مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

سن چیست و چه معنایی دارد؟

[ad_1]

اگر به دنبال معنای زندگی هستید، سن معنایی ندارد

Age Is Meaningless if You're Seeking Meaning in Life

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ سن چیز بامزه‌ای است. وقتی جوانیم، مشتاقیم که از عدد بعدی بالا برویم. پنج‌ساله‌ها می‌خواهند شش‌ساله باشند. پانزده‌ساله‌ها به سرعت و شدت به سمت شانزده‌سالگی می‌روند. ما در فرهنگ‌مان از همان روزهای اول زندگی کودک روی سن به عنوان یک عدد تأکید داریم. اغلب، وقتی با بچه کوچکی روبرو می‌شویم، خم می‌شویم و اول این دو سؤال را می‌پرسیم: «اسمت چیه؟» و بعد از آن به سرعت «چند سالته؟». در عمل، ما داریم این پیام را به جوان‌ترین اعضای جامعه‌مان منتقل می‌کنیم که سن‌شان به همان اندازه اسم‌شان از نشانه‌های هویت‌شان است. این هم جالب است که سن ما دائم در حال تغییر است اما اسامی به ندرت عوض می‌شوند.

چند هفته پیش، من صبورانه در صف صندوق یک فروشگاه کوچک و شلوغ ایستاده بودم. دو مرد پشت دخل بودند، اما به نظر می‌رسید فقط یکی‌شان مشغول حساب کردن خریدها و حرکت‌دادن صف است. اول کار کمی آزرده بودم، از اینکه مرد سن‌و‌سال‌دار‌تر با مشتری‌ها سرگرم مکالمه می‌شد؛ در حالی که همکار جوان‌ترش مشغول کار فروش بود.

وقتی به جلوی صف رسیدم، آخر جمله‌ای که «فروشنده تماشاچی» داشت می‌گفت را گرفتم. «در کشور من، اندازه‌گیری زمان با آمریکا فرق دارد. سن هم طور دیگری دیده می‌شود. مثل اینجا به یک عدد صرف کاسته نمی‌شود.»

چون من داشتم چند محصول «ضد پیری» می‌خریدم که قول برگرداندن زمان می‌دادند، لبخند زدم و از او پرسیدم سن را در کشورش چطور اندازه می‌گرفتند. او توضیح داد که بسیاری از مردم کشورش حتی زیاد به سن‌شان فکر نمی‌کردند یا نگران یک سال جلوتر رفتن یا تولد نبودند.

در کشور او، یک زندگی به واحدهای منفرد و مجزای زمان تقسیم نمی‌شد. در عوض، زندگی چرخه‌ای مداوم از حرکت در زمان بود. «تو یک بچه‌ای. تو یک دانشجویی. تو یک مرد جوانی. تو تازه دامادی. تو تازه پدر شده‌ای. فرزندانت بزرگ شده‌اند. تو پدربزرگی. تو کمتر کار می‌کنی.» این شیوه‌ای بود که به عقیده او همه باید زندگی را اندازه می‌گرفتند. «اصلا این عددها چه معنایی دارند؟ من پنجاه‌ساله شدم و حالا ناگهان کس دیگری هستم؟ نه! من بچه داشتم، من بزرگ شدن‌شان را تماشا کردم. این آن تجربه‌ای است که من را آدم متفاوتی از آنچه قبل از پدر شدن بودم می‌کند.»

طنز غریبی است که درباره بیشتر چیزها هر چه بیشتر را بهتر می‌دانیم؛ مثل پول، اموال یا هر چیز شخصی دیگری که برایمان ارزشمند است. «من بیشتر دارم، پس من از همسایه‌ام بهترم.» اما وقتی پای سن وسط می‌آید، دچار دوگانگی عجیبی می‌شویم. نمی‌شود بدون پیش رفتن در سال‌های عمر تجربه‌های ارزشمند به دست آورد؛ اما پیش رفتن در سال‌ها، برای تعدادِ بیش‌ازحدی از ما، اتفاقی منفور است. هم خدا را می‌خواهیم، هم خرما را.

چه می‌شود اگر لحظه‌ای تأمل کنید و نگاهی بیاندازید تا ببینید کجای زندگی‌تان هستید. چه به دست آورده‌اید؟ چه چیزهایی در فهرست رویاها و آرمان‌هایتان باقی‌مانده؟ آیا شما دانشجویید؟ کارگرید؟ همسرید؟ پدرید؟ مادرید؟ پدربزرگ یا مادربزرگید؟ بازنشسته‌اید؟ همسایه‌ای دلسوزید؟ دوستی بامحبت‌اید؟ این نقش‌ها در زندگی چقدر باارزشند، در مقایسه با تعداد سال‌هایی که از عمرتان گذشته یا ترس از تعداد رو به کاهش سال‌ها باقیمانده؟ وقتی گرفتار بازی اعداد می‌شویم، منظره زمان و مکانِ حال که استعدادها و جرقه‌های زندگی در آن شعله‌ور می‌شوند را از دست می‌دهیم.

نگه‌داشتن آمار سال‌های عمر همان قدر سرگرمی مفیدی است که تلاش برای عقب نگه‌داشتن جزر و مد اقیانوس. چه فایده‌ای دارد انجام کاری که خلاف منطق است و هیچ نتیجه واقعی هم ندارد؟ به جای تلاش برای جلوگیری از جلوآمدن یا عقب‌رفتن موج‌ها، یا نگه‌داشتن سن، چرا به دریا نزنیم، موج‌سواری یاد نگیریم و روی یک موج پرخروش نرویم. موج‌ها به سمت ساحل خواهند آمد. فرقی ندارد چقدر کسی تلاش کند جلویش را بگیرد؛ پس لااقل می‌شود روی موج پرید و تا می‌شود پیش رفت!


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان



لینک منبع :سن چیست و چه معنایی دارد؟

سن چیست و چه معنایی دارد؟ - آلامتو www.alamto.com/seeking-life-meaning.html‏ - ذخیره شده 7 دسامبر 2016 ... سن چیست و چه معنایی دارد؟:به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ سن چیز بامزه‌ای است. وقتی جوانیم، مشتاقیم که از عدد بعدی بالا برویم. تصاویر برای سن چیست و چه معنایی دارد؟ سن چیست و چه معنایی دارد؟ -هفته نامه سلامت - آکاایران www.akairan.com/havades.../news2016127191468114.html‏ - ذخیره شده 7 دسامبر 2016 ... سن چیست و چه معنایی دارد؟:به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ سن چیز بامزه ای است. وقتی جوانیم، مشتاقیم که از عدد بعدی بالا برویم. سن پترزبورگ - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/سن_پترزبورگ‏ - ذخیره شده - مشابه سن پترزپورگ پرجمعیت ترین شهر اروپا پس از لندن پاریس و مسکو است. ... مهم و نقشی حیاتی در تاریخ روس‌ها برخوردار است و به مرکز فرهنگی روسیه نیز شهرت دارد. مفاهیم: یائسگی چیست؟ - همشهری آنلاین hamshahrionline.ir/details/67040‏ - ذخیره شده - مشابه 29 ا کتبر 2008 ... زمان بروز یائسگی در میان اغلب زنان مشابه سن یائسگی مادرشان است. ... خون انجام دهد تا بررسی کند که آیا علت دیگری برای قطع قاعدگی وجود دارد یا نه. سن چیست و چه معنایی دارد؟ - پایگاه اینترنتی مهر 24 www.mehr-24.com/search/سن%20چیست%20و%20چه%20معنایی%20دارد؟‏ 18 دسامبر 2016 ... سن چیست و چه معنایی دارد؟ کاربر گرامی شما وارد صفحه جستجو سامانه پایگاه اینترنتی مهر 24 شده اید، با توجه به اهمیت محتوای خبری سایت لازم به ... میراث فرهنگی و طبیعی ایران در دوران جمهوری اسلامی: - یافته‌های کتاب‌های Google https://books.google.com/books?isbn=1780835043 شکوه میرزادگی - ‏2016 - Social Science می دانید در کنار همه ی این آثار چقدر گورستان دارد از خاک بیرون می آید؟ صدایشان ... و میدانید این چه معنایی دارد؟ و به ناگهانی ... نمی فهمیدم منظورشان چیست. و ایشان ادامه ...سمیه | پارسی ویکی www.parsi.wiki/fa/wiki/.../fc471313c93d4070932d4d101430d550‏ - ذخیره شده معنی سمیه : چند نظر در مورد معنی سمیه وجود دارد . ... سن. < >. واژه های همانند. 5 مورد، زمان جستجو: 0.09 ثانیه ... بلند مرتبه مشتق از کلمه "سَمَوَ"(به معنای عالی و بلند مرتبه) ... جدول منحنی‌های رشد - دانشگاه علوم پزشکی بوشهر salamat.bpums.ac.ir/Fa/DynPages-1887.htm‏ - ذخیره شده - مشابه 16 آوریل 2013 ... جداولی که برای سنین کمتر از 36 ماه کاربرد دارد که شامل جدول قد و وزن برای سن در دخترها، جدول قد و وزن برای سن در پسرها، جدول ... معنای صدک چیست ؟ مافیا چیست؟ – میدان https://meidaan.com/archive/8398‏ - ذخیره شده 5 مه 2015 ... اما مافیا چیست، چه طور و در چه شرایطی پدید می‌آید و چگونه تثبیت می‌شود ... البته میان محققان بر سر این دو تعریف اختلاف وجود دارد که «مافیا یک .... بدین ترتیب در چنین جامعه‌ای افراد از سنین پایین می‌آموزند که به هیچکس اعتماد نکنند ...