مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مراتب خداشناسی

[ad_1]

این طور نیست که ما در خداشناسی دستمان باز باشد و فکر ما بتواند هر جایی که می خواهد سیر کند. اگر در قلمروهایی که ورود به آن ممنوع اســت وارد بشویم نتیجه از دو حال خارج نیست یا خدا را انکار می کنیم یا یک موجود موهوم محدود ناقص را در ذهن خود به عنوان خدا تلقی می کنیم و هر دو حالت کفرو شرک اســت. پس خدا را در حد درک وفهم خود می توان شناخت که قطعا شناخت کاملی نیست.

فرآوری: دکتر جعفری - بخش اعتقادات شیعه تبیان

خدا

مراتب معرفت الهی را می توان به چند بخش تقسیم کرد:

 1- مرتبه واجب و ضروری اســت. یعنی در این مرتبه واجب اســت که انسان خدا را بشناسد و اختصاص به دانشمندان و غیر دانشمندان ندارد. هر بنده ای که می خواهد خدا را عبادت کند براو واجب اســت که در حدی که لازم اســت بداند معبودش کیست و او را بشناسد. این حد واجب معرفت الهی اســت.
2- مرتبه دوم آن جایی اســت که انسان بخواهد خدا را بیشتر از حد وجوب بشناسد. در این مرتبه از طریق براهین مختلف، با مطالعات فراوان، تزکیه نفس و ورزش های عقلی باید وارد بشود و در حد ی فراتر از آن مقدار حد نصاب لازم ، خدا را می شناسد. این مرتبه مستحب اســت یعنی مستحب اســت که انسان هر چه بیشتر خدا را بشناسد و به آن مقدار ضروری بسنده نکند.

واجب اســت که انسان خدا را بشناسد و اختصاص به دانشمندان و غیر دانشمندان ندارد. هر بنده ای که می خواهد خدا را عبادت کند براو واجب اســت که در حدی که لازم اســت بداند معبودش کیست و او را بشناسد. این حد واجب معرفت الهی اســت

3- حد سوم حد حرام اســت یعنی در محدوده ای انسان وارد بشود که فکر انسان اصلاً به جایی نمی رسد و درکی نداشته باشد لغزشگاهی اســت که متأسفانه در بسیاری از افراد این لغزش به وجود آمده و اگر انسان پرهیز نکند جای بسیار خطرناکی اســت. برخی افراد جاهایی وارد می شوند در حالی که توجه ندارند این تلاش به جایی نخواهد رسید. این تلاش ها در راه معرفت خدا نه تنها به معرفت منتهی نمی شود بلکه به گمراهی، تحیر، سرگردانی و حتی کفر و الحاد منجر می شود . انسان اصلاً نباید وارد این بخش بشود. این بخش همان تفکر در ذات باریتعالی اســت .
فرض کنید 30 لیتر شیر را بخواهید داخل یک طرف 2 لیتری بریزید طبیعی اســت که این کار امکان پذیر نیست و نتیجه اش هدر رفتن شیر اســت یا سرخورد گی و ناراحتی. انسان هم با فکر محدود خودش می خواهد در یک قلمرو نامحدودی وارد بشود اگر چه این مثال خیلی ناقص اســت ولی دقیقاً مثل همین اســت که انسان بخواهد در یک ظرف یک لیتری، 30 لیتر شیر جا بدهد.
قطعا این تلاش یکی از این دو نتیجه را دارد یا انسان بعد از مدتی فکر کردن، تحیر و سرگردانی ، چون به جائی نمی رسد خدا را انکار می کند و می گوید هر چه فکر کردم به جایی نرسیدم پس خدایی وجود ندارد ، یا یک خدای موهومی و یک موجود موهوم ومحدود و ناقص را در ذهن خود تجسم می کند و فکر می کند که این خداست و او را می پرستد که این هم کفر وهم شرک اســت.
متأسفانه نتیجه دوم را در صحبت ها و سوالات برخی افراد می بیند. وقتی صحبت می کنند می بینیم خدایی را در ذهن خود دارند که به همه چیز شبیه اســت مگر خدا و بر همان اساس شروع می کنند  ایراد گرفتن و سوال کردن. این خطریست که مرحله سوم دارد.

اگر در قلمروهایی که ورود به آن ممنوع اســت وارد بشویم نتیجه از دو حال خارج نیست یا خدا را انکار می کنیم یا یک موجود موهوم محدود ناقص را در ذهن خود به عنوان خدا تلقی می کنیم و هر دو حالت کفرو شرک اســت. پس خدا را در حد درک وفهم خود می توان شناخت که قطعا شناخت کاملی نیست

مرتبه اول ضروری اســت. هیچ کس نمی تواند بگوید من مومن و مسلمان هستم، خدا را عبادت می کنم ولی اصلاً نمی خواهم خدا را بشناسم. مرتبه دوم هم بسیار خوب اســت که انسان فراتر از آن چیزی که از او خواستند خدا را بشناسد یعنی یک قدم جلوتر برود و با براهین مختلف و بیشتر با خدا آشنا بشود. مرتبه سوم هم انسان به جایی نمی رسد و حرام اســت. دلیل حرمت آن این اســت که انسان به قلمرویی وارد می شود و می خواهد از ماهیت چیزی سر در بیاورد که ماهیت ندارد و این تلاش نتیجه ای ندارد.

خلاصه:

این طور نیست که ما در خداشناسی دستمان باز باشد و فکر ما بتواند هر جایی که می خواهد سیر کند. اگر در قلمروهایی که ورود به آن ممنوع اســت وارد بشویم نتیجه از دو حال خارج نیست یا خدا را انکار می کنیم یا یک موجود موهوم محدود ناقص را در ذهن خود به عنوان خدا تلقی می کنیم و هر دو حالت کفرو شرک اســت. پس خدا را در حد درک وفهم خود می توان شناخت که قطعا شناخت کاملی نیست.


منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی موجود در سایت رادیو معارف

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


17 آگوست 2016 ... این طور نیست که ما در خداشناسی دستمان باز باشد و فکر ما بتواند هر جایی که می خواهد سیر کند. اگر در قلمروهایی که ورود به آن ممنوع است وارد بشویم ...مراتب خداشناسیذخیره مقاله با فرمت پی دی اف · اهل معرفت برای شناخت خدا مراتبی ذکر کردهاند: که در این نوشتار بررسی میشود. فهرست مندرجات. ۱ - مقام هویّت غیبیه11 جولای 2012 ... پنج پله تا خدا (مراتب خداشناسی) ... خداشناس توی مرحله های قبل خدا رو از روی نشانه های قدرتش میشناسه، ولی توی این مرحله به هرجا نگاه میکنه، با قلبش ...البته رسيدن به شناخت عميق و عرفاني خداوند مستلزم تلاش فراوان و گذر از مراحل و مراتب خداشناسي است كه درادامه بدان اشاره خواهيم نمود. تاكيد مي كنيم كه از ديدگاه عرفان ...در این متن ابتدا مراتب معرفت بیان شده سپس در مورد مرتبه ی آخرمعرفت هشدار داده شده که ... مرتبه بلندترین ازمراتب خداشناسی است؛ چه خداشناسی را مراتب بسیاراست.این طور نیست که ما در خداشناسی دستمان باز باشد و فکر ما بتواند هر جایی که می خواهد سیر کند. اگر در قلمروهایی که ورود به آن ممنوع است وارد بشویم نتیجه از دو حال خارج ...5 آگوست 2014 ... خبرگزاری مهر گروه دین و اندیشه: امام علی(ع) درباره مراتب خداشناسی می فرماید: سرآغاز دین، خداشناسی است و کمال شناخت خدا، باور داشتن او و کمال باور ...فصل اول اين كتاب با عنوانشناخت خدا، به مفهومشناسي و اهميت شناخت خدا، شناخت خداوند در قرآن، انواع معرفت و گرايش به خدا، اقسام و مراتب خداشناسي، حد شناخت ...27 آگوست 2016 ... مراتب خداشناسی 95/6/6. مراتب خداشناسی. مراتب معرفت الهی را می توان به چند بخش تقسیم کرد: 1- مرتبه واجب و ضروری است. یعنی در این مرتبه واجب ...27 آگوست 2016 ... این طور نیست که ما در خداشناسی دستمان باز باشد و فکر ما بتواند هر ... نوشته مراتب خداشناسی اولین بار در سایت تفریحی و سرگرمی بهار - Bahar.


کلماتی برای این موضوع

مراتب خداشناسی مراتب معرفت الهی را می توان به چند بخش تقسیم کرد مرتبه واجب و ضروری است یعنی در این مراتب و درجات توحید مراتب و درجات توحید در این مقاله کلام آیت الله مطهریره درباره چهار مرحله توحید توحید و مراتب آن توحید و مراتب آشنایی با راه های خداشناسی نیز یکی از مباحث مهم و ارزشمند توحید استپنج پله تا خدا مراتب خداشناسی گروه اینترنتی …خداشناسی، درجه یا مرحله یا پله داره و هر کدوم از ما توی یه مرحله از اونها هستیم حالا توحید و مراتب آن سایت پژوهه پژوهشکده باقرالعلوم…خداشناسی امامت و همه مراتب توحید ذاتی در بحث توحید واجب، در فلسفه و کلام مورد بحث دائره المعارف اسلامی طهور نمایش مطلب توحید و مراتب …دانشنامه اسلامی طهور این مقاله در باره توحید و مراتب آن استعشق به خدا و زندگی قرانی شناخت خدا خدا شناسیمراتب اهل بهشت هم با در حدیثی معروف از پیامبر اکرم خود شناسی از موجبات خداشناسی مراتب خداشناسی ویکی فقه مراتبخداشناسینخست مرتبه‌ای است که از آن به هویّت غیبیه و مقام لا إسم له و لارسم تعبیر می‌کنندمراتب خداشناسی سماموسمراتبخداشناسیبر اساس آموزه های قرآنی همه هستی وجه الله است از این روست که انسان به عنوان بخشی از خداشناسی ساده راه های خداشناسیراه های خداشناسی به نام خدا راه های شناخت خدا بی شمار است بطوریکه هر انسانی یک راه



لینک منبع :مراتب خداشناسی

مراتب خداشناسی - تبیان article.tebyan.net/330625/مراتب-خداشناسی‏ - ذخیره شده 17 آگوست 2016 ... این طور نیست که ما در خداشناسی دستمان باز باشد و فکر ما بتواند هر جایی که می خواهد سیر ... مراتب معرفت الهی را می توان به چند بخش تقسیم کرد:. خداشناسی - پنج پله تا خدا (مراتب خداشناسی) khodashenasi.mihanblog.com/post/69‏ - ذخیره شده - مشابه 12 جولای 2012 ... وقتی که به آدم هایی که می شناسیم فکر می کنیم، می بینیم که اونها همه شبیه هم و اندازه هم نیستند، مثلا یه دوستمون خدارو قبول داره و خودشو مسلمون می دونه ... مراتب خداشناسی - ویکی فقه wikifeqh.ir/مراتب_خداشناسی‏ - ذخیره شده مراتب خداشناسیذخیره مقاله با فرمت پی دی اف · اهل معرفت برای شناخت خدا مراتبی ذکر کرده‌اند: که در این نوشتار بررسی می‌شود. فهرست مندرجات. ۱ - مقام هویّت غیبیه مراتب خداشناسی - نماز، اوج بندگی 1worship.loxblog.com/cat/5/0/مراتب%20خداشناسی.htm‏ - ذخیره شده این طور نیست که ما در خداشناسی دستمان باز باشد و فکر ما بتواند هر جایی که می خواهد سیر کند. اگر در قلمروهایی که ورود به آن ممنوع است وارد بشویم نتیجه از دو حال خارج ... ثقلین • مراتب خداشناسی thaqalain.ir/?p=33818‏ - ذخیره شده 13 آوریل 2016 ... سوال 1 - چگونه ممکن است انسان محدود ، به خداوند متعال که نامحدود است علم پیدا کند ؟ محدود به اندازه خود به نامحدود علم پیدا می کند ، مانند دریچه ای که نور ... سرآغاز دین، خداشناسی است/ عقل بشری حتی از شناخت و درک گوشه ای از ... www.mehrnews.com/.../سرآغاز-دین-خداشناسی-است-عقل-بشری-حتی-از-شناخت-و-درک-گوشه-ای‏ - ذخیره شده - مشابه 5 آگوست 2014 ... خبرگزاری مهر گروه دین و اندیشه: امام علی(ع) درباره مراتب خداشناسی می فرماید: سرآغاز دین، خداشناسی است و کمال شناخت خدا، باور داشتن او و کمال باور ... مراتب خداشناسی - کلام حق kalamehaq.ir/post/1332‏ - ذخیره شده مراتب خداشناسی. چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ 1 0 کلام حق پیام. بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحِیمِ سؤال: چگونه ممکن است انسانِ محدود، به خداوند متعال که نامحدود است علم پیدا کند؟ یاد خدا و رسیدن به بالاترین مراتب خداشناسی - حدیث نت www.hadith.net/.../یاد-خدا-و-رسیدن-به-بالاترین-مراتب-خداشناسی/‏ - ذخیره شده نخستین گام در این سیر و سلوک ، یاد خداست . امام على علیه السلام درباره نقش یاد خدا در سازندگى انسان مى فرماید : أصلُ صَلاحِ القَلبِ اشتِغالُهُ بِذِکرِ اللّهِ . [۱]. اساس سامان ... پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی | خدا‌شناسی ... mesbahyazdi.ir/node/4833‏ - ذخیره شده فصل اول این کتاب با عنوان«شناخت خدا»، به مفهوم‌شناسی و اهمیت شناخت خدا، شناخت خداوند در قرآن، انواع معرفت و گرایش به خدا، اقسام و مراتب خداشناسی، حد شناخت ... مراتب خداشناسی - پرسشکده www.porseshkadeh.com/Questions/8447‏ در این صفحه 'شماره ' پرسش های مرتبط با کلیدواژه مراتب خداشناسی گردآوردی شده است ، پرسشکده: مرجع پرسش و پاسخ فارسی ایران، بانک سوال و جواب فارسی، میان ...