[ad_1]
خداوند متعال ساختار وجود انسان را طوری خلق کرده که هم خدا را در درون خودش می شناسد وهم خدا را در درون خود می یابد. یعنی انسان هم فطرتاً خداشناس است و هم فطرتاً خدا گراست. چون فطرت انسان دو عرصه داره:
فرآوری: دکتر جعفری – بخش اعتقادات شیعه تبیان
یکی عرصه عقل که نتیجه آن خداشناسی فطری است.
دیگری فطرت دل است که نتیجه آن خدا گرایی فطری است.
انسان هم فطرتاً خداشناس است وهم فطرتاً خداگرا و این مقتضای فطرت انسان است. انسان اگر به ذات و فطرت خود مراجعه بکند چند مطلب را به وضوح می یابد:
1- ای انسان تو مبدئی ، خالقی و منشئی داری که این سخن، سخن فطرت عقل انسان است.
2- ای انسان تو خدا را دوست داری و عاشق خدا هستی. تو آن جدا شده از اصلی هستی که باز می جویی زمان وصل خویش را. این ندای فطرت انسان هست که ای انسان تو خدا را دوست داری.
3- فطرت انسان به انسان می گوید تو دوست داری در مقابل معبود لایزال و کمال مطلق سر تعظیم و خضوع فرود بیاوری و عبادتش کنی. میل به پرستش داری منتها پرستش کامل. اگر کسی می آید در مقابل بت زانو می زند در واقع منحرف شده است. مقتضای فطرت زانو زدن در مقابل کمال مطلق است زیرا معبودی است که هیچ نقصی در او نیست.
قرآن و انبیا نیز به همین سیر استدلال کردند. وقتی که حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام در احتجاجش با بت پرستان، ستاره پرستان ، ماه پرستان و خورشید پرستان می گوید:
انسان هم فطرتاً خداشناس است و هم فطرتاً خدا گراست. چون فطرت انسان دو عرصه داره:
یکی عرصه عقل که نتیجه آن خداشناسی فطری است.
دیگری فطرت دل است که نتیجه آن خدا گرایی فطری است.
« فلمّا جن علیه اللیل رآ کوکباً قال هذاربی » ، وقتی که آن ستاره خاص طلوع کرد هم صدا با آنها گفت هذا ربی. وقتی که ستاره غروب کرد گفت نه این محبوب من نیست. این خلاف ندای وجدان و فطرت من است. آن آفِله، ناپایدار و ناقص است و چون ناقص است محبوب من نیست و چون محبوب من نیست رب من نیست.
در واقع استدلال حضرت ابراهیم به این شکل بود که معبود باید کامل باشد تا محبوب باشد و گرنه معبود و رب نیست. ستاره چون آفل است ناپاپدار و محبوب نیست. چون محبوب نیست نمی تواند رب باشد. این نوع استدلال در واقع همان استدلال به مقتضای فطرت است.
گرایش های فطری را ما در درون خود وجدان می کنیم و نیاز به استدلال و برهان هم ندارد. این میل بسیار قوی است و هر چه انسان تلاش بکند روی این میل را بپوشاند و آن را مخفی کند موفق نمی شود. وقتی که در تنگنا گیر می کند و به تعبیر قرآن وقتی که در دریای متلاطم گیر می کند که کشتیش در حال از بین رفتن است آنجا با همه وجود خدا را ادراک می کند و با همه وجود می یابد که رب و معبود و خدائی دارد.
همچنین انسان ذاتاً میل به جمال و جمال دوستی و میل به خلاقیت را در خودش وجدان می کند و محصولش را هم می بیند.
میل به جمال نتیجه اش هنر شده. هنری که بشر دارد در واقع چیزی جز مقتضای فطرتش که جمال دوستی باشد نیست. میل به حقیقت جویی نتیجه اش رشد و بالندگی حکمت است . میل به خلاقیت ، تکنولوژی و صنعت و اختراعا ت و ابتکاراتی شده که ملاحظه می کنیم که همگی از آن میل درونی سرچشمه گرفته اند.
میل به فضائل نتیجه اش اخلاق است بطوری که هیچ جامعه ای نیست که اخلاق نداشته باشد اگر چه بعضی از اخلاق ها مورد قبول نیست. مارکسیسم برای خودش اخلاق دارد منتها اخلاق مارکسیستی.
میل به پرستش نتیجه اش مذهب است. هیچ جایی نداریم که مذهب نباشد. کافر هم دین دارد منتها دینش همان دین کفر است « لکم دینکم ولی دین ».
در طول تاریخ ، بشر هرگز از دین جدا نبوده چون دین ریشه در ذاتش دارد. در ذات انسان میل به خدا و خداگرایی وجود دارد وهرگز از او جدا نمی شود و به لحاظ تاریخی هم جدا نشده.
از زمانی که انسان ها در غار زندگی می کردند بر روی دیوار غارها نقاشی های کشیدند که حکایت از باورهای مذهبیشان دارد.
سرمایه ای که بشر در طول تاریخ صرف مذهب کرده صرف هیچ چیز دیگری نکرده. چه خون ها که در این راه داده ، چه انسان هایی کشته شدند، چه سرمایه های مادی و معنوی صرف این میل شده و هنوز هم می شود.
هر جای دنیا که بروید بهترین ساختمان ها، هنرمندانه ترین ساختمان ها معبد، مسجد، کلیسا، کنیسه ، کرشت و دیر هرچه هست عناوین فرق می کند ولی همان میل است. میلی که انسان را وادار کرده که اینقدر در این راه سرمایه گذاری بکند. تکرار می کنم سرمایه ای که بشر در راه ارضا میل به پرستشش در طول تاریخ صرف کرده و الان صرف می کند در هیچ جا صرف نکرده و این حکایت از اصیل بودن این میل و ذاتی بودن این میل دارد.
اگر کسی بخواهد همه این حقایق را نبیند و چشمش را بر روی همه این حقایق ببندد و بگوید دین ریشه در جهل یا ریشه در ترس دارد باید وجدانش را زیر پا بگذارد تا بتواند این جوری حرف بزند.
حاصل بحث این است که انسان فطرتاً هم خدا را قبول دارد و هم دوست دارد. در عرصه فطرت ،عقل خداشناس است و دل خدا گرا است.
تأکید می کنم و واقعیت این است که این راه به همان مقدار که متبوع و لذت بخش است به همان مقدار هم سخت و پیچیده و مقدمات بسیار طولانی دارد. سال ها و دهها سال طول می کشد تا انسان بتواند دل را جایگاه واقعی انعکاس نور ذات باریتعالی بکند.
منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی موجود در سایت رادیو معارف
راه دل چیست ؟
چرا دین تغییر نمی کند؟
فطرت قابل تغییر است ؟
راه های شناخت خدا
[ad_2]
لینک منبع
بازنشر:
مفیدستان
عبارات مرتبط
کلماتی برای این موضوع کافر هم دین دارد؟ خداوند متعال ساختار وجود انسان را طوری خلق کرده که هم خدا را در درون خودش می شناسد وهم انجمن راسخون کافر هم دین دارد؟امام باقر علیهالسلام اگر مردم مىدانستند در زیارت مزار امام حسین علیهالسلام چه کافر هم دین دارد؟ کافرهمدینداردخداوند متعال ساختار وجود انسان را طوری خلق کرده که هم خدا را در درون خودش می شناسد وهم آیا تجاوز به زنان کافر از منظر اسلام جایز است؟ شهر …از منظر اسلام هر قوم و آئینی ازدواجی مختص به خود دارد کافر ذمی زنا هم موافق هستند آیا کسی که می گوید قرآن کلام پیغمبر است، کافر و … دین مانند روزه و غیر آن را انکار کند، حکم کافر را دارد وجود دارد که هم ناظر انواع کافر کدام است؟ گنجینه پاسخها اسلام …در علم کلام هم کافر عبارت است مردم به بیدینی با فطری بودن دین سازگاری دارد آیا تارک الصلاة کافر است؟ اعمال انسان هم آن معتقد باشد کافر نیست، گرچه و دین نیاز دارد کافر کیست؟ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینیسلام علیکم کافر دقیقا چه ویژکیهایی دارد که ضروری دین بوده و هم کافر است کافر از نگاه قران کیست ؟ پرسمان قرآنکافر در عرف دین به کسى گفته می شود توحید دارد کافر و مصداق آن را هم کافر آیا تنها مسلمانان به بهشت می روند؟ شهر سوالطرفداران این نگرش هم به در برخی از آیات آمده که عمل کافر باشد و حقانیت دین احکام آیت الله خامنه ایمدظله احکام کافراحکامکافراحکام آیت الله خامنه ایمدظله احکام کافر امام صادقع کسی که احکام خداوند را یاد استفتائات احکام کافر با توجه به هم غذا بودن دین مانند روزه و غیر آن را انکار کند، حکم کافر را دارد چرا کافر نجس است؟ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات …سلام مگر هدف دین اسلام حفظ کرامت انسان نیست؟ نجس شمردنِ کافر مثلاً بهایی ها اهانت به آیا من مؤمنم یا کافر؟ نظری به سخنان علامه ا نوگرااندیشهوجود نداشته و ندارد و آنچه وجود داشته و دارد آنان به سوی دین هم به عنوان کافر اسلام و مسلمان آیا کافر نجس استآیاکافرنجساستاغلب فقها ، نجاست کافر را هم ظاهری و هم همین حکم را دارد به دین اسلام ایمان پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان دربارهی احکام ارتباط … آیا یک مسلمان میتواند برای یک کافر دین و البته هر دو هم دارد اما خوردن غذا و هم ادب اسلامی کافر در ردیف مدفوع و ادارا قرار دارد و نجس ادباسلام ادعای اخلاق را دارد این دین کافران را ردیف مدفوع حیوانات حلال گوشت هم قرار فرق بین مشرک و کفّار در چیست؟ پایگاه اطلاع …در جواب این سؤال، که به پاسخی مفصّل نیاز دارد کافر ـ که در هرچند اهل کتاب هم به کافر کیست؟ کفر لغت دیگری است برای آزادی اندیشهکافرکیست؟اما باور دارد انسانی آمد به هلاکت هم برسد و برساند یک کافر تو دین من یه فرق حقیقی میان کافر و مسلمان چیست؟ نوگراعقیدهخدا فقط مسلمان را دوست دارد در صورتی که کافر کافر هم فرزند آدم باشد یا دین دیال و
لینک منبع :کافر هم دین دارد؟
کافر هم دین دارد؟ - تبیان
article.tebyan.net/338160/کافر-هم-دین-دارد- - ذخیره شده
22 ا کتبر 2016 ... خداوند متعال ساختار وجود انسان را طوری خلق کرده که هم خدا را در درون خودش می شناسد وهم
خدا را در درون خود می یابد. یعنی انسان هم فطرتاً خداشناس است و هم ...
ارتداد در اسلام - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/wiki/ارتداد_در_اسلام - ذخیره شده - مشابه
ارتداد اصطلاح فقهی به معنی خروج فرد مسلمان از دین اسلام است. ارتداد در لغت به معنی
رجوع و بازگشتن دانستهاند و در قرآن هم بارها این مفهوم به کار رفتهاست. ... میکنند» (
یَرتَدو؛ ۲:۲۱۷؛ ۵:۵۴) و «کسانی که کافر میشوند بعد از آنکه ایمان آوردند»(۳:۸۱؛۵:۶۱؛۹:۶۶
؛۴:۱۳۷؛۱۶:۱۰۶) وعده داده شده است. .... از نظر فقهای امامیه دو نوع مرتد وجود دارد: فطری و ملی.
گروههای دینی اصلی - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/wiki/گروههای_دینی_اصلی - ذخیره شده - مشابه
این فهرست هم شامل ادیان سازمان یافته (که کدهای اعتقادی چند بخشی و سلسله مراتب
دینی دارند) و هم شامل ادیان غیررسمی (مانند ادیان محلی ... سکولار / غیر مذهبی کافر ملحد
ضد خدا / ضد مذهب: ۱/۱ میلیارد تن ... پایتخت مذهبی دین یوروبا در ایل ایف قرار دارد.
آیا در دنیای امروز کافر و مومن مطلق وجود دارد؟ - الاعتصام بالکتاب و السنة
aletesam.com/content.php?id=377 - ذخیره شده
قائل شدن به وجود مومن یا کافر مطلق، به معنای وجود کافر و مومن نسبی هم است. ... همچنین
کافر مرتد نیز وجود دارد؛ یعنی کسانی که ابتدا بر اسلام بودند ولی از دین خارج شده ...
آیا تنها دین حق اسلام است و عمل غیر مسلمان مقبول نیست؟
www.hawzah.net/.../آیا-تنها-دین-حق-اسلام-است-و-عمل-غیر-مسلمان-مقبول-نیست - ذخیره شده - مشابه
اعمال کافران و همچنین مسلمانان غیر شیعه یک پول هم ارزش ندارد. کافر و مسلمان غیر
شیعه، ..... شاید مثلاً در ایران دین و مذهبی وجود داشته باشد که بر مسیحیت ترجیح دارد.
کافر هم دین دارد؟
www.espeli.ir/element/156931/کافر+هم+دین+دارد؟
کافر هم دین دارد؟ ... قلعه نویی حق دارد عصبانی ... * صدا و سیما آمادگی دارد اگ... * انتقاد
ترامپ از برجام، ان... * روسیه از اعزام نیروی زمین... * انتقاد تند استاندار سمنان.
وودوکراسی: - یافتههای کتابهای Google
https://books.google.com/books?isbn=1780836368
ابراهیم نبوی - 2016 - Literary Collections
شوند، ناراحت بود و تلاش میکرد به حسی که درباره آزادی بیان دارد، عملی کند. ... گاهی
بخاطر توهین ها، رسانه ها در دادگاهها محکوم می شوند و مجازات هم می شوند، اما کمتر دیده ... و
اهل سنت و بخصوصی تندروهای ایشان شیعیان را کافر و بی دین میدانستند و می دانند.حکم کسی که از دین مبین اسلام خارج شود چیست؟ | مرکز ملی پاسخگویی ...
www.pasokhgoo.ir/node/72175 - ذخیره شده - مشابه
22 جولای 2012 ... مرتدّ ملّى: کسی است که حین انعقاد نطفه او، پدر و مادرش کافر بود ه باشند و خودش ... حکم
این دو نوع مرتد در احکام فقهی از جهاتی با هم متفاوت است که در نهایت ذکر می ... این آیه نه
تنها بیان می دارد که نباید در دین اجبار باشد ، بلکه بالاتر از آن می ...
تجربه مصدق در چشم انداز آیندۀ ایران: مجموعه مقالات کنفرانس تجربه ... - یافتههای کتابهای Google
https://books.google.com/books?isbn=1588140261
Hūshang Kishāvarzʹṣadr, Ḥamīd Akbarī, Houshang Keshavarz-Sadr - 2005 - History
در این مفهوم، واژه ضد سکولار هم به رژیمهائی که برای توجیه عملکرد خود به ... دمکراسی
دینی نیز سرنوشت مشابهی دارد زیرا که دمکراسی برای شهروندان وجه تمایز ... نیست،
حال آنکه در دین انسانها به مؤمن و مشرک و مرتد و کافر و خودی و غیر خودی تقسیم می
شوند ...مجموعه کتا بهای موحدین : شاهراه اتحاد: بررسى نصوص امامت - یافتههای کتابهای Google
https://books.google.com/books?isbn=6035037402
ابو الفضل ابن الرضا برقعى قمى - 2015 - Religion
می گویند: «وقتی رسول خدا چشم از جهان فرو بست تمام مسلمین مرتد و کافر شدند جز ...
به خدا و رسول و قرآن و قیامت اعتقاد دارد نمی تواند آن احادیث و آنچه را که درباره مخالفت
... بالله) پس قرآن ساخته و بافته غیر خداست و در نتیجه، اساس دین اسلام که مبتنی
بر ... هم آلمؤمنون خقا لهم مغفرة ورزق کریم ( الانفال ۷۴] ((ور کسانی که ایمان آوردند و در
راه ...
دوشنبه 8 خرداد 1396 ساعت 18:24