مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

ضرب المثل طشت رسواییش از بام افتاد (داستانک)

[ad_1]
مفیدستان:
ضرب المثل طشت رسواییش از بام افتاد

چون راز مهمی فاش شود و موجب فضیحت و رسوایی گردد به عبارت مثلی بالا استناد جسته اصطلاحا می گویند: طشتش از بام افتاد. و یا به عبارت دیگر: طشت رسواییش از بام افتاد.

زن حائضه به دلایل مختلف در ادوار گذشته همیشه جدیت می کرد پارچه های قرمز رنگ حیض را در جایی پنهان کند که احدی از افراد خانواده چشمش به طور اتفاق نیز به آن نیفتد.

برای این کار هیچ جایی بهتر و مطمئنتر از پشت بام نبود زیرا در بلند ترین نقاط خانه و دور از انظار و مسیر تردد قرار داشت.

گاهی ندرتا اتفاق می افتاد که باد شدیدی می وزید و طشت و محتویاتش را از پشت بام به حیاط منزل پرتاب می کرد.

 

پیداست از بر خورد طشت با کف حیاط منزل صدای مهیبی بر می خاست و پارچه های حیض به زمین می ریخت و تمام افراد خانواده و حتی همساگان متوجه آن صدا می شدند و نتیجتا سر مکتومه که در اختفا و پنهان داشتن آن نهایت سعی و تلاش به عمل آمده بود فاش می گردید.

با این توصیف به طوری که ملاحظه شد طشت رسوایی همان طاس یا طشت محتوی پارچه های مورد بحث است که چون آشکارا و برملا می شد زنان عفیفه از این برملایی احساس شرم و آزرم می کردند و تا مدتی روی نشان نمی دادند .

مولوی در مورد ضرب المثل بالا چنین ارسال مثل می کند:

دردمندی کش زبام افتاده طشت
زو نهان کردیم حق پنهان نگشت

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

ضرب المثل طشت رسواییش از بام افتاد داستانک ضرب المثل طشت رسواییش از بام افتاد داستانک



لینک منبع :ضرب المثل طشت رسواییش از بام افتاد (داستانک)

طشت رسواییش از بام افتاد - بیتوته www.beytoote.com/fun/proverb/rsvayysh-washbasin-roof.html‎Cached Similarسایت سرگرمی داستان ضرب المثل ریشه ضرب المثل ریشه معروفترین ضرب المثل ها, طشت رسوایی,طشت رسواییش از بام افتاد,عکس تشت,کتاب ضرب المثل,ریشه ضرب ... طشت رسواییش از بام افتاد بایگانی - مجله خبری شوش مال shooshmall.com/blog/tag/طشت-رسواییش-از-بام-افتاد/ سایت سرگرمی داستان ضرب المثل ریشه ضرب المثل ریشه معروفترین ضرب المثل ها, طشت رسوایی,طشت رسواییش از بام افتاد,عکس تشت,کتاب ضرب المثل,ریشه ضرب ... طشت رسواییش از بام افتاد | | linkchee.com/aozq4aaaaaaia/‎Cached31 دسامبر 2016 ... استناد جسته اصطلاحامی گویند: طشتشاز بام افتاد . و یا به عبارت دیگر: طشت رسواییش از بام افتاد . زن حائضه به دلایل مختلف داستان ضرب‌المثل ... زیر این گنبد کبود - تشت کسی از بام افتادن mnobakht.blogfa.com/post-42.aspx‎Cached Similar29 آگوست 2012 ... تشت کسی از بام افتادن / کُوس رسوایی کسی را بر بام یا سر چهارسوق زدن ... یا چنان رسوا می‌شود که دگر جای ماندنش نیست می‌گویند:« تشت فلانی از بوم افتاد! ... (رجوع کنید به داستان حضرت ایوب که در آخرین امتحان صبر بر مصائب، وقتی ... داستان های جذاب و خواندنی www.mahdi128.loxblog.com/pages/33‎Cachedﻧﮕﺎﻩ می کرد ﮐﻪ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﺍﻧﮕﺸﺘﺮ ﺍﻟﻤﺎﺱ ﮔﺮﺍﻧﺒﻬﺎﯾﺶ ﺍﺯ ﺍﻧﮕﺸﺘﺶ ﺳﺮ ﺧﻮﺭﺩ ﻭ ﺍﻓﺘﺎﺩ ... ضرب المثل, معنی ضرب المثل, داستان ضرب المثل .... و یا به عبارت دیگر: طشت رسواییش از بام افتاد. داستان ضرب المثل از خودش دیوانه تر ندیده بود - onvansho onvansho.ir/result/داستان-ضرب-المثل-از-خودش-دیوانه-تر-ندیده-بود.html ضرب المثل ها از خودش دیوانه تر ندیده از خودش دیوانه تر ندیده بود . ظرب المثل طشت رسواییش از بام افتاد جذاب ظرب المثل طشت رسواییش از بام افتاد چون راز مهمی فاش شود ... سه پلشت آید و زن زاید و مهمان عزیزی برسد احساس بالاتر از دلیل است ... https://mihanmag.com/archive/archive_2349.html‎Cachedآنکه شتر را به پشت بام برد خودش باید پایین بیاورد · داستان ضرب ... داستان ضرب المثل لا لحب علی (ع) بل لبغض معایة · داستان ضرب ... طشت رسواییش از بام افتاد مجرد التفکیر بشکل مختلف! - ضرب المثل ahwaz14.mihanblog.com/post/3059‎Cached29 دسامبر 2013 ... داستان ضرب المثل از خجالت آب شد · دعوا سر لحاف ملا بود (ضرب المثل ) ... ظرب المثل : طشت رسواییش از بام افتاد · ضرب المثل فلانی هِرّ را از بِرّ ... داستان زیبا و آموزنده 100 دلاری www.akapersian.com/...و.../beautiful-and-informative-story-of-the-100.html داستان زیبا و آموزنده 100 دلاری. مجموعه : فرهنگ و هنر ... و بسیار خواندنی (13) · داستان خیلی خنده دار و کوتاه ... دختر صدساله · ضرب المثل طشت رسواییش از بام افتاد ... طشت رسوایی - بیترین www.bitrin.com/ARTICLE2357.html‎Cachedاینجا هستید : بخش مطالب » ضرب المثل » <<ر - ف >> » طشت رسوایی ... اصطلاحا میگویند : «طشتش از بام افتاد» یا به عبارت دیگر : «طشت رسواییش از بام افتاد».