در سال ۱۸۵۶ هنگامی که توماس بربری، برند پوشاک خود را راهاندازی میکرد، شاید این تصور را نداشت که روزی این برند چهارخانه، در بسیاری از شبکهها و رسانههای مجازی جهان، نامی آشنا و شناختهشده باشد و فعالیتهای بازاریابی و تجاری زیادی را حول خود شکل دهد. پوشاک، کیف، کفش، ساعت، عطر و ... از جمله محصولات عمده این برند محسوب میشوند که در حال حاضر با محتوای تبلیغاتی منحصربهفردی که دارند، در کنار دیگر برندهای لاکچری جهان، جایگاه ویژه و مخصوص به خود را پیدا کردهاند. به همین منظور در این گزارش تلاش میشود تا راهکارهای بازاریابی این برند ۱۶۰ ساله، خصوصا در زمینه تبلیغات دیجیتال معرفی شوند.
برند صدوچندساله بربری بهخوبی توانسته است خود را با تجارت آنلاین وفق دهد و یکی از موفقترین برندهایی باشد که برخلاف سابقه چندین ساله خود، در فضای دیجیتال نیز حضوری پررنگ دارد. به طوریکه استفاده از بازاریابی دیجیتال یکی از نقاط قوت این برند به شمار میرود که با استفاده از تکنیکهای نوآورانه و خلاقانه بازاریابی در فضای آنلاین، موفقیت چشمگیری را به دست آورده است، به طوری که این برند توانسته مرز بین فروشگاههای فیزیکی و آنلاین خود را از بین ببرد. به همین منظور نیز این شرکت عظیم در سالهای اخیر شروع به ساختن یک فرهنگ دیجیتال کرد که تأثیر قابل توجهی بر مخاطبان آنلاین خود به جا گذاشت و فعالیتها و راهکارهای تبلیغاتی زیادی را از طریق فرهنگ مذکور به مخاطبان جهانی خود انتقال داد. به این معنا که مخاطب برند بربری در فضای مجازی، کاملا این برند لاکچری را شناخته و محتوای تبلیغاتی آن برای این دست از مخاطبان تأثیرگذار است.
اولین فعالیتهای دیجیتال برندی لاکچری
بربری صفحه اجتماعی فیسبوک خود را در سال ۲۰۰۹ راهاندازی کرده و جزء نخستین برندهای لاکچری جهان محسوب میشود که در یکی از عظیمترین شبکههای اجتماعی جهان حضور به هم رساند و بسیاری از پیامهای تبلیغاتی خود را در قالب فیلم، معرفی محتوای محصولات، اطلاعیهها و ... در اختیار مخاطبان مجازی خود قرار داد، به طوری که امروزه با داشتن بیش از ۱۷میلیون فالوور در این صفحه اجتماعی، فعالیتهای بازاریابی و تبلیغاتی خود را ادامه داده و بازخورد مثبتی نیز از سوی مخاطبان خود دریافت میکند. همچنین دیگر شبکههای مجازی مانند یوتیوب، توئیتر، پینترست، اینستاگرام و ... نیز از دیگر رسانههای اجتماعی به شمار میروند که با حضور پررنگ این برند قدیمی روبهرو هستند.
مجموعه کتهای منحصربهفرد برند بربری که به ترنچکت (trench coat) معروف هستند، از جمله نخستین طرحهای این برند به شمار میروند که در طول سالهای متمادی مخاطبان خاص خود را داشته و مردم زیادی در سراسر جهان به این طرحها علاقهمند هستند، به طوری که امروزه بخش مهمی از کمپینهای تبلیغاتی این برند در خصوص کتهای مذکور صورت میگیرد. بر همین اساس نیز کمپینی موسوم به «هنر ترنچ» در شبکهها و رسانههای اجتماعی راهاندازی شد که از مخاطبان میخواست تا از کتهای مذکور در موقعیتهای مختلف عکس گرفته و در این شبکهها بارگذاری کنند.
طرحهای کارتونی بربری
خلاقیتهای منحصربهفرد برند بربری در جلب توجه مخاطبان بسیار مؤثر بوده است. در همین راستا میتوان به یکی از خلاقیتهای خاص این برند در فعالیتهای بازاریابی اشاره کرد که در زمینه طراحی تبلیغات صورت گرفته است، به این معنا که بسیاری از طرحها و نمونههای این برند در قالب طرحهایی کارتونی ارائه میشوند که در نوع خود اقدامی منحصربهفرد محسوب میشود.
فروش در پینترست
محصولات متنوع برند بربری انواع مختلفی از پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و ... را شامل میشوند که بسیاری از کمپینهای دیجیتال این برند، رسانههای خاصی را برای انجام فعالیتهای بازاریابی خود، بسته به نوع محصولات، انتخاب کردهاند. در همین راستا باید از دو رسانه مجازی جدید و پرمخاطب یعنی پینترست و اسنپچت نام برد که بیشتر فعالیتهای بازاریابی برند بربری در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی در این صفحات مجازی رقم میخورد.
به عنوان مثال، پینترست، به عنوان یکی از مهمترین صفحات فروش اقلام آرایشی برند بربری شناخته میشود، به گونهای که مخاطبان این برند میتوانند محصول مورد نظر خود را در این صفحه سفارش داده و به صورت آنلاین آن را خریداری کنند. همچنین اسنپچت نیز پذیرای ویدئوهای تبلیغاتی برند بربری در زمینه محصولات بهداشتی و آرایشی است که طبق روش خاص این سیستمعامل، پس از ۲۴ساعت نیز محو میشوند. در این فرصت ۲۴ساعته نیز بسیاری از ویدئوهای تبلیغاتی این برند برای مخاطبان به نمایش درآمده و صفحه مذکور نیز یکی دیگر از ابزارهای بازاریابی این برند لاکچری به شمار میرود.