لکسوس LS، خودرویی بزرگ و قدرتمند در کلاس سدانهای لوکس است که از سالها پیش تا کنون، با هدف رقابت با مرسدس کلاس S و بیامو سری ۷ عرضه میشود.
فروش انفجاری اولین نسخهی لکسوس با کد LS400 در سال ۱۹۹۰، موفقیتی تمامعیار برای این زیرشاخهی تازهتاسیس تویوتا در زمان خود بود. جالب اینجاست که آن نسخه هم، در نمایشگاه خودروی دیترویت ۱۹۸۹ رونمایی شد و سال بعد فروش بیش از ۴۰ هزار دستگاه در امریکا را تجربه کرد. امروز در نمایشگاه خودرو دیترویت ۲۰۱۷، بار دیگر شاهد معرفی آخرین نسخه از لکسوس سری LS هستیم. هرچند هماکنون شاسیبلند RX پرچمدار لکسوس محسوب میشود؛ اما سری LS به دنبال تکرار افتخارات خود در ۲۶ سال پیش است.
سری ۲۰۱۸ با کد LS500 پنجمین نسل از سدانهای لوکس و فولسایز لکسوس است که نسبت به مدل فعلی بزرگتر، قویتر و جذابترشده است. با چراغهای کشیدهی طرح Z و جلوپنجرهی خاص لکسوسهای مدرن، زبان طراحی این برند ژاپنی کاملا حفظ شده است. با این حال، مهندسان لکسوس شخصیت سری جدید LS را ارتقا دادهاند و با خطوطی هنرمندانه در سطوح جانبی بدنه، خصوصا روی گلگیر عقب، حسی شناور را برای آن تداعی میکند. هرچند LS-های گذشته حالتی سه تکه و جعبهای در بدنه داشتند، سری جدید سنتشکنی کرده و کاملا بدنهای واحد و یکدست را نشان میدهد که با شیشه عقب کشیده و با شیب ملایم، سبک و استایل خود را به سمت خودروهای فستبک مانند آئودی A۷ و پورشه پانامرا برده است.
زبان طراحی جدید لکسوس به اختصار GA-L نامیده میشود که مخفف معماری لوکس جهانی (Global Architecture Luxury) است. شاسی و پلتفرم LS۵۰۰ با سری LC مشترک است اما طبیعتا LS به دلیل چهار در بودن، فاصله محورهای بیشتر و اتاق بزرگتری دارد. این نسخه علیرغم گذشته با ۲ نوع اتاق و سایز بدنه عرضه نمیشود تا به صورت فولسایز، آماده رقابت با کلاس S مرسدس بنز، آئودی A۷ و سری ۷ بیامو باشد. با این هدف، ارتفاع سقف کاهش یافته و عرض خودرو افزایش یافته است.
سیستم تعلیق چندگانه از سری جدید LC روی LS۵۰۰ استفاده شده است که همراه با سامانه گردش چرخهای عقب بر سر پیچها، ویژگیهای دینامیک خودرو را افزایش داده است. فنرهای بادی تنظیمشونده از آپشنهای انتخابی LS است که بهبود ارتفاع آنرا به سادگی ممکن میکند و می تواند به صورت اتوماتیک در هنگام خروج یا ورود راننده به خودرو، ارتفاع را تغییر دهد.
تنها پیشرانهای که فعلا برای LS جدید معرفی شده است، ۳.۵ لیتری ۶سیلندربنزینی همراه با توربوی دوگانه است که ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد که آنرا به نمونه ۸ سیلندر مرسدس S۵۵۰ با قدرت ۴۴۹ اسب بخار و بیامو ۷۵۰i با قدرت ۴۴۵ اسب بخار نزدیک میکند. لکسوس LS۵۰۰ به طور استاندارد با گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک و دیفرانسیل عقب عرضه میشود که نمونه دو دیفرانسیل آن، قابل سفارش خواهد بود. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت این خودرو ۴.۵ ثانیه اعلام شده که نسبت به مدل قبلی LS۴۶۰ که پیشرانه ۴.۶ لیتری ۸ سیلندر داشت، به خاطر ۲۹ اسب بخار بیشتر در LS۵۰۰، بهبود یافته است.
نمای داخلی لکسوس همیشه کنترل کیفیت بسیار سختگیرانهای داشته است و در سری جدید LS با چرم مرغوب صندلی ها و طراحی چشمنواز داشبورد، همراه شده است. نهتنها انواع مختلفی از چوب و چرم در رنگهای گوناگون برای خریداران قابل سفارش است که نور داخل اتاق نیز میتواند رنگ خاص و سفارشی داشته باشد. روی طراحی درهای این خودرو بسیار دقیق کار شده و علاوه بر استفاده هنرمندانه از چرم و چوب، طرح محل استراحت آرنج به زیبایی آن افزوده است.
نمایشگر میان داشبورد ۱۲.۳ اینچ است که میتواند بدون دخالت مستقیم دست وبا یک پد تبلت مانند، که در کنار صندلی قرار گرفته، کنترل شود و دیگر خبری از آن دسته کوچک موسشکل نیست. تنظیمات برقی صندلیها در ۲۸ حالت و استفاده از ماساژور، دیگر آپشنهای انتخابیLS۵۰۰ است. برای صندلیهای عقب نیز گرمکن و خنککننده داخلی همراه با ماساژور قابل سفارش خواهد بود.
در هوشمندسازی و فنآوری خودران، سری LS جلوتر از دیگر محصولات لکسوس است و کروزکنترل هوشمند با امکان حرکت و ایست خودکار در ترافیک، آلارم صوتی در هنگام تعویض لاین، رادار تشخیص اجسام و موجودات زنده و ترمز اتوماتیک به هنگام پارک و حرکت با سرعت آهسته در این خودرو دیده میشود.
همه چیز در LS۵۰۰ ایدهآل و رویای است به جز قیمت. مدیران لکسوس هنوز بهاء قطعی آنرا اعلام نکردهاند اما اطمینان داده اند که نسخه ۲۰۱۸ از مدل فعلی که با حداقل آپشنها، ۷۳هزار دلار قیمت دارد، گرانتر و مدل فول آپشن LS۵۰۰ نزدیک به ۱۰۰ هزاردلار خواهد بود. سری ۲۰۱۷ لکسوس هماکنون در مقایسه با مرسدس S۵۵۰ که ۹۷ هزار دلار قیمت دارد و بیامو ۷۵۰i که ۹۶ هزار دلار است، گزینه ای اقتصادیتر و پرفروش است. عرضه LS مدل ۲۰۱۸ در حدود ۱۱ ماه دیگر، آغاز خواهد شد.