ایرانخودرو برنامهٔ عرضهٔ سه سدان جدید را در آیندهای نزدیک دارد که قیمتی بین 40 تا 50 میلیون تومان خواهند داشت. این سه خودرو عبارتاند از پژو 301، دنا ELX و دانگفنگ S30؛ بنابراین بر آن شدیم تا مقایسهای میان این سه سدان میان قیمت آیندهٔ بازار کشور داشته باشیم.
معرفی خودروها
به گزارش پدال، ابتدا با نمایندهٔ چینی این جمع یعنی دانگفنگ S30 آغاز میکنیم. این خودرو در اصل نسخهٔ سدان مدل H30 کراس است که چندی است توسط ایرانخودرو پیشفروش شده و با استقبال بسیار بالایی هم مواجه شده است. S30 که برای اولین بار در سال 2009 معرفی شد، در اصل بر اساس پلتفرم سیتروئن الیزه متعلق به سال 2002 ساخته شده است. سپس در سال 2013 مورد فیسلیفت قرار گرفت که قسمت جلویی آن بهطور کامل دستخوش تغییراتی شد. حال ایرانخودرو پس از موفقیت برادر کراساوورنمای S30 قصد دارد نسخهٔ سدان آنرا هم به بازار عرضه کند تا تنوع بیشتری به بخش سدانهای گرانقیمت خود بدهد. بهاحتمالزیاد پیشفروش دانگفنگ S30 تا پایان امسال انجام گرفته و سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
پس از انعقاد قرارداد دوبارهٔ پژو با ایرانخودرو، در قدم اول برنامهٔ تولید سه محصول این شرکت یعنی 301، 208 و 2008 در ایران کلید خورده است. پژو 301 سدانی ارزانقیمت و اقتصادی است که در سال 2012 از سوی پژو بیشتر برای کشورهای درحالتوسعه معرفی شد. همچنین بهتازگی این خودرو مورد فیسلیفت قرار گرفته که هرچند معلوم نیست نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ آن در کشورمان عرضه گردد یا نه اما ما همین نسخه را در اینجا مورد مقایسه قرار دادهایم. با توجه به گزارشات، خط تولید پژو 301 در ایرانخودرو در حال آمادهسازی است و احتمالاً سال آینده فروش آن آغاز خواهد شد.
و اما میرسیم به دنا که در اصل نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ سمند و سورن است که در سال 90 رونمایی شده و سه سال بعد به بازار آمد؛ اما انتقادی که همواره به دنا وارد بود، عدم هماهنگی طراحی جلو و عقب آن با بخش جانبی بود زیرا درحالیکه جلو و عقب خودرو بهطور کامل تغییر کرده بودند، بخش جانبی هیچ تغییری نداشته و کاملاً مشابه سمند بود؛ بنابراین ایرانخودرو فیسلیفتی را بر روی دنا انجام داده و بیشترین توجه خود را به بخش جانبی آن معطوف کرده است. دنای فیسلیفت شده قرار است با نام دنا ELX طی ماههای آینده پیشفروش شده و احتمالاً اوایل سال آینده به خریداران تحویل داده شود.
طراحی بیرونی
دانگفنگ S30 در قسمت جلو تا حد زیادی مشابه H30 کراس بوده و فقط در جلوپنجره و سپر با آن تفاوت دارد درحالیکه بچه گلگیرهای پلاستیکی و ریلهای روی سقف نیز در نسخهٔ سدان وجود ندارند؛ اما در بخش عقب اوضاع متفاوت بوده و با وجود صندوق کاملاً از نسخهٔ کراس متمایز شده است. هرچند طراحی چراغهای عقب S30 قابلقبول هستند اما همچنان چینی بودن خود را فریاد میزند و همچنین نوعی عدم هماهنگی در اتصال صندوق به خودرو به چشم میخورد.
پژو 301 در ابتدا از طراحی کاملاً ساده و محافظهکارانهای برخوردار بود اما پژو در فیسلیفت اخیر سعی کرده کمی آنرا از این سادگی دور کند. پژو در قسمت جلوی 301 تلاش کرده با تغییر چراغها و جلوپنجره، آنرا به طراحی دیگر ساختههای جدیدش نزدیک کند که البته موفق بوده و شاهد طراحی خوبی هستیم؛ اما در بخش عقب سادگی بیشتری به چشم میخورد که البته سعی شده با گرافیک داخلی جذاب چراغهای LED عقب تا حدودی این سادگی کمتر شود.
در دنا ELX قسمتهای جلو و عقب تغییر چندانی نکرده و همانطور که گفته شد بیشتر تغییرات در بخش جانبی اعمال شده است. بااینحال استفاده از LED بیشتر در چراغهای جلو و تجهیز آنها به دیلایت، مشکیرنگ شدن قسمت میانی جلوپنجره و تغییر گرافیک داخلی چراغهای عقب و استفاده از LEDهای بیشتر در آنها موجب شده که طراحی دنا زیباتر و بروزتر گردد. همچنین تغییرات جانبی هم مؤثر بوده و فرم نوینی به این قسمت بخشیدهاند. در کل در بخش طراحی بیرونی، دنا ELX نهتنها بر دانگفنگ S30 برتری دارد که حتی در برابر پژو 301 هم حرفهایی برای گفتن دارد.
طراحی داخلی
در بخش طراحی داخلی، دانگفنگ S30 کاملاً به H30 کراس شباهت داشته و تغییراتی چندانی بین کابین آنها دیده نمیشود. بااینحال طراحی داشبورد S30 کاملاً ساده بوده و با فرمهای روز دنیا فاصله دارد. همچنین کاربرد وسیع پلاستیک نهچندان باکیفیت هم در آن به چشم میخورد. یک نمایشگر لمسی در میانهٔ کنسول تعبیه شده و با یک نوار تیر رنگ بالای داشبورد که روی درها ادامه یافته است سعی شده تا از سادگی کابین کم شود.
پژو 301 را در بخش داخلی میتوان برتر میدان دانست چراکه داشبورد خودرو از طراحی مناسب و مدرنی و ارگونومی مناسبی برخوردار بوده و کیفیت متریال هم در مقایسه با دو رقیب دیگر برتر است. تیپهای بالایی این خودرو مجهز به یک نمایشگر لمسی هستند که درست زیر دریچههای تهویه نصب شده و غربیلک فرمان نیز با قسمت پایینی صاف خود، فرم اسپرتی دارد. هرچند که نبود دکمههای کنترلی روی آن کاملاً عجیب به نظر میرسد.
دنا ELX در بخش داخلی تفاوت چندانی با دنای کنونی نداشته و فقط تغییراتی در صفحهنمایش و سیستم مولتیمدیای آن ایجاد شده است؛ بنابراین برای این مقایسه همان داشبورد مدل فعلی را بررسی میکنیم. ایرانخودرو در طراحی داشبورد دنا از محصولات هیوندای الهام گرفته است که البته نتیجهٔ کار قابلقبول از آب درآمده است. این خودرو با دو تریم یک رنگ مشکی و دورنگ مشکی/کرم عرضه میشود که دومی نمای لوکستری دارد. بااینحال علیرغم طراحی داخلی قابلقبول و زیبای دنا، کیفیت داخلی آن چنگی به دل نمیزند.
تجهیزات
هر سه خودروی این رقابت از تجهیزات نسبتاً کاملی با توجه به بازهٔ قیمتیشان سود میبرند. دانگفنگ S30 بهاحتمالزیاد سطح تجهیزات مشابهی با H30 کراس خواهد داشت بنابراین در این خودرو شاهد دو ایربگ، سانروف برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحهنمایش لمسی 6.5 اینچی، چهار پنجرهٔ برقی و دوربین دید عقب خواهیم بود. هنوز مشخص نیست که ایرانخودرو پژو 301 را در چند تیپ و با چه سطح تجهیزاتی عرضه میکند اما احتمالاً شاهد ارائهٔ تیپ میانی یا فول این خودرو در بازار کشور خواهیم بود؛ بنابراین احتمالاً پژو 301 دارای تجهیزاتی چون نمایشگر 7 اینچی، دوربین دید عقب، فرمان برقی، کروز کنترل، دو ایربگ و... خواهد بود؛ و درنهایت دنا ELX هم خودروی کاملی خواهد بود بهگونهای که ایرانخودرو دو ایربگ، صفحهنمایش لمسی، سانروف برقی، صندلیهای جلوی برقی، تهویهٔ اتوماتیک، کروز کنترل، دوربین دید عقب و دکمههای کنترلی روی فرمان را برای آن در نظر گرفته است که آنرا در این بخش بالاتر از دو رقیب دیگر قرار میدهد. همچنین طبق شنیدهها قرار است برای دنا ELX ایربگهای جانبی و گرمکن و سردکن صندلیهای جلو هم ارائه گردد که البته بعدید به نظر میرسید.
پیشرانه
یکی از عوامل اصلی که موجب شده ایرانخودرو سراغ S30 و برادر قدبلندش برود این است که یکی از موتورهایی که دانگفنگ برای این خودرو ارائه میکند، همان پیشرانهٔ آشنای TU5 است که بهطور گستره در محصولات ایرانخودرو مورداستفاده قرار میگیرد. این موتور 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیرو هم بهاحتمالزیاد همان گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک آیسن مورداستفاده در H30 کراس ارائه خواهد شد درحالیکه احتمال ارائهٔ گیربکس دستی هم برای آن وجود دارد.
پژو 301 در بازارهای جهانی با طیف گستردهای از پیشرانههای بنزینی و دیزل عرضه میگردد اما موتور در نظر گرفته شده برای بازار ایران یک واحد 1.6 لیتری بنام EP6 با 115 اسب بخار قدرت است. این موتور بر اساس همان پیشرانهٔ TU5 ساخته شده و در اصل نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ آن است. پژو برای انتقال نیرو در 301 هم دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک را در نظر گرفته که معلوم نیست کدامیک از آنها توسط ایرانخودرو در بازار داخل عرضه میگردند.
دنا ELX با همان پیشرانهٔ EF7 عرضه خواهد شد اما ایرانخودرو در کنار نمونهٔ تنفس طبیعی، نسخهٔ توربوی این موتور را هم برای دنا ELX ارائه خواهد کرد که هماکنون بر روی سورن نصب شده و 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور دارد. نسخهٔ تنفس طبیعی این موتور هم 115 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. دنا ELX حداقل در ابتدا با همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی تولید میشود و هنوز خبری از ارائهٔ گیربکس اتوماتیک برای آن نیست.
قیمت
هنوز قیمت رسمی و دقیق هیچیک از این سه سدان مشخص نشده است و همهٔ قیمتهایی که اینجا ذکر میشوند حدودی بوده و بر اساس شنیدهها و پیشبینیها ارائه شده است. با توجه به قیمت 45 میلیون تومانی دانگفنگ H30 کراس، بهاحتمالزیاد نسخهٔ سدان آنهم همین حدود قیمت خواهد داشت و البته احتمال عرضهٔ نمونهٔ دستی آن با قیمت کمتر هم وجود دارد. پژو 301 نیز طبق اعلام ایرانخودرو قیمتی حدود 50 میلیون تومان خواهد داشت که آنرا به گرانترین عضو این گروه تبدیل میکند؛ و در آخر دنا ELX هم قرار است با قیمتی زیر 50 میلیون تومان عرضه گردد که البته نسخهٔ توربو یک تا دو میلیون قیمت بیشتری از مدل تنفس طبیعی خواهد داشت.
نتیجهگیری
پس از بررسی این سه سدان جدید بازار میتوان گفت پژو 301 خودروی برتر این رقابت است البته اگر با قیمت و سطح تجهیزات مناسب عرضه گردد. البته دراینباره هنوز نمیتوان نظر قطعی داد. در سوی دیگر دنا ELX هم با توجه به شرایط کنونی صنعت خودروسازی کشور، خودروی قابلقبولی بشمار میرود که با طراحی نسبتاً زیبا، تجهیزات کامل و موتور توربوشارژر میتواند گزینهای جذاب و مدعی قدرتمندی در بخش خودروهای زیر 50 میلیون تومان باشد؛ و درنهایت دانگفنگ S30 هم اگر با گیربکس اتوماتیک و قیمت زیر 45 میلیون تومان به بازار عرضه شود میتواند توجهات را به خود جلب کند هرچند که در این رقابت رتبهای بهتر از آخر را کسب نمیکند.