چه صاحب یک شرکت بزرگ با صدها کارمند باشید، چه بیزنس کوچکی داشته باشید که همه مشتریانتان را به اسم بشناسید، مهارتهای مدیریت روابط همیشه شما را از رقبایتان جدا کرده و کمکتان میکند مشتریانتان را حفظ کنید.
اینجا به ۱۰ مهارت اشاره میکنیم که کمکتان میکند با این مهارتها آشنا شده و در آنها استاد شوید.
در دنیای بیزنس تازهکارید؟ چه تجارت کوچکی را شروع کرده باشید یا بخواهید تجارت کوچکتان را گستردهتر کنید، برای یادگیری نحوه ارتباط با مشتریها این نکات را بخوانید.
فقط در شرایطی خواهید توانست مشتری را به سمت خودتان جذب کرده و او را متقاعد به کار کردن با خودتان کنید که از نیازهای او خبر داشته باشید. دانستن اولویتهای صنعتی که در آن کار میکنید بخش مهمی از نشان دادن ارزش به مخاطبین و ایجاد روابط اســت.
یکی از بهترین راهها برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد بازار هدف، تحقیق از مشتریان کنونی درمورد نیازها و خواستههایشان اســت. اینکار را میتوانید با نظرسنجیهای آنلاین و مصاحبهها انجام دهید.
بسیاری تجارتها به دقت میزان پولی که صرف به دست آوردن مشتری میکنند را کنترل میکنند ولی مراقب وقتی که برای اینکار صرف میکنند نیستند. وقت شما باارزش اســت و اینکه بتوانید ارزش وقتتان را محاسبه کنید، مدیریت روابطتان را بسیار سادهتر میکند.
اصول بازاریابی مستقیم – از هزینه وقتتان تا ارتقای میزان فروشتان – را یاد بگیرید و خواهید دید چقدر راحتتر میتوانید با مشتریهای جدید روابط کاری شکل دهید و ارتباط با مشتریهای قبلیتان را حفظ کنید.
زمان نوعی سرمایه اســت و توجه به آن باعث میشود محاسبه بازده سرمایهتان آسانتر شود.
دستیابی به مخاطبین جدید و تبدیل کردن آنها به مشتری کار سادهای نیست. حتی تواناترین فروشندهها هم وقتی مخاطب علاقه چندانی به کار کردن با شرکت آنها نشان نمیدهد، دچار اضطراب و ترس میشوند.
یکی از مهمترین مهارتهای مدیریت روابط توانایی کنار آمدن با غریبهها اســت. از تماسهای بیهدف تا کسانیکه در نمایشگاهها و رویدادها با آنها روبهرو میشوید، مهارت گفتگو و اقناع (حرف زدن با مشتری و قانع کردن او) مدیریت روابط شما را سادهتر میکند.
رفتار جاهطبانه و پرانگیزه برای موفقیت هر تجارتی الزامی اســت. افرادیکه تمایل دارند به مشتریان جدید دست پیدا کنند و بفهمند نیازهای مشتریان کنونیشان چیست، همیشه از رقبای خود جلو میافتند.
جاهطلبی در فروش و خدمات مشتری اصلاً چیز بدی نیست. درواقع، در عصر خدمات مشتری اتوماتیک و آنلاین، بسیاری از مشتریهای شما خیلی دوست دارند بتوانند با نمایندههایی دلسوز از شرکت شما حرف بزنند.
با داشتن گرایش و رفتار پرانگیزه و جاهطلبانه هیچوقت برای ارتباط برقرار کردن با مشتریها و کشف نیازهایشان مشکل نخواهید داشت.
پیدا کردن اولین مشتری همیشه سختتر از پیدا کردن مشتری دوم اســت. بسیاری بیزنسهای کوچک به این دلیل در مدیریت روابط مشکل دارند که نمیتوانند برای رشد مستمر مشتری جدید پیدا کنند.
یکی از مهمترین مهارتهای مدیریت روابط توانایی پیدا کردن مشتریهای جدید در عین حفظ مشتریهای سابق اســت. سادهترین راه برای انجام این کار این اســت که یک بخش فروش اتوماتیک و سیستمیک داشته باشید.
وقتی با کمتر از ۱۰۰ مشتری سروکار داشته باشید، شاید بتوانید آنها را بدون هیچ استراتژی مدیریت کنید. ولی وقتی با هزارها مشتری روبهرو هستید، ضروری اســت که برای روابطتان استراتژی خاص داشته باشید.
هرچقدر هم که مهارتهای خدمات مشتریتان خوب و قابلقبول باشد، نخواهید توانست بدون یک استراتژی مشخص روابطتان را مدیریت کنید. استراتژیهای روابط، از راهکارهای مشکلات متداول گرفته تا اصول و قواعد ساده، اهمیت بسیار زیادی در کار و تجارت دارند.
مدیریت هزاران مشتری اصلاً کار سادهای نیست. با استفاده از نرمافزار جدید مدیریت روابط مشتری (CRM) میتوانید گزارشی از روابط با مشتریهای خود را ثبت کنید.
یادگیری نحوه کارکرد بهترین نرمافزارها و برنامههای CRM فواید زیادی برای حفظ روابطتان بین شرکتها و سازمانهای مختلف خواهد داشت. همچنین کمکتان میکند روابط جدیدی شکل دهید.
خدمات مشتریان و مدیریت روابط فقط در علاقهمند نگه داشتن مشتریها به بیزنستان نیست. بلکه ایجاد روابطی اســت که به تجارتتان این امکان را میدهد در کنار مشتریها رشد کند.
به این دلیل، خیلی مهم اســت که دانش کافی درمورد تصویر بزرگ داشته باشید: اینکه تجارت شما چطور با زندگی و نیازهای انسانها مرتبط میشود. تجارت شما چه فوایدی برای مردم درد و چرا مشتریها به جای رقیبانتان باید به شما رجوع کنند؟
مدیریت روابط به طرق مختلف یعنی تبدیل تجارتتان به بهترین انتخاب بازار. یاد بگیرید که چطور تجارتتان را بالاترین سطح در آن صنعت ارتقا داده و به محبوبترین برند مشتریها تبدیل کنید.
وقتی با شرکتها و کمپانیهای دیگر کار میکنید، با یک شرکت سروکار ندارید، بلکه با افراد تشکیل دهنده این شرکتها مواجهید. اینکه بتوانید درعین حفظ رفتار حرفهای، دوستانه برخورد کنید، رمز کار مدیران موفق اســت.
سعی کنید در برخورد با مشتریان اصلیتان بین اهمیت حرفهایگری و فواید رفتار دوستانه تعادل ایجاد کنید. در بسیاری صنایع – به ویژه IT – رفتارهای کمتر رسمی رمز موفقیت در ایجاد روابط اســت.
از پیدا کردن آدرس ایمیل کسی تا پیدا کردن خبرنگارها و روزنامهنگارانی که درمورد محصولاتتان بنویسند، اینکه بتوانید درمورد مخاطبینتان تحقیق کنید و بفهمید چطور باید با آنها ارتباط برقرار کنید، برای ایجاد روابط کاری الزامی اســت.
یکی از بهترین راهها برای تحقیق درمورد آدمها، جستجوی بیرونی اســت. با داشتن یک دستیار بصری در تیم کاریتان میتوانید در عین تمرکز بر برنامه کاری روزانهتان، مشتریان جدید را کشف کرده و یاد بگیرید چطور با آنها ارتباط برقرار کنید.
توانایی ایجاد روابط جدید و مدیریت روابط قبلی چیزی اســت که مدیرها را از هم متمایز میکند. وقتی بتوانید با مردم ارتباط گرفته و درمورد تجارتتان برایشان توضیح دهید، خیلی زود از رقبایتان جلوتر میافتید.
منبع مقاله : udemy.com
مترجم : زینب آرمند