[ad_1]
همه انسان ها در درون خود گرایش به دین خدا یعنی اسلام دارند کیفیت این فطرت و ذات در مقام استعداد ثابت است اما به فعلیت رسیدن آن توسط خود انسان است . مادامی که انسان هست این دین باوری ، دینداری و خداگرائی هست. به همین دلیل همه پیامبران بشر را به یک دین دعوت کردند.
فرآوری: دکتر جعفری– بخش اعتقادات شیعه تبیان
نکته اول اینکه همه انسان ها در درون خود گرایش به دین خدا دارند. به تعبیر دیگر خداوند انسان ها را طوری آفریده که از درون و فطرت به سوی دین الهی که همان اسلام باشد گرایش دارند.
نکته دوم اینکه باید این گرایش فطری را استوار وپا برجا کرد و برای استوار نگه داشتن این گرایش باید سرمایه گذاری و برنامه ریزی کرد. به تعبیر ساده تر گرچه بذرهای دین داری و خداشناسی و خداگرایی در درون ما هست اما این بذرها نیاز به شکوفائی و رشد دارند و این خود انسان است که باید آگاهانه این بذرها را شکوفا بکند.
« فأقم وجهک للدین » باید انسان چهره را به سمتی که ندای فطرت است استوار بدارد.
نکته سوم اینکه دین تغییر نخواهد کرد چون ذات انسان تغییر نمی کند. مادامی که انسان هست این دین باوری ، دینداری و خداگرائی هست و به همین دلیل هم در طول تاریخ آنچه که همه انبیاء گفتند یک چیز بیشتر نبوده. به تعبیر ساده تر همه پیامبران بشر را به یک دین دعوت کردند و همه آنها اسلام را تبلیغ می کردند. از حضرت آدم تا خاتم همه خود مسلمان بودند و مردم را هم به اسلام دعوت می کردند.
اگرچه دین یکی بوده اما شریعتها فرق می کرده . چون فطرت انسان ها یکی است و ذات انسان ها متفاوت نیست به همین دلیل هم در اصول دین و در اموری که به فطرت انسان مربوط می شود هیچ تغییری پیش نخواهد آمد. همان گونه که دو دو تا چهار تا عوض نمی شود علاقه انسان به دین ، اعتقاد انسان به خدا و باور انسان نسبت به خدا هم عوض نمی شود. حال هر کس می خواهد هر کار بکند بکند و هر کس می خواهد هر چه بگوید بگوید.
نسبیت گرائی مطلقاً از نظر این آیه مردود و باطل است. انسان فطرت و ذاتش ثابت است. چون ذات ثابت است گرایش به دین و خدا هم تا روزقیامت ثابت است. این هم نکته دیگریست که از این آیه فهمیده می شود.
آیا فطرت همه در اعصار مختلف یکسان است؟
آیا کیفیت این فطرت و ذات ، بالا و پایین نمی شود یعنی درجه فطرت انسان های قرن گذشته با انسان های قرن حاضر تفاوت دارد ؟
بخشی از آیات قرآن بر این مطلب دلالت دارد که انسان در مواقعی که امیدش از همه جا قطع می شود متوجه خدا می شود و ندای فطرت را در آن شرایط کاملاً و به طور محسوس می شنود
پاسخ منفی است و این در مقام فعلیت درست است. در مقام فعلیت درجه بندی معنا دارد. در مقام استعداد درجه بندی جایی ندارد بلکه فقط استعداد محض است و موقعی که به فعلیت رسید می توانیم بگوییم که 30 درصد یا 20 درصد یا 100 درصد است.
به فعلیت رسیدن دست خود انسان هست و به همین دلیل هم عده زیادی از انسان ها دیندار نیستند و ملحد هستند یعنی خدا را قبول ندارند ومعنای آن این است که آن استعداد به فعلیت نرسیده. این که چرا آن استعداد به فعلیت نرسیده قابل بحث و بررسی است وموانع چه بوده یا کوتاهی ها، نقائص چه بوده بحث دیگری است اما آنچه که موضوع بحث ما هست بذر استعداد است. پس در مقام فعلیت درجه معنا دارد اما در مقام قوه درجه بی معنا و بی مورد است.
آیه فطرت و آیات میثاق بر همین مطلب دلالت دارد. بخشی از آیات قرآن بر این مطلب دلالت دارد که انسان در مواقعی که امیدش از همه جا قطع می شود متوجه خدا می شود و ندای فطرت را در آن شرایط کاملاً و به طور محسوس می شنود. آیات زیادی در قرآن داریم که این مطلب را بارها به انسان متذکر می شود.
« فإذا رکبوا فی الفلک دعوالله مخلصین له الدین فلمّا نجّاهم الی البر اذا هم یشرکون » وقتی که در کشتی سوار می شوند و در گرداب های وحشتناک قرار می گیرند با اخلاص تمام خدا را می خوانند.
همان کسی که تا یک لحظه قبل منکر خدا بود و می گفت خدا یعنی چه؟ خدا وجود ندارد؟ وقتی در آن شرایط خاص و شرایط مخصوص قرار می گیرد دست به دعا بلند می کند و با اخلاص تمام خدا را می خواند « فلمّا نجّا هم الی البر اذا هم یشرکون » وقتی که به سمت خشکی می آیند همینها باز دوباره مشرک می شوند و دوباره خدا را فراموش می کنند.
از این آیات بر می آید که همه انسان ها ولو مشرکین وکفار این ندای خداخواهی و خداباوری را در درون خود دارند منتها در شرایط عادی این ندا و مقتضای فطرت را انکار می کنند ولی در شرایط سخت دیگر نمی توانند انکار بکنند زیرا ندا آنقدر قوی است که آنها هم تسلیم می شوند.
خلاصه سخن
همه انسان ها در درون خود گرایش به دین خدا یعنی اسلام دارند کیفیت این فطرت و ذات در مقام استعداد ثابت است اما به فعلیت رسیدن آن توسط خود انسان است . مادامی که انسان هست این دین باوری ، دینداری و خداگرائی هست. به همین دلیل همه پیامبران بشر را به یک دین دعوت کردند.
منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی موجود در سایت رادیو معارف
چرا دین تغییر نمی کند؟
کافر هم دین دارد؟
استعدادها نشانه تفاوت یا تبعیض
راه های شناخت خدا
[ad_2]
لینک منبع بازنشر:
مفیدستان
عبارات مرتبط
کلماتی برای این موضوع فطرت ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزادفطرتفطر در واژه به معنای خلق کردن و به وجود آوردن است و وقتی به صورت فطرت مبدل می شود شرایط تغییر مرجع تقلید اگر یقین به اعلمیت مجتهدی پیدا کردید باید از او تقلید نمائید و چنانچه یقین به اعلمیت کاروفناوری کَلالهدانلود گجت کاروفناوری کلاله دوستان ارجمند برای اینکه کاروفناوری را همیشه در رباخواری ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزادربارباخواری در اسلام در قرآن چندین بار به رباخواری اشاره شده است در سوره بقره رباخواری فیزیوتراپی فیزیوتراپی فیزیوتراپیست ابراهیم برزکار،فیزیوتراپی برای بهبود حرکت،درد آموزش معلم ها روش های تدریس رابطه معلم و شاگردی را تا معلم یا شاگرد نباشی درک نمی کنی معلم، آن تک دایره المعارف اسلام پدیا فقه اهل سنتفقهاهلسنتنماز تروایح عبارت است از نمازهاى مستحبى که در شب هاى ماه رمضان خوانده مىشود، این راه های شناخت خداوند کدام است ؟ مرکز ملی …خدا از راه های گوناگون و متفاوت قابل شناخت و اثبات است راه هایی که بعضی بسیار ساده و چرا حتماً باید ماههای حرام در چهار ماه باشد ذی القعده ذی ۱ قانونگذار واقعی خداوند است و کسی جز او از چنین حقی برخوردار نیست، مگر کسانی که اسلام کوئست مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعیپایگاه مقالات علمی مدیریتبدترینِ برادرانت، کسی است که تو را به باطل، خشنود سازد امام علی علیه السلامبیانات در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهدرهبرانقلابجهان در حال گذار از یک پیچ تاریخىِ بسیار مهم است انتظار میرود که نظمى نوین آیا مردم زرتشتی ایران به زور مسلمان شدند؟ شهر سوالبا عرض سلام اسلام منحصر به رفتار و عملکرد عمر نبوده است و فاکتورهای بسیاری در پیش روی متن کامل وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی … قرائتشده توسط حضرت آیتالله خامنهای؛ متن کامل وصیتنامه الهی سیاسی حضرت وب سایت رسمی دکتر حسین الهی قمشه ایپرسش های متداول سوال چرا ما دعا می کنیم ؟ خداوند از خواسته های ما آیت الله بهجت فرمودند بسیار نزدیک است، بسیار …این عصر، دوران امام خمینی است، اما متعلق به شخص امام خمینی نیست، ایشان آغازگر آن بوده آیا دیدن حضرت زهراس در خواب ممکن است؟ شهر سوالبا سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال این حس از گستره زیادی برخوردار است و تشخیص این
لینک منبع :فطرت قابل تغییر است ؟
فطرت قابل تغییر است ؟ - تبیان
article.tebyan.net/338157/فطرت-قابل-تغییر-است-Cached19 ا کتبر 2016 ... همه انسان ها در درون خود گرایش به دین خدا یعنی اسلام دارند کیفیت این فطرت و ذات در
مقام استعداد ثابت است اما به فعلیت رسیدن آن توسط خود انسان ...
فطرت قابل تغییر است - onvansho
onvansho.ir/result/فطرت-قابل-تغییر-است.html
ایا اخلاق انسان ها قابل تغییر است چرا که به همان فطرت خویش باز میگردد . خدا
کیستچیست رسانه تی وی نکات قابل تامل خداوند خود عطا فرموده است فطرت می وجود ...
تنها تغییر فطرت توحیدی انسان مذموم است - جزیره دانش -
https://jazirehdanesh.com/find.php?item=11.144.223.faCachedمنظور از تغییر خلقت خدا، تغییر فطرت توحیدی انسان است. .... اگر کسی به طریقی
به کسی قابل الحاق باشد، فرزند او محسوب می شود، هرچند به قول شما از طریق لقاح ...
فطرت - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/wiki/فطرتCached
Similarدر اصطلاح منظور از فطرت، خلقت خاص انسان است که با دیگر موجودات تفاوت دارد. ....
چگونگی کارکرد عقل باشد، ندارد و خود این اصول تفکر هم میتواند اکتسابی باشد و
اگر محیط تغییر کند، انسان به اصول دیگری قائل میشود. ... قابل تجربه درونی بودن؛.
تحلیل و بررسی فطرت در آثار استاد شهید مطهّری | معرفت کلامی
kalami.nashriyat.ir/node/625Cached
Similar11 مارس 2012 ... نگارنده با طرح پرسشهایی در باب فطرت، کوشیده است تا با رجوع به آثار ... به معنی
یک امر بالقوه است که بذرش در انسان نهاده شده و قابل پرورش یافتن است. ..... است؛ ولی
هنوز این تغییر و انحراف از فطرت در انسان تثبیت نشده است و هر ...
چرا با وجود فطرت الهی در بشر، انسان مرتکب گناه می شود؟ | گروه ...
www.welayatnet.com/fa/news/57380Cachedتغییر پذیری فطرت اگر به معنای تبدیل باشد قابل قبول نیست و این که قرآن کریم
یکی از ویژگی های فطرت را تغییرناپذیری دانسته، اشاره به همین مطلب است. قرآن در ...
پرسش و پاسخ دینی تفاوت فطرت و غریزه/ آیا حس پرستش همان غریزه ...
www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920127000157Cached
Similar17 آوریل 2013 ... نیم سکه, قیمت (ریال):, ۶,۴۶۵,۰۳۸, تغییر: ۰(۰.۰۰%), کمترین: ۶,۴۶۵,۰۳۸, بیشتری
..... از ویژگیهای چهارگانه، سه ویژگی اول، مشترک بین غریزه و فطرت است، زیرا ...
قابل ملاحظهای وارد شده است که در برخی، تأکید بر «فطرت توحیدی» و در ...
پاسخ به شبهه - آیا ما روی فطرت خود اختیاری داریم؟
www.x-shobhe.com/view/7924.html
5 آگوست 2016 ... فطرت نیز همان سرشت آدمی است که گرایشات و یا به اصطلاح آشناتر "حبها و ... از این رو
، نه بدیهیات اولیه عقلی قابل تغییر و تبدیل میباشد و نه اصول ...
فطرت در آیینه قرآن - انسان پژوهی دینی
raj.smc.ac.ir/article_1825_272.htmlCachedافزون بر آن، وجه امتیاز قرآن در تبیین فطرت و لوازم آن در مقاله نمایانده شده است. ...
علمی و گرایشهای عملی در نهاد او تعبیه شده و از بیرون بر او تحمیل نشده و قابل زوال هم
نیست. ..... گاهی هم ممکن است تغییر از باب مشتبه و مخفی شدن امر بر انسان باشد.
تغییر در اخلاق انسان ها
www.hawzah.net/fa/Question/View/64061Cachedایا اخلاق انسان ها قابل تغییر است؟ پاسخ ... حال بعد از این مقدمه جواب این سؤال که
اخلاق قابل تغییر است را خواهیم گفت: ... چرا که به همان فطرت خویش باز میگردد».[7].
دوشنبه 16 مرداد 1396 ساعت 17:31