مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

روانشناسی مشتری؛ طرز فکر مشتری چگونه است؟

[ad_1]
مفیدستان:

مغز مشتریان شما برای رمزگشایی از این 10 سیگنال برنامه‌ریزی‌شده

 Your Customers' Brains Are Hard-Wired to Decode These 10 Signals

به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ آیا تاکنون با خود اندیشیده‌اید که چرا برخی از وب‌سایت‌ها این‌گونه به نظر می‌رسند که به‌گونه‌ای جادوگرانه بر مغز مشتری اثر گذاشته و بازدیدکننده را مجاب می‌کنند که بر روی گزینه “اضافه شدن به سبد خرید” کلیک کنند؟ پاسخ به این سؤال در حوزه روانشناسی نهفته است.

خواه آن را به‌عنوان یک هنر برای به کمال رساندن نتیجه کار در نظر بگیرید یا آن را به‌عنوان علمی در نظر داشته باشید که مردم را مجاب به تیک زدن یک گزینه می‌کند، علم روانشناسی قادر به مجاب ساختن مردم به برداشتن یک‌قدم عملی است. درواقع، نویسندگان محتوا از بیش از 120 سال گذشته همواره از روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی برای تحت تأثیر قرار دادن و متقاعد کردن مردم استفاده کرده‌اند.

روش‌های نگارشی که در ادامه این مطلب برای شما معرفی می‌شوند می‌توانند قدرت مغز مشتری را در دست گرفته و ضمیر ناخودآگاه را برای کسب نتایج دلخواه مهار کنند:

1. تکرار

تکرار که از آن تحت عنوان حقیقت “گمراه‌کننده” هم یاد می‌شود، ایده‌ای است بر این مبنا که چیزی که در دفعات مختلف تکرار شود به نظر واقعی‌تر و درست‌تر به نظر می‌رسد – – البته این مورد بر اساس مطالعات مختلف توسط انجمن تحقیقات مصرف‌کننده به اثبات رسیده است.

برای بکار بردن این تکنیک در محتوای تولیدی خودتان، باید مزایا یا نکات مثبتی مبتنی بر واقعیت را در رابطه با یک محصول، خدمت یا شرکت تهیه کنید. سپس در جای‌جای محتوای تولیدی خودتان از آن‌ها استفاده کنید. این کار شامل تکرار یک ایده یا حرف اصلی در یک نوشته یا کلیه نوشته‌های تولیدشده و انتشاریافته از طرف شما می‌شود که همگی بر یک موضوع اصلی تأکیددارند.

2. سجع

سجع در محتوای تولیدی شما به عبارتی به کار بردن همان تکنیک قبلی تحت عنوان تکرار است، با این تفاوت که در این نوع تکرار از صداهایی استفاده می‌شود که بر اساس الگوهایی به‌طور پیوسته تکرار می‌شود. مغز ما عموماً الگوها را بهتر از نوع اطلاعات دیگری به یاد می‌آورند، که شاید دلیلی باشد برای این موضوع که شما احتمالاً قرار ملاقات خود با دندان‌پزشک خودتان را فراموش می‌کنید، اما کلمه به کلمه از شعر خواننده معروف خودتان را به‌خوبی به یاد می‌آورید.

الگوهای قافیه‌دار نیز به‌عنوان یک تاکتیک یا روش به خاطر سپاری مطرح می‌شوند. این الگوها اگر به‌طور پیچیده و البته حرفه‌ای در یک متن گنجانده شوند، خود می‌توانند بذر اولیه برای شکل گرفتن یک ایده را ایجاد کنند. به همین دلیل است که بسیاری از تبلیغات تلویزیونی و رادیویی از اشعار موزون کوتاه در تبلیغات خود استفاده می‌کنند. اگر دقت کنید، تعدادی از این تبلیغات را می‌توانید پیدا کنید که حتی بدون نیاز به محصول یا خدمت معرفی‌شده با آن‌ها، همواره در زمان پخش به همخوانی با آن‌ها اقدام کرده و می‌کنید. پس این روش هم مجدداً روشی دیگر برای بکار بردن در متن محتوای تبلیغاتی خودتان است.

3. افعال حرکتی

افعال حرکتی عموماً به‌طور ضمنی بر ضرورت، نیاز شدید، حرکت و مثبت بودن اشاره دارند. لحن منفعل وجود هرگونه انرژی در کلمات و جملات شمارا در عمل نابود می‌کند. بنابراین همواره باید در صورت امکان از افعال حرکتی مملو از انرژی و دارای حالت بصری استفاده کنید. مثلاً توجه داشته باشید که یک محصول پاک‌کننده لزوماً لباس‌های تمیز نمی‌کند، بلکه آن‌ها را روشن‌تر کرده و به آن‌ها تازگی می‌دهد. یا یک مرکز مشاوره تنها مشورت و اطلاعات مرتبط با کار را ارائه نمی‌کند تا از طریق آن به درآمدزایی برسید، بلکه طرح‌های عملی برای شما ارائه می‌دهد تا از طریق آن‌ها از رقبای خود پیشی بگیرید.

افعال حرکتی الهام‌بخش اساس و مبنای تمامی محتوای اثربخش را تشکیل داده و در عمل یکی از بهترین دوستان یک نویسنده محتوا محسوب می‌شوند. اگر در تلاش برای یافتن چنین افعالی در میانه انجام یک پروژه محتوا هستید، فهرستی از کلمات و افعال ممکن را تهیه کنید و سپس از بین آن‌ها آن دسته از افعالی را انتخاب کنید که در حین وبگردی در نظر شما اثرگذارتر از بقیه افعال بوده است. با این روش پس از مدت کوتاهی به فهرستی از افعال فوق‌العاده که از سطح انرژی بسیار بالایی هم برخوردار هستند، دست پیدا می‌کنید که در عمل توسط خودتان فیلتر شده است.

4. توجیه

توجیه همواره یک دلیل ممکن موجود در پشت فراخوان به عمل شمارا ارائه می‌کند. تکنیک توجیه در فرایند تولید محتوا از اسکریپت‌های ناخودآگاه ذهنی و روش‌های میانبری استفاده می‌کند که شمارا قادر به توجیه رفتار و اعمال خودتان می‌کند.

مثلاً اگر در صف دستگاه خودپرداز، کسی از شما جلو بزند و به شما بگوید که “ببخشید، میشه من زودتر پول بگیرم؟ مادربزرگم در داروخانه منتظر من است و من باید سریع‌تر برای پرداخت وجه نسخه وی به داروخانه بازگردم.” در این شرایط شاید شما سروصدا و اعتراض زیادی نکنید. این نوع توجیه درواقع از برنامه‌ریزی فرهنگی ذهن شما برای هم‌حسی نسبت به افراد پیر و سالخورده و احیاناً بیمار سود برده است.

البته استفاده کردن از این تکنیک در متون نوشتاری و محتوای شما به‌مراتب سخت‌تر است، اما اگر موفق به استفاده از آن شوید، تأثیر بسیار زیادی در کار شما و همچنین مخاطب خودتان ایجاد کرده‌اید.به‌عنوان نمونه استفاده از این تکنیک را می‌توانید در کمپین “چون من ارزش آن را دارم“ از برند Oreal ببینید که تولیدکننده انواع لوازم‌آرایشی است. این برند در تبلیغات خودش از احساس خانم‌ها نسبت به ارزش خودشان استفاده کرده و به عبارتی با استفاده از تکنیک توجیه و یک باور عمومی به ترویج نام و برند خود پرداخته است.

5. جفت کلمات نامتعارف

جفت کلمات نامتعارف موجب به یادماندن عناوین بکار برده شده توسط شما می‌شود. این تکنیک موجب تکان دادن و تحریک رادار ذهنی شما و خارج کردن آن از حالت از پیش تعیین‌شده خودش می‌شود و این‌گونه ذهن شمارا آماده توجه کردن می‌کند.

مثلاً استفاده از جفت کلماتی مانند “شب و روز”، “پیر و جوان”، “خیر و شر”، “سرد و گرم” و یا “خرد و کلان” نمونه‌هایی از این موارد است.

6. صفات بافت‌دار

مانند افعال حرکتی که پیش‌ازاین به آن‌ها اشاره کردیم، صفات بافت‌دار یک‌لایه از معنی را به محتوای شما اضافه کرده و موجب ایجاد یک تصویر ذهنی در مخاطب می‌شود. مثلاً کلمه “داغ” یک اسم ذات است، اما کلمه “سوزاننده” صفتی قوی‌تر و اثرگذارتر از صفت قبل است، چراکه معنا را در سطحی بالاتر به مخاطب عرضه می‌کند. ذهن درواقع هیجان و احساسی را به کلمات مرتبط می‌سازد که حاوی احساس و بافتی فراتر از چیزی است که در ظاهر به نظر می‌رسد. پس باید سعی کنید در محتوای خود کمتر از صفات استفاده کنید، اما این صفات را با دقت و اثربخشی بیشتر انتخاب کنید.

7. اعداد بصری

اگر محتوا تهیه‌شده مملو از اعداد و ارقام، درصد و دیگر اطلاعات کمی است، سعی کنید به خواننده خود قدری استراحت بدهید. از کلمات تصویری استفاده کنید، از توصیف‌کننده‌ها و دیگر استعاره‌ها برای درگیر کردن قدرت تجسم خواننده و تصویرسازی معنای پنهان در پشت اعداد استفاده کنید.

درواقع باید ابتدا اعداد کمی را بیان کرده و سپس تصویری به این اعداد اضافه کنید؛ مثلاً: “هر شب یک کودک از هر پنج کودک گرسنه به خواب می‌رود. مثلاً یک کلاس درس معمول را در نظر بگیرید. آن کودک که بلوزی آبی به تن دارد را می‌بینید، که در صندلی آخر از ردیف جلویی نشسته است؟ مادر او هفته گذشته شغل خودش را از دست داد و درواقع دیگر قدرت خرید مایحتاج اولیه برای زندگی را ندارد.”

8. آزادی در انتخاب

شاید به نظر متضاد بیاید، اما تأکید کردن بر این موضوع که مشتری شما حق انتخاب دارد، می‌تواند به‌عنوان یک عامل انگیزشی خوب و قدرتمند برای انتخاب محصول یا خدمت شما در بین دیگر انتخاب‌ها باشد. مطالعه ای که در سال 2000 انجام شده است، اثرگذاری استفاده از این گزینه را اثبات کرده است. حتماً استفاده از این مورد را در محتوا و فراخوان به عمل‌های خود آزمون کنید؛ البته نمونه‌های دیگر و مشابه این عبارت می‌تواند به‌صورت “انتخاب با شماست” یا “شما باید تصمیم بگیرید” و . . . باشد. درواقع می‌توان گفت استفاده از یک چارچوب و قالب ثابت برای همه فراخوان به عمل‌ها صحیح نیست و بنا بر موقعیت می‌تواند تغییر کند، اما مهم‌تر از هر چیز نشان دادن داشتن حق انتخاب به مخاطب است.

9. ادعاهای غیرمستقیم

ادعاهای غیرمستقیم در ارتباط با جستجو و جویش مغز برای متن و محتوای مرتبط جهت پشتیبانی می‌باشد. این ادعاها خواننده یا شنونده را مجبور می‌کند تا خود معنای موجود و نهفته در پشت ادعاها را پیدا کند، درحالی‌که ادعاهای مستقیم چیزی غیر از معنای موردنظر و اصلی بیان‌شده در محتوا را انتقال نمی‌دهند.

مثلاً استفاده از عبارت “شیرینی یک هلو رسیده” برای صحبت در رابطه با یک آب‌نبات طبیعی خیلی بهتر از عبارت “این آب‌نبات خیلی شیرین است”، می‌باشد. مقایسه این دو مورد درواقع خیال‌پردازی خواننده را درگیر می‌کند و باعث می‌شود تا وی به آبدارترین میوه‌ای که وی تاکنون خرده است فکر کند.

10. دیدگاه دوم‌شخص

نوشتن از قلم اول‌شخص متمرکز بر ضمیر “من” است، درحالی‌که سوم شخص متمرکز بر ضمیر “او” است. اما دوم‌شخص از اول‌شخص حتی نزدیک‌تر بوده و ارتباط بسیار بهتری را برقرار می‌کند، چراکه اشاره آن به‌طور مستقیم به “شما” یا “تو” است.

مطالعه ای در این رابطه انجام شده است که به‌طور روشن نشان داده است ضمیر “تو” یا “شما” تأثیر بسیار بیشتری نسبت به عبارات خنثی از نظر متقاعد کردن دیگران به ارتباط داشتن جمله یا محتوا با آن‌ها دارد. ضمیر “تو” یا “شما” خواننده را مجاب می‌کند تا پیش از هر چیز به نیازها، خواسته‌ها و احساسات خودش فکر کند. یعنی معنای محتوا خوانده‌شده یا شنیده‌شده را بیش از هر چیز در ارتباط با خودشان می‌دانند.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان



لینک منبع :روانشناسی مشتری؛ طرز فکر مشتری چگونه است؟

روانشناسی مشتری؛ طرز فکر مشتری چگونه است؟ - آلامتو www.alamto.com/customers-brains.html‎Cached2 فوریه 2017 ... روانشناسی مشتری؛ طرز فکر مشتری چگونه است؟:به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ آیا تاکنون با خود اندیشیده‌اید که چرا برخی از ... روانشناسی مشتری؛ طرز فکر مشتری چگونه است؟ -آکا www.akairan.com/khanevadeh/success1/customers-brains.html‎Cached24 جولای 2017 ... روانشناسی مشتری؛ طرز فکر مشتری چگونه است؟:به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ آیا تاکنون با خود اندیشیده اید که چرا برخی از وب ... 10 روش عالی روانشناسی برای فروش بیشتر | رفتار مصرف‌کننده | نوین www.novin.com/blog/get-more-customers-with-psychology/‎Cached Rating: 3.8 - 66 votes 18 سپتامبر 2016 ... ۱۰ تکنیک عالی روانشناسی برای افزایش مشتری‌ها و فروش ... جواب این سوال هم ساده است: برای شناخت مشتریان خود، کافی است به ... خب، اگر اینطور فکر می‌کنید، خبر جالبی برایتان دارم: برچسب زدن به مشتری می‌تواند باعث فروش بیشتر شما بشود .... و ببیند چگونه اینکار می‌تواند در قیمت‌های بورس تاثیر داشته باشد. روانشناسی فروش - آموزش فروش و بازاریابی www.saeedvafaee.com/pages/view/pageid/4/lang/fa‎Cached Similarاصل 3 : برای مشتری مهم نیست که کالای شما چیست و چه گونه است برای او مهم این ... وقتی این گونه فکر می کنید ، به زودی مایوس می شوید ، اشتیاق خود را به فروش از ... تلاش کنید موقعیت مشتری را درک کنید و به این توجه کنید که چگونه می توانید به ... طرز فکر مشتریان چقدر اهمیت دارد؟ - پایگاه اطلاع رسانی صنعت www.myindustry.ir/analytical-notes/note/customer-mindset.html‎Cached Similarدر داخل یک فروشگاه، در حالی که یک خریدار به‌دنبال کالای خاصی است تا نیاز ... در روانشناسی اجتماعی‌، طرز فکر به مجموعه‌ای از فرآیندهای شناختی و معیارهای انتقادی گفته ... طرز فکر انتزاعی به تشویق تفکر وسیع و کلی‌تر می‌پردازد‌، مشتریان در تفکر .... بررسی یک تبلیغ: Renault Fluence · چگونه مشتریان را وادار به خرید کنیم ... (تکنیک های فروش در بازاریابی (قسمت اول | Sina Osivand | Pulse ... https://www.linkedin.com/.../تکنیک-های-فروش-در-بازاریابی-قسمت-اول-sina-osivand‎Cached19 آوریل 2017 ... مشتریان امروزی دیگر فروشندگان پر حرف و افاده ای را که فقط به فکر منافع ... فروشنده حلقه ارتباطی زنجیره سازمان با مشتری است. ... یک تم معمول در آموزش فروش این است که شنونده خوبی باشیم. ... (روانشناسی فروش –برایان تریسی) .... را بگذارید برای معرفی کالا تا نشان دهید این کالا چگونه نیاز مشتری را برطرف می ... 14 روش پیشنهاد تخفیف برای افزایش فروش آنلاین | Dr. Mostafa ... https://www.linkedin.com/.../14-روش-پیشنهاد-تخفیف-برای-افزایش-فروش-آنلاین-dr-mostafa-morshedi‎Cached16 ا کتبر 2016 ... ارایه پیشنهاد تخفیف به مشتری برای ترغیب وی به خرید آنلاین، یکی ... از لحاظ روان شناختی، مشتری فکر می کند در چنین حالتهایی اگر خرید نکند، مبلغی که متعلق به وی است، از جیبش رفته است ... تخفیف های درصدی بوده است و این موفقیت ریشه در روانشناسی مشتری دارد ... چه زمانی و چگونه به مشتری پیشنهاد بدهیم؟ ۸ اصل روانشناسی که فروش شما را دو برابر خواهند کرد(قسمت اول) - پویا نت pouyanet.co/فروش/‎Cached9 ژانویه 2016 ... اگر فکر می‌کنید که کسب‌و‌کارتان به اندازه کافی رونق ندارد، پس بهتر است مدتی را صرف یافتن طرز فکر مشتریان خود بکنید. این‌جا است که ... چگونه از ۱۰ اصل روانشناسی برای متقاعدسازی مشتری استفاده کنیم ... pouyanet.co/متقاعدسازی-مشتری/‎Cached9 جولای 2016 ... متقاعدسازی مشتری در بازاریابی نوین و سنتی متفاوت از هم است. ... خرید می‌کنند (آن‌ها ممکن است به این دلیل از ما خرید کنند که فکر می کنند ... طبق این نظریه می‌توان به کمک محرک‌هایی نحوه افکار و اعمال کوتاه مدت را تحت تاثیر قرار داد. راههای جذب مشتری در مغازه؛ راهکارهایی ساده برای فروش بیشتر | چطور chetor.com/32646-راههای-جذب-مشتری-در-مغازه/‎Cached Rating: 90% - 120 votes در این مقاله قصد داریم راههای جذب مشتری را در مغازه مروری کنیم. ... داشتن اطلاعات در مورد ظاهر و باطن محصول بسیار مهم است. ... مقاله مرتبط: چطور از روانشناسی تبلیغات برای مسحور کردن مشتری استفاده کنیم؟ ... وقتی در ذهن‌تان به تصوری از مشتری‌های خود رسیدید، به این فکر کنید که چگونه محصول شما می‌تواند ..... چطور پرو؛ آموزش حرفه‌ای.