[ad_1]
انسان ها همچون چاله اند، چاله ای که نزدیک ترین چیز به آنها خداست که دریا دریا رحمت و عنایت و حمایت است: نحن اقرب الیه من حبل الورید...
فرآوری: زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان
دو ظرف ممکن است در کنار یکدیگر و دوشادوش هم بوده و هر یک به دیگری حتی با چسب چسبیده باشند اما این سبب نمی شود که کم شدن یکی زمینه کم شدن دیگری یا افزودن بر یکی زمینه افزایش دیگری را فراهم سازد.
اما اگر همین دو ظرف به وسیله لوله ای هر چند باریک با یکدیگر مربوط شده و رابطه برقرار کنند از آن پس هر گونه رفتار و برخوردی با هر یک از آن دو ظرف، با دیگری نیز خواهد بود. یعنی اگر از یکی کم و کاسته شود از دیگری نیز کم شده و کاهش یافته و اگر افزون شود فزونی می یابد.
حال داستان ما و خدا داستان دو ظرفی است که دوشادوش هم باشند.
یا بهتر بگوییم: چاله ای در همسایگی دریا.
قرآن کریم می فرماید: «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ» (ق، 16)
و به یقین ما انسان را آفریدیم، و مى دانیم آنچه را که نفس او بدان اندیشه مى کند [چه چیزی نفس او را وسوسه می کند]، و ما بدو از رگ گردنش نزدیکتریم.
معناى جمله این است که: ما به انسان از رگ وریدش که در تمامى اعضایش دویده و در داخل هیکلش جا گرفته نزدیک تریم، آن وقت چگونه به او و به آنچه در دل او مى گذرد آگاه نیستیم؟
این جمله مى خواهد مقصود را با عبارتى ساده و همه کس فهم اداء کرده باشد، وگرنه مساله نزدیکى خدا به انسان مهم تر از این، و خداى سبحان بزرگتر از آن است، براى اینکه خداى تعالى کسى است که نفس آدمى را آفریده و آثارى براى آن قرار داده، پس خداى تعالى بین نفس آدمى و خود نفس، و بین نفس آدمى و آثار و افعالش واسطه است، پس خدا از هر جهتى که فرض شود و حتى از خود انسان به انسان نزدیکتر است.
تعبیری جالب و تکان دهنده
این تعبیری جالب و تکان دهنده ای است که می فرماید: نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ حیات جسمانى ما وابسته به رگى است که خون را به طور مرتب از یک سو وارد قلب، و از یک سو خارج کرده به تمام اعضا مى رساند که اگر یک لحظه در عمل آن وقفه رخ دهد فوراً مرگ به سراغ انسان مى آید.
خداوند از رگ قلب ما نیز به ما نزدیکتر است. این همان است که در جاى دیگر مى فرماید: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ»؛ بدانید خداوند بین انسان و قلب او حائل مى شود. (انفال/24)
البته همه اینها تشبیه است و قرب خداوند از این هم برتر و بالاتر است، هر چند مثالى از اینها رساتر در محسوسات پیدا نمى شود؛ و اشاره به احاطه و تسلط علمی و آگاهی خداوند دارد. (تفسیر نمونه، ج 22، ص 245)
معناى جمله این است که: ما به انسان از رگ وریدش که در تمامى اعضایش دویده و در داخل هیکلش جا گرفته نزدیک تریم، آن وقت چگونه به او و به آنچه در دل او مى گذرد آگاه نیستیم؟
این جمله مى خواهد مقصود را با عبارتى ساده و همه کس فهم اداء کرده باشد، وگرنه مساله نزدیکى خدا به انسان مهم تر از این، و خداى سبحان بزرگتر از آن است، براى اینکه خداى تعالى کسى است که نفس آدمى را آفریده و آثارى براى آن قرار داده، پس خداى تعالى بین نفس آدمى و خود نفس، و بین نفس آدمى و آثار و افعالش واسطه است، پس خدا از هر جهتى که فرض شود و حتى از خود انسان به انسان نزدیکتر است.
و چون این معنا معناى دقیقى است که تصورش براى فهم بیشتر مردم دشوار است، لذا خداى تعالى به اصطلاح دست کم را گرفته که همه بفهمند، و به این حد اکتفاء کرده که بفرماید: "ما از طناب ورید به او نزدیک تریم". (ترجمه المیزان، ج 18، ص 519)
نامیدن آن به ورید به جهت ورود روح در آن است، و حبل الورید مثالی است که شدت قرب و نزدیکی را برساند.
حبل الورید مثلى براى بسیار نزدیک بودن است. منظور از «حبل» رگ است، و وریدان دو رگى است که متّصل به گردن است و در جلو آن قرار دارد و به رگ و تین (قلب) پیوسته است که از سر به آن مى رسد. (ترجمه جوامع الجامع، ج 6، ص 108)
حقیقت معنا آن می شود که علم سبحانى به گونه ای محیط به احوال انسان است که هیچ چیز از خفایاى صدور و سرایر قلوب بر او مخفى نیست، پس کأنّ خداوند نزدیکتر است به انسان از رگى که حامل روح است. ( تفسیر اثنا عشری، ج 12، ص 224)
3) حبل الورید مثلى براى بسیار نزدیک بودن است. منظور از «حبل» رگ است، و وریدان دو رگى است که متّصل به گردن است و در جلو آن قرار دارد و به رگ و تین (قلب) پیوسته است که از سر به آن مى رسد. (ترجمه جوامع الجامع، ج 6، ص 108)
نزدیک ترین فرد به انسان
این چاله و دریا که در نزدیکی یکدیگر قرار دارند اگر توسط جویی هرچند باریک با یکدیگر رابطه نداشته باشند هر گونه رفتار با چاله برای دریا هیچ تفاوتی ندارد، اما اگر به یکدیگر مربوط بوده و ارتباط داشته باشند ماجرا گونه ای دیگر خواهد بود، چرا که اگر کسی از آن کم کند از دریا نیز کاسته و اگر بر آن بیافزاید بر دریا نیز افزوده است.
علم سبحانى به گونه ای محیط به احوال انسان است که هیچ چیز از خفایاى صدور و سرایر قلوب بر او مخفى نیست، پس کأنّ خداوند نزدیکتر است به انسان از رگى که حامل روح است. ( تفسیر اثنا عشری، ج 12، ص 224)
از این رو می گوییم: انسان ها همچون چاله اند، چاله ای که نزدیک ترین چیز به آنها خداست که دریا دریا رحمت و عنایت و حمایت است: نحن اقرب الیه من حبل الورید [ق/16]
یار نزدیک تو ز تست به تو
تو ز نزدیک او چرایی دور [اوحدی مراغه ای]
اما پاره ای از این چاله ها مثل اهل ایمان، با خدا که دریای لطف و کرم است رابطه دارند و پاره ای مثل کفار و اهل نفاق با خدا بی ارتباط اند.
منابع:
کتاب باران حکمت؛ بیانات حجت الاسلام محمد رضا رنجبر
پرسمان قرآنی
از خدا دور شده ام دیگر دوستم ندارد؟!
مژده ی بزرگ برای جوانان هم سن و سال خودم!
خدا نزدیکتر از رگ گردن و ما این همه دور ؟!
ایمان قلب انسان را نورانی می کند
[ad_2]
لینک منبع
بازنشر:
مفیدستان
عبارات مرتبط با این موضوع گنجور محتشم کاشانی دیوان اشعار غزلیاتفهرست شعرها به ترتیب آخر حرف قافیه گردآوری شده است برای پیدا کردن یک شعر کافی است حرف ای نسیم سحر آرامگه یار کجاست غزل شماره …برای تشخیص غزل محبوب تر ، به این غزل امتیاز بدینغزل حافظ شیرازی شماره گفتم غم تو دارم گفتا …غزل حافظ شماره غزل شماره حافظ شیرازی گفتم غم تو دارم گفتا غمت سر آیدگفتم که ماه من گنجور حافظ غزلیات غزل شمارهٔ ۱۹۳دانیال نوشته به نظر من این غزل مربوط به عصر سوم زندگی حضرت حافظ میشهعصر رندی و عشق ا ز آسمون خونه که می باره پاییز ما پاییز خوبی نیست دیوونه ایم با اینکه می دونیم نامِ من عشق است، آیا می شناسیدم؟رفتی و بی تو ذوقِ می نوشی نیست کاری م به جز سکوت و خاموشی نیست دانی تو و عالمی سراسر نشانه های بسیار در نزدیک بودن ظهور امام زمان عج – …بر تمام ملتهایی که از دین خود برگشته و راه شیطان را در پیش گیرند به زودی سایه های عذاب برنامه گلها برنامه گلها گلهای رنگارنگ، گلهای تازه دانلود گلهای تازه ۱۳۸ با همکاری سیمین غانم وبلاگ اشعار کامل شاعران اشعار نیما یوشیجبرای جستجو در اشعار نیما یوشیج کلیک کنید علی اسفندیاری، مردی که بعدها به نیما یوشیج عاشقانه های خسرو شکیبایی حالا دیدار ما به نمیدانمان کجای فراموشی دیدار ما اصلاً به همان حوالی هر چه باد آباد گنجور » محتشم کاشانی » دیوان اشعار » غزلیات فهرست شعرها به ترتیب آخر حرف قافیه گردآوری شده است برای پیدا کردن یک شعر کافی است حرف آخر ا ز آسمون خونه که می باره پاییز ما پاییز خوبی نیست دیوونه ایم با اینکه می دونیم دیوونه نامِ من عشق است، آیا می شناسیدم؟ رفتی و بی تو ذوقِ می نوشی نیست کاری م به جز سکوت و خاموشی نیست دانی تو و عالمی سراسر دانند غزل حافظ شیرازی شماره گفتم غم تو دارم گفتا غمت سر آید غزل حافظ شماره غزل شماره حافظ شیرازی گفتم غم تو دارم گفتا غمت سر آیدگفتم که ماه من شو گنجور » حافظ » غزلیات » غزل شمارهٔ ۱۹۳ دانیال نوشته به نظر من این غزل مربوط به عصر سوم زندگی حضرت حافظ میشهعصر رندی و عشق همون وبلاگ اشعار کامل شاعران اشعار نیما یوشیج هان ای شب شوم وحشت انگیز تا چند زنی به جانم آتش ؟ یا چشم مرا ز جای برکن یا پرده ز روی خود فروکش ای نسیم سحر آرامگه یار کجاست « غزل شماره « دیوان حافظ برای تشخیص غزل محبوب تر ، به این غزل امتیاز بدین نشانه های بسیار در نزدیک بودن ظهور امام زمان عج – مهدی بیا بر تمام ملتهایی که از دین خود برگشته و راه شیطان را در پیش گیرند به زودی سایه های عذاب خداوند برنامه گلها برنامه گلها گلهای رنگارنگ، گلهای تازه، گلهای دانلود گلهای تازه ۱۳۸ با همکاری سیمین غانم، سیاوش شعر فارسی ای روی تو آفتاب عالم انگشت نمای آل آدم احیای روان مردگان را بویت نفس مسیح مریم بر جان عزیزت سامانه پیامک تر ز دخ تر ز لعبة تر ز ا ن
لینک منبع :یار نزدیک تر ز توست به تو
یار نزدیک تر ز توست به تو
www.tebyan.net/NewIndex.aspx/newindex.aspx?pid=341628
27 نوامبر 2016 ... انسان ها همچون چاله اند، چاله ای که نزدیک ترین چیز به آنها خداست که دریا دریا رحمت و
عنایت و حمایت است: نحن اقرب الیه من حبل الورید...
تصاویر برای یار نزدیک تر ز توست به تو
یار نزدیکتر ز توست به تو – روزنامه دنیای حقوق
www.donya-e-hoghough.com/یار-نزدیکتر-ز-توست-به-تو/
18 ژانویه 2017 ... یار نزدیکتر ز توست به تو. 649142138. انسانها همچون چالهاند، چالهای که نزدیکترین
چیز به آنها خداست که دریا دریا رحمت و عنایت و حمایت است: نحن ...
یار نزدیک تر ز توست به تو - تی نیوز
tnews.ir/news/009c74945330.html - ذخیره شده
27 نوامبر 2016 ... انسان ها همچون چاله اند، چاله ای که نزدیک ترین چیز به آنها خداست که دریا دریا رحمت و
عنایت و حمایت است: نحن اقرب الیه من حبل الورید...
گنجور » وحشی بافقی » گزیدهٔ اشعار » غزلیات
ganjoor.net/vahshi/divanv/ghazalv/ - ذخیره شده - مشابه
ا. غزل ۱: آه ، تاکی ز سفر باز نیایی ، بازآ ... لطف بیش از پیش را. غزل ۱۳: منع مهر غیر
نتوان کرد یار خویش را ... غزل ۲۵: ای سرخ گشته از تو به خون روی زرد ما .... تو آید. غزل
۱۵۹: نزدیک ما سگان درت جا نمیکنند .... غزل ۲۸۰: میتوانم که لب از آب خضر تر نکنم.
گنجور » مولوی » مثنوی معنوی » دفتر اول » بخش ۱ - سر آغاز
ganjoor.net/moulavi/masnavi/daftar1/sh1/ - ذخیره شده - مشابه
به نظر می رسد این روایت به حقیقت نزدیک تر باشد چرا که مثنوی را می توان سراسر ...
یعنی هر کسی از ظن خود یار من میشود ولی اسرار من در درون من است و از درون من به این
آسانی ها نمی جهد. ...... گفتار شمس را بیاد بیاورید که به مولوی میگفت “ما نوشتههای تو
را با قران نیامیزیم”. ... ما چو ناییم و نوا در ما ز توست ما چو کوهیم و صَدا در ما ز توست.
گنجور » مولوی » دیوان شمس » غزلیات » ی
ganjoor.net/moulavi/shams/ghazalsh/y/ - ذخیره شده - مشابه
ی. غزل شماره ۲۴۲۷: گر باغ از او واقف بدی از شاخ تر خون آمدی. غزل شماره ۲۴۲۸: فصل ...
غزل شماره ۲۴۵۰: در دل خیالش زان بود تا تو به هر سو ننگری. غزل شماره ۲۴۵۱: دریوزهای ...
گنجور » مولوی » دیوان شمس » رباعیات
ganjoor.net/moulavi/shams/robaeesh/ - ذخیره شده - مشابه
فهرست شعرها به ترتیب آخر حرف قافیه گردآوری شده است. برای پیدا کردن .... رباعی
شماره ۹۱: ای یار که نیست همچو تو یار مخسب ... رباعی شماره ۱۲۸: آن خواجه که بار او همه
قند تر است ... رباعی شماره ۱۹۶: ای شب ز می تو مر مرا مستی نیست .... رباعی شماره ۳۵۲
: شاگرد توست دل که عشق آموز است .... رباعی شماره ۴۹۹: آن نزدیکی که دلستان را باشد.
گنجور » سعدی » دیوان اشعار » غزلیات » غزل ۴۳۷
ganjoor.net/saadi/divan/ghazals/sh437/ - ذخیره شده - مشابه
روی ار به روی ما نکنی حکم از آن توست .... ما در پیاله عکس رخ یار دیده ایم —- ای بی
خبر ز لذت شرب مدام ما .... ترین ایشان گردانندۀ محترم گنجورند که اکنون افتخاربزرگ
دوستی خویش به این ضعیف ارزانی داشته اند و ازاین دوستی وارتباط نزدیک برخود می
بالم . .... و تو مهربان مردی هستی درود به شما و چه بلند پایگاه تر برای مردم از مهربانی .
سعدی/دیوان اشعار/رباعیات - ویکینبشته
https://fa.wikisource.org/wiki/سعدی/دیوان_اشعار/رباعیات - ذخیره شده - مشابه
26 دسامبر 2014 ... آن سست وفا که یار دل سخت منست. شمع دگران و ... هرچ آن به سر آیدم ز دست تو نکوست.
ای مرغ سحر ... گر دل به کسی دهند باری به تو دوست. کت خوی .... چشمم به دهان توست و
گوشم به سخن. وز عشق ... گر ره ندهندم که به نزدیک شوم. آخر نزنندم ...
جمعه 8 اردیبهشت 1396 ساعت 02:13