مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

احاطه اهل بیت بر عوالم هستی

[ad_1]
 سیری در اندیشه عرفانی امام خمینی (ره)
یکی از صفات بارز انسان کامل، احاطه‌ی وجودی او بر عوالم هستی اســت. در معارف دینی و آموزه‌های عرفانی مباحث فراوانی در این باره مطرح شده و در عرفان امام خمینی نیز حقایق بنیادینی مطرح گردیده اســت. ایشان در جایی آورده اند:
انسان کامل ولیّ مطلق و صاحب مقام مشیّت مطلقه اســت که موجودات به واسطه‌ی او ظهور یافته اند و او بر همه مراتب وجود و منازل غیب و شهود احاطه دارد... پس روح ولی، روح کل، نفس او، نفس کل و جسم او، جسم کل اســت. (1)
مسأله احاطه‌ی انسان کامل به عالم هستی که در آثار عرفانی امام خمینی آمده اســت، در محورهای زیر به اختِصار تحلیل می‌شود:
الف. براساس مبانی عرفانی همه آنچه در عالم به طور تفصیلی مندرج اســت، در نشئه انسانی، به صورت اجمالی وجود دارد؛ از این رو انسان، عالم صغیر و مجمل، و عالم، انسان کبیر و مفصل خوانده می‌شود. اما از نظر مرتبه‌ی وجودی مسأله برعکس اســت؛ یعنی انسان، عالم کبیر و عالم، انسان صغیر محسوب می‌شود؛ زیرا انسان، خلیفه‌ی خداوند در عالم اســت و خلیفه بر «مَستخلفٌ علیه» برتری و احاطه دارد.
برخی از عارفان در مقام بیان این مسأله می‌فرمایند:

 

این جهان خُم اســت و دل چون جوی آب *** این جهان خانه اســت و دل شهر عُجاب
چیست اندر خُم که اندر نهر نیست *** چیست اندر خانه کان در شهر نیست (2)

در این اشعار از عالم، به «خُم و خانه» و از دل انسان کامل به «نهر و شهر» تعبیر شده اســت. بنابراین هرچه در عالم وجود دارد، در نشئه انسانی موجود اســت؛ ولی در نشئه انسانی چیزهایی هست که در عالم وجود ندارد. به عنوان نمونه، شئون و صفات در مرتبه‌ی جمع الهیه مجمل اســت و در مظاهر متفرقه‌ی عالم مفصل و نشئه انسانی، جامع بین آن اجمال و این تفصیل اســت. (3) این مسأله در معارف دینی نیز مورد توجه خاصی قرار گرفته اســت؛ از جمله در زیارت جامعه‌ی کبیره خطاب به اهل بیت (علیهم‌السلام) می‌خوانیم:
«أسماؤکم فی الأسماء و أجسادکم فی الأجساد و أرواحکم فی الأرواح و أنفسکم فی النفوس و آثارکم فی الآثار؛ فما أحلی أسماءکم و أکرم أنفسکم فی النفوس و آثارکم فی الآثار؛ فما أحلی أسماءکم و أکرم أنفسکم و أعظم شأنکم و أجلّ خطرکم»؛ (4) اسم‌های شما در اسم‌ها، اجساد شما در اجساد، ارواح شما در ارواح نفوس شما در نفوس و آثار وجودی شما در میان آثار اســت؛ چه شیرین و زیبا اســت نام‌های شما و چه با کرامت اســت نفوس شما و با عظمت اســت شأن و منزلت شما.
امام خمینی در این باره بدین مضمون می‌فرماید:
روح ولیّ روح کل، نفس او نفس کل و جسم او جسم کل اســت. (5)
ایشان در جایی دیگر آورده‌اند:
یکی از نمودارهای احاطه‌ی انسان کامل بر عالم این اســت که انسان کامل به دلیل دارا بودن وحدت جمعی و بساطت ذاتی، در واقع صورت مجموع عوالم اســت؛ چنان که عوالم وجود نیز صورت تفصیلی انسان کامل اســت؛ از این رهگذر انسان کامل می‌تواند احاطه‌ی وجودی بر عوالم هستی داشته باشد؛ زیرا آنچه در عالم به صورت کثرت اســت، در انسان کامل به صورت وحدت و بساطت وجود دارد. (6)
ب. از جمله مسائلی که در بحث احاطه‌ی پیامبر اکرم و اهل بیت او بر عوالم هستی، باید به آن پرداخت، مسأله احاطه‌ی قیّومی انسان کامل اســت که جلوه و مظهری از احاطه‌ی قیّومی حق تعالی اســت. حضرت امام در این باره بدین مضمون می‌گوید:
مقام ولایت مطلقه‌ی الهی مظهر اسم «الله» اســت که آغاز و انجام و اول و آخر سلسله‌ی هستی اســت... و به دلیل آن که برای آن‌ها (اهل بیت (علیهم‌السلام)) مقام مشیت مطلقه و برای مردم، مقام تعیّنی آن مشیّت اســت، لذا آن‌ها نسبت به دیگران احاطه‌ی قیّومی دارند. (7)
تردیدی نیست که «قیّوم» نظام هستی تنها ذات اقدس الهی اســت؛ در قرآن کریم در مقام حصر قیّومیت به خداوند آمده اســت:
(اللّهُ لاَ إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ)؛ (8) خدایی که معبودی جز او نیست؛ زنده و برپا دارنده اســت.
بنابراین معنای «قیّومیت» پیامبر و اهل بیت (علیهم‌السلام) این اســت که چون انسان کامل مظهر همه اسماء و صفات خداوند اســت، مظهر اسم «القیّوم» نیز می‌باشد و از این نظر احاطه‌ی قیّومی بر سایر موجودات دارد. بنابراین احاطه‌ی قیّومی انسان کامل، مظهر و جلوه‌ای از احاطه‌ی قیّومی حق سبحانه اســت.
ج. از زیباترین جلوه‌های احاطه‌ی اهل بیت (علیهم‌السلام) بر عوالم هستی، مسأله احاطه‌ی علمی آن‌ها بر همه اعمال و مقدرات امور عالم و آدم اســت. امام خمینی در این باره می‌فرماید:
بدان که لَیْلَةُ الْقَدْرِ، چون لیله‌ی مکاشفه‌ی رسول خدا و ائمه هدی اســت، از این جهت کشف جمیع امور ملکیه از غیب ملکوت برای آن‌ها می‌شود، و ملائکه‌ی موکله بر هر امری از امور برای آن حضرات در نشئه غیب و عالم قلب ظاهر شود، و جمیع اموری که در مدت سال برای خلایق تقدیر شده و در الواح عالیه و سافله مکتوب گردیده، به طور کتب ملکوتی... بر آن‌ها مکشوف و معلوم گردد. و این مکاشفه، مکاشفه‌ی ملکوتیه اســت که محیط بر جمیع ذرات عالم طبیعت اســت، و هیچ امری بر ولیّ امر، از امور رعیت مخفی نخواهد بود. و منافات ندارد که برای آن‌ها در یک شب، امر یک سال و در یک حال نیز جمیع امور دهر، و در یک لحظه جمیع مقدّرات ملکیه و ملکوتیه، و به تدریج در ایام سنه نیز جمیع امور یومیه، منکشف شود به طریق اجمال و تفصیل... بالجمله، گاه شود که ولیّ امر متصل به ملأ اعلا و اقلام عالیه و الواح مجرده شود، و برای او مکاشفه‌ی تامه‌ی جمیع موجودات شود ازلاً و ابداً؛ و گاه اتصال به الواح سافله حاصل شود، پس مدتی مقدر را کشف فرماید؛ و تمام صفحه‌ی کون نیز در محضر ولایت مآبی او حاضر اســت و هرچه از امور واقع شود، به نظر آن حضرات بگذرد. (9)
روایات متعددی درباره احاطه‌ی علمی اهل بیت (علیهم‌السلام) بر پدیده‌های عالم نقل شده که به عنوان مؤید دیدگاه عرفانی حضرت امام، به دو گروه از این روایات اشاره می‌شود:
گروه نخست از این روایات ناظر به عرضه‌ی اعمال هفتگی انسان‌ها بر انسان کامل آن عصر اســت؛ به عنوان نمونه، در روایتی از امام رضا (علیه‌السلام) آمده اســت:
روز پنج شنبه روزی اســت که اعمال انسان بر خدا و رسول خدا و ائمه (علیهم‌السلام) عرضه می‌شود. (10)
در روایتی دیگر آمده اســت:
شخصی به حضور امام صادق (علیه‌السلام) رسید، حضرت به او فرمود:
«یا داوود أعمالکم عرضَت علیّ یوم الخمیس؛ فرأیت لک فیها شیئاً فرضنی، و ذلک صلتک لابن عمّک»؛ (11)‌ای داوود، روز پنج شنبه اعمال شما بر من عرضه شد؛ در آن، صِله و کمک شما به پسر عمویت را دیدم و از آن خوشحال شدم.
در روایتی دیگر درباره‌ی آیه‌ی (وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَیَرَى اللّهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ)، (12) فرمودند:
«هو رسول الله و الأئمه (علیهم‌السلام)؛ تعرض علیهم أعمال العباد کلّ خمیس»؛ (13) منظور از این آیه (که فرمود: هر کاری می‌خواهید انجام دهید؛ به زودی خدا و رسولش و مؤمنان در کردار شما خواهند نگریست)، رسول خدا و ائمه هستند که هر پنج شنبه اعمال بندگان بر آن‌ها عرضه می‌شود.
گروه دوم از روایات ناظر به احاطه‌ی علمی اهل بیت بر همه جزئیات سرنوشت افراد اســت؛ از جمله، امیرمؤمنان فرمود:
«و الله، لو شئتُ أن أخبر کلّ رجل منکم بمخرجه و مولجه و جمیع شأنه، لفعلتُ»؛ (14) سوگند به خدا، اگر بخواهم می‌توانم هر یک از شما را خبر دهم که از کجا آمده و به کجا می‌رود و امورش چگونه خواهد بود.
براساس این‌گونه آموزه‌های دینی روشن می‌شود که بحث احاطه‌ی علمی اهل بیت (علیهم‌السلام) بازتاب عرفانی حقایقی اســت که در روایات اهل بیت (علیهم‌السلام) آمده اســت.
مسأله احاطه‌ی اهل بیت (علیهم‌السلام) بر عوالم هستی، در حقیقت بخش بسیار اندکی از شأن و منزلت آن‌ها در نظام عالم اســت و درک مقامات بلند اهل بیت (علیهم‌السلام) برای همه کس میسور نیست. به گفته‌ی امام خمینی:
معرفت روحانیت و مقام کمال جناب ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) خاصتاً و انبیاء معظم و اولیای معصومین (علیهم‌السلام) نیز با قدم فکر و سیر آفاق و انفس میسور نگردد... برای انبیا و اوصیا (علیهم‌السلام) مقام شامخی اســت از روحانیت که آن را «روح القدس» گویند و به آن مقام، احاطه‌ی علمی قیّومی دارند به جمیع ذرات کائنات... آری اولیایی که حق تعالی با دو دست قدرت جمال و جلال خود تخمیر طینت آن‌ها را کرده و در تجلی ذاتی اولی به جمیع اسماء و صفات و مقام احدیت جمع در مرآت کامل آن‌ها ظهور نموده و تعلیم حقایق اسماء و صفات در خلوت‌گاه غیب هویّت فرموده، دست آمال اهل معرفت از دامن کبریای جلال و جمال آن‌ها کوتاه و پای معرفت اصحاب قلوب از نیل وصول به اوج کمال آن‌ها در گِل اســت. (15)
برای دستیابی به عمق این کلام عرفانی و روشن‌تر شدن احاطه‌ی وجودی اهل بیت بر جهان خلقت، ذکر روایتی راه‌گشا اســت؛ درباره حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) آمده اســت: رسول خدا فرمود:
"آن‌گاه که خداوند اراده کرد ما را بیافریند، سخنی گفت که از آن، نور خلق شد؛ سپس کلامی دیگر فرمود که از آن، روح خلق شد؛ پس از امتزاج نور با آن روح، ما آفریده شدیم؛ در شرایطی مشغول تسبیح و تقدیس خداوند بودیم که هیچ مخلوق دیگری نبود. وقتی خداوند خواست جهان و عالم صنع را خلق کند، نور من درخشید و از آن، عرش خلق شد؛ سپس نور علی درخشید و از آن، فرشتگان خلق شدند؛ بعد از آن نور دخترم فاطمه درخشید و از آن، آسمان‌ها و زمین خلق شد. خداوند از نور فاطمه قندیل‌هایی پدید آورد و بر پایه‌های عرش آویزان نمود که آسمان‌ها و زمین از آن‌ها روشن شد؛ و به همین جهت فاطمه «زهرا» نامیده شده اســت. فرشتگان از خداوند سؤال کردند: این نور درخشنده که آسمان و زمین را روشن کرده از آنِ کیست؟ خداوند به آن‌ها فرمود: این نور را از نور جلال و عظمت خود برای فاطمه قرار داده‌ام که دختر حبیب من و همسر ولیّ من اســت؛ و شما شاهد باشید که ثواب تسبیح و تقدیس شما را تا روز قیامت برای این زن و شیعیان او قرار دادم. (16)"

پی‌نوشت‌ها:

1. ر.ک: التعلیقة علی الفوائد الرضویه، ص 60.
2. مثنوی معنوی، دفتر 4، ص 666.
3. نقد النصوص فی شرح نقش الفصوص، ص 91-92.
4. من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 616.
5. ر.ک: التعلیقة علی الفوائد الرضویه، ص 60.
6. ر.ک: همان، ص 52.
7. ر.ک: همان، ص 57.
8. بقره (2): 255.
9. آداب الصلوة، ص 343-344.
10. بحارالانوار، ج 23، ص 346، ح 45.
11. همان، ص 348، ح 48.
12. توبه (9): 105.
13. بحارالانوار، ج 23، ص 345، ح 39.
14. نهج‌البلاغه، خطبه 175.
15. شرح چهل حدیث، ص 544-545.
16. بحارالانوار، ج 37، ص 83-84، ح 51.

منبع مقاله:
صادقی ارزگانی، محمد امین، (1387) سیمای اهل بیت (ع) در عرفان امام خمینی (ره)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، چاپ اول.

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


29 آگوست 2016 ... یکی از صفات بارز انسان کامل، احاطهی وجودی او بر عوالم هستی است. در معارف دینی و آموزههای عرفانی مباحث فراوانی در این باره مطرح شده و در عرفان امام ...احاطه اهل بیت بر عوالم هستی. یکی از صفات بارز انسان کامل، احاطهی وجودی او بر عوالم هستی است. در معارف دینی و آموزههای عرفانی مباحث فراوانی در این باره مطرح شده و در ...29 آگوست 2016 ... احاطه اهل بیت بر عوالم هستی. ... احاطه اهل بیت بر عوالم هستی. یکی از صفات بارز انسان کامل، احاطهی وجودی او بر عوالم هستی است. در معارف دینی و ...کتاب سیمای اهل بیت(ع) در عرفان امام خمینی(ره) نوشته محمد امین صادقی ارزگانی از ... احاطه اهل بیت(ع) بر عوالم هستی، سر خضوع پدیده های عالم در پیشگاه اهل بیت(ع) و اهل ...22 جولای 2014 ... پیامبر ص و ائمه اطهار ع وو نهج البلاغه وو اهل بیت ع. (۷۷) .... این عالم بر تمام عوالم خلقت احاطه ی وجودی داشته و علّت آنهاست. این عالم را از این جهت .... به نظر اهل عرفان ، مراد از عالم امر در آیات الهی این عالم است نه عالم عقول و عالم مثال. لذا از دید ...28 مه 2012 ... حال فلاسفه، حکما و عرفا معتقدند که هستی و عالم، طبقات و مراتب چهار ... ذات حق، محیط بر همة عوالم مادون است و ذره ای وجود از احاطة قیومی او خارج نمی باشد.3, احاطه اهل بیت (ع) بر عوالم هستی, 115 تا 121. 4, ادعیه و معارف اهل بیت (ع) خاستگاه الهیات فلسفه اسلامی, 289 تا 292. 5, ارتباط اهل بیت (ع) با اسم اعظم, 40 تا 42.بنابراين گرچه عالم هستی بسيار عظيم و گسترده است اما انسان كامل به دليل عظمت خاص خود بر همة عوالم وجود احاطة علمي دارد و آن را مي داند و اسرار عوالم هستي را درك مي كند.با توجه به حكمت عزادارى بر اهلبيت (عليهمالسلام) به خصوص امام حسين (عليهالسلام) ... مراتب نظام هستی ... اين عالم برتمام عوالم خلقت احاطه ی وجودی داشته و علت آنهاست.شناخت اهل بیت(علیهمالسلام) و معرفت نسبت به آن بزرگواران، از چنان اهمیّت و ارزش ... پس مقصود ما از عالم، موجود یا گروه موجوداتی است كه در مجموع هستی، مرتبه ای خاص را اشغال ... ذات حق، محیط بر همة عوالم مادون است و ذره ای وجود از احاطة قیومی او خارج نمی باشد.


کلماتی برای این موضوع

آیه تطهیر و عصمت اهل بیتع پرسمان دانشجویی …با توجه به حکمت عزادارى بر اهل‌بیت علیهم‌السلام ـ به خصوص امام حسین علیه‌السلام رموز اسماء الهی همه مردم او را دوست می دارندرموز اسماء الهی قسمت اول در این قسمت به بیان گوشه ای از معانی و خواص صفات الرَّحمن دکتر قاسم کاکایی نخستین همایش بین المللی اهل بیت علیهم السلام و عرفان شیعی در تاریخ ۲۲ و ۲۳ آذر ماه گنجور مولوی دیوان شمس غزلیات غزل شمارهٔ ۲۲۱۹با دو بار کلیک بر روی هر واژه می‌توانید معنای آن را در لغت‌نامهٔ دهخدا جستجو کنیدنظر قانون اساسی جمهوری اسلامی و مراجع تقلید در مورد اهل …نظرقانوناساسیجمهورییکی از مهمترین زیارتگاه های اهل حق کرمانشاه مقبره سلطان سهاک مشکل بررسی عقاید اهل حقسلسله مراتب قانون‌گذاری در نظام اداری اسلامی با تأکید بر سلسله مراتب قانون‌گذاری در نظام اداری اسلامی با تأکید بر قانون اساسی جمهوری اسلامی مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن صفحه معارف …چکیده بداء یکی از اعتقادات شیعه امامیه است که در آیات و روایات اسلامی ریشه داشته هدف ما از زندگی چیست؟ مرکز ملی پاسخگویی به …پاسخدر پاسخ به این پرسش ابتدا باید به چند نکته توجه کرد اول آنکه، معنای هدف باید مشخص از زمان خلقت حضرت آدم ابوالبشر چه مدت می گذرد؟ …قرآن تفسیر علوم قرآنی چهارده معصوم پیامبر اکرم ص مناقب و ویژگی ها آخرین پیامبر کیهان نهاوندروشهای اهل بیت در مبارزه با جریان‏هاى انحرافى‏ مبارزه اهل بیت‏ علیهم السلام با



لینک منبع :احاطه اهل بیت بر عوالم هستی

احاطه اهل بیت بر عوالم هستی - راسخون rasekhoon.net/article/show/.../احاطه-اهل-بیت-بر-عوالم-هستی/‎Cached29 آگوست 2016 ... یکی از صفات بارز انسان کامل، احاطه‌ی وجودی او بر عوالم هستی است. در معارف دینی و آموزه‌های عرفانی مباحث فراوانی در این باره مطرح شده و در عرفان امام ... Images for احاطه اهل بیت بر عوالم هستی عوالم وجودی | پرسمان دینی masjedaliasghar.ir/?tag=عوالم-وجودی عوالم موجود در هستی چند نوع است و کدامیک برای انسان قابل حصول است؟ ... کنه ذات خداوند متعال ، که از دسترس تمام موجودات بیرون می باشد ، شناخت و بلکه احاطه ی وجودی بر همه ی عوالم وجود ، ذاتاً برای انسان ممکن ... نظریه اهل بیت(ع) در مورد عالم هستی چیست ؟ سیمای اهل بیت در عرفان امام خمینی www.hawzah.net/fa/News/View/80057‎Cachedکتاب سیمای اهل بیت(ع) در عرفان امام خمینی(ره) نوشته محمد امین صادقی ارزگانی از ... احاطه اهل بیت(ع) بر عوالم هستی، سر خضوع پدیده های عالم در پیشگاه اهل بیت(ع) و اهل ... توصیف اهل بیت از زبان امام صادق (ع) 1 - طهور www.tahour.ir/index.php/2014-01-07-12-59-26/59-2013.../251- لازم به یادآوری است که این عیانی و نهانی مربوط به مراتب عوالم هستی و موجودات و مخلوقات ساکن در آن‌هاست نه مربوط به خود اولیاء الهی، یعنی این خلق خدا آن‌هم خلق زمینی خدا ... عوالم موجود در هستی چند نوع است و کدامیک برای انسان قابل حصول است ... marefatallah.com/.../عوالم-موجود-در-هستی-چند-نوع-است-و-کدامیک/‎Cached22 جولای 2014 ... این عالم بر تمام عوالم خلقت احاطه ی وجودی داشته و علّت آنهاست. .... لکن تعبیر عالم در مورد این مرتبه از وجود ، به تصریح خود اهل عرفان ، با نوعی تسامح ... [PDF] : ﻘﺪ ﻢ ganj.irandoc.ac.ir/articles/download_sparse/502974‎Cachedﺗﻤﺎم ﻋﻮاﻟﻢ ﻫﺴﺘﯽ و ﻣﻘﺎم ﻧﻮری اﻫـﻞ ﺑﯿـﺖ ﮐـﻪ در ﺑﻌﻀـﯽ از اﯾـﻦ رواﯾـﺎت در ﺧﺼـﻮص ﯾﮑـﯽ از. ﻣﻌﺼﻮﻣﯿﻦ ﻣﺜﻼً ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اﮐﺮم ... ﺟﺎری اﺳﺖ و ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻘﺎم ﻧﻮراﻧﯿﺖ ﺑﺮ ﺗﻤﺎم ﻋﻮاﻟﻢ ﻫﺴﺘﯽ اﺣﺎﻃﻪ دارﻧﺪ و ﺑﺮای ارﺗﺒـﺎط ﺑـﺎ. سیمای اهل بیت (ع) در عرفان امام خمینی | سامانه معرفی نرم افزار های دینی cdri.ir/.../سیمای-اهل-بیت-ع-در-عرفان-امام-خمینی__a-116-6-37406.aspx‎Cached... و عرفان در آموزه های دینی1920ساحات وجودی اهل بیت (ع) در نگاه کلی عرفانی2977ع. ... اهل بیت (ع) بزرگترین آیات الهی110115; احاطه اهل بیت (ع) بر عوالم هستی115 ... طهور - توصیف اهل بیت از زبان امام صادق (ع) 1 www.tahour.net/content/view/251/77/ توصیف اهل بیت از زبان امام صادق (ع) 1, چاپ · ایمیل ... است که اولاً علاوه بر کلیّت خود بر بسیاری از اسماء کلی خدای متعال، احاطه دارد و ثانیاً بدون استثناء ... لازم به یادآوری است که این عیانی و نهانی مربوط به مراتب عوالم هستی و موجودات و مخلوقات ساکن در ... 671 - پرسمان دانشجویی - معارف اسلامی www.maaref.porsemani.ir/node?page=670&quicktabs_1=1...2 عوالم موجود در هستی چند نوع است و کدامیک برای انسان قابل حصول است؟ ... موجودات بیرون می باشد ، شناخت و بلکه احاطه ی وجودی بر همه ی عوالم وجود ، ذاتاً برای انسان ممکن ... علم جفر شاخه ای شریف از علوم غیبیّه اهل بیت (ع) است که بنا به روایات اهل بیت(ع) ...