ماهنامه بازاریاب بازارساز - علی وفا*: یکی از بزرگ ترین بازارهای در حال ظهور دنیا از آنچه تصورش را می کنید به شما نزدیک تر است. زنان قدرتمندترین مصرف کنندگان حال حاضر دنیا هستند و میزان تاثیر آنها بر اقتصاد هر سال در حال افزایش است. پیش بینی شده که درآمد سالانه زنان در سال 2016 به رقم حیرت آور 18 هزار میلیارد دلار برسد.
با در نظر گرفتن این نکته و سوال های مکرر مبنی بر «راز» نهفته در رابطه با چرایی خرید کردن و عدم خرید کردن خانم ها و توجه به این نکته که درحقیقت هیچ راز نهفته ای در این رابطه وجود ندارد، در این مطلب 10 نکته را یادآوری می کنم تا در زمان عرضه و فروش محصولات خود به خانم ها در نظر داشته باشید. این نکات به شما کمک می کنند که بتوانید سهم بازار خود را افزایش دهید.
2- زنان دارای یک تاثیر افزایشی هستند
3- همواره به نقطه کور توجه داشته باشید
جنسیت همیشه قوی ترین تعیین کننده در چگونه دیده شدن جهان و جزییات آن توسط ما می باشد. این عامل تعیین کننده حتی از سن، درآمد، قومیت و محل جغرافیایی هم مهم تر است. جنسیت اغلب یک نقطه کور برای کسب و کارها به حساب می آید چرا که اغلب در سطوح پایین تحصیل در رشته های مرتبط با کسب و کار و حتی در خود محل کار به طور جدی مورد توجه قرار نمی گیرد.
5- همیشه نام درج شده روی کارت عابر بانک تصمیم گیرنده نیست
6- صورتی یک استراتژی نیست
7- همواره در پی تناسب جنسیتی در تیم های کاری خودتان باشید
اگر خانم ها بخش مهمی از مشتریان شما را تشکیل می دهند، در تیم مدیریت شما هم باید سهم اکثریت را دارا باشند. تحقیقات نشان می دهد که چنین شرکت هایی از نرخ بازده سرمایه گذاری بالاتری برخوردارند.
چندین روند مهم در دنیا وجود دارد که جمعیت زنان تاثیرگذار بر الگوهای خرید را هدایت می کنند. این روندها باید در زمان برنامه ریزی بلندمدت برای یک کسب و کار مدنظر قرار بگیرند.
• در سراسر جهان زنان سهم بیشتری از نیروی کار را نسبت به قبل به خود اختصاص می دهند.
• امروزه زنان در سنین بالاتری ازدواج می کنند.
9- خانم ها در درجه اول زن هستند و در درجه دوم مصرف کننده
شباهت های بین زنان نسبت به تفاوت های انها در سراسر دنیا بیشتر است. آنها در زایش نسل بشر، ساختارهای مغزی، سطح هورمونی و نقش زیستی دارای شباهت هایی هستند و همچنین به عنوان مراقب، سازنده ارتباط و برقرار کننده ارتباط نقش های یکسانی دارند. تمرکز روی ویژگی های مشترک مصرف کنندگان زن و تدوین استراتژی های بازاریابی و فروش براساس این ویژگی ها به فروش بیشتر منجر خواهدشد.