مرسدس بنز به زودی کامیون شهری تمام برقی خود را به تولید خواهد رساند.
ایدهی کامیونهای تمام برقی تا همین ده یا حتی پنج سال پیش چیزی بیش از یک رویا و امید واهی نبود، اما روزی که بالاخره بتوان بارها را بدون ایجاد آلایندگی صوتی و زیست محیطی در متاطق شهری جابجا کرد بسیار نزدیک اســت. مرسدس بنز پس از آنکه در اوایل امسال تصاویری از نمونهی اولیهی کامیون برقی خود که به شدت استتار شده بود را منتشر کرد حالا از کامیون شهری تمام الکتریکی خود رونمایی کرده اســت که دارای شعاع حرکتی معادل ۲۰۰ کیلومتر اســت. در ادامه همراه زومیت باشید.
شاسی این کامیون برای انجام وظایف سنگین به عنوان یک خودروی پخش شاسی کوتاه بهینه سازی شده اســت و پیشرانهی دیزلی آن یک باتری لیتیوم-یون ۴۰۰ ولتی از نوع خنک شونده با آب و پیشرانهی الکتریکی به قدرت ۲۱۲ کیلووات ساعت جایگزین شده اســت. دو پیشرانهی الکتریکی به کار رفته در این خودرو قدرت نسبتا کمی معادل ۱۶۸ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متر را تولید میکنند، اما به گفتهی مرسدس بنز، این شرکت با بکار گیری هوشمندانه از جعبه دنده توانسته گشتاور موجود در چرخها را به میزان ۱۱ هزار نیوتون متر برساند.
ظرفیت باتری این کامیون گرچه به میزان ۲۱۲ کیلووات ساعت تنظیم شده اســت اما مرسدس بنز اذعان کرده اســت که شرکتهای مختلف با توجه به نیاز و کاربری خود به باتریهای مختلفی نیاز خواهند داشت. در این کامیون میتوان از مدول باتری اضافه برای افزایش شعاع حرکتی بهره برد و یا از باتریهای کوچکتر برای کاهش وزن و افزایش فضا در مسافتهای کوتاه استفاده کرد.
صرف نظر از اینکه چه نوع باتری در این کامیون مورد استفاده قرار گیرد، برای شارژ کردن باتریها باید از سیستم شارژ ۱۰۰ کیلوواتی با نام Type2 plug استفاده کرد و برای شارژ شدن نیز ۲ تا ۳ ساعت زمان لازم اســت. این کامیون همچنین مجهز به سیستم بازیابی انرژی ترمز نیز شده اســت تا بتواند بخشی از انرژی مورد نیاز باتریها را در زمان حرکت تامین کند. مزیت دیگر استفاده از این سیستم، کاهش فشار روی سیستم ترمز اســت.
با اینکه این خودرو بر روی شاسی تغییر یافتهی یک کامیون دیزلی ساخته شده اســت اما مرسدس بنز تلاشش را کرده اســت تا این کامیون الکتریکی ظاهری کاملا متفاوت با کامیونهای معمولی داشته باشد. در این کامیون، جلوپنجره کاملا حذف شده اســت و به جای آن یم پنل صاف مشکی رنگ قرار گرفته اســت، سیستم خنک کننده نیز به صورت پنهان در بالای کابین قرار دارد. فلاپهای ایروداینامیکی که در اطراف و لبههای کابین نیز وجود دارند از مسافت دور قابل تشخیص نیستند. همچنین در این کامیون خبری از آینههای بزرگ نیست و برای کاهش صدا و ضریب ایروداینامیکی، به جای آینه از دوربینهای جمع و جور و کوچکی استفاده شده اســت.
طراحی صاف و یکدست این کامیون در داخل نیز قابل مشاهده اســت، جایی که در مقابل راننده یک صفحه نمایش مرکزی به ابعاد ۱۲.۳ اینچ نصب شده اســت. بخشی از این صفحه نمایش، جزئیاتی دربارهی مسیر حرکت مانند شیب و پیچهای موجود در مسیر را در اختیار راننده قرار میدهد. در نمایشگر مرکزی موجود در داشبورد نیز سرعت وسیلهی نقلیهی جلویی و فاصله با آن را نشان میدهد.
سیستم کروز کنترل با قابلیت شناسایی علایم جاده ای در این کامیون موجود اســت که سرعت خودرو را با توجه به جریان ترافیک و شرایط مسیر تغییر میدهد. استفاده از این سامانه باعث کاهش حستگی راننده میشود و ضمنا از رانندگی غیر اقتصادی مانند شتاب گیری و ترمزهای ناگهانی جلوگیری میکند.
یکی از بزرگترین مسائلی که در خصوص وسائط نقلیهی الکتریکی وجود دارد، نگرانی از شعاع حرکتی آنها اســت. در بخش بالایی صفحه نمایش این کامیون یک نشانگر افقی اصب شده اســت که میزان شارژ باقی مانده در باتریها را نشان میدهد. زمانی که میزان شارژ باتریها کاهش پیدا کند کل صفحه نمایش به رنگ قرمز تغییر پیدا میکند. همچنین اگر سیستم تشخیص دهد که کامیون تا نزدیکترین ایستگاه شارژ نخواهد رسید، آنگاه یک چراغ هشدار دیگر را به راننده نشان میدهد.
اگر اوضاع خیلی وخیم باشد راننده میتواند وضعیت Eco Mode را فعال کند که با کاهش کارایی کامیون باعث افزایش شعاع حرکتی میشود. در حالت رانندگی معمولی میتوان با استفاده از حالت Auto Mode یک بالانس و تعادلی را میان کارایی و مصرف انرژی کامیون برقرار کرد. وضعیت دیگری نیز با نام Agile موجود اســت که برای افزایش کارایی و قدرت کامیون در مسیرهای شیب دار میتوان از آن استفاده کرد.
مسئول ناوگان حمل و نقل میتواند با استفاده از سیستم Fleetboard حالت رانندگی کامیونهای ناوگانش را از دور کنترل کند. با این سیستم میتوان تمام ناوگان موجود در مسیرهای مختلف را کنترل کرد و از استفادهی حداکثری از ظرفیت کامیونها مطمئن شد. این سامانه به جز اطلاعات مسیر حرکتی، اطلاعات آب و هوایی را نیز در محاسبات خود دخالت میدهد، به این دلیل که کامیونهای یخچال دار در روزهای گرم مصرف انرژی بیشتری دارند و ممکن اســت نتوانند مسافت زیادی را طی کنند.
مرسدس و دایملر میگویند که برای شارژ کردن باتریها از سیستم شارژ هوشمند هم استفاده کرد که از باتریها بازیافت شده ساخته شده اســت. سازنده همچنین میگوید که هزینههای استفاده از کامیونهای الکتریکی در حال کاهش هستند و استفاده از سیستمهای مدیریت انرژی هوشمند نیز این کامیونها را بیشتر از قبل به صرفه کرده اســت.