مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

واحد پول “تومان” از کجا آمده است؟

واحد پول “تومان” از کجا آمده است؟

«تومان» وام‌ واژهای از زبان مغولی به معنای ده هزار است. در بخش‌بندی‌های لشکری به ده هزار سرباز، تومان گفته و فرمانده آن را امیر تومان می‌نامیدند. این واژه از دوران مغول (سدهٔ ۷) در سرزمین ایران متداول گردید.
کریم خان زند دوران صفویه تومان
در دوران صفویه تومان در محاسبات دیوانی استفاده می‌شد اما سکه‌ای به این نام و ارزش ضرب نمی‌شد.
لفظ تومان بارها در نوشته‌های تاریخی آمده‌است و بر حسب ارزش پول هر منطقه انواع مختلفی داشته‌است مانند تومان خراسانی، تومان تبریزی، تومان عراقی و غیره.
در جامع‌التواریخ (داستان غازان خان) در منع فرمودن از زر به سود دادن و معاملات آمده‌است: «خواجه شمس‌الدین صاحب دیوان… گفت… از هر ده تومان که پادشاه اطلاق فرمود هشت تومان توفیر می‌کنم و به دو تومان بر ولایت برات می‌کنم چنانکه بارتاقان رسد آن معنی پسندیده افتاد و صاحب دیوان یرلیغ‌های ایشان می‌ستد و بهر ده تومان دو تومان برات بر وجوه مرجوالحصول می‌نوشت.»
کریم خان زند در فرمانی که به تاریخ جمادی‌الاول ۱۱۷۷ قمری، میرزا زین‌العابدین را به سمت وزیر موقوفات منصوب کرده‌است چنین نگاشته‌است: «به رتبهٔ بلندمنصب ارجمند وزارت موقوفات مفتخر و مبلغ پنجاه تومان تبریزی نقد در وجه او مقرر [که] هر ساله باز یافت و صرف معاش خود نموده…»
در کل تومان تا پیش از ۱۳۱۰ واحد پولی معادل با ۱۰۰۰۰ دینار بوده است. پیش از آن ،‌حدفاصل سال‌های ۱۷۹۸ تا ۱۸۲۵ میلادی تومان واحدی معادل ۸ ریال بوده‌ است ، که هر ریال خود معادل ۱۲۵۰ دینار می‌بوده.
در این دوران یک قران واحدی برابر ۱۰۰۰ دینار یا یک دهم تومان بود. اما پس از سال‌ ۱۹۳۲ میلادی، ۱۳۱۰ هجری شمسی هر تومان با ۱۰ ریال معادل شد و از آن پس *تومان* ، عملا واحد پول غیر رسمی در زندگی روزمره ایرانیان شد.
تومان دوران صفویه کریم خان زند



لینک منبع :واحد پول “تومان” از کجا آمده است؟

تومان - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/تومان‎Cached Similarبر اساس قانون اصلاح واحد پولی ایران در سال ۱۳۰۸ (زمان رضاشاه پهلوی) ریال با ارزشی ... لفظ تومان بارها در نوشته‌های تاریخی آمده‌است و بر حسب ارزش پول هر منطقه انواع ... ‎۲ تاریخچه - ‎۳ مشکلات کنار گذاشتن تومان - ‎۴ طرح اصلاح پول ملی ایرانواحد تومان از کجا آمده؟ banki.ir/danestaniha/216-banki/2250-currency‎Cached Similarتومان به عنوان واژه‌ای که امروز کاربردی بیشتر از ریال، واحد پول رسمی دارد، از واژه ترکی به معنای ده‌هزار وارد زبان فارسی شده است. تومان تا پیش از 1310 واحد پولی معادل با ... واحد پول «تومان» از کجا آمده؟ - ایران ناز www.irannaz.com/news_detail_11211.html‎Cachedتومان به عنوان واژه‌ای که امروز کاربردی بیشتر از ریال، واحد پول رسمی دارد، از واژه ترکی به معنای ده‌هزار وارد زبان فارسی شده است. تومان تا پیش از 1310 واحد پولی معادل با ... واحد پول تومان از کجا امده است؟ - کلوب www.cloob.com/u/ananda_love.../واحد_پول_تومان_از_کجا_امده_است؟‎Cached18 مارس 2011 ... واحد پول «تومان» از کجا آمده است؟ واحد پول کشور ایران پس از یورش اعراب بر مبنای « دینار» بنا شده است. دینار در حقیقت واحد قدیمی پول روم باستان و ... واحد پول “تومان” از کجا آمده است؟ – news news.adbx.ir/d/2017/05/26/واحد-پول-تومان-از-کجا-آمده-است؟/‎Cached26 مه 2017 ... «تومان» وام‌ واژهای از زبان مغولی به معنای ده هزار است. در بخش‌بندی‌های لشکری به ده هزار سرباز، تومان گفته و فرمانده آن را امیر تومان می‌نامیدند. این واژه از ... ریشه های "ریال، تومان و دینار" و سه راهکار برای نامگذاری واحد پول ملی www.asriran.com/.../ریشه-های-ریال-تومان-و-دینار-و-سه-راهکار-برای-نامگذاری-واحد-پول-ملی‎Cached Similar13 آوریل 2011 ... تومان کلمه ای است که ریشه مغولی دارد و به معنی ده هزار است :" از هر ده یک نفر را ... مهم این است که کلمات جدیدی که برای نامگذاری واحد پول ملی و اجزای آن ... واحد پول “تومان” از کجا آمده است؟ - باشگاه خبرنگاران نوجوان https://yjcnews.ir/search/?...واحد+پول+%26%238220%3Bتومان%26%238221%3B...آمده+است؟‎Cached6 ساعت قبل ... معاون امور صنایع صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۲۱ هزار واحد تولیدی اختصاص داده شده است.طرح رونق تولید بر اساس برنامه ... واحد پول "تومان" از کجا آمده است؟ | ساتین saten.ir/57384/واحد-پول-تومان-از-کجا-آمده-است؟/ 17 فوریه 2015 ... واحد پول تومان از کجا آمده است؟ | Esfahanemrooz www.esfahanemrooz.ir/fa/news/37348/index.html‎Cachedقانون: تومان بیش از واحد رسمی‌پول ایران کاربرد دارد . شاید ایران جزو معدود کشورهایی باشد که واحد رسمی‌پولش چیزی است و واحد مورد استفاده مردم برای محاسبه و تجارت ... هیات دولت تغییر واحد پول ایران به تومان را تصویب کرد | اقتصاد | DW ... www.dw.com/fa-ir/هیات-دولت...واحد-پول...به-تومان.../a-39809694‎Cached24 جولای 2017 ... هیات دولت تغییر واحد پول ایران به تومان را تصویب کرد ... در کانال تلگرامی دبیر هیات دولت آمده است که همه موسسات اعتباری کشور موظفند برای کمک ...