علیبابا به عنوان یکی از غولهای تجارت الکترونیک آنلاین در جهان، نامی شناختهشده اســت. خدمات خردهفروشی آنلاین، خدمات پرداخت الکترونیکی، موتور جستوجوگر خرید و خدمات مربوط به خرید و فروش آنلاین از جمله خدمات معتبری اســت که این خردهفروشی بزرگ در راستای فروش اینترنتی به مشتریان خود ارائه میکند.
به طور کلی خدمات علیبابا در سه گروه عمده خلاصه میشود که عبارتند از: یک پرتال فروش جهانی بین واردکنندگان و صادرکنندگان که به زبان انگلیسی اســت؛ یک پرتال به زبان چینی که فروش داخلی این خردهفروشی را در کشور چین شامل میشود و در نهایت یک وبسایت خردهفروشی آنلاین به نام اکسپرس که به خریدارن فردی این امکان را میدهد که مقادیر کوچکتری از نیازهای خود را با قیمت عمدهفروشی خریداری کنند.
امکان یک خرید ایمن
همه افراد در فرآیند خرید به دنبال یک خرید مناسب، ایمن و محصول سالم هستند که این فرآیند خصوصا در نوع آنلاین خود بیشتر جلب توجه میکند. یک خریدار اینترنتی در درجه اول، به دنبال یک محصول مطمئن و ایمن اســت و این همان کاری اســت که شرکت علیبابا در پی اجرای آن اســت.
امکان جستوجو و خرید آسان
علیبابا از طریق ارائه خدمات خرید آسان، مشتریان بیشتری را در سطح جهان به سوی خود جلب میکند. همه افراد در هنگام خرید آنلاین، به دنبال یک خرید راحت و سریع هستند و این شرکت نیز با امکان جستوجوی آسانتر، این خواسته را تحقق میبخشد. دستهبندی محصولات، ارائه لیست محصولات چندگانه، نوشتن هزینهها و توضیحات مربوط به هر محصول و... از جمله خدماتی اســت که امکان یک خرید آسانتر را برای مشتریان فراهم میکند و همچنین امکان بازگشت دوباره آنها را به این وبسایت افزایش میدهد.
اضافه کردن عکس محصول نیز میتواند کمک شایانی به خریداران برای شناختن محصول داشته باشد، ضمن اینکه نوشتن توضیحات کاملی درباره کالای مورد نظر نیز میتواند میزان اطلاعات خریدار را از محصول بالاتر برده و در نتیجه خرید موفقتری را رقم بزند.
طراحی سایتهای چندزبانه نیز از دیگر استراتژیهای علیبابا برای فروش محصولات اســت، چراکه خریدارانی که وارد این بازار مجازی میشود از نقاط مختلف جهان بوده و در نتیجه با گسترش زبان این وبسایتها، امکان مراجعه مشتریان و شکلگیری فرآیند خرید بالاتر میرود.
یکی از نکات مثبتی که در روند بازاریابی این خردهفروشی به چشم میخورد، رابطه مناسبی اســت که با خریداران برقرار میشود. به این معنا که سیستمعاملهای این صفحه مجازی با داشتن یک رابطه قوی با مشتریان، به پاسخگویی به سوالات آنها پرداخته و این عمل را به صورت آنلاین و خیلی سریع به انجام میرسانند. پاسخگو بودن در مقابل سوالات و خواستههای مشتریان میتواند به جلب اعتماد بیشتر کاربران این سایت اینترنتی کمک کرده و در نهایت منجر به بازدیدهای مکرر و خریدهای بیشتر آنها از این وبسایت شود.
امکان مدیریت بازاریابی از سوی فروشندگان
تولیدکنندگانی که به فروش محصولات خود از طریق وبسایت علیبابا میپردازند، میتوانند از خدمات مختلفی که این شرکت برای فعالیتهای بازاریابی در اختیار آنها قرار میدهد نیز استفاده کنند، به این معنا که شرکت علیبابا از طریق طراحی یک ابزار آماری، امکان تجزیه و تحلیل بازاریابی را برای فروشندگان فراهم میکند و آنها میتوانند به صورت آماری، بازخورد تبلیغات خود را در این وبسایت مشاهده کنند.
استراتژیهای قیمتگذاری علیبابا
یکی از قسمتهای مهم در هر فرآیند خرید و فروش، تعیین قیمت محصول اســت؛ این روند به طور خاصی در بازاریابی و تبلیغ محصولات مورد نظر تأثیرگذار اســت و بنابراین تمام کسبوکارهای جهان سعی در شناخت بهتر استراتژیهای قیمتگذاری دارند.
خردهفروشی آنلاین علیبابا که به طور خاصی روی فرآیند خرید و فروش متمرکز شده اســت نیز از اهمیت استراتژیهای قیمتگذاری غافل نبوده و بهطور خاصی روی این نکته تمرکز دارد. سه نوع اصلی قیمتگذاری در فرآیند سیستم فروش علیبابا به چشم میخورد که عبارتند از: قیمتگذاری رقابتی، قیمتگذاری خط محصول و قیمتگذاری نفوذ.
در قیمتگذاری رقابتی سعی میشود قیمتی که روی محصول گذاشه میشود، در مقایسه با رقبای آن محصول تعیین شود و به صورتی باشد که تفاوت شدیدی با قیمت محصولات رقیب خود نداشته باشد. چراکه اگر قیمت ارائهشده، بیش از قیمتی باشد که محصولات رقیب دارند، قطعا مشتریان ترجیح میدهند که از رقبای مذکور خریداری کنند. بنابراین در این استراتژی باید رقبا را به خوبی شناخت و قیمتی را روی محصول گذاشت که به صورت معقولی با قیمتهای رقیب هماهنگ باشد.
در این صورت با وجود خرید آسانتری که شرکت علیبابا برای مشتریان فراهم میکند، امکان رجوع مشتریان به این وبسایت بالاتر میرود. در استراتژی قیمتگذاری خط محصول، باید به این نکته توجه داشت که محصولاتی که در وبسایت علیبابا برای فروش عرضه میشود، در عین متفاوت بودن، ممکن اســت در یک گروه مشابه قرار گیرند.
بنابراین این وبسایت تلاش میکند که محصولاتی را که در یک گروه تولیدی مشابه قرار دارد، به صورت متمایز قیمتگذاری کند. در این صورت با وجود طیف گستردهای از محصولات که در یک گروه مشابه قرار دارد، امکان انتخاب برای مشتریان بیشتر میشود و آنها میتوانند با توجه به قیمتهایی که در یک فضای رقابتی تعیین شده، دست به خرید بزنند.
داشتن حق انتخاب بیشتر، به صورت طبیعی امکان خرید را افزایش میدهد و با عملی کردن فرآیند مذکور، مشتریان بیشتری به سوی محصولات ارائهشده در این وبسایت جلب میشوند. پایین آوردن قیمت در جهت فروش بیشتر، از جمله استراتژیهای موفقی اســت که در بازاریابی دنیای امروز، درستی آن ثابت شده اســت.
جذب بیشتر مشتری با خدمات ارزش افزوده
تخفیف و ارائه خدمات ارزش افزوده از دیگر استراتژیهای فروش شرکت علیبابا اســت که به صورت قابل توجهی منجر به جذب مشتریان میشود. ارائه تخفیف در جشنوارههای فصلی و امکان دریافت یک محصول رایگان در ازای مقدار معینی از خرید، از جمله راهکارهایی اســت که این شرکت برای جذب بیشتر مشتریان خود در نظر گرفته اســت.
همچنین ارائه خدمات ارزش افزوده نیز از دیگر استراتژیهای این کمپانی برای ارتقای خدمات به مشتریان اســت. متقبل شدن هزینههای حملونقل، تحویل سریع، ضمانت محصولات، امکان طراحی سفارشی و... از جمله این خدمات اســت که شرکت علیبابا به مشتریان خود ارائه داده و از این راه سعی در ارائه یک خرید آسان، مقرونبه-صرفه و برگشتپذیر را دارد.