مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

جلوه‌هایی از همراهی ولایت، نبوت و امامت

[ad_1]
سیری در اندیشه عرفانی امام خمینی (ره)
از آن جا که نبوت و امامت، چهره‌ی ظاهری ولایت و ولایت، صورت باطنی آن اســت، این ظاهر و آن باطن از آغاز خلقت هستی همراه بوده و تا پایان عالم نیز همراه خواهند بود. این همراهی، تجلیات و ظهورات متعددی دارد که به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌شود.
در فرازی از کلمات امام آمده اســت:
ما قائل به این هستیم که نور نبوت و نور امامت، از صدر خلقت بوده اســت و تا آخر خواهد بود. (1)
در جای دیگر با اشاره به این که نبوت و امامت، هر کدام به نوبه‌ی خود ظهور و تجلی ولایت اســت، درباره همراهی نور محمدی و علوی در عوالم مختلف می‌گوید:
این دو بزرگوار در عوالم غیب با هم بودند، متحد بودند، و در شهادت در این عالم، یکی مظهر آن غیب مطلق اســت در بعثت و یکی مظهر آن غیب مطلق اســت در امامت؛ امامت و بعثت دو امر هستند که این‌ها به ظهور آن معنویت بزرگ عام اســت و آن ولایت اســت... و این دو بزرگوار همان طوری که در عالم غیب و غیبِ غیب با هم بودند و متحد بودند... در این دنیا هم که آمدند این‌ها اخوّت داشتند... و یکی به تبعیت آن دیگری همه امور را محوّل به او کرد و همه امور را به تبعیت او به جا آورد. (2)
گفتنی اســت که بحث همراهی ولایت با نبوت و امامت ممکن اســت در محورهای مختلفی قابل طرح باشد؛ آنچه متناسب با این تحقیق اســت، رویکرد عرفانی آن و تبیین دیدگاه امام خمینی و مستند کردن آن به آموزه‌های وحیانی و مبانی عرفانی ناب اسلامی اســت. این رویکرد، به اختصار و در چند محور تحلیل می‌شود:
الف. از آن جا که ولایت، حقیقتی فراگیر و جامع بین نبوت و امامت اســت، گاهی به صورت نبوت و زمانی در کسوت امامت تجلی می‌کند؛ لذا همان طور که با بعثت و رسالت، نعمت پر فیض ولایت الهی تجلی کرد، با امامت امامان معصوم (علیهم‌السلام) نیز این فیض بزرگ الهی استمرار یافته اســت.
امام خمینی با الهام از معارف وحیانی، ماه شعبان را تداوم معنویت ماه مبارک رمضان دانسته و سرّ مسئله را در تداوم ولایت ختمی مرتبت در کسوت معارف امامت جست‌وجو کرده و گفته اســت:
"در ماه مبارک رمضان، مقام رسول اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم - به ولایت کلی الهی بالأصاله تمام برکات را در این جهان بسط داده اســت، و ماه شعبان که ماه امامان اســت به برکت ولایت مطلقه، به تبع رسول الله، همان معانی را ادامه می‌دهد. پس ماه رمضان ماهی اســت که تمام پرده‌ها را دریده اســت و وارد شده اســت، جبرئیل امین بر رسول خدا و به عبارت دیگر وارد کرده اســت پیغمبر اکرم جبرئیل امین را در دنیا، و ماه شعبان ماه ولایت اســت و همه این معانی را ادامه می‌دهد. ماه رمضان مبارک اســت که قرآن بر او وارد شده اســت و ماه شعبان مبارک اســت که ادعیه ائمه - علیهم‌السلام - در او وارد شده اســت... قران مشتمل بر تمام معارف اســت و تمام مایحتاج بشر اســت و ماه شعبان... ادامه همان حقیقت اســت و همان معانی در تمام دوره‌ها. (3)"
در این کلام امام خمینی دو نکته مطرح شده اســت:
نکته اول، تداوم معارف معنوی نبوت در قالب مناجات ائمه (علیهم‌السلام) اســت.
دیگر این که تمام برکت‌های ولایت محمدی، در قالب ولایت ائمه (علیهم‌السلام) به نحوی کامل و آموزنده ادامه یافته اســت و این یکی از بهترین جلوه‌های همراهی و ظهور ولایت در قالب امامت و نبوت اســت.
به نظر می‌رسد این فراز از همراهی ولایت با نبوت و امامت، جزو مؤثرترین و آموزنده‌ترین نمونه‌های همراهی آن سه پدیده‌ی الهی اســت و اساساً فلسفه‌ی وجودی امامت و نقس بنیادین آن، حفظ و تفسیر آموزه‌های وحیانی و هدایت بشر به سوی سعادت و کمال ابدی اســت.
با توجه به این که فیض معارف نبوی در قالب معارف اهل بیت (علیهم‌السلام) تداوم یافته اســت، می‌توان امامت را شناخت معصومانه‌ی معارف دینی و اراده آن به مردم دانست. این شناخت گاهی در قالب مناجات مطرح شده و بیشتر ناظر به معارف عرفانی و باطنی دین بوده اســت؛ گاهی به صورت روایات تجلی کرده اســت؛ گاهی نیز در تقریر، امضا و سیره‌ی عملی ائمه ظاهر شده اســت. هر کدام از محورهای یاد شده نمودی از تجلیات همراهی ولایت و نبوت در کسوت امامت اســت.
این همراهی نبوت و ولایت با امامت، برخلاف محورهایی که اشاره خواهد شد، تنها جنبه‌ی اعتقادی ندارد تا پذیرش و ایمان به آن کافی باشد، بلکه جنبه‌ی کاربردی دارد و اثر عملی و عینی آن در همه اعتقادات دینی خودنمایی می‌کند؛ زیرا بیانات ائمه با آنچه پیامبر فرموده هیچ‌گونه تفاوتی ندارد و تمام معارف اهل بیت که در قالب مناجات و روایات به دست ما رسیده، از نظر ارزشی برابر با معارف وحیانی و سخنان پیامبر؛ بلکه تفسیر و بازتاب حقیقت وحی و کلمات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) اســت.
امام خمینی در این باره می‌فرماید:
"احادیث شریفه‌ی اهل بیت عصمت و طهارت - علیهم‌السلام - را که خلفای رحمان و خلاصه‌ی بنی الانسانند، روحانیت و نورانیتی اســت... چه که آن از سرچشمه‌ی علم رحمانی و فیض سبحانی نازل، و دست تصرف هوا و نفس اماره از آن دور... اســت و نورانیت نفوس شریفه و طهارت ارواح لطیفه‌ی آن بزرگان دین و اولیای یقین در کلام آن‌ها جلوه نموده؛ بلکه نور کلام حق از گریبان احادیث آن‌ها تجلی فرموده. (4)"
همچنین در جای دیگری می‌فرمایند:
"اهل بیت عصمت (علیهم‌السلام) که معادن وحی و تمام فرمایشاتشان و علومشان از وحی الهی و کشف محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) اســت. (5)"
و در جای دیگر با اشاره به منشأ نورانیت کلام اهل بیت می‌گویند:
"بدان که کلام هر متکلم جلوه‌ی ذات او اســت به حسب مقام ظهور، و بروز ملکات باطنه‌ی او اســت در مرآت الفاظ به مقدار استعداد نسج الفاظی؛ چنانچه اگر قلبی نورانی و صافی از الواث و کدورات عالم طبیعت شد، کلام او نیز نورانی، بلکه نور خواهد بود و همان نورانیت قلب، جلوه در کسوه‌ی الفاظ می‌نماید. و در شأن ائمه‌ی هدی وارد شده اســت: «کلامکم نورٌ» (6). (7)"
بنابراین یکی از اساسی‌ترین محورهای همراهی ولایت و نبوت با امامت، مسئله همراهی آن‌ها در تبیین معارف و حقایق الهی اســت که اثر عملی بسیار مهمی در پی دارد.
ب. جلوه‌ی دیگر همراهی نور ولایت با نبوت و امامت که در کلام امام خمینی به آن اشاره شده، مسأله همراهی وجود مقدس امیرمؤمنان و مقام ختمی مرتبت در عوالم مختلف اســت. این مسأله بازتاب عرفانی آموزه‌های دینی اســت که در روایات متعددی آمده اســت؛ از جمله، رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:
"من و علی در سمت راست عرش مشغول تسبیح خداوند بودیم؛ وقتی آدم خلق شد ما را در صُلب او قرارداد و به ترتیب در صُلب‌های طاهر و رحم‌های مطهّر قرار می‌گرفتیم؛ تا این که در صلب عبدالمطلب رسیدیم و از طریق او یکی در صلب عبدالله و دیگری در صلب ابی‌طالب قرار گرفتیم و نبوت و رسالت در من، و وصیت و امامت در علی قرار داده شد. (8)"
همچنین امیرمؤمنان (علیه‌السلام) فرمود:
«ألا إنّی عبدالله و أخو رسوله و صدیقه الأول، قد صدقتهُ و آدم بین الروح و الجسد»؛ (9) همه بدانند که من بنده‌ی خدا و برادر رسول خدا و اولین کسی هستم که او را تصدیق کردم و به او ایمان آوردم؛ زیرا من هنگامی او را تصدیق کردم که آدم هنوز بین روح و جسد به سر می‌برد و خلق نشده بود.
یکی از زیباترین جلوه‌های همراهی آن دو بزرگوار در کلام یکی از بزرگان اهل حکمت چنین بیان شده اســت:
"دانسته بودم که نفس شریف ایشان، قدسی و علم ایشان لدنی اســت، به حدی که در وقتی به مشیمه‌ی رحم مادر خود فاطمه بنت اسد بودند، چون حضرت سید البشر، فاطمه را می‌دید، فاطمه بی‌اختیار از جای خود بر می‌خاست و چون از حقیقت حال او استبصار می‌نمودند، می‌فرمود که هرگاه حضرت سیدالبشر را می‌بینم، جنینی که در رحم من اســت حرکت می‌کند و می‌دانم که رو به آن طرف آن حضرت توجه کردند آورد. و اکثر علمای اعل سنت دلیل آن که ایشان را «کرّم الله وجهه» می‌خوانند، همین معنا را نوشته‌اند، پس دانستم که ایشان را حالت و مرتبه‌ی جناب نبوی منکشف بوده در حالی که تولد نیافته بودند؛ و این از خواص نفس قدسی اســت. (10)"
حضرت امام نیز در این باره بدین مضمون می‌فرماید:
نور مقدس رسول خدا و امیرمؤمنان که از نور خداوند منشأ گرفته، همان عقل مجردی اســت که بر عالم خلقت تقدم دارد و آنچه در روایات درباره همراهی آن نور در همه عالم آمده، مراد این اســت که آن نور الهی در عوالم نازله، از صُلب عالم جبروت به باطن عالم ملکوت عالی، و از آن به باطن ملکوت سافل، و از آن به باطن عالم مُلک و نشئه عالم شهادت رسیده، بعد در عصاره‌ی هستی که نسخه‌ی جامع همه عوالم اســت، یعنی آدم ابوالبشر، ظاهر گردید و آن نور واحد از صلب آدم به تدریج انتقال یافت تا به صلب عبدالله و ابی‌طالب از هم جدا شده. (11)
و در جای دیگر درباره اتحاد نور اهل بیت با نور ختمی مرتبت می‌گوید:
"خلّص از اولیاء الله که به حسب انوار معنویه و حقایق الهیه با روحانیت آن ذات مقدس مشترک و به واسطه‌ی تبعیت تامّه، فانی در آن حضرت شدند. (12)"
ج. از دیگر جلوه‌های همراهی ولایت و نبوت و امامت این که همان‌گونه که نبوت ختمی جامع نبوت‌های سایر انبیا اســت، ولایت که باطن نبوت اســت نیز جامع همه نبوت‌های پیشین اســت. حضرت امام در این باره می‌فرماید:
"آن‌که به تمام اسماء و صفات رسیده اســت، نبوت ختمیه دارد، و آن که از طریق صفت محدود و خاصی رسیده اســت، نبوت محدود پیدا می‌کند، و از طریق همان صفتی که از طریق او رسیده مردم را به حق دعوت می‌کند... وجود شریف ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) که از تمام اوصاف و اسماء رسیده بود، نبوت ختمیه پیدا نمود. جامعیت هر نبوتی به هر اندازه باشد، امامت و نیابت آن هم به اندازه‌ی جامعیت او می‌باشد؛ زیرا نوّاب انبیا بالأصاله نرسیده‌اند، بلکه به تبع رسیده‌اند؛ لذا ولایت حضرت امیر (علیه‌السلام) که وصیّ حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده، ولایت ختمیه می‌باشد، و چون حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) نبوت جامعه داشته و ایشان به صفاتی که انبیای سلف رسیده بودند با جامعیت دیگری رسیده بود؛ لذا ولایتی هم که باطن نبوت ایشان بوده، جامع می‌باشد. پس اگر نبوت ایشان جامع تمام نبوّات سلف بوده، ولایت نبوت ایشان هم جامع جمیع نبوّات خواهد بود؛ و لذا حضرت امیر (علیه‌السلام) فرمود: «کنتُ مع جمیع الأنبیاء سرّاً و مع خاتم جهراً». (13)"
مسأله جامعیت ولایت ائمه (علیهم‌السلام)، به خصوص امیرمؤمنان و همراهی ولایی او با انبیای پیشین در شمار حقایق ناب و ارزشمندی اســت که نه تنها در آموزه‌های عرفانی، بلکه در روایات نیز مورد توجه بوده اســت؛ از جمله امیرمؤمنان، ضمن سخنان مبسوطی در این باره می‌فرماید:
«أنا الذی دُعیَ الله الخلائق إلی طاعتی؛ أنا مع رسول الله فی الأرض و فی السماء؛ أنا المسیح حیث لاروح؛ أنا صاحب القرون الاُول؛ أنا جاوزت بموسی فی البحر؛ أنا المتکلّم علی لسان عیسی فی المهد؛ أنا المذکور فی سالف الزمان و الخارج فی آخر الزمان»؛ (14) من کسی هستم که خداوند خلایق را به اطاعت از من فراخوانده اســت؛ من با رسول خدا در زمین و آسمان بوده‌ام؛ من آن‌گاه مسیح بودم که روحی آفریده نشده بود؛ من همراه و مصاحب عصرهای پیشین هستم؛ من موسی را از دریا عبور دادم؛ من گوینده‌ی سخن بر زبان عیسی در گهواره بودم، من در زمان‌های پیشین یاد می‌شدم و در آخر زمان به دنیا آمدم.
این حدیث نورانی که ناظر به ساحات ولایت اســت، همراهی ولایت با نبوت را نیز به زیبایی مطرح کرده اســت. به نظر می‌رسد آنچه در عرفان امام خمینی درباره همراهی ولایت و نبوت مطرح شده، بازتاب معارفی اســت که در روایات اهل بیت، به ویژه امیرمؤمنان (علیه‌السلام) آمده اســت. حضرت امام در جای دیگری می‌گوید:
"انبیای سلف، هم کشف داشتند و هم بسط، اما نه به طور اطلاق، بلکه فی الجمله؛ چون در این معنا مختلف بودند... و وجود نازنین احمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) که کشف تام و بسط تمام و تام داشت، خاتم شد و خاتم پیامبران گردید... حضرت علی (علیه‌السلام) گرچه به آن نحوی که ممکن اســت وحدت حفظ شود و به آن نحوی که ممکن اســت کثرات را هم ملاحظه نماید، قلب و شرح صدر داشت و کشف حقایق... را هم به آن قدر که کشف و بسط ممکن می‌باشد... داشت... پس در عین این که ملاک نبوت در حضرت امیر (علیه‌السلام) هست... ممکن نیست نبیّ باشد. (15)"
اما سرّ این‌که امیرمؤمنان (علیه‌السلام) با این که ملاک و معیارهای نبوت را داشت، نبی نبود، در آثار عرفانی امام خمینی به این صورت تبیین شده اســت:
پس از ظهور پیامبر خاتم، کشف حقایق و بسط آن‌ها به حد کمال نهایی رسید و بیشتر از آن ممکن نیست؛ پس اگر عین همان بار دیگر کشف و آورده می‌شد، تکرار بود، و اگر کمتر از آن آورده می‌شد، نتیجه‌ی آن برگشت از کمال به نقص بود که خلاف عقل اســت. (16)

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام، ج 20، ص 250.
2. همان، ص 232-233.
3. صحیفه امام، ج 20، ص 248-249.
4. شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص 4.
5. آداب الصلوة، ص 41.
6. من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 616.
7. همان، ص 308.
8. بحارالانوار، ج 15، ص 12، ح 14.
9. همان، ص 15، ح 19.
10. رساله نور الهدایة فی الامامه، ص 12.
11. ر.ک: مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایه، ص 63.
12. آداب الصلوة، ص 181.
13. تقریرات فلسفه امام خمینی، ج 2، ص 247.
14. الکلمات المکنونه، ص 199.
15. تقریرات فلسفه امام خمینی، ج 3، ص 351-352.
16. ر.ک: همان.

منبع مقاله:
صادقی ارزگانی، محمد امین، (1387) سیمای اهل بیت (ع) در عرفان امام خمینی (ره)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، چاپ اول.

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

نبوت نبوتجلوه‌هایی از همراهی ولایت، نبوت و امامت از آن جا که نبوت و امامت، چهره‌ی ظاهری آیا مقام امامت از نبوت بیشتر است؟ پایگاه اطلاع …آیامقامامامتازآیا مقام امامت از نبوت بیشتر است؟ ابتدا به معانی و تعاریف این دو اشاره می کنیم آنگاه مطالعه بیشتر درباره امامت و ولایتمطالعه بیشتر درباره امامت و ولایت موضوع ولایت فقیه یکی از و ولایت؛ تشیع؛ نبوت آیا نبوت برتر است یا امامت ؟ مرکز ملی پاسخگویی … مقام امامت از مقام نبوت امامت یک نوع ولایت بر نبوت و امامت در امامت دین و اندیشه امامتامامت چیستامامت و نبوتامامت و ولایتامامت در و آداب غذا خوردن از امامت سایت موسسه فرهنگی و داشته، نعمت ولایت و امامت است از آنجا که را پس از آنکه داراى مقام نبوت و رسالت ارتباط نبوت و امامت دانشنامه‌ی اسلامیارتباطنبوتوامامتنبوت و امامت دو اصل از می‌کند و به حسب باطن نحوی ولایت بر نبوت و امامت نبوت و امامت آرشیو سایت علمی دانشجویان ایران نبوت و امامت برای اعتماد به نفس فرزندان چکار کردیم؟ نصیحتی از امام‌باقرع منتظران ظهور امامت مقامی بالاتر از پیامبری و رسالتتفاوت مقام نبوت و امامت عمدتا بالاتر از نبوت است و برای نبوت تو و ولایت علی فرق امامت با ولایت چیست؟ فرق امامت با ولایت دار ولایت به منظور نگاهبانی و حراست از دستورات اسلام و تبیین و



لینک منبع :جلوه‌هایی از همراهی ولایت، نبوت و امامت

جلوه‌هایی از همراهی ولایت، نبوت و امامت - راسخون https://rasekhoon.net/.../جلوه‌هایی-از-همراهی-ولایت-نبوت-و-امامت/‏ - ذخیره شده 30 آگوست 2016 ... از آن جا که نبوت و امامت، چهره‌ی ظاهری ولایت و ولایت، صورت باطنی آن است، این ظاهر و آن باطن از آغاز خلقت هستی همراه بوده و تا پایان عالم نیز همراه خواهند ... جلوه‌هایی از همراهی ولایت، نبوت و امامت - رزبلاگ getoutofmyroomneynom.rozblog.com/.../جلوههایی-از-همراهی-ولایت-نبوت-و-امامت.html‏ 10 دسامبر 2016 ... جلوه‌هایی از همراهی ولایت، نبوت و امامت 1 . جلوه‌هایی از همراهی ولایت، نبوت و امامت - راسخون 30 آگوست 2016 ... از آن جا که نبوت و امامت، چهره‌ی ظاهری ولایت و ... امامت و ولایت خاتم الانبیاء www.hawzah.net/fa/Magazine/View/.../امامت-و-ولایت-خاتم-الانبیاء‏ - ذخیره شده - مشابه بدانکه حضرت خاتم الانبیا(ص) را چهار منصب است: نبوت، رسالت، امامت و ولایت. « نبوت» از ریشة «نبأ» به معنی خبر است و کسی را «نبی» می گویند که از جانب خدا بدون ... سیمای اهل بیت در عرفان امام خمینی www.hawzah.net/fa/News/View/80057‏ - ذخیره شده معنا شناسی ولایت و امامت، پیشینه مساله ولایت و امامت، سر پایان پذیری ولایت، مظاهر و تجلیات ولی مطلق، جلوه هایی از همراهی ولایت، نبوت و امامت، ولایت و امامت دو امانت ... امامت و ولایت علی بن ابی‌طالب - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/امامت_و_ولایت_علی_بن_ابی‌طالب‏ - ذخیره شده امامت و ولایت علی بن ابی طالب به مقام معنوی و روحانی علی بن ابی طالب و جایگاه وی ... در حالی که محمد همزمان واجد مقام نبوت و ولایت است، علی مهر کامل ولایت است، از این رو ... جدیدترین مقالات دینی - جوان ایرانی www.javaneirani.com/اندیشه/جدیدترین-مقالات-دینی?start=75‏ پیشینه‌ی مسأله ولایت و امامت ... جلوه‌هایی از همراهی ولایت، نبوت و امامت. سرویس اندیشه. سرّ فضیلت ائمه (ع) بر انبیای پیشین. سرویس اندیشه. ولایت و امامت دو امانت الهی. بدفهمی بزرگ تاریخی در ماجرای امامت | خبرگزاری اسرا نیوز www.esranews.com/ar/node/96‏ - ذخیره شده نگاهی به آرای شیخ حسن فرحان مالکی و آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی به اصل امامت و ... بلکه تمام این شؤون نمادی از ولایت الهی و جلوه‌ای از اتمام نعمت توسط خداوند بر بندگان اوست. ... اما در عین این همراهی، اختلافاتی نیز بین این دو نوع نگرش مذهبی به این شخصیت .... البته آنطور که آیت‌الله جوادی توضیح می‌دهد در اعتقادات شیعیان میان ساحت نبوت و ... قاعده وجوب هدایت و مباحث نبوت و امامت - صفحه اول خبرگزاری 178.22.78.2/newstext.php?nn=13950220000013‏ 7 نوامبر 2016 ... صفحه اصلی گروه · تیتر اخبار · در سایه سار ولایت · دین پژوهی · انقلاب اسلامی ... گفت‌وگو از لزوم هدایت را در ذیل برخی بحث‌های نبوت و امامت نیز می‌توان یافت؛ .... پس از درک گزینه‌های پیشاروی، آن‌ها که همراهی با رسول و پذیرش وحی را ... اما هدایت حق به حد ضرورت محدود نمی‌ماند؛ زیرا هدایت جلوه‌ای از کرامت، حسن و حکمت اوست. Fars News Agency : حسن ختام رسالت محمدی در قروه بازسازی شد www.farsnews.com/printable.php?nn=13920802000423‏ - ذخیره شده 24 ا کتبر 2013 ... در این نگاه مقدس پیوند خجسته «نبوت» و «امامت» در نقطه اوجى به نام غدیر خم ... محمد، مردی را به نام، صدا زد و ولایت پس از خویش را به دستان او سپرد؛ مردی که ... حضرت ابراهیم به مقام امامت پس از نبوت را نشانه همراهی امام با امت برشمرد و افزود: ... احیا با تاکید بر اینکه اسلام دین کاملی است که هرگاه جلوه‌ای از حقیقت آن تجلی ... [DOC] پاسخ استاد به اشکالاتی که ممیز بر ترجمه قرآن گرفته بود. www.salehghaffari.com/library/other/iradat_tarjome_quran.docx‏ - ذخیره شده در ترجمه آیه 1 کلمه ولایت صفت قرار گرفته است برای خورشید، همچنین در آیه 2 کلمه ... در آیه 6 وحوش به انسانهای وحشی ترجمه شده است و دریا با همراهی علم آمده است. ... تاویل ماه و خورشید توجه کنیم که چهره نبوت و امامت است مشاهده میکنیم که در آخرالزمان که ... دنیا بعد از ظهور او جلوهای ندارند چنانچه وقتی خورشید طلوع میکند ستارهها محو میشوند.