مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

عقل، عین ایمان است

[ad_1]

بامداد – در نظر مولای متقیان، آدمی دوگونه بینایی دارد: یکی چشم سر که با آن امور مادی و محسوس عالم را مشاهده می کند، عبرت می گیرد و لذت می برد و دیگری چشم دل که با تفکر بینا می شود.

امیر مومنان علی علیه السّلام به وجود گوهر گران بهای عقل در انسان، آگاهی کامل داشته و در راه پرورش آن تلاش فراوان کرده و در بزرگداشت این نعمت بزرگ الهی کوشیده است؛ طوری که علم را با همه رفعت مقام اش، بر اساس تفکر بنا نهاده است و از نگاه ایشان، هیچ دانشی به پایه تفکر نمی رسد و همانند آن نیست.

104010242114157145136229192218391254517128

تکلیف هر کس بر اساس عقل اوست

تعقل به اندازه ای مهم است که تکلیف هر کسى بر حسب عقل و خرد شخص و مراتب درک اوست، پیامبراکرم صلی الله علیه وآله فرموده است: «بر انگیخته شده ام تا به اندازه عقل مردم با آنها صحبت کنم» هر عقلى فراخور توان خود از حجابهاى غیب را کنار مى زند و فراتر از آن ناتوان است و اعتراف به عجز دارد، تکلیف چنین کسى همان مقدارى است که بتواند رفع حجاب کند، و به همین نسبت از راسخین در علم به حساب مى آید.

سیر تفکر و تعقل در نهج البلاغه

امام علی علیه السّلام اولین کسی است که با منطق عقل، از اسلام دفاع کرده است و شهادت گم راهان و اقوال شکاکان را با این منطق رد نموده است. بهترین ویژگی در تفکر امیر مومنان علیه السّلام، پیوستگی و نظم منطقی است. این مطلب را به راحتی در نهج البلاغه مشاهده می کنیم.

شرافت عقل از آن جهت است که به فرموده پیامبر اسلام: «اول چیزی که خداوند آفرید، عقل بود… سپس فرمود: به عزت و جلال خودم سوگند هیچ مخلوقی را از تو گرامی تر نسبت به خودم نیافریده ام.»

این نظم منطقی در تفکر، تا آن جاست که هر فکری نتیجه طبیعی فکر قبل و علت فکر بعد است. امام علیه السّلام هیچ لفظی را به کار نمی برد، مگر آن که در آن لفظ مطلبی است که ما را به تأمل می خواند و هیچ عبارتی را به کار نمی برد، مگر آن که بینش ما را توسعه می دهد.

نسبتی است بین عقل و دل و احساس

عقل در نظر امام علی علیه السّلام، از اهمیت بسیار والایی برخوردار است، امور گوناگون به دست عقل تدبیر می شود.نسبت بین عقل و دل و احساس و رفتارهای ظاهری، از نکات ظریفی است که حضرت به آن پرداخته است: «خرد رهبران اندیشه ها و اندیشه ها راهبران دل ها و دل ها راهبران حس ها و حس ها راهبران اندام هاست». آیا در اهمیت عقل، تعبیری زیباتر از این می توان آورد؟

بعضی انسان ها به تن حاضرند و به عقل غایب!

اگر وجود انسان را چند لایه تصور کنیم، لایه درونی همان عقل است که اگر خوب سامان یابد، قلب و احساس و عمل به خوبی تدبیر خواهد شد. به همین دلیل، در نظر امام علیه السّلام، اگر آدمی بی هدایت عقل رفتار کند، قابل نکوهش است: «ای مردم رنگارنگ، با دل های پریشان و ناهماهنگ، تنهایشان عیان، خردهاشان از آنان نهان»؛ «ای مردم که به تن حاضرید و به خرد ناپیدا». بر این اساس،در نظر امام علی علیه السّلام هیچ چیزی در عالم با خردمندی برابری نمی کند.

بی عقلی، بدبختی است

در نظر مولای متقیان، آدمی دوگونه بینایی دارد: یکی چشم سر که با آن امور مادی و محسوس عالم را مشاهده می کند، عبرت می گیرد و لذت می برد و دیگری چشم دل که با تفکر بینا می شود. کسی که اهل تفکر نیست، اهل بصیرت نیست و کسی که اهل بصیرت نباشد، بدبخت است. بدبختی را معمولا به گرفتارهای آشکار اطلاق می کنیم و کمتر کسی است که استفاده نکردن از عقل را نیز بدبختی بداند و یا بی ایمانی را شقاوت محسوب کند. امام علیه السّلام می فرماید: «بدبخت کسی است که از سود خرد و تجربه محروم بماند»؛ «و غنی کسی است که خرد دارد و درویش کسی است که نادان است».

تعقّل به اندازه ای مهم است که تکلیف هر کسی بر حسب عقل و خرد شخص و مراتب درک اوست. پیامبر اکرم فرمودند: «برانگیخته شده ام تا به اندازه عقل مردم با آنها صحبت کنم.»

عقل، عین ایمان است

در نظر امام علی علیه السّلام، ایمان عین عقل و عقل عین ایمان است: «مومن راسه زمان است: زمانی که در آن با پروردگارش به راز و نیاز است و زمانی که در آن زندگانی خود را کارساز است و زمانی که در حلال و نیکو با لذت نفس دمساز است و خردمند را نسزد که جز در پی سه چیز رود: زندگی را سر و سامان دادن، یا در کار معاد گام نهادن، یا از غیر حرام کام گرفتن»

ملاحظه می شود که حضرت همان صفاتی را که برای مومن برمی شمارد، برای عاقل نیز ذکر می کند. این نشان می دهد که بین عقل و ایمان، رابطه ذاتی وجود دارد.

کلام آخر

شرافت عقل از آن جهت است که به فرموده پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در توصیف عقل: «اوّل چیزى که خداوند آفرید عقل بود. و سپس به عقل فرمود روى آور، روى آورد، و فرمود بازگرد بازگشت. آن گاه حق تعالى فرمود: بعزّت و جلال خودم سوگند هیچ مخلوقى را از تو گرامى تر نسبت بخود نیافریده ام، بوسیله تو دیگران را مواخذه مى کنم بخشش مى نمایم و یا ثواب و کیفر مى دهم».

منابع:
– نهج البلاغه، خطبه ۹۷ ، ۲۳۹، ۳۱، حکمت ۵۴ ، ۳۹۰ ، ۱۱۳،نامه ۷۱
– مستدرک نهج البلاغه،ص ۱۷۶
-شرح نهج البلاغه ابن میثم بحرانی، ج ۲، صص ۷۰۷ و۷۹۰

نوشته عقل، عین ایمان است اولین بار در بامداد پدیدار شد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

نظریۀ ایمانِ اشاعره جایگاه ویژة ایمان در میان مفاهیم دینی، سبب شده است که هریک از سنت‌های دینی دیدگاهی دیدار جمعی از دانشجویان با رهبر انقلابرهبر انقلاب کسانی که معتقدند برای پیشرفت کشور باید به غرب پناه برد، عقل خود را باخته دانلود آهنگ جدید پرشین سانگدانلود آهنگ جدید ساسی مانکن به نام بد سلیقه دانلود آهنگ جدید پازل باند به نام نگم برات نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا …در سبک های کلاسیک بهتر است که این کوسنها از همان جنس و بافت روتختی باشند به هماهنگی متیس بلاگ مطالبی پیرامون اندیشۀ استاد الهیکتاب راه‌ کمال انسان ولو ایمان هم داشته باشد خدا را فراموش می‌کند، مگر در موارد بسم الله الرحمن الرحیم عقل و عشقکلمه اسم بار در قرآن آمده است کلمه الله بدون حساب الله که در بسم الله الرحمن الرحیم اسلام کوئست مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعیمتیس بلاگنور ایمان توضیحات متیس بلاگنورایمانتوضیحاتکسی می‌تواند در پرتو نور ایمان محفوظ بماند که در مقابل یکتا ۱ حالت انابه و توبه را القرآن الکریم پرسه در خیال یاحبیب الباکین سکوت سکوت عین سکوت است، بی همانند است که پیشوند ندارد، بدون پسوند است نظریۀ ایمانِ اشاعره جایگاه ویژة ایمان در میان مفاهیم دینی، سبب شده است که هریک از سنت‌های دینی دیدگاهی تفصیلی متیس بلاگنور ایمان توضیحات متیس بلاگ نورایمانتوضیحات کسی می‌تواند در پرتو نور ایمان محفوظ بماند که در مقابل یکتا ۱ حالت انابه و توبه را بیابد ۲ متیس بلاگ مطالبی پیرامون اندیشۀ استاد الهی کتاب راه‌ کمال انسان ولو ایمان هم داشته باشد خدا را فراموش می‌کند، مگر در موارد احتیاج یا بسم الله الرحمن الرحیم عقل و عشق کلمه اسم بار در قرآن آمده است کلمه الله بدون حساب الله که در بسم الله الرحمن الرحیم اول دیدار جمعی از دانشجویان با رهبر انقلاب رهبر انقلاب کسانی که معتقدند برای پیشرفت کشور باید به غرب پناه برد، عقل خود را باخته‌اند علی شریعتی عشق یک جوشش کور است و پیوندی از سر نابینایی اما دوست داشتن پیوندی است خودآگاه و از روی بصیرت اسلام و مساله تعیین جنسیت جنین با سلام من دو فرزند پسر دارم الحمداللهوالان دو سه هفته ای است که باردارم دلم میخواد دختر شهید مطهری و دیدگاه های تربیتی قرآن قرآن مظهر رحمت و جلوه ربوبیت خداوند و کتاب شناخت و تربیت انسان است و به دلیل برخورداری از القرآن الکریم بهائیت ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد بهائیت بهائیت دینی است که میرزا حسین‌علی نوری ملقب به بهاءالله در قرن ۱۹ میلادی در ایران بنیان



لینک منبع :عقل، عین ایمان است

عقل، عین ایمان است | بامداد در نظر مولای متقیان، آدمی دوگونه - قطره www.ghatreh.com/news/nn34953238/عقل-عین-ایمان-است 7 دسامبر 2016 ... عقل، عین ایمان است در نظر امام علی علیه السّلام، ایمان عین عقل و عقل عین ایمان است: مومن راسه زمان است: زمانی که در آن با پروردگارش به راز و نیاز است و ... Images for عقل، عین ایمان است ارتباط عقل و ایمان در مثنوی - مطالعات زبان و ادبیات غنایی dorredari.iaun.ac.ir/article_4149.html‎Cachedچکیده گفتار پیش‌رو، بحثی است پیرامون عقل و ایمان در مثنوی؛ این پژوهش بر آن ... و عملی دارای مراتب متفاوتی است، اما در عین تکثّر، در همة مراتب، جوهر عقل واحد است. گنجور » مولوی » دیوان شمس » غزلیات » غزل شمارهٔ ۱۹۲۵ https://ganjoor.net/moulavi/shams/ghazalsh/sh1925/‎Cachedآن دشمن جان و عقل و ایمان. غارتگر صد هزار خانه. ویران کن ... گفتم که چه ده دهی است ویران. طوفان تو شهرها شکست ... آن گفت تو هست عین قرآن. کاری که کنی تو در میان نی. عقل و ایمان www.kalameh.com/Pages/ArticleDetails.aspx?ArticleId=1626‎Cachedحسن بزرگ این کتاب آن است که برای تدریس به رشتۀ تحریر درآمده و نویسنده ... چارچوب الاهیات راست‌دین مسیحی است که در عین وفاداری به اصول و مبادی ایمان مسیحی، به ... رابطه عقل و ایمان در "شرح اصول کافی" ملاصدرا - پژوهشگاه علوم و فناوری ... ganj.irandoc.ac.ir/articles/69716 رابطه عقل و ایمان در "شرح اصول کافی" ملاصدرا ... پس این عقل نه تنها تعارضی با ایمان ندارد بلکه عین ایمان است . اما عقلی که با ایمان در تعارض میباشد، قوه بشری یا ... پیدایی اندیشهٔ سیاسیِ عرفانی در ایران: از عزیز نسفی تا صدرالدین شیرازی - Google Books Result https://books.google.com/books?isbn=9641851071 مهدی فدایی مهربانی - ‎2009 - Iran غایت هر موجودى عین کمال آن موجود است و حال آنکه مقصد اعلاى. 1 . ... این سخن را به ایمان از من قبول کن که وراى حس و عقل طورى دیکر هست وآن عشق است . و در طور عشق جیزها ...پرسش و پاسخ - جایگاهِ عقل کلّی در نسبت با «قلب» - لب المیزان lobolmizan.ir/quest/18243‎Cached6 ژانویه 2017 ... عین جمله ایشان: ایمان تنزل علم عقلانی به مرتبه قلب است و قلب آن مرتبه تجرد خیالی است که در آن مرتبه، معقول را به صورت جزئیه می یابد و این ... عقل در ایمان تاثیر دارد؟! - تبیان article.tebyan.net/167987/عقل-در-ایمان-تاثیر-دارد-‎Cached29 ژوئن 2011 ... دومین دیدگاه بر آن است که ایمان یا به تعبیری باورهای ایمانی با عقل ... برای مثال، قوم بنی اسرائیل در عین حال که یقین و معرفت داشتند، باز عناد و ... خودشناسی برای خودسازی - مرکز اطلاع رسانی غدیر www.ghadeer.org/Book/2498/382019‎Cachedنتیجه آن که: ایمان عبارت است از این که دل، چیزی را که عقل و ذهن تصدیق کرده است، ... از این جا رابطه ایمان و عمل نیز روشن می‌شود؛ زیرا ایمان مقتضیِ عمل است، نه عین عمل ...