به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از مشرق، این موتورسیکلت "Light Rider" نام دارد که با استفاده از نیروی برق حرکت میکند. سرعت 80 کیلومتر در ساعت، یکی دیگر از ویژگیهای این موتور میباشد. این موتورسیکلت همچنین لقب سبکترین موتور جهان را به خود اختصاص داده اسـت چراکه فقط 35 کیلوگرم وزن دارد.
APWorks شرکتی که این موتور سه بعدی را ساخته از شرکتهای تابعه ایرباس به حساب میآید. این شرکت برای طیف گستردهای از صنایع، از هوا فضا گرفته تا خودروسازی و روباتیک تولید میکند.
در مقایسه با موتورسیکلتهایی که با استفاده از فناوریهای ساخت متعارف تولید میشوند، فناوریهای چاپ سهبعدی نه تنها از لحاظ ساختار و اصول زیباییشناسی، بلکه در صرفهجویی قابل ملاحظه وزن قطعات و تجهیزات، طراحی و فرآیند تولید را از پایه دگرگون کردهاند.
APWorks از یک الگوریتم برای ایجاد ساختار بهینه Light Rider استفاده کرده تا وزن را در حداقل نگه دارد و در همان حال اطمینان حاصل کند که موتورسیکلت برای تحمل حمل بارهای سنگین و فشارهای حالات رانندگی روزمره به اندازه کافی قوی اسـت. نتیجهگیری اینکه این یک موتورسیکلت اسـت که بیشتر شبیه یک استخوانبندی برونی ارگانیک به نظر میرسد تا یک ماشین. این یک هدف طراحی بسیار سنجیده برای APWorks بود، که الگوریتم را به نوعی برنامهریزی کرده تا ساختارهای بیونیک و فرایندهای رشد طبیعی و الگوها را به عنوان اساسی برای ایجاد یک ساختار قوی اما سبکوزن به کار برد.
طراحی Light Rider قالب یک موتورسیکلت متعارف را منعکس میکند اما شبیه یکی از بستگان دور موتورسیکلتهای امروزی اسـت. یوآکیم زتلر، مدیر عامل APWorks ایرباس گفت: «ساختار پیچیده و توخالی شاخهدار امکان نداشت که با استفاده از فناوریهای تولید متعارف مثل فرز کردن و جوشکاری تولید شود.»
او اضافه کرد: «پیشرفتها در ساخت لایه اضافی به ما اجازه داده که طرح بیونیکی که برای موتورسیکلت تصور کرده بودیم را بدون نیاز به ایجاد هرگونه تغییر عمدهای تحقق بخشیم. با این فناوریها، محدودیتهایی که در مقابل تولید متعارف هستند ناپدید میشوند.»
هر یک از قطعات چاپ شده سهبعدی اسکلت Light Rider - که با استفاده از یک سیستم لیزر چاپ سهبعدی انتخابی تولید میشود که میلیونها ذرات آلیاژ آلومینیوم را با همدیگر ذوب میکند - از هزاران لایه نازک تشکیل شده که ضخامتش تنها 60 میکرون اسـت.
با اعمال نفوذ فواید فناوری چاپ سهبعدی، APWorks قطعات کالبدی را طراحی کرد که به جای توپر بودن توخالی بودند، که اجازه کابلهای یکپارچه، لولهها و نقاط بستن پیچ در ساختار نهایی موتورسیکلت را میدهد که نتیجه آن کاهش چشمگیر 30درصد وزن در میان موتورسیکلتهای ساخته شده با استفاده از فناوریهای تولید متعارف اسـت.
در ادامه زتلر اظهار داشت: «ما مزایای چاپ سهبعدی فلزی را با استفاده از مواد اختصاصی خودمان، Scalmalloy، برای ساخت اسکلتبندی بیشتر تحت کنترل درآوردیم.»
Scalmalloy یک آلیاژ آلومینیوم مقاوم در مقابل زنگزدگی اسـت که تقریباً به اندازه تیتانیوم قوی اسـت. این ماده که مخصوصاً برای تولید مبنی بر ALM به وجود آمده اسـت، قدرت زیاد را با سطح خارقالعادهای از شکلپذیری ترکیب میکند و آن را تبدیل به یک ماده خصوصاً جالب برای استفاده برای قطعاتی در روباتیک سبک وزن، برنامههای کاربردی صنعت خودروسازی و هوافضا کرده اسـت که بسیار مورد تقاضا هستند.
2013