مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

برخی ویژگی‌های داستان‌های سوره‌ی کهف

[ad_1]

برخی ویژگیهای داستان‌های قرآنی را - به طور کلی - و داستانهای سوره‌ی کهف را - به طور ویژه - یادآوریم:
1. داستانهای قرآنی در مقام نخست، داستانهایی‌اند تربیتی که در پرتو مبانی و اصول اسلامی و فرموده‌های دینی، و در ساختاری رایورَزانه و زیباشناختی؛ پرسمانها، افکار و رویدادها را به طور مشخص، چاره اندیشی می‌کنند. این مهم، در راستای ریشه دار ساختن مفاهیم و معناهایی اســت که فرو نشانیدن آنها در جان آدمی، مد نظر اســت، یا برای ریشه برانداز کردن افکاری نادرست اســت که اسلام آهنگ پیرایش جان از آنها را دارد.
برای نمونه هنگامی که قرآن، موضوع فرمانبری، سرنهادگی و جانفشانی را از خلال داستان اسماعیل و ابراهیم - که بر هر دوانشان درود باد!- بیان می‌دارد، در جان، اثرگذارتر می‌نماید.
- به همین سان اســت آیین دانش اندوزی از خلال داستان موسی و خضر - که بر هر دوانشان درود باد! - در سوره‌ی کهف.
- هنگامی که داستانهای قرآنی، موضوع آز و زُفتی و چشم تنگی را از خلال داستان یاران بهشت در سوره‌ی «ن» به بررسی می‌نهند، در پندگیری و اندرزپذیری شایان توجه‌تر می‌نمایند؛ به همین سان اســت بررسی بیماری غرور و بادسری و کامه پرستی از خلال داستان صاحب دو باغ در سوره‌ی کهف. قرآن کریم، جنبه‌ای از جوانب زندگی آدمی را فرو ننهاده اســت مگر درباره‌ی آن، داستانهایی تربیتی را به شیوه‌ی خاص خود و با نگاه به زوایای کلی انسان، بیان داشته اســت.
از این رو، نمونه‌هایی بشری را پیش داشته اســت که فطرت ره یافته را تجسّم می‌بخشد و بار دیگر فطرت به کژی افتاده را؛ حتی آن جنبه‌ای را که از دید ما، قرآن متعرض آن نمی‌شود؛ یعنی عشق و زن را قرآن برمی‌رسد، لیک - آن سان که گفتیم - به شیوه‌ی تربیتی ویژه‌ی خود.
قرآن نمونه‌هایی انسانی را فرا رو می‌نهد که در رفتار و کردار و باورشان به کژی افتاده‌اند، لیک شیوه‌ی قرآنی در این باره، بدین سان اســت که این گونه کژیها و انحرافها را در اندازه‌ی طبیعی خود می‌نهد و از آنها قهرمانانی نمی‌سازد؛ قرآن، در آغاز، پس از خوار شماری اصحاب این گونه کژیها و انحرافها، به گونه‌ای گذرا، متعرض این انحرافها می‌گردد و در دنبال، رهنمودهای قرآنی را در این باره بررسی می‌نماید؛ رهنمودهایی که این انحرافها را بزرگ جلوه می‌دهد و اثر [برانگیزاننده‌ی] آن را به یکبارگی، از ذهن خواننده می‌زداید. بهترین نمونه برای چنین مواردی، داستان زن عزیز مصر و فریفتاری و نزدیکی او با یوسف اســت که بر او درود باد. این اســت، شیوه قرآنی در بیان و بررسی این گونه نمونه‌های بشری.
لیک شیوه‌های جاهلی نوین، این گونه نمونه‌ها را به پردامنگی و در شکلی جذاب و پر زرق و برق، فرارو می‌نهد و از آنها، قهرمانانی می‌سازد که جلوه‌های این کژتابیها بر ایشان چیره گشته اســت، تا آنجا که در آدمی، چاه تأثیر خود را فرو می‌کَند و جانها به رفتار و گفتار اینان در آویخته می‌گردد.
این شیوه‌ها، در دنبال، سخنان و مطالب نزار و بی مایه‌ای را پیش می‌دارند که نه تأثیر این انحرافها را دیگر می‌کند و نه ویژگیها و برجستگیهای آن را از میان می‌برد، مگر کم رنگترین آنها را.
این بُعد تربیتی در قرآن، آن سان که در داستانهای تاریخی قابل ملاحظه اســت، در داستانهای حقیقی نیز شایان توجه می‌باشد.

برخی ویژگی‌های داستان‌های سوره‌ی کهفبرخی ویژگی‌های داستان‌های سوره‌ی کهفخواست ما از داستانهای حقیقی، داستانهایی اســت که پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و یاران بزرگوار ایشان با آن زیسته‌اند، یا داستانهایی اســت که بیانگر رخدادهایی می‌باشند که در پیوند با ویژگی و خصوصیت گروهی ایمان پیشه اســت. آرمان تربیتی این داستانها، از یک سو، ساماندهی و استوار داشت راه و مسیر، و توضیح و بیان نگرش و نظرگاه قرآنی اســت، در رویارویی با گروه مؤمنان در خلال زندگی و تبلیغ و فراخوانی به سوی خدا؛ و از سویی دیگر، آرامش بخشی و کاهش آنچه برای مبلغان و دعوتگران به سوی خدا رخ می‌دهد و در مسیر مبارزه‌ای خود در زندگی‌شان اتفاق می‌افتد: رخدادهای داستان بدر در سوره‌ی انفال، احد در آل عمران، خندق در سوره‌ی احزاب، افک در سوره‌ی نور، حدیبیه در سوره‌ی فتح، حنین در سوره‌ی توبه و... همگنان، نشانه‌های برجسته‌ای هستند در زندگی دین گستران و دعوتگران به سوی خدا، برای پندگیری و عبرت تا به روز واپسین.

2. داستانهای قرآنی، به خواست، در موارد فراوانی، فروگذاری کرده‌اند؛ مواردی مانند موقعیت زمانی، مکانی و گاه نامهای شخصیتها یا قهرمانان داستان.
چنان که این امر را در داستان یاران غار، صاحب دو باغ و داستان خداوندگار دو شاخ، ذوالقرنین، می‌یابیم؛ این، از آن اســت که آرمانِ بایسته و مهم در بیان داستان، پندگیری و اندرز و ریشه‌دار ساختن اندیشه‌ای اســت مشخص از خلال رخدادهای داستان که می‌شاید اندیشه بر گرد آن آرمان تمرکز یابد و احساسات و عواطف بدان روی آور شوند و از آن برانگیخته گردند.
به کار بستن تلاشها برای عنصری دیگر در داستان، نابودیِ انرژیهای عقلانی و توانمندیهای درونی اســت و روی برتاباندن آنها از تعامل و برخورد با هدف اساسی‌ای که داستان بدان خاطر، ارائه گشته اســت.
3. داستانهای قرآنی، به تمامی، حقیقتهایی‌اند که رخدادهای آن، روی داده اســت؛ هر چند تلاش آدمی در دریافت تفصیلهای این رخدادها و تعیین زمان و مکان یا شخصیتهای آن، با ساز و کارهای نارسایش - از نوشته‌ها و ویرانه‌های کهن ...- ناتوان باشد، بنابراین، این ناتوانی، دلیلی نمی‌تواند بود برای آن کس که گمان برد این داستانها، داستانهایی‌اند نمادین یا پندارین.
این داستانها، چه در کتابهای اهل کتاب آمده باشد و چه نیامده باشد، هیچ تأثیری بر حقایق و رخدادهایی که قرآن کریم یاد آورده اســت، ندارد.
از این رو، اگر هم باستان شناسی از تعیین محل غار یا مناطقی که ذوالقرنین بر آن فرمانروایی می‌کرده و آن را به زیر فرمان خداوند در آورده اســت، ناتوان باشد و اگر هم از شناخت مکان آتش افروزی برای ابراهیم (علیه السلام) وامانده گردد، باز هم تاثیری بر حقیقت نمی‌نهند.
قرآن کریم، این داستانها را بیان داشته تا دلیل و برهانی باشد بر راستی و درستی پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در دعوت خویش: «این از خبرهای غیب اســت که آن را به تو وحی می‌کنیم. پیش از این نه تو آن را می‌دانستی و نه قوم تو، پس شکیبا باش که فرجام [نیک] از آن تقواپیشگان اســت» (هود /49).
«به راستی در سرگذشت آنان، برای خردمندان عبرتی اســت. سخنی نیست که به دروغ ساخته شده باشد، بلکه تصدیق آنچه [از کتابهایی] اســت که پیش از آن بوده و روشنگر هر چیز اســت و برای مردمی که ایمان می‌آورند، رهنمود و رحمتی اســت.» (یوسف/111). همچنان که خداوند این داستانها را وسیله‌ی دل استواری پیامبرش و پس از او، دعوتگران به سوی خدا در خلال قرنها، نهاده اســت و هر یک از سرگذشتهای پیامبران [خود] را که بر تو حکایت می‌کنیم، چیزی اســت که دلت را بدان استوار می‌گردانیم و در اینها حقیقت برای تو آمده، و برای مؤمنان، اندرز و تذکری اســت، (هود /120).
4. قرآن کریم بر این آهنگ اســت که از خلال داستانهایش، برای گروه مؤمنان تجربه‌های بشری و آموخته‌های اینان را پیش دارد؛ این مهم از خلال ارائه و بیان این گونه نمونه‌های گوناگون اســت که گویای تعالی اندیشه‌ای و روحی و ویژگیهای ارجمند اخلاقی اســت. این نمونه‌ها بیانگر شناخت سنتهای خداوند در تبلیغها و دین گستریها، شهریگریها و تمدنها، آزمون و امتحان، گرفتاری و سختی، و پندگیری از سرنوشت نمونه‌هایی اســت بشری که خوار و پست گشته‌اند. همانا داستان فرعون و قارون و سامری، تصاویر نفرت آوری را از شیوه‌ی اندیشیدن و برخورد اینان با دیگران، به دست می‌دهد؛ این تصاویر، نگرش کفرآمیز و خداستیزی اینان را در رویارویی با آفریدگار و روزی رسانشان فرادست می‌دهد و در دنبال، سرنوشت نگون‌بختی و ناخوشایندی را که به سویش رفته بودند، ارائه می‌کند.
لیک داستان ابراهیم و اسماعیل، موسی، یاران غار و ذوالقرنین، به تمامی داستانهایی‌اند درخشان که بر گرایش به خوبی و نیکی در جانها، جانفشانی برای آرمانهای بلند، خاکساری و لابه و ناله به پیشگاه پروردگار آسمانها و زمین، می‌افزایند.
داستانهای قرآنی با شیوه‌های مشخصی بیان شده و به گونه‌ای ویژه و میان کوتاهی و درازآهنگی، در میان سوره‌ها پخش شده‌اند؛ هر یک از این داستانها، با اهداف اساسی سوره هماهنگ هستند و سبک داستان از فضای سوره و اهداف آن جدا نمی‌گردد؛ از همین جاست حکمت تکرار نشدن یک داستان در یک سوره.
بر این اساس، شایسته اســت بررسی داستان، طبق سبک بیان سوره باشد. اشاره به این مطلب، در بخش روش شناختی تفسیر موضوعی گذشت.
منبع مقاله :
مسلم، مصطفی؛ (1390)، پژوهشی در تفسیر موضوعی، ‌ترجمه‌ی هادی بزدی ثانی، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ دوم

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

تدبر در قرآن اصلی بنیادین در تعامل با کلام‌الله …تدبر در قرآن اصلی بنیادین در تعامل با کلام‌الله مجید چکیده تدبر، اصلی بی‌بدیل در آیا اجنه می توانند یک انسان را بکشند؟ شهر سوالخدمت شما عرض کنم وضعیتی که شما در حال تجربه آن هستید یک وضعیت دو وجهی است یک وجه آن که وب سایت رسمی پیش دبستان و دبستان پسرانه دی …معرفی فعالیتهای مراکز پیش دبستانی در شهرهای بزرگ عمدتا بر اساس برنامه ی منظم و از پیش آذر طب اسلامی وسنتی عقیلی خراسانیدکتر احمد صادقیان مدرس حوزه و دانشگاه چکیده یکی از مباحث مطرح در بحث علم و دین حسن مرتضوی عرفان عملی وتصوفمباحث ومطالب پیرامون عرفان عملی وتصوف ساعت ٢۱٤ ‎بظ روز شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸٦



لینک منبع :برخی ویژگی‌های داستان‌های سوره‌ی کهف

برخی ویژگی‌های داستان‌های سوره‌ی کهف - راسخون rasekhoon.net/.../برخی-ویژگی‌های-داستان‌های-سوره‌ی-کهف/‏ - ذخیره شده 25 فوریه 2016 ... برخی ویژگیهای داستان‌های قرآنی را - به طور کلی - و داستانهای سوره‌ی کهف را - به طور ویژه - یادآوریم: سه داستان درهم تنیده در سوره‌ی کهف| ملی-مذهبی https://melimazhabi.com/andishe/سه-داستان-درهم-تنیده-در-سوره‌ی-کهف/‏ 29 جولای 2013 ... سه داستان درهم تنیده در سوره‌ی کهف. ... به‌گمان من، یکی از ویژگی‌های داستان‌هایی که در قرآن آمده، بیان احوالِ خود و زمانه‌ی خود در حدیثِ دیگران است. بنا بر ... سوره‌های مکی و مدنی - ویکی شیعه fa.wikishia.net/view/سوره‌های_مکی_و_مدنی‏ - ذخیره شده سوره‌های مکی و مدنی، تعبیری است در علوم قرآنی و برخی رشته‌های مطالعات اسلامی که ... و سنجه‌هایی برای تمایز نهادن میان دو دوره نزول وجود دارد و ویژگی‌های آیات مکی و مدنی ... بر آستان سوره‌ی کهف | پایگاه اینترنتی کاروان صادقیه https://karevansadeghiye.ir/38407/بر-آستان-سوره‌ی-کهف/‏ - ذخیره شده 23 ا کتبر 2016 ... این تعداد داستانهای منحصر به فرد را می‌توان از ویژگیهای سوره‌ی کهف برشمرد. ... این آیات هنگامی فرود آمد که برخی سران قریش از پیامبر خدا (صلی الله ... قصه‌ های قرآنی - دانشنامه‌ی اسلامی wiki.ahlolbait.com/قصه‌_های_قرآنی‏ - ذخیره شده - مشابه 13 فوریه 2014 ... برای تعریف قصه‌ی قرآن، از خود قرآن، دو شیوه استفاده می‌شود: الف. ... برخی مفسران قصص را جمع قصه گرفته اند؛ مانند نسفی ذیل آیه شریفه «نحن نقص ... (کهف) 2. نتیجه‌ی داستان در آغاز می‌آید و بعد تفصیل می‌شود، نظیر ماجرای موسی. سوره کهف - ویکی‌پرسش wikiporsesh.ir/سوره_کهف‏ - ذخیره شده پاسخ: سوره کهف نیز مانند دیگر سوره‌های قرآن، دارای فضایل و ویژگی‌های بسیاری است ، مانند این که هفتاد هزار فرشته به ... در این سوره به سه داستان اشاره شده است: الف. تعالیم و آموزه‌های سوره کهف چیست؟ - گنجینه پاسخ‌ها - اسلام کوئست ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa20314‏ - ذخیره شده - مشابه سوره کهف نیز مانند دیگر سوره‌های قرآن، دارای فضایل و ویژگی‌های بسیاری است که این عظمت و فضیلت در ... از نکات جالب این سوره این است که در آن به سه داستان اشاره شده است: الف. ... در این‌جا برخی از مهم‌ترین سر فصل‌های مطالب سوره کهف را بیان می‌کنیم:. ذوالقرنین - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/ذوالقرنین‏ - ذخیره شده - مشابه داستان ذوالقرنین در قرآن در سوره کهف به این شرح آمده‌است: .... را به بابل برد و بنی اسرائیل در حالی که بینشان برخی پیامبران و پیغمبرزادگان بود، سالها ... نامش جاودانه در زمین بماند، اسکندر نیز در این ویژگی با کوروش می‌ماند چون او پس از مرگ پدرش همه ... اندیشه های نوین - ویژگی های قصه های قرآنی aaliali1.blogfa.com/post/50‏ - ذخیره شده - مشابه اندیشه های نوین - ویژگی های قصه های قرآنی - بنام خداوند جان وخرد سلام وقت بخیر این وبلاک حاوی مطالب ... چنین سبک وروشی درداستان اصحاب کهف نمایان است که خلاصه داستان در چهارآیه چنین آمده است: .... دراینجا برخی از اسلوب هایی راکه جهت حفظ اصالت پیام رسانی در داسان های قرآن به کار رفته است، ذکرمی کنیم: ... [7] سوره ی یوسف، آیه: 4ـ 6. رشد افکار - در قرآن بعضی از سوره‌ها و آیات را به صورت... | Facebook https://www.facebook.com/RshdAfkar/.../1178374552245284:0‏ - ذخیره شده ویژگی دوم از دیگر ویژگی‌های داستان‌های قرآن جنبه «اعجاز داستانی» قرآن کریم است. ... در ادامه برخی از نکات و ویژگی‌های قصص قرآنی بیان می‌شود: ... یعنی آن که بیش از نیمی از سوره‌های قرآن، با هنر قصه پردازی به انتقال پیام خود پرداخته‌اند. .... توجهی نمی‌شود، چرا که نقشی در پیام داستان ندارد، برای نمونه در داستان اصحاب کهف ، به سن آن‌ها، ...