بیاطلاعی مشترکان از روند مصرف بستههای اینترنتی تخلف است...
اینترنت تلفن همراه در برخی از مواقع با نوسان کیفیت مواجه میشود و وقتی این اعتراض به اپراتورها انعکاس داده میشود اپراتور مدعی میشود که احتمالاً در مکانی بودهاید که آن مکان نقطه کور است یا آنتن نداشتهاید، حال باید عنوان داشت که اپراتورها سالانه به دلیل کمفروشی و استفاده نکردن مردم ازحجم بستههای اینترنت به هر دلیلی چقدر سود کسب میکنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم رسیدگی به شکایات مشترکان تلفن همراه گفت: جواب شفافی در توضیح نحوه محاسبه مصرف بستههای اینترنت خریداری شده از شرکتهای اپراتور تلفن همراه به مشتریان داده نمیشود. رحیم زارع درخصوص وضعیت خدمات اینترنت در کشور، گفت: با وجود اینکه در سالهای گذشته پیشرفتهایی در زمینه ارائه خدمات اینترنت و موبایل بوده است، اما باید پذیرفت در این حوزه مشکلات وجود دارد.این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: یکی از شکایتهای مردم درخصوص زود تمام شدن حجم بستههای اینترنتی خریداری شده برای تلفن همراه است و عنوان میکنند جواب شفافی در توضیح نحوه محاسبه مصرف بستههای اینترنت خریداری شده از اپراتورها به مشتریان داده نمیشود؛ در حالی که باید اپراتورهای ارائهدهنده خدمات تلفن همراه پاسخگو باشند.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش نیازهای ارتباطی مردم، باید بیشتر به تسهیل ارتباطات توجه شود و دراین راستا تعرفههای اینترنت معقول باشد و ضرورت دارد نظارتها در این زمینه مؤثر و شفافتر شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی باید به شکایتهای مردمی درخصوص کیفیت و قیمت خدمات اینترنتی رسیدگی کند. تعداد شرکتهای ارائهکننده خدمات اینترنت و تلفن همراه محدود است و در نتیجه رقابت مطلوبی برای ارائه خدمات مطلوب و با قیمت مناسب در زمینه خدمات اینترنتی وجود ندارد.جلوگیری از تبلیغات مبهم
رئیس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع مجلس هم گفت:باید دستور العمل مشخص و یکپارچهای برای اطلاعرسانی دقیق درباره نحوه محاسبه و پایان بستههای اینترنتی تدوین شود.
رمضانعلی سبحانیفر درگفت وگو با خانه ملت، درخصوص وضعیت خدمات اینترنت در کشور، گفت: در نشست با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع گلایه مردم از اتمام زودهنگام بستههای اینترنتی مطرح و اظهار شد که به عنوان مثال مردم با تبلیغات اپراتورها بستههای ماهانه خریداری میکنند، اما این بستهها ظرف مدت 10 تا 15 روز به اتمام میرسد، لذا مردم خواستار شفافسازی در خصوص چگونگی محاسبه بستههای اینترنتی هستند.وی با بیان اینکه در این نشست بر شفافسازی چگونگی محاسبه
بستههای اینترنتی و جلوگیری از تبلیغات دو پهلو تأکید شد، افزود: وزیر
ارتباطات اظهار کرد این بسته به هر میزانی که خریداری شده باشد، به عنوان
مثال 10 هزارتومان تنها برای یک ماه اعتبار دارد و پس از آن اگر مورد
استفاده قرار نگیرد، مهلت استفاده از آن به پایان میرسد و پیش از پایان
مهلت زمانی اگر حجم موردنظر اتمام یابد، مشترکان برای استفاده باید مجدداً
نسبت به شارژ آن اقدام کنند.
اپراتورها باید پیش از پایان بستههای اینترنتی، اطلاعرسانی کنند
سبحانیفر با تأکید بر تبلیغات شفاف و جلوگیری از تبلیغات دوپهلوی اپراتورها ادامه داد: مردم باید از میزان محاسبه و نرخ بستههای اینترنتی و حجم آن اطلاع و آگاهی داشته باشند و وظیفه اپراتورها اطلاعرسانی صحیح و شفاف به مردم است، تا مردم براساس آگاهی کامل از حجم و هزینهها بسته مدنظر خویش را انتخاب کنند.
وی از عدم اطلاعرسانی برخی اپراتورها برای پایان حجم بستههای اینترنتی انتقاد کرد و یادآور شد: عدم اطلاعرسانی در این زمینه تخلف بوده و اپراتورها باید پیش از پایان بستههای اینترنتی به آنها اطلاعرسانی کرده و به نحوی نسبت به اصلاح روند اقدام کنند.
رئیس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید دستورالعمل مشخص و یکپارچهای برای اطلاعرسانی دقیق درباره نحوه محاسبه و پایان بستهها تدوین شود، تصریح کرد: مردم باید به نحوی از میزان حجم و پایان بستههای اینترنتی خود مطلع شوند، تا پس از آن با میل خود از حجم آزاد استفاده کرده یا مجدداً بستههای اینترنتی را خریداری کنند، اما بیاطلاعی مشترکان یک تخلف آشکار است./روزنامه جوان