جام جم سرا: علیرضا زالی در نشستی خبری اظهار داشت: مردم شایستگی آن را دارند که در تمامی ابعاد، خدمات متناسب با شان خود را دریافت کنند. این خدمات به ویژه در حوزه سلامت از حساسیت بسیاری برخوردار است.
90 درصد تبلیغات پزشکی فریبنده و غیرعلمی
وی درباره تبلیغات حوزه پزشکی گفت: طبق بررسی در فضای عمومی کشور، بالغ بر 50 هزار تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم در فضای رسانهای کشور وجود دارد که این حجم از تبلیغات عدد بزرگی است. حدود 90 درصد تبلیغات حوزه سلامت نیز توسط افراد غیرذیصلاح اتفاق میافتد. بزرگترین چالش ما در حوزه تبلیغات نظام سلامت مربوط به این گروه است. در مجموع فقط 10 درصد این تبلیغات توسط صاحبان حرف پزشکی اتفاق میافتد.
زالی ادامه داد: باید چارهای برای 90 درصد تبلیغات غیرعلمی و فریبدهنده در حوزه سلامت اندیشید؛ چرا که مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کردهاند. نگرانی عمیق ما از تبلیغات شبکههای ماهوارهای است که بسیاری از آنها پایه علمی نداشته و گمراهکننده هستند. به عنوان مثال بسیاری از داروهای ترک اعتیاد تبلیغی ماهوارهها ملغمهای از مواد آرامبخش، شبه آمفتامین و عصارههای ناخالصی است که در عمل نوع اعتیاد فرد را تغییر داده و ناخالصیهای آن نیز آسیبهای فراوانی به کبد و دیگر اعضای بدن میرساند. قرصهای لاغری تبلیغی ماهوارهها نیز عوارض نگرانکنندهای را ایجاد کردهاند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: مناسبترین محل برای دریافت کالاهای دارویی، داروخانهها هستند. براساس قانون نظامپزشکی هر تبلیغاتی در حوزه سلامت باید از سازمان نظام پزشکی مجوز داشته باشد. به دلیل اهمیت این موضوع، جلسهای با وزیر ارشاد برگزار شد و پیشنهاداتی مطرح شد. به دنبال برگزاری این جلسه، کارشناسیهای لازم به منظور انعقاد تفاهمنامهای با وزارت ارشاد در حال انجام است.
زالی درباره علت افزایش بار مراجعات به بیمارستانهای دولتی به دنبال اجرای طرح تحول نظام سلامت و گمانهزنی درباره مراجعه بیماران بخش خصوصی به بخش دولتی نیز گفت: به دنبال اجرای طرح تحول، مراجعه به بخش دولتی درمان افزایش یافته است، اما اینکه تصور کنیم بیماران از بخش خصوصی به دولتی شیفت یافتهاند، نیازمند ارزیابی بیشتری است. شاید پیش از این برخی از بیماران به دلیل هزینههای درمان از مراجعه جهت دریافت خدمات درمانی خودداری میکردند و اکنون به دنبال کاهش هزینههای بستری، این بیماران برای درمان خود اقدام کردند.
6 میلیون و 400 هزار نفر تحت پوشش بیمه
وی ادامه داد: از طرف دیگر در طرح اخیر دولت 6 میلیون و 400 هزار نفر بیمه شدهاند. این افراد پیش از این فاقد هرگونه پوشش بیمهای بودهاند. این موضوع فرصتی برای مراجعه به بیمارستانهای دولتی است. در مجموع در طرح تحول سلامت باید گروههای آسیب پذیر پوشش بیشتری داشته باشند. عدالت در سلامت نیز همین هدف را دنبال میکند.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: بیمارستانها فرسوده هستند و مشکلات متعددی دارند. جامعه کارکنان نظام سلامت باید از طرح تحول رضایت داشته باشند. در مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، پیشنهاد دادیم که تریبونی جهت انتقال نظرات صاحبان فرآیند به وزیر بهداشت ایجاد شود. به همین منظور جلسهای را با مسوولان سازمانهای نظامپزشکی و نمایندگان جامعه پزشکی در استانها با وزیر بهداشت برگزار خواهیم کرد. در مجموع به نظر میرسد پاسداشت نیروی انسانی گرانیگاه طرح تحول سلامت است.
وی همچنین درباره سیاستهای جدید جمعیتی گفت: شاکله اساسی این موضوع باید اقدامات ترویجی و ایجابی باشد. مدلی که در کشورهای دیگر نیز دنبال شده، همین مدل فرهنگی از نوع ایجابی است. هر نوع عامل بازدارنده و تنبیهی به اصل فرهنگسازی آسیب میزند. از طرفی در این مبحث سلامت زوجین و جنین فاکتور مهمی است که باید در نظر گرفته شود.
زالی ادامه داد: باید توجه داشت که قرصهای ضدبارداری در بسیاری از موارد برای جلوگیری از بارداری استفاده نمیشوند. به همین منظور باید شرایطی در جامعه ایجاد شود که مردم بتوانند به این خدمات دسترسی داشته باشند. خط منحنی جمعیتی، خطری جدی است و با منافع ملی در هم تنیده شده است. اکنون تعداد زیادی از زوجین نابارورند. کمکهای دولت به این گروه میتواند نرخ باروری را به سمت منطقی پیش برد.
به گزارش جام جم سرا، رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: باید فرزندآوری را در نخبگان جامعه به فرهنگ تبدیل کرد. درخواست زوجین نیز مورد توجه واقع شود. در عین حال باید گفت که براساس بررسیهای انجام شده عمده روشهای جراحی پیشگیری از بارداری نیز بر مبنای اندیکاسیونهای پزشکی بوده است. در مجموع جامعه پزشکی با هر نوع روش علمی در حوزه فرزندآوری قطعاً همکاری خواهد داشت.
تغییر دستورالعمل تبلیغات پزشکی پس از 8 سال
وی افزود: همچنین، در جلسه شورای عالی سازمان نظام پزشکی طبق مصوبه این شورا پس از 8 سال دستورالعمل تبلیغات پزشکی را تغییر دادیم. همچنین، رپورتاژ آگهیهای علمی پیش از این منع قانونی نداشتند اما بعضا احساس میشد این رپورتاژ آگهیها عملا تبلیغ غیرمستقیم برای برخی خدمات است. این موضوع نیز در دستور کار شورای عالی سازمان است و آن را ممنوع خواهیم کرد.
زالی درباره مطالبات جامعه پزشکی از سازمانهای بیمهگر نیز ضمن تشکر از سازمان بیمه سلامت، سازمان بیمه تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح گفت: این سه سازمان بیمهگر حداقل در 11 ماه گذشته کنار ما بودند و همکاریهای لازم را داشتهاند. مطالبات جامعه پزشکی از 10 ماه و 11 ماه اکنون به کمتر از دو ماه رسیده است. تمام این موارد در شرایطی است که بیمهها با کسری اعتبار روبهرو هستند. البته باید به سمتی پیش برویم که نظام بیمهای پیشپرداختی حرکت کند در مجموع تغییر رویکرد بیمهها برای ما محسوس است. (تسنیم)