تقریبا چند ساعت پیش چنین شخصی آمد دفتر کار من. همین اواخر، بعد از بازنشسته شدن مدیر مالیام، مدیریت حساب اوراق قرضهام را به عهده گرفته بود. نمیخواستم این جوان تازهکار را زیاد تحویل بگیرم، چون از رفتن مدیر مالی قدیمیام ناراحت بودم.
احساس میکردم (حسی غیرمنطقی) که تنها شدهام. ولی فقط ظرف پنج دقیقه، مشغول صحبت دربارهی هنر شدیم. نیم ساعت بعد، وقتی داشت اتاق را ترک میکرد (قرار بود جلسهمان ۱۵ دقیقه باشد) به او قول کارهای بیشتری داده بودم. حتی یک نسخه از آخرین کتابم را به او دادم.
آیا این افراد مهارتهایی دارند که بقیهی ما بتوانیم یاد بگیریم؟ بله.
۱. آدمها تمایل دارند با کسانی کار کنند که دوستشان دارند. پس جوری رفتار کنید که دوستتان داشته باشند. مودب و صبور باشید. از زمختی، بیادبی، ترشرویی و عجلهکردن دوری کنید.
۲. مردم، جذب آدمهایی میشوند که سر حرفشان میایستند. یعنی اگر قولی میدهید، دقیقا چیزی را که گفتهاید، انجام دهید. آن را در همان زمان که گفتهاید یا حتی زودتر انجام دهید.
۳. مردم به آدمهای خوشقلب اعتماد میکنند. وقتی به آنها توصیهای میکنید که به آنها بیشتر از خودتان سود میرسانید، به خوشقلبیتان ایمان میآورند.
۴. مردم تمایل دارند با آدمهایی کار کنند که در کارشان متخصص باشند. پس اول از همه احتیاج دارید تا در زمینهی فعالیتتان از طریق تمرین، تحقیق، تعلیم، آموزش و مطالعه تخصص پیدا کنید. بعد، کاری میخواهید (مثل نوشتن مقاله، کتاب یا سخنرانی) که مهارتهایتان را به مشتریان و شرکای تجاری بالقوهتان نشان دهد.
۵. مردم دوست دارند که سرمایهشان را در اختیار آدمهای صادق، بااخلاق و درست قرار دهند. پس در مطالب بازاریابیتان (و هیچجای دیگر) دروغ نگویید. راستگویی موثرتر اســت.
۶. مردم به اشخاصی گرایش دارند که از نظر ظاهری، گیرا باشند، یا حداقل زننده نباشند. بنابراین تغذیهی سالم داشته باشید. ورزش کنید. وزنتان را کنترل کنید. مرتب باشید. لباس مناسب بپوشید و به بهداشت فردیتان اهمیت دهید.
۷. مردم با آنهایی که واقعی به نظر بیایند، راحتترند. بهترین راه برای نشان دادن اینکه آدم عادی هستید، این اســت که صمیمی و دوستانه رفتار کنید و به بقیه علاقهمند باشید. عوض صحبت کردن از خودتان، دربارهی آنها سوال کنید. از آنها دربارهی سازمان، حرفه، صنعت و حتی خانواده و سرگرمیهایشان بپرسید.
۸. مردم به افرادی که به آنها گوش میدهند و توجه میکنند، جواب میدهند. این کلیشهی قدیمی یادتان باشد: شما دو گوش دارید و یک دهان؛ پس باید دوبرابر چیزی که میگویید، گوش دهید.
۹. مردم کنار کسانی که مثل خودشان هستند، احساس راحتی میکنند. رمز کار این اســت که یک مورد مشترک بین خودتان پیدا کنید. بعد، از همان برای برقراری رابطه استفاده کنید.
۱۰. مردم جذب افراد فروتن میشوند. پس خودستایی نکنید و هیچوقت از میزان درآمدتان حرف نزنید.
۱۱. مردم تحت تاثیر اشخاصی قرار میگیرند که پرمشغله به نظر میرسند. به این خاطر نباید هیچ وقت به یک مشتری تاثیرگذار بگویید اوضاع کساد اســت و شما به او احتیاج دارید. به پزشکان فکر کنید. چه حسی به شما دست میدهد اگر به مطب یک پزشک بروید و تنها بیمار باشید. به تواناییاش شک نخواهید کرد؟ با این که از انتظار متنفر هستید، آیا احساس اطمینان بیشتری نمیکنید اگر اتاق انتظار را پر ببینید؟
۱۲. مردم تمایل دارند افراد مفید، دور و برشان باشند. افرادی که با آنها زندگیشان راحتتر میشود و در وقتشان صرفه جویی میکنند. در ضمن ترجیح میدهند با آدمهای منعطف و انطباقپذیر سروکار داشته باشند؛ نه آدمهای خشک.