مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چرا از عذاب روز قیامت تعبیرات مختلف میشود؟

[ad_1]

بامداد-تعابیر متعدد و مختلف از عذاب در آیات الهی، به اقتضای فصاحت قرآن و رساندن مطلب به غایت بلاغت برای تأثیر بیشتر در نفوس مردم صورت گرفته است.

در این مقاله به دو شبهه که در مورد آیات قرآن کریم وارد کرده اند پاسخ می گوییم:

۱ ـ آیا آیه‌ی دوم سوره فتح که به پیامبر (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: گناهان (ذنوب) قبل و بعد تو را می‌بخشم، دلیل بر این نیست که ایشان نیز گناه داشته‌اند؟

معنای «ذنب» گناه نیست. بلکه به معنای «دنباله و تبعات بد» است. گناه به نافرمانی امر خداوند و معصیت در مقابل او اطلاق می‌گردد، اما «ذنب» به هر عملی که بتواند آثار بدی به دنبال آورد گفته می‌شود.

لذا اگر چه هر گناهی چون آثار و عواقب بدی در دنیا و آخرت به دنبال دارد ذنب است، اما هر ذنبی، یعنی هر فعلی که بتواند آثار ناخوشایندی به دنبال داشته باشد،‌ نیست. و بسیار اتفاق می‌افتد که یک عمل درست و خوب نیز آثار و عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته باشد. مثل این که مأموری مجرمی را دستگیر می‌کند و یا یک قاضی به عدالت وی را محکوم می‌کند، اما او پس از آزادی به قصد انتقام، نقشه‌ی ترور وی را می‌کشد.

re860

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) چه قبل از هجرت و چه پس از آن، کارهای بسیاری داشتند که می‌توانست موجب بغض، کینه‌توزی و انتقام مردم عرب قرار گیرد که از جمله بی‌اعتبار کردن بت و بت‌پرستی، ساقط کردن حکومت کفر و طواغیت، مقاومت کامل در جنگ‌هایی که بر او تحمیل می‌کردند، کوتاه کردن دست صاحبان زر و زور و تزویر از اجحاف به مردم و …، در ضمن تهمت‌هایی نیز به ایشان می‌زدند که می‌توانست دنباله و عواقب سویی داشته باشد، مثل ساحر، مجنون و … . به اینها «ذنب» گفته می‌شد.

مغفرت نیز به معنای «پوشاندن» است که به فارسی بخشش معنا شده است. چرا که بخشش نیز همان پوشاندن گناه یا ذنب به معنی فوق است.

لذا خداوند متعال فرمود: همه‌ی ذنوب گذشته و آینده‌ی تو را پوشش می‌دهم. یعنی نمی‌گذارم عواقب سوء آن عملکردها [که به حق بوده است] یا آن تهمت‌ها و …، به تو بچسبد و دامنگیر تو شود.

و حق تعالی برای تحقق این وعده‌ی خود، فتح مکه و امان دادن به مخالفین را که موجب تلطیف قلوب شد، نصیب ایشان نمود. بدیهی است که اگر کسی گناه کند، بخشنده در مقابل جایزه نمی‌دهد. اما خداوند هم فتح مکه را داد و هم در آیه بعد وعده‌ی یک نصرت کامل را بیان نمود.

و اما شبهه ای دیگر:
یک شبهه که بعضی در آیات قرآن وارد می کند این است که چرا در آیات مختلف قرآن عذابها به یک شکل بیان نشده اند، مثلا عنوان می کنند که آیات ۷۸ سوره اعراف، ۱۳ و ۱۶ و ۱۷ سوره فصلت، ۶۷ و ۹۴ سوره هود، ۵ سوره حاقه، ۱۸۹ شعراء، ۴۴ ذاریات و … انواع مختلف عذاب ها را برای اقوام عاد و ثمود و مدین بیان نموده که مشخص نیست کدامشان صحیح است. به عنوان نمونه، عذاب قوم ثمود در مقاطع مختلف “رجفه”،”طاغیه”،”صاعقه” و “صیحه” اعلام شده است.

حتی اگر فرض کنیم که تمام انواع عذاب با هم بوده است، چه دلیلی دارد که این موضوع به نحوی در آیات مختلف بیان شود که بوی تناقض از آنها به مشام آید؟

 پاسخ:
پیش از پرداختن به پاسخ ناگزیر از بیان مقدمه ای هستیم.

هدف قرآن آموزش تاریخ، داستان، رمان‏نویسى، و … نیست گرچه برای رسیدن به هدفش به نحوی از همه این ها بهره می برد. قرآن کتاب هدایت، انسان سازی و تربیت است که دارای مواعظ و نصایح و انذار و تبشیر و … می باشد.

از این رو می بینیم قرآن در نقل تاریخ یا داستان، تاریخ و جزئیات داستان را نقل نمى‏کند و در نقل داستان ها هم برای بهره برداری تربیتی و اخلاقی قطعه ای از آن را در جایی و قطعه ای دیگر از آن را در جای مناسبی دیگر بیان می کند؛ “زیرا روش کلام خداى تعالى در آن جا که قصه‏ها را بیان مى‏کند بر این است که به نکات برجسته و مهمى که در ایفاى غرض مۆثر است، اکتفاء ‏کند، و به جزئیات و تفصیل داستان نمى‏پردازد. بنابر این از اول تا به آخر داستان را حکایت نمى‏کند”. [۱]

با توجه به این مقدمه اکنون به پاسخ پرسش می پردازیم.
اصطلاحات صاعقه، رجفه، طاغیه، صیحه، یوم الظله، هر چند تعابیر متعدد و در ظاهر متفاوتی هستند،اما با اندک توجه و تأمل در مفاهیم عنوان های یاد شده در آیات و تفاسیر که به عنوان عذاب برای یک قوم آمده اند؛ به دست می آید که هیچ گونه تناقضی بینشان وجود ندارد؛ مثلاً برای قوم ثمود در آیه ۷۸ سوره مبارکه اعراف، رجفه [۲]؛ (زلزله) بیان شده است اما در آیات ۱۳ و ۱۷ سوره فصلت و آیه ۴۴ سوره ذاریات به صاعقه (عذاب نابود کننده، قطعه ای از آتش که براثر تصادم با ابرها جهیده می شود و با هر چه برخورد کند آتش می زند، صدای هولناک و مرگ)[۳] تعبیر شده است و از طرفی، در آیه ۵ سوره حاقّه عذابشان، طاغیه (همان صاعقه [۴] یا چیزی که از حد طبیعی خود گذشته باشد) آمده است و در آیه ۶۷ سوره هود هم عنوان صیحه (به معنای عذاب)[۵] ذکر شده است.

همچنین برای قوم مدین در آیه ۹۴ سوره هود عذاب صیحه و در آیه ۹۱ اعراف رجفه بیان شده است و در آیه ۱۸۹ سوره شعراء عذاب یوم ظله (سایبانی از ابر صاعقه خیز) آمده است.

در مورد عذاب یوم ظله در تفاسیر چنین آمده است:
بعد از هفت روز که سراسر سرزمین شان را گرمای مفرط و سوزان فرا گرفته بود و به هیچ وجه نسیمی نمی وزید، به ناگاه قطعه ابری در آسمان شان ظاهر شد و نسیمی به وزیدن در گرفت. با مشاهده این قطعه ابر از خانه هایشان شتابان بیرون رفتند و سوی آن شتافتند که در این هنگام صاعقه ای مرگبار همراه با صدایی هولناک از آن برخاست و دنبالش آتشی فراوان از آن بر آنان فرو ریخت و نهایتاً زمین را به لرزه درآورد و همگی را هلاک ساخت. [۶]

طاغیه از طرفی، همان طور که ذکر شد به خود صاعقه گفته می شود و از طرف دیگر، به معنای موجودی که از حد خود تجاوز کند هم، آمده است که دراین صورت علاوه بر صاعقه با زلزله هم سازگار است و صیحه هم، باز همان طور که بیان شد به معنای عذاب است و عذاب در معنای صاعقه هم بیان شده است.

علاوه بر این هر کدام از زلزله و طاغیه خود مصداق عذاب های شدید طبیعی هستند. [۷]

با توجه به آن چه بیان شد و تأمل در مفاهیم ذکرشده برای اصطلاحات به کار رفته که هر کدام در موارد جداگانه به عنوان عذاب برای قوم ثمود و مدین ذکر شده اند و همچنین، توجه به ارتباطی که بینشان وجود دارد، معلوم می شود که هیچ گونه تناقض و تضادی بینشان نیست؛ بلکه آنها لازم و ملزوم و در بردارنده معانی یک دیگر هستند.

اما تعابیر متعدد و مختلف از عذاب به اقتضای فصاحت قرآن و رساندن مطلب به غایت بلاغت برای تأثیر بیشتر در نفوس مردم صورت گرفته است.

==================
پی نوشت ها:
[۱] تفسیر المیزان ج ‏۱۳، ص ۴۰۳
[۲] ابن منظور، لسان العرب، ج ۵، ص ۱۵۳
[۳] ابن منظور، محمد بن مکرم‏، لسان العرب، ج ۷، ص ۳۴۸
[۴] لسان العرب، ج ۸، ص ۱۷۰٫
[۵] لسان العرب، ج ۷، ص ۴۴۰
[۶] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ۱۵، ص ۳۳۹ و ۳۴۰
[۷] تفسیرنمونه،ج ۲۰ ص،۲۴۳ و ۲۴۴٫

منابع:

aviny.com

tebyan.net
تفسیرنمونه، ج ۲۰

تفسیر المیزان ج ‏۱۳

 

نوشته چرا از عذاب روز قیامت تعبیرات مختلف میشود؟ اولین بار در بامداد پدیدار شد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

چرا خدا بعضی از انسان ها را بدبخت آفریده؟ شهر سوالعزیز دلم الهی من فدات شم چرا از انرژی درمانی استفاده نمیکنی فقط کافیه خدا رو صدا بزنی قیافه انسانها در قیامت تصویر روز قیامت بهشت جهنمروز معادقیامتروز قیامتقیافه انسانها در قیامتجمع بندی شده چند نمونه از مغایرات مفاتیح الجنان با …از همه بدتر و رسواتر در نمازی که به نام صاحب الزمان است و در دعائی که موجب کفر و شرک و مسیحیت جهنم آیا جهنم وجود دارد ؟ بخش اول بی شک یکی از آموزه هایی که اغلب مورد بحث و تردید قرار میگیرد معاد روز فیش‌های مرتبط با سوره مبارکه الملکلزوم تحلیل مسائل با ملاحظه همه جوانب از اوّل تشکیل نظام اسلامی هم معارضه‌ها با تکیه تاریخی فرهنگی قرآنی تقوی و متقین …سایت جدید تاریخی فرهنگی قرآنی تقوی چیست؟ تقوی از ریشه وقی حالت خویشتن داری الف آقای شریعتمداری بیدار شوید با عرض سلام بر شما اقای شریعت مداری در این مدت سال بارها بر این جمله تاکید نمودید که راز خلقت و هدف از آفرینش انسان چیست؟ شهر سوالفلسفه آفرینش انسان، در فلسفه عمومی خلقت همه موجودات تعریف شده است این دو ماهیتی جدای وب سایت رسمی دکتر حسین الهی قمشه ایپرسش های متداول سوال چرا ما دعا می کنیم ؟ خداوند از خواسته های ما سیره علویبوستان نهج البلاغه قرانچون شاخ گلی که خم شود پیش نسیم از دوست سلامی و ز ما تسلیمی مردم دیده ما جز به رخت ناظر چرا خدا بعضی از انسان ها را بدبخت آفریده؟ شهر سوال عزیز دلم الهی من فدات شم چرا از انرژی درمانی استفاده نمیکنی فقط کافیه خدا رو صدا بزنی اون قیافه انسانها در قیامت تصویر روز قیامت بهشت جهنمروز معادقیامتروز قیامتقیافه انسانها در قیامت جمع بندی شده چند نمونه از مغایرات مفاتیح الجنان با قرآن از همه بدتر و رسواتر در نمازی که به نام صاحب الزمان است و در دعائی که موجب کفر و شرک و ضد قرآن مسیحیت جهنم آیا جهنم وجود دارد ؟ بخش اول بی شک یکی از آموزه هایی که اغلب مورد بحث و تردید قرار میگیرد معاد روز بازپسین و به فیش‌های مرتبط با سوره مبارکه الملک لزوم تحلیل مسائل با ملاحظه همه جوانب از اوّل تشکیل نظام اسلامی هم معارضه‌ها با تکیه‌ی بر تاریخی فرهنگی قرآنی تقوی و متقین درقرآنویژگی های سایت جدید تاریخی فرهنگی قرآنی تقوی چیست؟ تقوی از ریشه وقی حالت خویشتن داری الف آقای شریعتمداری بیدار شوید نقد روش مطلبی که هفته پیش خطاب به شما نوشتم اظهار نظرهایی را به دنبال داشت که بررسی روش راز خلقت و هدف از آفرینش انسان چیست؟ شهر سوال فلسفه آفرینش انسان، در فلسفه عمومی خلقت همه موجودات تعریف شده است این دو ماهیتی جدای از هم وب سایت رسمی دکتر حسین الهی قمشه ای پرسش های متداول سوال چرا ما دعا می کنیم ؟ خداوند از خواسته های ما آگاه است و سیره علویبوستان نهج البلاغه قران چون شاخ گلی که خم شود پیش نسیم از دوست سلامی و ز ما تسلیمی مردم دیده ما جز به رخت ناظر نیست



لینک منبع :چرا از عذاب روز قیامت تعبیرات مختلف میشود؟

علت تعبیرات مختلف از عذاب روز قیامت چیست؟ - بیتوته www.beytoote.com/.../interpretations1-doom-armageddon.html‎Cached Similarعلت تعبیرات مختلف از عذاب روز قیامت چیست؟ ... و یا یک قاضی به عدالت وی را محکوم می‌کند، اما او پس از آزادی به قصد انتقام، نقشه‌ی ترور وی را می‌کشد. ... یک شبهه که بعضی در آیات قرآن وارد می کند این است که چرا در آیات مختلف قرآن عذابها به یک شکل ... چرا از عذاب روز قیامت تعبیرات مختلف میشود؟ | بامداد - خبر پو khabarpu.com/k.php?u...2KjYp9mF2K/Yp9iv چرا از عذاب روز قیامت تعبیرات مختلف میشود؟ - بامداد | خبرپو. - علت تعبیرات مختلف از عذاب روز قیامت ؟ - جام نیوز jamnews.ir/TextVersionDetail/228268‎Cached30 آگوست 2013 ... علت تعبیرات مختلف از عذاب روز قیامت ؟ ... یکی از شبهه های که برخی در آیات قرآن وارد می کند این است که چرا در آیات مختلف قرآن عذابها به یک شکل بیان نشده اند ... ( عذاب نابود کننده، قطعه ای از آتش که براثر تصادم با ابرها جهیده می شود ... علت تعبیرات مختلف از عذاب روز قیامت چیست؟ | | linkchee.com/6wjaqaaaaaaia/ 30 دسامبر 2016 ... علت تعبیرات مختلف از عذاب روز قیامت چیست؟ ... اما «ذنب» به هر عملی که بتواند آثار بدی به دنبال آورد گفته می‌شود. ... یک شبهه که بعضی در آیات قرآن وارد می کند این است که چرا در آیات مختلف قرآن عذابها به یک شکل بیان نشده اند، ... آیات مربوط به قیامت mahdimahvelati.blogfa.com/‎Cached Similarقائم شدن و روز قیامت را بهمین جهت قیامت گویند که در آن وقت مردگان زنده شوند و قیام کنند ... به قیامت، «معاد» گفته می‌شود، از آن جهت که «محل بازگشت» است؛ بازگشتن به .... و به دیدار چنین روزى شما را هشدار دهند گویند چرا ولى فرمان عذاب بر کافران واجب آمد ..... در آیات دیگر قرآن نیز همین حقیقت با تعبیرات مختلفى آمده است، در آیه 73 سوره ... علل تعبیرات مختلف از عذاب روز قیامت - صبح ایرانی www.sobheirani.ir/.../علل-تعبیرات-مختلف-از-عذاب-روز-قیامت‎Cached3 مارس 2015 ... خانه » مذهبی » علل تعبیرات مختلف از عذاب روز قیامت. عذاب روز قیامت ... چرا که بخشش نیز همان پوشاندن گناه یا ذنب به معنی فوق است. لذا خداوند متعال ... 70 نام قیامت - miracle miracle8sh.persianblog.ir/post/51/‎Cached Similar26 ژوئن 2011 ... در این قسمت 70 نام قیامت با معانی مختلف و توضیح هر قسمت رو گذاشتم حتما بخونید. به نام خدا. اشاره: از تعبیرات کلی قرآن مجید که در بحث گذشته آوردیم که بگذریم قرآن ... در اینکه چرا آن روز، روز قیامت و به پا خواستن نامیده شده، خود قرآن مجید از ... و بالاخره در آن روز حساب و کتاب، برپا می شود «یوم یقوم الحساب» (سوره ... مسائل دینی و احکام - علت تعبیرات مختلف از عذاب روز قیامت چیست؟ armanhayeshohada.blogfa.com/post/25‎Cachedمسائل دینی و احکام - علت تعبیرات مختلف از عذاب روز قیامت چیست؟ ... مقابل او اطلاق می‌گردد، اما «ذنب» به هر عملی که بتواند آثار بدی به دنبال آورد گفته می‌شود. ... یک شبهه که بعضی در آیات قرآن وارد می کند این است که چرا در آیات مختلف قرآن عذابها به ... علت تعبیرات مختلف از عذاب روز قیامت چیست؟ - صبح بخیر sobbekheir.com/.../علت-تعبیرات-مختلف-از-عذاب-روز-قیامت-چیست؟‎Cachedعلت تعبیرات مختلف از عذاب روز قیامت چیست؟ روز قیامت,قیامت,نشانه های قیامت, مواقف قیامت ... چرا که بخشش نیز همان پوشاندن گناه یا ذنب به معنی فوق است. ... ذاریات به صاعقه (عذاب نابود کننده، قطعه ای از آتش که براثر تصادم با ابرها جهیده می شود و با ... عذاب روز قیامت - ویکی‌پرسش www.wikiporsesh.ir/عذاب_روز_قیامت‎Cached Similarپرسش: علت تعبیرات مختلف از عذاب روز قیامت در قرآن چیست؟ ... جای مناسبی دیگر بیان می‌کند؛ "زیرا دأب و روش کلام خدای تعالی در آنجا که قصه‌ها را بیان می‌کند بر این ...