور دیگران، تصحیح نمى ‏کرد؛ اصولاً هیچ گونه قرآن خواندنى را «غلط» محسوب نمى ‏کرد، بلکه هر کس، هر طور که مى‏ خواند، چون به هر حال قرآن مى ‏خواند، تحسین و تشویق مى‏ شد. 

کمبود توجه به این نکته  را متأسفانه زیاد در بین مجالس قرآنی می بنیم که معلمین اشتباهات تلاوت کننده ها را مستقیم و بدتر از آن، با لحن های بدی تذکر می دهند و این ها در حالی است که  پیامبر اکرم صلى ‏الله‏ علیه ‏و ‏آله مسیر آموزش و فرایند یادگیرى یکایک قرآن ‏آموزان را متناسب و مطابق با وضعیّت و توانایى هر یک از آنان آسان مى ‏نمود، تا هیچ قرآن ‏آموزى احساس نکند که نسبت به میزان توانایى و مشکلاتش در روند یادگیرى، بى‏ توجّهى مى ‏شود و در نهایت نتیجه بگیرد که بهتر است قرآن نخواند و آن را رها کند؛ چنان که وقتى بلال حبشى به علّت عدم توانایى بر تلفظ حرف «شین»، مورد انتقاد برخى از ظاهرگرایان قرار گرفته بود، پیامبر اکرم صلى ‏الله‏ علیه ‏و ‏آله فرمود: «انّ سین بلالٍ عنداللّه‏ الشین» (مستدرک الوسائل، ج 4، ص 278)؛ نزد خداوند، سین بلال همان شین است و هیچ فرقى نمى‏ کند.

از این رو، به معلّمان قرآن نیز همواره سفارش مى‏نمود که در آموزش قرآن به مسئله مهم آسان ‏سازى و آسان ‏گیرى توجّهى جدّى داشته باشند و بر مبناى آن عمل نمایند: «عَلِّموا و یسِّروا و لا تعسِّروا و بشِّروا و لا تنفِّروا» ( کنز العمّال، ج 10، ص 249، ح 29330؛ صحیح مسلم، ج 2، ص 1359)

آسان‏گیرى سبب مى‏شود که مردم، قرآن را به مثابه پیامى فرخنده و خجسته دریافت کنند و همین بشارت، آنان را به سمت فراگیرى بیشتر قرآن و قرائت آن تشویق مى‏کند، در حالى که سختگیرى و ایجاد دشوارى، موجب نفرت و دورى مردم از عرصه آموزش و ترویج قرآن مى‏گردد.

با توجّه به اصولى همچون «لَسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِر» (غاشیه/ 22) و «... وَ مَا اَنْتَ عَلَیْهِمْ بِجَبَّار...» (ق/ 45) و «... وَ مَا اَنَا مِنَ الْمُتَکَلِّفینَ» (ص/ 86) و بررسى سراسر سیره رسول اکرم صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله درمى‏ یابیم که آن حضرت هرگز قرآن را بر کسى تحمیل و اجبار نمى ‏کرد، بلکه همواره با ابلاغ مبین قرآن، زمینه آشنایى مردم با آن را فراهم مى ‏آورد، تا کسانى که خواهان یادگیرى قرآن هستند، بتوانند آن را فرا بگیرند؛ چرا که اصولاً هر نظام آموزشى ـ تربیتى که شالوده ‏اش بر اجبار و تحمیل بنا شده باشد، دیر یا زود به شکست مى ‏انجامد.

اقراء و قرائت پیوسته آیات

قرائت پیوسته آیات قرآن توسط پیامبر اکرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏ آله (در حقیقت توجه به این نکته توسط رهبری جامعه) سبب مى‏ شد که بسیارى از افراد در همان لحظات خود به خود به انصات و استماع آیات قرآن بپردازند و آنها را فرا گیرند، یا همراه آن حضرت تکرار کنند؛ چنان که ابن مسعود مى‏گوید: «هنگامى که با پیامبر اکرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله در منى به‏ سر مى ‏بردیم، سوره «والمرسلات» نازل شد و رسول خدا صلى ‏الله‏ علیه‏ و‏ آله بلافاصله به قرائت آن پرداخت و من در حالى که زبان مبارکشان به قرائت آن سوره تر و تازه بود، آن سوره را از دهان مبارکشان تلقّى کردم و یاد گرفتم» ( صحیح بخارى، ج 18، ص 176 و 178)

این نکته درست همان نکته ای است که چندی پیش رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در سخنرانی خود تأکید داشتند و فرمودند" یکی از کارهای لازم در کشور، رواج جلسات «تلاوت و استماع» قرآن است. همانگونه که جلسات عزاداری یا سرور برای اهل بیت علیهم السلام برگزار می شود، جلسات قرآنی نیز باید گسترش پیدا کند تا سرعت رشد مفاهیم قرآنی افزایش یابد».

و نیز ایشان  به برگزاری جلساتی تنها برای استماع قرآن کریم توصیه کرده بودند؛ جلساتی که می‌تواند افراد را جذب ظاهر قرآن کرده و پس از آن به سوی عمق کلام وحی و تدبر در آیات الهی سوق دهد."

به امید آنکه ان شاء الله با رفتار و عملکردهایمان، مشوق هایی باشیم برای جذب افراد مخصوصاً جوانان به سمت قرآن کریم.


منابع:
سایت فارس نیوز
نشریه مشکوه - شماره 87

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

عصر ایران مردان بزرگ همچون کوه اند که هر چه از آن ها دورتر می شویم عظمت آن ها بیشتر آشکار می گرددپارسی نیوزپایگاه بزرگ و پیشرفته خبری تابناک رهبر انقلاب وقتی ما همه با هم برادریم، وقتی موتور جستجوی قطره نوع خودرو قیمت کارخانه قیمت بازار تیپ جواد فروغی ، ستاره قرآنی دهه ، از زندگی شخصی و …جواد فروغی ، استاد جواد فروغی ، قرآن ، قاری و مفسر ، نابغه قرآنی ، جواد فروغی ، ستاره سایت فروش عطر و عطر فروشی یار ،مطالب جالب و عکس …عطر فروشی ، پخش و فروش عطر در ایران ، سایت فروش عطر ، آدرس عطر یار ، آدرس نمایندگی عطر سایت تفریحی و سرگرمی پارس ناز کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به پارس ناز می باشدآموزش خانه داری ، نکات خانه داری مفید سایت خانه داری تشک هوشمندی که در موقع خر و پف زیر سرتان را تنظیم می کندنوشته های خواندنی روح‌اله شنبه ‏ ‏ اگر جمعیت چین به شکل یک صف از مقابل شما راه بروند، این صف فراگیری زبان، اهمیت فراگیری زبان انگلیسیدر این بخش از سایت آکاایران مطالبی در مورد اهمیت فراگیری زبان را برای شما آماده کرده عصر ایران مردان بزرگ همچون کوه اند که هر چه از آن ها دورتر می شویم عظمت آن ها بیشتر آشکار می گردد جواد فروغی ، ستاره قرآنی دهه ، از زندگی شخصی و کاری اش می جواد فروغی ، استاد جواد فروغی ، قرآن ، قاری و مفسر ، نابغه قرآنی ، جواد فروغی ، ستاره قرآنی سایت فروش عطر و عطر فروشی یار ،مطالب جالب و عکس عطر فروشی عطر فروشی ، پخش و فروش عطر در ایران ، سایت فروش عطر ، آدرس عطر یار ، آدرس نمایندگی عطر ایبرشم خانم ها در چه رشته هایی موفق تر هستند؟ آقایان قبل از دانشگاه کاری که قبل از سالگی باید انجام دهید خانم ها در چه رشته هایی موفق تر هستند؟ پارسی نیوز پایگاه بزرگ و پیشرفته خبری «تابناک» رهبر انقلاب «وقتی ما همه با هم برادریم، وقتی دشمن فراگیری زبان، اهمیت فراگیری زبان انگلیسی فراگیری زباناهمیت فراگیری زبان انگلیسییادگیری زبان دومفراگیری زبان در خوابفراگیری زبان میگنا چطور بازیگر شویم؟عاشقان بازیگری از چه راهی می توانند چطور بازیگر شویم؟عاشقان بازیگری از چه راهی می توانند به قاب جادویی برسند مزاج شناسی سوداء ؛ مشخصات سوداوی ها و درمان سایت شخصی مشخصات سوداوی ها و درمان آن سلام متشکر از سایت خوبتون من همه مزاجها را خوندم اما نفهمیدم بچه ام زیاد سرما می خورد؛ چه کارکنم؟ سلاممن بر اثرسرماخوردگی دچار سینوزیت شدیدوعفونت ریه شده بودم به پیشنهاد پسرم از عنبرنسارا



لینک منبع :چرا بهار از یادگیری قرآن فرار می کند؟!

چرا «بهار» از یادگیری قرآن فرار می کند - IQNA iqna.ir/fa/news/3561551/چرا-بهار-از-یادگیری-قرآن-فرار-می-کند‏ 11 ژانویه 2017 ... و این دقیقا در حالی است که وقتی پدربزرگ مهربان بهار برای یاد دهی قرآن به بهار برایش وقت می گذارد و با مهربانی و تشویق او را همراهی می کند، بهار به ... چرا بهار از یادگیری قرآن فرار می کند؟! - تبیان article.tebyan.net/346963/چرا-بهار-از-یادگیری-قرآن-فرار-می-کند-‏ - ذخیره شده 11 ژانویه 2017 ... وقتی فیلم نفس به کارگردانی نرگس آبیار را در سینما نگاه می کردم، قسمتی از فیلم توجهم را بسیار به خود جلب کرد و آن قسمتی بود که ننه آقا با ... چرا «بهار» از یادگیری قرآن فرار می کند | وقتی فیلم " نفس" - قطره www.ghatreh.com/news/.../چرا-بهار-یادگیری-قرآن-فرار-کند‏ - ذخیره شده 11 ژانویه 2017 ... وقتی فیلم " نفس" به کارگردانی نرگس آبیار را در سینما نگاه می کردم، قسمتی از فیلم توجهم را بسیار به خود جلب کØ. اسلام آوردن ایرانیان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/اسلام_آوردن_ایرانیان‏ - ذخیره شده - مشابه چرا که تغییر مذهب اختیاری بود و بر خلاف تسخیر که آسان و سریع انجام شد دو قرن ... اکثر ایرانیان در زمان حمله هیچ آشنایی با زبان عربی نداشتند و نه می‌دانستند که در قرآن چه ... که اسلام آنها واقعی نیست و برای فرار از جزیه اسلام آورده‌اند جزیه گرفته می‌شد! .... مقدسی، نیز دربارهٔ دلیل حمله مسلمانان، روایتی از عمر بن خطّاب نقل می‌کند که قبل ... سعدی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/سعدی‏ - ذخیره شده - مشابه وی در این سفر با پسری زیباروی که در حال یادگیری صرف و نحو عربی هم‌کلام می‌شود که از وی درخواست می‌کند شعری از سعدی برایش بخواند و سعدی هم فی‌البداهه ابتدا ... کشانده شدن به جهاد projects.voanews.com/descent-into-is/dari/‏ - ذخیره شده علمای میانه رو اسلامی مانند محمد عبدالفاضل استدلال می‌کند که تندروان افراطگرا عقیده و مفوم جهاد را ... او در اثر تحقیقی درجۀ دوکتورای خود "ارزش‌ها در قرآن" جهاد تندروان را تایید کرده و یهودان و ... هم نشست و برخاست داشت که به نماز خواندن، روزه گرفتن و پرهیز از شراب علاقه نداشتند. ... تورال در بهار ۲۰۱۴ از پوهنتون تخنیکی شرق میانه فارغ شد. معلم شهیدی که زندگی‌اش را وقف قرآن کرد+فیلم - دولت بهار :: هواداران ... www.dolatebahar.com/view-377169.html‏ - ذخیره شده 27 مارس 2017 ... عباس دومین شهید خانواده حاجیلو دبیر قرآن آموزش و پرورش در منطقه 12 بود. ... قرآنی می‌کرد تا بتواند دو نسل انقلاب را با قرآن و انقلاب آشنا کند. خبرگزاری تسنیم - برخی مسئولان دو تابعیتی هستند، چرا دولت با آنها ... https://www.tasnimnews.com/.../برخی-مسئولان-دو-تابعیتی-هستند-چرا-دولت-با-آنها-برخورد-نمی-کند-تحت-لوای-کنسرت-کارهای-دیگری-...‏ - ذخیره شده 15 فوریه 2017 ... دولت اعلام کرد که آنها را از کار برکنار می‌کند اما این کار را نکرد. ... برخی مسئولان دو تابعیتی هستند، چرا دولت با آنها برخورد نمی‌کند/ تحت ... مگر همین قرآن به زن های مسلمان خطاب نمی کند که صدای خود را در حضور نامحرم و اجنبی نازک نکنند؟ ... دو تابعیتی به این معناست که در صورت بروز جرم،می تواند از کشور فرار کند. کلمات قصار - ..:: پایگاه اطلاع رسانی سید صادق حقیقت ::. Articles www.s-haghighat.ir/fa/articles/view/337/11‏ - ذخیره شده - مشابه جبران: عشق هنگامی که شما را می پرورد شاخ و برگ فاسد شده را هرس می کند . ... یک بهار ، یک تابستان، یک پاییز و یک زمستان را دیدی! ... اقبال: پدرم به من توصیه کرد قرآن را به شکلی بخوان که گویا بر تو نازل شده است. ... سهراب سپهری: من نمی دانم که چرا می گویند، اسب حیوان نجیبی است، کبوتر زیباست و چرا در قفس هیچ کسی کرکس ... کرامات عمر بن خطاب در کتب اهل سنت www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=6254‏ - ذخیره شده جناب عمر بن خطاب در مدینه مشغول خواندن خطبه نماز جمعه و آیات قرآن را می خواند؛ یک ... دیدم لشکری که برای فتح نهاوند فرستادیم، دشمنان از 4 طرف می خواهند محاصره کنند و آنها ...