چکیده
در عصر حاضر در همه کشورهای اسلامی، نوعی بیداری اسلامی پدید آمده است. جهانخواران که سودای حاکمیت بر سراسر جهان را در سر میپرورانند، از بیداری و وحدت امت اسلامی بیمناکاند و آن را مانعی در برابر نقشههای خود میشمرند. آنها در تلاشاند ضمن جلوگیری از پیشرفت موج بیداری اسلامی، از هر راهی برای انحراف مردم استفاده نمایند. یکی از این راهها، استفاده از جریانهای انحرافی برای مقابله با جریان بیداری اسلامی است.1. مقدمه
در دوران امامت امام رضا (علیه السلام) ، به دلیل علاقه مأمون به مباحث کلامی و فلسفی، علمای بسیاری به این بحثها پرداختند. کاهش فشارها و آزادی بیان در جامعه، موجب ظهور اندیشهها و افکار مختلفی شد و رواج اندیشههای انحرافی نیز به اوج خود رسید. امام رضا (علیه السلام) به عنوان امام جامعه شیعی و بر اساس وظیفه ای که برای هدایت امت بر عهده داشت، باید با این افکار و جریانهای انحرافی مبارزه مینمود. از این رو، آن حضرت ضمن تبیین افکار و جریانهای انحرافی موجود برای (مردم، با این جریانها به مبارزه پرداخت. (12. نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدها
تحلیل SWOT به منظور شناسایی و بررسی عوامل مؤثر درونی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل تأثیرگذار بیرونی (فرصتها و تهدیدها) بر میزان توسعه فرهنگ بیداری اسلامی در بین مردم کشور و آگاهی بخشی در زمینه اقدامات جریانهای انحرافی به کار برده میشود. (2) در حقیقت از این روش به عنوان ابزاری جهت شناسایی مسائل استراتژیک و ارائه راهبردها و استراتژی های مناسب، استفاده میگردد.الف - احادیث رضوی و عوامل داخلی مؤثر بر توسعه فرهنگ بیداری اسلامی و مقابله با جریانهای انحرافی در بین مردم
مسلمانان پس از رحلت رسول اعظم (صلی الله علیه و آله وسلم) و با توسعه سرزمینهای اسلامی، به فرقههای گوناگون تقسیم شدند و به تدریج انحرافاتی در عقاید آنها پدیدار شد. ائمه (علیه السلام) که جانشینان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در میان امت اسلامی بودند، به مقابله با این انحرافات پرداختند و در زمانهای مناسب، عقاید نادرست ایشان را بیان فرمودند. امام رضا (علیه السلام) که در دوران خلافت مأمون، در پایتخت زندگی میکرد، با فرقههای مختلفی مواجه بود که از جمله آنها فرقههای واقفیه، غلات، متصوّفه، معتزله جبریون و مفوّضه بودند.
شماره |
نقاط قوت (Strenghts ) |
1 |
تحقیقات گسترده در زمینه بیداری اسلامی و پی آمدهای آن و نیز اقدامات مستکبران، به خصوص استفاده از جریانهای انحرافی در کشور |
2 |
برگزاری مراسمها و همایشهای ملی و بینالمللی در راستای شناساندن هر چه بهتر جریانهای انحرافی |
3 |
وجود امکانات فرهنگی و اقتصادی و نیروی انسانی و نخبه در سطح کشور در راستای مبارزه با جریانهای انحرافی |
4 |
توجه به محتوای اشعار و مطالب مرتبط با بیداری اسلامی و ارائه تفسیری جامع در این زمینه |
5 |
برگزاری جشنوارهها و مسابقات در این زمینه و تلاش برای ارائه چهره واقعی اسلام ناب محمدی |
6 |
وجود دلباختگان و دوستداران فراوان مبحث بیداری اسلامی و انزجار از جریانهای انحرافی در داخل و خارج از کشور |
7 |
استفاده از دستآوردهای بیداری اسلامی برای حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه |
8 |
جذابیت بسیاری از برنامههای ارائه شده در این زمینه |
9 |
بهرهگیری از امکانات و فنآوریهای روز در سطح مؤسسات فرهنگی کشور برای اشاعه فرهنگ بیداری اسلامی و مقابله با اقدامات جریانهای انحرافی |
شماره |
نقاط ضعف (Weaknesses ) |
1 |
عدم کار فرهنگی اساسی برای جذب مردم به مباحث بیداری اسلامی و آگاهی بخشی درباره اقدامات جریانهای انحرافی |
2 |
توجه محدود مسئولان و الگوهای جامعه به مسائل روز و تحولات جاری بیداری اسلامی و جریانهای انحرافی |
3 |
تهاجم فرهنگی دشمنان با بهره جستن از جریانهای انحرافی و تلاش در جهت بسط تفکر آنها |
4 |
بیتوجهی به سامان دهی و برنامهریزی امور فرهنگی و اجتماعی بیداری اسلامی و مبارزه گسترده با جریانهای انحرافی |
5 |
عدم تلاش گسترده از سوی کشورهای اسلامی برای مبارزه با جریانهای انحرافی و بسط تفکر ناب اسلامی |
6 |
نگاه محدود به مردم در مسائل بیداری اسلامی |
7 |
توجه مسئولان فرهنگی به مسائل فرعی و غفلت از کارکرد تربیتی و تعلیمی و عملی مسائل بیداری اسلامی |
8 |
عدم بررسی همهجانبه جریانهای انحرافی و بیان تفکرات، عقاید و منشأ ایجاد آنها |
9 |
برخورد نامناسب برخی از مسئولان و اعضای هیئت امنای مؤسسات و پژوهشکدهها با مردم |
10 |
تراکم کاری بسیاری از افراد جامعه به دلیل مشکلات اقتصادی و محدود شدن توجه آنان به مسائل بیداری اسلامی |
11 |
استفاده بسیار محدود کشورهای اسلامی از تجربیات بزرگان دینی در مبارزه با جریانهای انحرافی |
12 |
سخنرانیها و مراسم ضعیف در مؤسسات و کانونها و دعوت نکردن از سخنرانان ماهر |
13 |
نگاه کلیشهای و حاشیهای به مباحث اصیل معنوی و مذهبی در بسیاری از کشورهای اسلامی |
14 |
عدم ارائه برنامهای جامع و محرک در برابر برنامههای دنیای استکبار علیه بیداری اسلامی و فعالیتهای جریانهای انحرافی |
15 |
تکیه بر تبلیغ سنتی و استفاده نکردن از ابزار و فن آوریهای نوین |
16 |
اختلافهای سیاسی و عقیدتی گسترده در جهان اسلام و برخورد کلیشهای با جریانهای انحرافی |
شماره |
فرصتها (Opportunities ) |
1 |
توجه مسئولان به مسائل روز جریانهای انحرافی و اندیشیدن تدبیری در این زمینه |
2 |
فراهم آوردن شرایط حضور مردم در مباحث بیداری اسلامی و جریان تکفیری و مناظره و مباحثه رو دررو و با واسطه |
3 |
استفاده از ترفندهای سیاسی جهت به انزوا کشاندن جریانهای انحرافی و تلاش برای ممانعت از ارتباط کشورهای مسلمان با جریانهای انحرافی |
4 |
ارزش دادن به دیدگاه مردم و استقبال از ایدهها و طرحهای نوین در این زمینه |
5 |
فراهم کردن شرایط بررسی مباحث بیداری اسلامی و جریانهای انحرافی و ارتباط با نخبگان جهان اسلام و ارائه گزارشهای روشنگرانه به آنها دراین زمینه |
6 |
افزایش امکانات فرهنگی مؤسسات و پایگاه های فرهنگی کشور |
7 |
فراهم نمودن شرایط شناخت بیداری اسلامی و اقدامات جریان های انحرافی توسط خانوادهها |
8 |
تقدیر از افراد، مؤسسات و پژوهشکدههای موفق در این زمینه |
9 |
استفاده از مسئولان جوان و دارای رویکرد جوانگرایانه |
10 |
استفاده از افراد مجرب و توانمند در مباحث بیداری اسلامی و جریانهای انحرافی |
شماره |
تهدیدها (Threats ) |
1 |
نداشتن برنامه راهبردی، جذاب و رقابتی در برابر برنامههای جذاب دشمنان و اقدامات جریانهای انحرافی |
2 |
سوء استفاده جریان های انحرافی از برخی اقدامات کشورهای اسلامی و جریانهای سیاسی برای ایجاد انحراف فکری و تزلزل در جامعه اسلامی |
3 |
عدم بهرهگیری از نظر و دیدگاه مردم در این زمینه |
4 |
افزایش نرخ بیکار، تورم و مشکلات اقتصادی و تأثیر آن بر فکر و روان مردم و افزایش ساعات کاری آنها و در نتیجه، عدم کارایی معنوی مباحث بیداری اسلامی وجریانهای انحرافی |
5 |
عدم برنامهریزی در برابر هجمه های فرهنگی دشمنان و جریانهای انحرافی |
6 |
عدم اجرای برنامههای فرهنگی در مدارس و دانشگاه ها در این زمینه |
7 |
عدم توجه به تکنولوژی و بهره گیری از آن در معرفی بیداری اسلامی |
8 |
آلوده شدن جو عمومی جامعه و عدم تطابق گفتار و عمل و عدم بهرهگیری از فرهنگ بیداری اسلامی |
9 |
وجود دوستان ناباب و معاشران ناصالح و دوری گزیدن از مباحث معنوی و سیاسی |
10 |
ایجاد محیط ناامن فکری و فرهنگی برای مردم |
11 |
اختلافهای سیاسی و عقیدتی گسترده در جهان اسلام و برخورد کلیشهای با جریانهای انحرافی |
الف - نتایج تجزیه و تحلیل عوامل داخلی مؤثر بر توسعه فرهنگ بیداری اسلامی و مبارزه با جریانهای انحرافی در بین مردم (IFAS)
برای سازماندهی عوامل داخلی در قالب نقاط قوت و ضعف فراروی سیستم، با استفاده از عوامل درجهبندی و با توجه به اهمیت هر یک از این نقاط، میزان تأثیرگذاری آنها بر توسعه فرهنگ بیداری اسلامی و مبارزه با جریانهای انحرافی در بین مردم، در قالب جداول زیر، محاسبه شد:
نقاط قوت |
وزن |
درجه بندی |
امتیاز وزنی |
وجود تحقیقات گسترده در زمینه بیداری اسلامی و پی آمدهای آن ونیز اقدامات مستکبران، به خصوص استفاده از جریانهای انحرافی در کشور |
8/15/. |
4 |
2/63/. |
برگزاری مراسمها و همایشهای ملی و بینالمللی در راستای شناساندن هر چه بهتر جریانهای انحرافی |
2/14/. |
4 |
8/56/. |
وجود امکانات فرهنگی و اقتصادی و نیروی انسانی و نخبه در سطح کشور در راستای مبارزه با جریان های انحرافی |
13/. |
4 |
52/. |
توجه به محتوای اشعار و مطالب مرتبط با بیداری اسلامی و ارائه تفسیری جامع در این زمینه |
12/. |
3 |
36/. |
برگزاری جشنوارهها و مسابقات در این زمینه و تلاش برای ارائه چهره واقعی اسلام ناب محمدی |
11/. |
3 |
33/. |
وجود دل باختگان و دوستداران فراوان مبحث بیداری اسلامی و انزجار از جریانهای انحرافی در داخل و خارج از کشور |
1/. |
3 |
3/. |
استفاده از دستآوردهای بیداری اسلامی برای حل مشکلات اقتصادی و فرهنگی جامعه |
09/. |
2 |
18/. |
جذابیت بسیاری از برنامههای ارائه شده در این زمینه |
08/. |
2 |
16/. |
بهرهگیری از امکانات و فنآوریهای روز در سطح مؤسسات فرهنگی کشور برای اشاعه فرهنگ بیداری اسلامی و مقابله با اقدامات جریانهای انحرافی |
07/. |
1 |
07/. |
جمع |
1 |
|
1/3 |
نقاط ضعف |
وزن |
درجه بندی |
امتیاز وزنی |
عدم کار فرهنگی اساسی برای جذب مردم به مباحث بیداری اسلامی و آگاهی بخشی درباره اقدامات جریانهای انحرافی |
099/. |
4 |
396/. |
توجه محدود مسئولان والگوهای جامعه به مسائل روز و تحولات جاری بیداری اسلامی و جریانهای انحرافی |
091/. |
4 |
364/. |
تهاجم فرهنگی دشمنان با بهره جستن از جریانهای انحرافی و تلاش در جهت بسط تفکر آنها |
08/. |
4 |
32/. |
بیتوجهی به ساماندهی و برنامهریزی امور فرهنگی و اجتماعی بیداری اسلامی و مبارزه گسترده با جریانهای انحرافی |
07/. |
4 |
28/. |
عدم تلاش گسترده از سوی کشورهای اسلامی برای مبارزه با جریانهای انحرافی و بسط تفکر ناب اسلامی |
06/. |
4 |
24/. |
نگاه محدود به مردم در مسائل بیداری اسلامی |
06/. |
4 |
24/. |
توجه مسئولان فرهنگی به مسائل فرعی و غفلت از کارکرد تربیتی و تعلیمی و عملی مسائل بیداری اسلامی |
06/. |
3 |
18/. |
عدم بررسی همه جانبه جریانهای انحرافی و بیان تفکرات، عقاید و منشأ ایجاد آنها |
06/. |
3 |
18/. |
برخورد نامناسب برخی از مسئولان و هیئت امنای مؤسسات و پژوهشکدهها با مردم |
06/. |
3 |
18/. |
تراکم کاری بسیاری از افراد جامعه به دلل مشکلات اقتصادی و محدود شدن توجه آنان به مسائل بیداری |
06/. |
3 |
18/. |
استفاده بسیار محدود کشورهای اسلای از تجربیات بزرگان دینی در مبارزه با جریانهای انحرافی |
05/. |
3 |
15/. |
سخنرانیها و مراسم ضعیف در مؤسسات و کانونها و دعوت نکردن از سخنرانان ماهر |
05/. |
2 |
1/. |
نگاه کلیشه ای و حاشیهای به مباحث اصیل معنوی و مذهبی در بسیاری از کشورهای اسلامی |
04/. |
2 |
08/. |
عدم ارائه برنامهای جامع محرک در برابر برنامههای دنیای استکبار علیه بیداری اسلامی و فعالیتهای جریانهای انحرافی |
03/. |
2 |
06/. |
تکیه بر تبلیغ سنتی و استفاده نکردن از بزار و فنآوریهای نوین |
03/. |
2 |
06/. |
اختلافهای سیاسی و عقیدتی گسترده در جهان اسلام و برخورد کلیشهای با جریانهای انحرافی |
02/. |
1 |
02/. |
جمع |
1 |
|
01/3 |
ب- نتایج تجزیه و تحلیل عوامل خارجی مؤثر بر توسعه فرهنگ بیداری اسلامی و مبارزه با جریانهای انحرافی در بین مردم (EFAS)
برای سازماندهی عوامل خارجی در قالب فرصتها و تهدیدهای فراروی سیستم، با استفاده از عوامل درجه بندی و با توجه به اهمیت هر یک از فرصتها و تهدیدها، میزان تأثیرگذاری آنها بر توسعه فرهنگ بیداری اسلامی در بین مردم در ایران، محاسبه و به شرح جداول ذیل تعیین گردید:
فرصتها |
وزن |
درجه بندی |
امتیاز وزنی |
توجه مسئولان به مسائل روز جریانهای انحرافی و اندیشیدن تدبیری در این زمینه |
15/. |
4 |
6/. |
فراهم آوردن شرایط حضور مردم در مباحث بیداری اسلامی و جریان تکفیری و مناظره و مباحثه رو دررو و با واسطه |
13/. |
4 |
52/. |
استفاده از ترفندهای سیاسی جهت به انزوا کشاندن جریان های انحرافی و تلاش برای ممانعت از ارتباط کشورهای مسلمان با جریانهای انحرافی |
12/. |
4 |
48/. |
ارزش دادن به دیدگاه مردم و استقبال از ایدهها و طرحهای نوین در این زمینه |
11/. |
3 |
33/. |
فراهم کردن شرایط بررسی مباحث بیداری اسلامی و جریانهای انحرافی و ارتبط با نخبگان جهان اسلام و ارائه گزارشهای روشنگرانه به آنها در این زمینه |
1/. |
3 |
3/. |
افزایش امکانات فرهنگی مؤسسات و پایگاههای فرهنگی کشور |
1/. |
3 |
3/. |
فراهم نمودن شرایط شناخت بیداری اسلامی و اقدامات جریانهای انحرافی توسط خانوادهها |
08/. |
3 |
24/. |
تقدیر از افراد، و مؤسسات و پژوهشکدههای موفق در این زمینه |
08/. |
2 |
16/. |