این مورد دیگر بر همه واضح است که هر دو غول بزرگ دنیای اسمارت فون ها یعنی سامسونگ و اپل در سال 2016 یکی از بدترین عملکرد های خود را داشته اند.نتایج جدید آماری نشان میدهد که هر دوی این شرکت ها در سال گذشته با نرخ رشد منفی فروش گوشی های هوشمند روبرو بوده اند. در ادامه مطلب این آمار را مورد تحلیل قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.
موسسه معتبر آماری و تحلیل داده ای IDC به صورت منظم بین دوره های مختلف زمانی میزان فروش اسمارت فون ها در نقاط مختلف دنیا را به صورت جزئی و کلی مورد بررسی قرار میدهد. بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط این موسسه، میزان فروش کلی اسمارت فون ها در سراسر دنیا در حدود 1 درصد و به صورت بسیار ناچیز افزایش یافته است. بر این اساس در سال گذشته 359.3 دستگاه گوشی هوشمند به فروش رسیده بود که امسال به 362.9 میلیون دستگاه رسیده است. به نسبت مدت مشابه در سه ماهه سوم در سال 2016 نیز تعداد اسمارت فون های به فروش رسیده، 13.5 درصد کاهش یافته است.
سامسونگ همچنان با فروش 72.5 میلیون دستگاه اسمارت فون از ماه جولای تا سپتامبر، توانسته بیشترین تعداد دستگاه گوشی هوشمند را در سراسر دنیا به فروش برساند. با این اوصاف 20 درصد از کل اسمارت فون های به فروش رفته در سراسر دنیا توسط این شرکت تولید شده اند و این به نسبت دوره قبلی 3.3 درصد کاهش داشته است؛ در سه ماهه سوم سال 2015 سامسونگ توانسته بود 83.3 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش برساند.
اما داستان شرکت کره ای تا حد زیادی شبیه به اپل نیز هست. کوپرتینویی ها نیز طی 3 ماهه سوم سال 2016 به نسبت مدت مشابه سال قبل 5.3 درصد کاهش فروش داشته اند و از حیث تعداد نیز 2.5 میلیون دستگاه آیفون کمتری به فروش رسانده اند. اپل در حال حاضر کنترل 12.5 درصد از کل بازار اسمارت فون ها دنیا را در اختیار دارد و این در حالیست که سال گذشته در این بازه زمانی سهم این شرکت از بازار 13.3 درصد بود. بین بازه سه ماهه اخیر، یعنی از اول جولای تا آخر سپتامبر نیز این شرکت توانسته 45.5 دستگاه آیفون به فروش برساند که همانطور که گفتیم از 48 میلیون گوشی مدت مشابه سال قبل 2.5 میلیون دستگاه کمتر است.
اما از بررسی آمار سامسونگ و اپل که بگذریم به شرکت های چینی میرسیم. بر اساس آمار IDC رتبه های سوم و چهارم و پنجم این جدول متعلق به هواوی، Oppo و Vivo است که همگی طی دوره سه ماهه سوم 2016 توانسته اند تراز مثبتی در فروش داشته باشند که از میان آنها بیشترین رشد فروش متعلق به شرکت Oppo بوده که به نسبت مدت مشابه در سال گذشته توانسته 121.6 درصد گوشی های بیشتری به فروش برساند.
هواوی در سه ماهه سوم سال 2016 توانسته 33.6 میلیون دستگاه اسمارت فون به فروش برساند و این به نسبت سال گذشته که 27.3 میلیون دستگاه بود رشد 23.0 درصدی و 9.3 درصد از سهم بازار را نصیب این شرکت کرده است.
همانطور که گفتیم شرکت اوپو رشد چشمگیری داشته و توانسته از 11.4 میلیون دستگاه در سال گذشته به 25.3 میلیون دستگاه و نرخ رشد 121.6 درصدی برسد و سهم 3.2 درصدی از بازار در سال گذشته را به سهم 7.0 درصدی در این مدت برساند.
شرکت ویو نیز نرخ رشد سه رقمی داشته و 102.5 درصد فروش خود را افزایش داده است و با رساندن 10.5 میلیون دستگاه گوشی هوشمند در فروش خود به 21.2 توانسته سهم خود از بازار را از 2.9 درصد به 5.8 درصد برساند.
تسلط سامسونگ بر بازار فروش اسمارت فون ها علی رغم عملکرد بد و برنامه عودت گوشی گلکسی نوت 7 همچنان حفظ شده است ولی این گزارش کوتاه مدت است و مسلماً تأثیرات بلند مدت آن را نیز خواهیم دید. در حالیکه فراخوانی اول سامسونگ برای تعمیر گلکسی نوت 7 بسیار ناشیانه بود، فراخوانی دوم و سپس عدم رفع ایرادات، مشکل را برای شرکت بسیار حاد تر کرد. در این حالت و برای بازاری مانند اسمارت فون ها که به نقطه ثبات و بلوغ خود رسیده است، چنین فرصت هایی میتواند برای دیگر فروشندگان بسیار غنیمت باشد و این شرکت ها خواهند توانست با تولید محصولات با نمایشگر های بزرگی مانند Google Pixel و یا آیفون 7 پلاس سهم خوبی از بازار را بدست آورند.
پیش بینی سه ماهه آینده هم با این اوصاف بسیار راحت میشود که میزان سهم سامسونگ از بازار همچنان نزولی خواهد بود و در عوض شرکت ها چینی خواهند توانست میزان فضای خالی شده بازار به واسطه عدم عرضه گلکسی نوت 7 را عاید خود کنند و به سهم بالاتری از فروش اسمارت فون ها در بازار برسند.